Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، دستمایه موضوعی این تریبون آزاد اعتراض به اجرای طرح اصلاح هندسی میدان بزرگ بیرم آباد با دستکم ۱۲ خروجی و ورودی بود و مشکلاتی که در نتیجه ناپختگی در اجرای این طرح برای مردم طی ماه های اخیر ایجاد شده است. اما سعید شعرباف‌تبریزی، شهردار مشهدی کرمان در واکنش به این برنامه مردمی در استوری اینستاگرامی خود چنین نوشت: امروز کلیپی را دیدم از برگزاری یک جلسه تریبون آزاد مردمی به همت فعالان محلی منطقه سرآسیاب به بهانه طرح اصلاح هندسی میدان بیرم آباد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مستقل از محتوای موضوع و حکایت تامل برانگیز و درس آموز این پروژه، نفس حضور مردم برای پیگیری مطالباتشان آنهم بدون تعارف مرسوم، گنج گرانبهایی است بویژه در کرمان!.

استوری شهردار مشکل چندانی نداشت تا اینکه می رسد به بخش « گنج گرانبها و بویژه مردم کرمان» آن هم با آن علامت تعجب که پرسش‌های زیادی را نزد شهروندان ایجاد کرده که مگر مردم کرمان چه مشکلات یا ویژگی هایی داشته و دارند که شایسته چنین تعابیر کنایه آمیزی باشند؟ آیا تاکنون خواسته های خود را غیراصولی پیش برده اند؟ آیا پیگیر مطالبات و مسائلشان نیستند؟ منظور چیست؟در خلال تهیه این مطلب طی روز پنجشنبه، خبرنگار ایرنا برای انتشار خبر مربوط به تریبون آزاد که چهارشنبه شب برگزار شد و نیز استوری شهردار، درگیر صحبت با بسیاری از فعالان اجتماعی و سیاسی شهر کرمان بود و در این باره صحبت زیادی شد که به علت ضرورت حفظ حرمت ها سخن همه این افراد منتشر نمی شود. اما برخی افراد از این استوری تعبیر توهین و اهانت کرده اند و عده ای نیز که اینچنین تعبیری را ندارند باز معترضند و می‌گویند: شاید جناب شهردار که کرمانی نیست، تصویر صحیحی از مردم کرمان و این شهر ندارد؛ مردم شهر کرمان همواره پیگیر مشکلات و مطالباتشان البته از مسیر اصولی و درست بوده اند و هستند و اگر هم هرروز به شیوه نامناسب یا همراه با حاشیه مسائلشان را پیگیری نکرده اند و نمی کنند، از سر نجابت و بزرگی این مردم بوده است نه چیز دیگری که لایق چنین عبارات کنایه‌آمیز همراه با علامت تعجب شخص شهردار باشند.

ارتباط تریبون آزاد با میدان و شهرداری

اما صرفنظر از این استوری شهردار، رییس شورای مردمی محله سرآسیاب فرسنگی شهر کرمان در تریبون آزاد مردمی می‌گوید: ما انسان‌هایی ناسپاس نیستیم؛ برخی اقدامات شهرداری مثل آسفالت محله را هم می‌بینیم و پاسگزاریم اما در عین حال نمی‌توانیم چشم بر کارهای ناپخته ببندیم، واقعیت اینکه کارهای بزرگ، مردان بزرگ می‌خواهد.

برای منِ خبرنگار نیز که سال‌هاست کار رسانه‌ای می‌کنم ابتدا جالب بود برگزاری تریبون آزاد مردمی یک محله برای یک طرح شهری؛ شاید هم فکر می کردم برنامه چندان مهمی نباشد وقتی دعوت کردند برای پوشش خبری به آنجا بروم؛ اما جذابیت موضوع زمانی زیادتر شد که در برنامه حاضر شدم و سخنان اهالی که خیلی هایشان از بزرگان شهر و استان کرمان به شمار می روند و سال ها مسئولیت های مختلفی داشته اند را شنیدم و برای خیلی های دیگر محرز شد که مشکل و دغدغه این اهالی واقعا گرفتاری های شکل گرفته در نتیجه نحوه غلط اجرای این طرح شهری است اما فقط هم همین نیست.

پیش خودم فکر کردم چطور می‌شود که مردم یک منطقه از شهر حتی پس از آنکه اعلام شده اجرای طرح اصلاح هندسی میدان بیرم آباد متوقف شده، همچنان دست‌بردار نیستند و در فضایی مناسب و بدون حاشیه می‌خواهند علیه شهردار انتقادهایشان را مطرح کنند؛ گرچه شاید فکرش را هم نمی کردند که با استوری تامل برانگیز شخص شهردار هم مواجه شوند که به خیلی ها نیز بر بخورد؛ استوری که برخی تعبیر اهانت از آن به مردم کرده اند و دیگران حتی اگر هم تعبیر اهانت نداشته باشند، معترض به این نوع نگاه شخص شهردار غیربومی شهر کرمان هستند.

اما رییس شورای مردمی محله بیرم‌آباد در جریان این تریبون آزاد به نکته دیگری هم اشاره کرد که نشان از دغدغه آنان در طرح ریزی این برنامه دارد، وی به اجرای جدول گذاری غیرکارشناسی در میدان بیرم آباد اشاره و تصریح کرد: مسئول کسی است که سنگی از جلو پای مردم بردارد نه اینکه بیشتر سنگ بگذارد.

«میدان بیرم آباد یکی از بزرگترین میدان های شهر کرمان است لذا انجام کارهای بزرگ مردان بزرگ می خواهد»؛ این جمله ای بود که نصرالله گنجعلیخانی رییس شورای مردمی محله سرآسیاب فرسنگی در اجرای طرح اصلاح هندسی این میدان در تریبون آزاد این محله مطرح کرد؛ جمله ای که این روزها حرف خیلی های دیگر از شهروندان کرمانی است حتی آنان که همچنان از نظر سیاسی نیز مدافع مدیران کنونی مدیریت شهری کرمان هستند.

به گزارش ایرنا، در ورودی محله سرآسیاب یا بیرم‌آباد کرمان، دقیقا چند متر آنطرف‌تر از میدان بزرگ سرآسیاب که دستکم ۱۲ ورودی و خروجی به مناطق مختلف استان از جمله شرق، جنوب و غرب و شمال دارد، تعدادی از اهالی این محله تریبون آزاد چهارشنبه شب تشکیل داده بودند تا معترضان به نحوه اجرای طرح اصلاح هندسی این میدان که تعدادشان کم هم نیست بیایند و اعتراض خود را به اجرای بی حساب و کتاب و غیرکارشناسی این طرح اعلام کنند.

اجرای این طرح به واسطه اعتراض های زیاد متوقف شده است؛ یعنی معاون استاندار کرمان اعلام کرده که اجرای طرح برای بررسی بیشتر متوقف شده است.

مشکل این میدان بزرگ هم به آنجا بر می گردد که به واسطه دسترسی های بالای این میدان که در کنار گلزار شهدای کرمان و نیز خروجی شهر به سمت دیگر شهرستان ها واقع شده، تصادفات آن بالاست و اهالی از سال های پیش خواستار حل مشکل بوده اند. طی سال های اخیر حتی بحث احداث تقاطع غیرهمسطح نیز مطرح بوده اما با وجود اهمیت این معبر شهری حیاتی و استراتژیک، شهردار کرمان فعالیت عمرانی را در میدان کلید زد، محدوده تردد در میدان را کوچک کرد و چند جدول گذاری را آغاز کرد؛ اقدامی که به ترافیک بسیار محدوده دامن زد و صدای همه اهالی و دیگر مدیران را نیز درآورد.

از جمله معترضان رییس اورژانس بود که گفت آمبولانس ها در ترافیک این محدوده بسیار معطل می مانند. اینجا بود که بسیاری از کارشناسان حوزه حمل و نقل و ترافیک و حتی استادان دانشگاه نیز گفتند که این نحوه اجرا غلط است و با کسی هم در این زمینه مشورت فنی نشده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز باتوجه به درخواست های مردمی و مشکلات شکل گرفته گزارشی در این زمینه نوشت که از طریق لینک زیر قابل مطالعه است.

میدان بیرم‌آباد نماد ناپختگی در مدیریت شهری کرمان

در ادامه این وضعیت بود که مردم کارزاری نیز برای توقف اجرای طرح راه انداختند و در نتیجه فشار رسانه ای و گلایه های مردم موضوع نتیجه داد؛ روز چهارم مرداد معاون امور عمرانی استاندار کرمان گفت که اجرای این طرح متوقف شده است.

درخواست برای توقف پروژه به این علت بود که معترضان می گویند اصلاح هندسی میدان به دلایل زیر بی فایده است:

- معضل ترافیک را به طور کل حل نخواهد کرد و به ترافیک بیشتر میدان نیز  دامن خواهد زد

- در کاهش سوانح موثر نخواهد بود

- سطح اقدامات و واکنش تیم های اورژانس و آتش نشانی را بشدت کاهش خواهد داد

نقطه نظرات استادان دانشگاه

همزمان برخی استادان متخصص دانشگاهی نیز نقدهایی به اقدامات شهرداری مطرح کردند؛ از جمله سایت خبری کرمان نو در این زمینه به بهانه انتشار دیدگاه چند کارشناس نوشت: نزدیک به یک سال از آمدن شورای‌ شهر ششم کرمان می‌گذرد و تنها پروژه مهم عمرانی که در این دوره شروع شده یعنی اصلاح هندسی میدان بیرم‌آباد، با اعتراض و انتقاد زیادی همراه بوده است.

در این مطلب رسانه ای از قول رضا ناصری‌ معمار و مدرس دانشگاه آمده است: طرح فعلی نامناسب و دارای ایرادات جدی است، همچنین طرح در دست اجرا، تاثیر محسوسی در کاهش میزان تصادفات ( که اصلاح هندسی با همین هدف شروع شده) نخواهد داشت.

این کارشناس معتقد است: طرح در حال اجرا، بیهوده‌کاری، تنها وانمود کردن به انجام کار است و ضعف جدی بدنه کارشناسیِ دولتی را نشان می‌دهد.

نیما جهان‌بین معمار و استاد دانشگاه که از منتقدان اصلاح هندسی به شیوه کنونی است نیز به طرح میدان بیرم آباد انتقاداتی وارد کرد گفت: میدان بیرم‌آباد به‌عنوان ثروت یگانه‌ای در جیب مردم کرمان است و تصمیم‌گیری در مورد آن باید با احتیاط فراوان و در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف باشد، قاعدتاً مساله میدان بیرم‌آباد ابعاد مختلفی دارد که به نظر نمی‌رسد طرح موجود به همه این ابعاد نگاه داشته باشد.

منصور ایرانمنش رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز در این زمینه گفته است: اگر نظر شخصی بنده را بخواهید باید بگویم صلاح نیست فعلا آن بخش از طرح که ورودی منطقه سرآسیاب را جابه‌جا می‌کند، اجرا شود.

حتی حکاک‌زاده کارشناس حمل‌ونقل ترافیک شهری که تا سال ۹۵ رییس شورای ترافیک استان نیز بوده است، نیز نظرهایی دارد و ایرادهایی را به آن مترتب می داند و معتقد است: طرح میدان بیرم‌آباد ایراداتی دارد و باید به جای تنگ کردن دایره دور میدان، خود میدان را بزرگ‌تر می‌کردند.میدان‌هایی با شرایط میدان بیرم‌آباد که اتصال گذرهای برون شهری به درون شهری است باید شعاع بزرگی داشته باشند تا بتواند ترافیک را براحتی عبور دهد، خودرو وقتی وارد میدان می‌شود و می‌خواهد به جزیره مرکزی نزدیک شود و خودرویی که می‌خواهد از میدان خارج شود حرکات ضربدری دارند که در اینجور مواقع برای اصلاح هندسی و کاهش عرض میدان بهتر است جزیره مرکزی میدان را بزرگ کنند زیرا در این صورت نسبت حرکات ضربدری بهبود پیدا می‌کند.

آنچه در تریبون آزاد گذشت

حال با وجود اعلام توقف اجرای طرح، اهالی معتقدند که این شکل اجرای طرح غلط است و خواهان احداث تقاطع غیرهمسطح هستند؛ این افراد به همین منظور و با هدف جلوگیری از ادامه فعالیت های عمرانی به شیوه کنونی توسط شهرداری، برنامه تریبون آزاد راه انداختند تا حرف هایشان را بزنند.

بین افراد شرکت کننده در تریبون آزاد شخصیت های صاحب نفوذی چون گنجعلیخانی که در گذشته سمت های زیادی از جمله مدیرکلی ورزش و جوانان، مدیرعاملی باشگاه مس، مدیر خانه مطبوعات کرمان و غیره را نیز در کارنامه دارد حضور داشت که به عنوان نخستین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و گفت: میدان بیرم آباد کرمان میدانی بزرگ است که اصلاح ساختارش تصمیم بزرگ و در نهایت مردانی بزرگ می خواد. 

به گفته اهالی بیرم آباد، قرار بود تریبون آزاد وسط میدان برگزاربشود اما به دلیل ازدحام خودروها و وسعت زیاد میدان، نگرانی عبور افراد از میدان وجود داشت لذا این برنامه در ورودی این محله و با حضور جمعی از معترضان به طرح اصلاح هندسی ساختار میدان سرآسیاب کرمان برگزار شد.

گنجعلیخانی می گوید: شورای مردمی محله سرآسیاب یک سال قبل تشکیل شد و یکی از مباحثی که در آن مطرح شده اصلاح هندسی ساختار میدان بیرم آباد بود.

وی حالا اذعان دارد که اگر می دانستیم برای اصلاح ساختار بزرگترین میدان شهر کرمان که ورودی و خروجی زیادی دارد و به نوعی پیشانی شهر به شمار می رود اینگونه ناپخته عمل می شود هرگز این درخواست را مطرح نمی کردیم.

مطالبه گری در پناه قانون و منطق/ پیشنهاد اجرای تقاطع غیرهمسطح

رییس شورای مردمی محله سرآسیاب در ادامه تاکید کرد: اهالی این محله مطالبه گری خود را برای اصلاح ساختار هندسی میدان در پناه قانون و منطق پیگیری می کنند و پیشنهاد ما اجرای تقاطع غیرهمسطح است.

گنجعلیخانی با بیان اینکه کجای شهر کرمان میدان به این بزرگی سراغ دارید گفت: این میدان دروازه ورود و خروج به چهار شهرستان شرقی، هفت شهرستان جنوبی، گلزار شهدا، محله سرآسیاب با حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت، پادگان صفر پنج ارتش، ۲ گردان مهندسی، شهرک ارتش و ۱۱ روستای اطراف در مجموع حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت است.

وی طرح اصلاح هندسی میدان بیرم آباد را ناقص و غیرکارشناسی دانست و تصریح کرد: با اجرای بخشی از این طرح از ساعت ۲۰ تا ۲۲ ترافیک آزار دهنده و گره های کور ترافیکی ایجاد می شود که قبل از اجرای طرح وجود نداشت.

رییس شورای مردمی محله بیرم آباد به اجرای جدول گذاری غیرکارشناسی در میدان بیرم آباد اشاره و تصریح کرد: مسئول کسی است که سنگی از جلو پای مردم بردارد نه اینکه بیشتر سنگ بگذارد.

وی ادامه داد: اجرای جدول گذاری در میدان بیرم آباد بیشتر منجر به ترافیک و گره های کور ترافیکی شده و مردم خواستار برداشته شدن این جداول هستند.

گنجعلیخانی در عین حال در بخش دیگری از سخنان خود از شهرداری به دلیل اجرای ۵۰ هزار متر مربع آسفالت رایگان در قالب طرح نهضت آسفالت در محله سرآسیاب کرمان تشکر کرد و گفت: اقدامات خوبی در این محله انجام شده که جای تقدیر دارد اما نمی توان در اجرای طرح غیرکارشناسی شده در این میدان سکوت کرد. 

مصلحت اهالی و توقف طرح اصلاح هندسی

گنجعلیخانی با تاکید بر اینکه مصلحت مردم در توقف این طرح است افزود: اهالی محله بیرم آباد خواستار اصلاح کارشناسی شده این میدان هستند.

وی با اشاره به طرح موضوع با استاندار کرمان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: استاندار کرمان قول بررسی این طرح را داد اما بعد از مدتی اعلام کردند که استانداری برای اجرای طرح قانع شده است.

رییس شورای مردمی محله سرآسیاب گفت: اعلام کردیم اجرای این طرح در میدان بیرم آباد با اعتراض مردم مواجه می شود و مردم را در برابر مسئولان قرار می دهد.

وی همچنین با اشاره به طرح موضوع با نهادهای انتظامی گفت: قرار شد در این منطقه دوربین پایش نصب شود.

گنجعلیخانی با اشاره به اینکه برخی به دلیل اینکه طرح اصلاح ساختار هندسی میدان بیرم آباد مصوبه شورای ترافیک است اصرار بر اجرای آن دارند گفت: مگر مصوبه شورای ترافیک وحی مُنزَل است؟

وی با تاکید بر اینکه ما ارادتمند و پای در رکاب نظام هستیم گفت: سال هاست امتحان خود را پس داده ایم و اگر افرادی در این راستا کار دیگری انجام دهند از ما نیست.

گلایه مردم و توهین برخی مسئولان

نامجو یکی از اهالی محله سرآسیاب و فعال اجتماعی با تاکید بر اهمیت مردم سالاری دینی تصریح کرد: پروژه اجرایی میدان بیرم آباد هشت قسمت اجرایی داشت که چهار مورد آن اجرا شد و مسئولان دیدند نمی توانند جواب مردم را بدهند و توان پاسخگویی در فضای حقیق را نداشتند لذا در فضای مجازی فقط بلد بودند چند استوری بگذارند و هر توهینی که دلشان خواست به مردم کردند اما نتوانستند پاسخگو باشند لذا طرح را متوقف کردند.

وی با بیان اینکه همه متوجه شدند این طرح آبروریزی بود گفت: همه این موضوع را متوجه شدند لذا مانند یک توپ بین استانداری و شورای شهر و شورای راهنمایی و رانندگی پاس کاری می شد و همه از زیر بار آن فرار کردند.

این فعال اجتماعی گفت: هیچ مسئولی اراده متوقف کردن طرح را نداشت لذا اراده مردمی این طرح را متوقف کرد و ما خواهان کار کارشناسی هستیم.

وی به ترافیک ایجاد شده در میدان بیرم آباد اشاره کرد و گفت: به آقای مسئولی که منزلش در خیابان دیگری از شهر کرمان است و شاید چندان گذرش به این میدان نیفتد و گفت مردم سرآسیاب جانشان برایشان مهم نیست و ما کاری کردیم که اینجا امنیت برقرار شود، سلام می رسانیم و می گوییم مردم اینجا در رفت و آمد مشکل دارند این طرح باید به حالت قبل برگردد.   

به گزارش ا یرنا طرح اصلاح ساختار هندسی میدان بیرم آباد درواقع به سه سال قبل بر می گردد که در شهرداری مطرح شد.

برچسب‌ها کرمان شهرداری کرمان استانداری کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرمان شهرداری کرمان استانداری کرمان کرمان شهرداری کرمان استانداری کرمان اجرای طرح اصلاح هندسی طرح اصلاح هندسی میدان میدان بیرم آباد تریبون آزاد مردم تقاطع غیرهمسطح استاندار کرمان تریبون آزاد اجرای این طرح اصلاح ساختار جدول گذاری مردم کرمان شهر کرمان متوقف شده خیلی ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۴۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت و شهرداری قم در موضوع مونوریل اختلافی ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است

به نقل از شهرداری قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد امروز _ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در بازدید از پروژه مونوریل و ایستگاه مطهری متروی قم در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: حضور به همراه استاندار محترم در این پروژه نشان دهنده عزم شهرداری قم برای رفع مشکلات است.

وی افزود: شهرداری قم به وظایف خود در عمل به مصوبات سفر ریاست جمهور در پروژه مونوریل عمل کرده است.

شهردار قم با اشاره به اینکه اختلافی میان شهرداری و دولت در موضوع مونوریل وجود ندارد اضافه کرد: مباحثی که تا امروز مطرح بوده اختلاف نیست بلکه نگرانی‌های فنی و اقتصادی است که باید برطرف شود.

سقائیان نژاد با اشاره به اینکه بحث‌ها راجع مونوریل تماماً فنی است و سمت و سوی دیگری ندارد گفت: ما می‌خواهیم یک کار با صرفه و صلاح برای مردم قم انجام دهیم.

وی افزود: در جلسه‌ای که در دفتر معاونت اجرای ریاست جمهور برگزار شد، موانع اجرای مونوریل دسته بندی شد و برای رفع این موانع برنامه‌ریزی صورت گرفت.

شهردار قم با اشاره به تصمیمات مشترک دولت و مدیریت شهری برای منوریل اضافه کرد: در فاز نخست، ۴.۷ پروژه مونوریل به بهره برداری خواهد رسید و در فاز دوم ۶.۸ این پروژه به اتمام می‌رسد.

سقائیان نژاد معتقد است که ادامه این پروژه پس از ۶.۸ کیلومتر یعنی از پارک سوار شمالی تا مصلی نیازمند اقدامات کارشناسی و مطالعاتی برای یک تصمیم به صرفه است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با اجرای مونوریل، خط B متروی قم حذف خواهد شد گفت: به هیچ وجه نمی‌خواهیم یک پروژه راه بیفتد و یک پروژه تعطیل شود.

شهردار قم اظهار کرد: خط A و B مترو جز لاینفک حمل و نقل ریلی در شهر قم است که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر قم نیز به آنها تاکید شده و قطعاً استاندار محترم برای حفظ این خط همراه مردم هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • باند دوم پل هادی‌آباد شهرستان کارون به بهره‌برداری رسید
  • آسفالت معابر کرمان شتاب می‌گیرد/ آغاز به کار طرح «جهاد آسفالت»
  • دولت و شهرداری قم در موضوع مونوریل اختلافی ندارند/ خط B مترو نیاز شهر قم است
  • شهردار کرمان با حکم وزیر کشور منصوب شد + متن حکم
  • انتصاب در ساترا/ کریمان جایگزین حسام‌پور شد
  • محسن تویسرکانی، به سمت شهردار کرمان منصوب شد
  • عملیات انفجار محور دولت‌آباد - بحرآسمان را مسدود کرد
  • نشان «همیار بازیافت» در کرمان رونمایی شد
  • ببینید | زاکانی هم وارد ماجرای بی‌حجابی شد؛ شهردار تهران درباره اجرای طرح نور چه گفت؟
  • وعده‌های پوچ نمکی بر زخم اهالی شهرک ابریشم چهارباغ