Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:14:37 GMT

کوهنوردان شیراز قله دماوند را فتح کردند

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۳۲۰۳

کوهنوردان شیراز قله دماوند را فتح کردند

سرپرست تیم علوم پزشکی شیراز روز جمعه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، گفت: این تیم  از چند ماه پیش با برگزاری برنامه های آماده سازی جسمانی، خود را  آماده صعود به بلندترین قله خاورمیانه ( دماوند ) کردند.

 ولی ارجمند مزیدی ادامه داد: کار صعود را از جبهه شمال شرقی  با  ارتفاع ۲۸۰۰ متری آغاز و پس از پنج ساعت کوهپیمایی سخت به ایستگاه ۴ هزار و ۳۵۰ متری رسیدیم و شب را در این ایستگاه گذراندیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: همزمان با طلوع خورشید برای صعود به  سمت قله حرکت  کردیم  و پس از حدود هفت ساعت سرانجام  بر بام ایران قرار گرفتیم.

ارجمند مزیدی گفت: از آنجا که بر فراز قله  غلظت شدیدی از گوگرد که ناشی از آتشفشانی بودن این قله همراه با چشمه های گوگردی آب گرم وجود داشت به دلیل مشکلات تنفسی پس از ۴۵ دقیقه قله دماوند را ترک کردیم.

وی افزود: سجاد دلاوری، زهرا امامی راد، مهین دوستدار، آیدا مظلومی، خسرو دیندارلوییان، عبدالرضا غفوری، محمدرضا باقری، حمید کشتگانی، امید کوهی، آیت‌الله رحیمی، رضا خادمی، حمید مروتی و  محمد حسین سبحانی پور اعضای تیم کوهنوردی علوم پزشکی شیراز را در این صعود تشکیل می دادند.

قله دماوند با ارتفاع 5 هزار و 610 متر 

قله دماوند کجاست، جاذبه ها

به گزارش ایرنا ،قله دماوند با ارتفاع ۵ هزار و ۶۱۰ متر یکی از افتخارات طبیعی ایران به شمار می رود که در مرکز رشته کوه البرز و جنوب دریای خزر استان مازندران قرار گرفته است.

این قله  به عنوان مرتفع ترین  کوه ایران و مرتفع ترین کوه آتشفشانی قاره آسیا و خاورمیانه شناخته می شود که در تقسیمات کشوری در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران جای گرفته است.

نماد شکوه و عظمت ایران 

این قله مرتفع برای ایرانیان نمادی از شکوه، عظمت، استقامت و پایداری  و تاریخ کشور است، هر کجا نامی از ایران باشد، قله سر به فلک کشیده دماوند می درخشد و به عنوان دوازدهمین قله مرتفع دنیا شناخته شده است.

وجود آبشارهای یخ زده به ارتفاع هفت متر، یخچال های طبیعی، چشمه های آب گرم گوگردی،  گونه زیادی از گیاهان، وجود جانورانی همچون روباه، شغال، گرگ، قوچ، میش، گراز ، خرگوش و پرندگانی همچون عقاب طلایی، کبک، تیهو، جغد و بلدرچین بر جذابیت های این کوه سر به فلک کشیده خاورمیانه افزوده است که حتی این  جانوران تا ارتفاع ۴ هزار متری هم زندگی می کنند.     

نخستین فردی که قله دماوند را  در سال ۲۹۲ هجری قمری  فتح  کرد ابود دلف خزرچی بود که این جهانگرد در سفر نامه خود به صعود به قله دماوند اشاره کرده است.

این کوه به هنگام صاف و آفتابی شدن هوا از شهرهای تهران، ورامین، قم و همچنین کرانه‌های جنوبی دریای خزر قابل رؤیت است و درجه هوای این قله در فصل زمستان به ۶۰ درجه زیر صفر و در تابستان به ۲ درجه زیر صفر می رسد.

تیم کوهنوردی علوم پزشکی شیراز 

برچسب‌ها دماوند خاورمیانه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دماوند خاورمیانه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز دماوند خاورمیانه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ایران علوم پزشکی قله دماوند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۳۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد ۱۶ حلقه  چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوند

به گزارش خبرنگار مهر، حسن زحمتکش، صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران از انسداد ۱۶ حلقه چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوندخبر داد. وی اظهار کرد: این اقدام با همکاری واحد حقوقی و گروه گشت و بازرسی و اخذ دستور قضایی در جهت صیانت از منابع آبی انجام شده است.

مدیر امور منابع آب دماوند گفت: ۱۶ حلقه چاه غیر مجاز در روستاهای «گلاهک» به عمق ۷۶۵ متر و آبدهی ۶.۵ لیتر در ثانیه پر و مسدود شده اند.

وی با بیان اینکه این تعداد چاه در جهت اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و صیانت از منابع آبی مسدود شده اند، افزود: با انجام این عملیات از خروج ۲۵ هزار متر مکعب آب از سفره های زیرزمینی این امور جلوگیری خواهد شد.

زحمتکش در پایان از همکاری پرسنل محترم کلانتری رودهن که در این امر همراه و یاری رسان بودند تشکر و قدرانی کرد.

کد خبر 6093047

دیگر خبرها

  • حمایت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیماران مبتلا به به سلیاک
  • نشست تبیینی ائمه جمعه و روحانیون شهرستان دماوند
  • رفع چالش‌های حوزه سلامت اولویت مسئولان باشد
  • «دماوند انرژی» چراغ تولید ۳ طرح پتروشیمی را روشن کرد
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • انسداد ۱۶ حلقه  چاه غیرمجاز در مناطق «گلاهک» دماوند
  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند
  • روز صعود از لیگ یک به لیگ برتر: 16 خرداد
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس چه بود؟
  • علت فوت پزشک متخصص در استان فارس در دست بررسی است