Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر مریم گائینی پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: توزیع این تعداد بسته لوازم بهداشتی در مرحله ششم ارسال کمک های مردم جزیره قشم به مناطق زلزله زده سایه خوش بندر لنگه و روستاهای اطراف آن با مشارکت و همکاری گروه جهادی شهید ابراهیم همت پایگاه بسیج طلاب مدرسه علمیه ریحانه الرسول (س) خواهران قشم، اعضای جوان و فعال جمعیت هلال احمر این شهرستان و جمعی از پرسنل سازمان منطقه آزاد قشم انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر لزوم حمایت عاطفی و روانی از بانوان و کودکان این مناطق، افزود: بانوان به لحاظ جایگاهی که در خانواده دارند، می توانند نقش بسیار مهمی در مواقع بحرانی ایفا کنند.

نماینده بانوان سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: زنان و کودکان جزیی از گروه های آسیب پذیر در حوادث به شمار می روند که به دلیل ویژگی های جسمی خاص خود باید از کمک های ویژه ای از سوی گروه های امدادی، جهادی، بسیجی و حوزوی در حوادث و سوانح برخوردار شوند.

گائینی پور توضیح داد: کمک به زنان ساکن در مناطق زلزله زده غرب استان هرمزگان از سوی خواهران عضو در گروه های یادشده باید به صورتی ارایه شود که تبعات ناشی از استرس و حوادث را در این گروه های آسیب پذیر کاهش دهد.

وی اضافه کرد: به دنبال وقوع سوانح، تمامی افراد جامعه تحت تاثیر آن قرار می‌ گیرند اما برخی اقشار به دلایل مختلف از جمله فرهنگ، توانایی جسمی و روانی و نظایر آن بیش از دیگران متحمل پیامدهای سانحه می‌شوند که از جمله این اقشار، بانوان و کودکان جامعه تحت تاثیر هستند.

نماینده بانوان سازمان منطقه آزاد قشم افزود: عینی‌ترین مثالی که در این خصوص می‌توان بیان کرد موضوع استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی است. در هنگام اسکان خانواده‌ها در انواع مسکن موقت مانند چادرهای امدادی و کانکس، مردم زلزله زده ناچار به استفاده از این توالت‌های عمومی هستند. این موضوع در بسیاری موارد هم از بعد بهداشتی و هم از بعد فرهنگی برای زنان چالش‌زا است.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم در بازتوانی پس از سوانح، ارایه کمک‌ها و خدمات بدون تبعیض به زنان و توجه ویژه به کودکان است؛ در واقع موضوع عدالت، سن و جنسیت از شروط بازتوانی است.

گائینی پور اظهار داشت: با توجه به شرایط خاص بانوان و گرمای هوا در منطقه زلزله زده روستای سایه خوش بندر لنگه مسوولان دخیل در امر مدیریت بحران این زلزله باید با قید فوریت های انجام حمایت های روانی و اجتماعی از گروه های خاص از جمله زنان و کودکان مقدمات فراهم کردن حمام های صحرایی و وسایل بهداشتی ویژه آنان را در دستور کار خود قرار دهند.

بامداد شنبه گذشته - یازده تیر ۱۴۰۱ - دو زلزله بزرگ به قدرت ۶.۱ و ۶.۳ ریشتر منطقه غرب هرمزگان در بندر خمیر و بندر لنگه این استان را لرزاند که در این حادثه ۱۱۱ نفر مصدوم و هفت نفر فوت شدند.

براثر این زمین لرزه ها که چندین پس لرزه بزرگ نیز به دنبال داشته، شماری از واحدهای مسکونی به طور کلی تخریب شدند.

با گذشت ۲۶ روز از زمین لرزه ۶.۱ و ۶.۳ دهم ریشتری در غرب هرمزگان و پس لرزه های پی در پی در این مناطق فعالیت امداد رسانی و سیل کمک های مردمی و دیگر دستگاه ها و ارگان های مختلف به منطقه زلزله زده سایه خوش و روستاهای اطراف آن واقع در غرب استان همچنان ادامه دارد.

در جریان امدادرسانی به مردم زلزله زده سایه خوش بندر لنگه پاسداران انقلاب اسلامی با نصب کانکس‌ های تاشو اسکان موقت ویژه بحران در کم تر از چهار شبانه روز رکورد بالاترین و سریع ترین خدمات اسکان موقت و اضطراری به زلزله زدگان در ایران را به خود اختصاص دادند.

اسکان موقت زلزله زدگان، آواربرداری با تجهیزات، توزیع مواد غذایی، پخت و توزیع غذای گرم، کمک رسانی به مردم زلزله زده، اهدای کانکس و لوازم سرمایشی، برپایی بیمارستان صحرایی و نصب چادرها و غیره تاکنون در مناطق سیل زده غرب هرمزگان به ویژه روستای سایه خوش صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا،  ایران در حالی ۶ درصد تلفات بلایای طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است که فقط یک درصد جعیت جهان را دارد و بر اساس مطالعات جهانی، خطر خسارات و زیان های اقتصادی ناشی از حوادث و بلایا در ایران سالانه به طور متوسط پنج میلیارد دلار است و با توجه به امکان وقوع ۵۳ مخاطره جزو ۱۰ کشور حادثه خیز جهان و چهارمین در آسیا است.

٥٣ مخاطره یا حادثه طبق سند راهبرد ملی مدیریت بحران ایران شناسایی شده اند که ۱۴ مخاطره اولویت‌دار از آنها، آتش سوزی (جنگل ها و مراتع - صنعتی و ساختمانی)، آفات نباتی و بیماری های دام، طیور و آبزیان، آلودگی هوا، ازدحام جمعیت، بیابان‌زایی، بیماری‌های فراگیر انسانی، حرکات دامنه ای، حوادث حمل ونقل جاده ای، خشکسالی، زلزله، سیل، فرونشست زمین، گردوغبار و طوفان گردوخاک و موج سرما هدف‌گذاری شده اند که بسته به نیاز و با مخاطرات نوظهور احتمالی، قابلیت به‌روزرسانی دارد.

در این میان، تجربه و مطالعات علمی نشان داده که پس از فروکش کردن مرحله حاد حادثه، مشکلات روانی و اجتماعی در میان زنان و کودکان به صورت جدی‌تر بروز می‌کند و تا مدت طولانی نیز باقی می‌ماند و این امر بار افراد گرفتار به ویژه دو گروه حساس یادشده حادثه را دو چندان می‌کند.  این امر لزوم برنامه‌ریزی مناسب برای مقابله با چنین پیامدهایی را نشان می‌دهد. مداخلاتی که تقویت‌کننده پیوندهای اجتماعی میان افراد است، نقشی بسزا در پیشگیری از مشکلات روانشناختی برخاسته از سوانح دارد.

پس از سانحه، زنان و کودکان نیازهای متنوع روانی - ‌اجتماعی دارند که باید به شکل مناسب به آن پاسخ داده شود. سازمان‌های مسوول لازم است در مسیر حمایت و تقویت تاب‌آوری آنان، شناسایی آسیب‌های روانی حادث شده و پاسخ مناسب به آن با هدف پیشگیری از بروز اختلالات روانپزشکی شدیدتر، به شکلی منعطف و متناسب با نیاز افراد و شرایط اجتماعی آنها عمل کنند.

برچسب‌ها سازمان منطقه آزاد قشم بانوان زلزله بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان منطقه آزاد قشم بانوان زلزله سازمان منطقه آزاد قشم بانوان زلزله بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد قشم زلزله زده سایه خوش زنان و کودکان کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۳۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار


به گزارش تابناک به نقل از مهر، امروز ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ مراسم تجلیل از بانوان فعال عرصه کار و تولید در هفته کار و کارگر انجام شد. زنان نخستین تربیت کننده جامعه به شمار می‌روند و در دولت سیزدهم برای اولین بار کمیته زنان و خانواده ستاد هفته کار و کارگر تشکیل شده که امسال سومین سال فعالیت این کمیته محسوب می‌شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این مراسم گفت: فعالیت کارآفرینان که به حوزه اشتغال اهتمام ویژه دارند جای بسی خرسندی دارد. کار، تولید اساساً عزت و اقتدار انسان است و بستر بالندگی انسان را فراهم می‌کند.

وی افزود: حضور گسترده بانوان در مجموعه کارگری از دیگر موفق‌های دیگری است. دنیا می‌داند در فرهنگ و تمدن اسلامی، زنان از جایگاه والایی برخوردارند. بر اساس آیه ۱۳ سوره حجرات تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. خداوند می‌فرماید، ما انسان‌ها را از جنس مرد و زن خلق کردیم و برای شناخت. اما گرامی‌ترین انسان با تقواترین است و یکی از جلوه‌های تقوا، کوشش و تلاش و توسعه اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: حضور بانوان در عرصه‌های مختلف بوده که بر اساس آمار از ۱۶ میلیون بیمه شده تأمین اجتماعی در بخش کارگری، بیش از ۳ میلیون نفر بانوان کارگر هستند. همچنین سرآمدترین اساتید دانشگاه، پرستار و معلم از جامعه زنان بوده که جای تقدیر دارد.

مرتضوی با اشاره به شعار سال ادامه داد: جهش تولید با مشارکت و همراهی مردم مساله امسال است. اساساً در حوزه اقتصاد اسلامی و بر اساس اصول ۴۳ و ۴۴ اقتصاد ایران به ۳ دسته دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده است. اقتصاد مدیون دست‌های توانمند نیروی انسانی است. بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بیش از ۸۰ درصد اقتصاد باید دست بخش خصوصی باشد.

وی اضافه کرد: جهش تولید یعنی حرکت خارق‌العاده که نیاز به کوشش دارد. ما به عنوان کارگزار نظام باید تلاش کنیم برای فعالیت بخش خصوصی بسترسازی کنیم و موانع تولید رفع شود. اگر می‌خواهیم فرمان رهبری جامه عمل بپوشد باید از دولت شروع شود و ما آمادگی داریم دستان کارگران و کارفرمایان را به گرمی فشاریم.

وزیر کار در پایان عنوان کرد: جهش تولید با مشارکت مردم است اگر تولید با همراهی مردم باشد بسیاری از مفاسد پاک می‌شود زیرا سرمایه برای بخش خصوصی بوده که افراد با انگیزه بیشتر فعالیت خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در بین ایتام خراسان شمالی
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • محکومیت بیش از ۵ میلیارد ریالی متصدی لوازم آرایش بهداشتی در رشت
  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • هدف از تحمیل بی‌حجابی به جامعه چیست؟
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • دومینوی آسیب‌ها با میکاپ دختربچه‌ها
  • توزیع بسته کمک آموزشی به ۵ هزار دانش آموز در تخار