Web Analytics Made Easy - Statcounter

اگر چه به گفته‌ی متقاضیان در برخی شهرها خرید عرصه مسکن مهر اجباری شده، بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی این موضوع غیرقانونی است و فروش عرصه نباید اجباری باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا، با وجود آن‌که همواره بر اختیاری بودن خرید عرصه (سهم زمین) واحدهای مسکن مهر تاکید شده، گزارش‌هایی از گوشه و کنار می‌رسد که در برخی شهرها خرید عرصه واحدهای مسکن مهر برای خریداران ثانویه اجباری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظاهرا رسیدن کفگیر منابع بعضی کارگزاری‌ها آنها را بر آن داشته تا بخشی از هزینه‌های خود را از طریق فروش عرصه تامین کنند.

این در حالی است که مطابق جزء (۲) بند (الف) تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر «در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر، شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمین‌های اجاره‌ای ۹۹ ساله متعلق به خود می‌باشند». موضوعی که وزیر راه و شهرسازی هم به آن اشاره و سازمان ملی  زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و راه و شهرسازی استان‌ها را از آن منع کرده است.

رستم قاسمی در ابلاغی خطاب به مسئولان دستگاه‌های مربوطه هشدار داده که با متخلفین در زمینه‌ی فروش اجباری عرصه مسکن مهر برخورد قانونی صورت می‌گیرد. در ابلاغ وزیر راه و شهرسازی آمده است: اجبار متقاضیان به خرید عرصه حتی در معاملات ثانویه و بعدی، نه تنها تخلف از اجرای قانون است، بلکه تحمیل فشار و هزینه‌های مازاد به مردم در شرایط کنونی کشور است.

لذا ضروری است کلیه ادارات و شرکت‌های تابعه، صرفا در صورت تمایل و درخواست کتبی مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر اولیه و بعدی، نسبت به واگذاری و فروش قطعی عرصه اقدام و از اجبار کردن متقاضیان برای خرید عرصه تحت هر عنوان جدا خودداری کنند. بدیهی است در صورت بروز و تکرار این تخلف از اجرای قانون، بر اساس قوانین و مقررات اداری با متخلفین برخورد خواهد شد.

در این خصوص شرکت عمران شهرهای جدید درباره  منع فروش عرصه به متقاضیان مسکن مهر شهر جدید هشتگرد اعلام کرده است: در فرآیند فروش عرصه واحدهای مسکونی مهر بر اساس قانون بودجه سال‌های اخیر از جمله سال ۱۴۰۱ اجباری به فروش عرصه از سوی شرکت عمران شهرهای جدید به افراد وجود نداشته و چنانچه متقاضی خواستار خرید آن باشد، شرکت عمران مکلف به فروش عرصه به قیمت کارشناسی شده به دو روش نقدی و اقساطی خواهد بود.

این در حالی است که بر اساس اعلام برخی متقاضیان مسکن مهر شرکت عمران هشتگرد به صورت غیرقانونی انجام انتقال عرصه را برای واحدهایی که قبلا بهای آن پرداخت و تسویه شده، متوقف کرده است و به خریداران واحدهای مسکن مهر می‌گوید که از تهران دستور داده‌اند نقل و انتقال متوقف شود.

بنابراین گزارش در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ خرید نقدی عرصه مسکن مهر توسط متقاضیان مسکن مهر تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی دارد. در صورت خرید اقساطی نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد مبلغ کل عرصه اخذ و مابقی طی ۵ سال از آنها دریافت می‌شود.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مسکن مسکن مهر وزیر راه و شهرسازی خرید عرصه مسکن تاکید وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی عمران شهرهای جدید واحدهای مسکن مهر عرصه مسکن مهر شرکت عمران خرید عرصه فروش عرصه بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۴۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستیار ویژه وزیر : ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار مسکن در حال ساخت است

 دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار واحد از مجموع چهار میلیون مسکن هدف گذاری شده از سوی دولت سیزدهم در استان های مختلف کشور در حال ساخت است.

به گزارش ایرنا؛ «روح‌الله اکبری» روز جمعه در حاشیه آیین آغاز عملیات اجرایی یکهزار و ۶۸۰ واحد از همین مساکن در مراغه، به خبرنگار ایرنا بیان کرد: برای اجرای نهضت ملی مسکن ۷۲ هزار هکتار زمین مستعد ساخت شهری و ۵۰ هزار هکتار زمین روستایی در مراحل مختلف تامین قرار دارد که حدود ۳۷ هزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های شهری به صورت کامل تملک، و وارد مرحله آماده‌سازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه ۲۶ هزار هکتار از این زمین‌ها در چرخه ساخت قرار دارد، به آمار طرح جوانی جمعیت هم اشاره کرد و افزود: در بخش جوانی جمعیت برای اولین‌بار در سال گذشته ۷۰ هزار نفر زمین ۲۰۰ متری دریافت کردند.

به گفته «اکبری» این زمین‌های ارزشمند با توجه به اقتضائات مناطق مختلف کشور به یک نفر یا چند خانوار واگذار شد.

دستیار ویژه وزیر و راه و شهرسازی به تحویل ۵۰۰ هزار واحد از مساکن نهضت ملی مسکن در سطح کشور هم اشاره کرد و افزود: بخشی از این مساکن از باقیمانده‌های مسکن مهر بود که با درصد پیشرفت فیزیکی مختلف به دولت سیزدهم منتقل شد تا جایی که باقیمانده مسکن مهر روی خاک هم در میان این مساکن وجود داشت.

«اکبری» با تاکید بر اینکه حدود ۲۵۰ هزار واحد از مساکن مهر به دولت سیزدهم منتقل شده بود، افزود: تاکنون ۱۲۸ هزار واحد از این تعداد به متقاضیان تحویل شده است.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: دهکده شهری از ابداعات دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که در قالب آن زمین روستایی به متقاضیان واجد شرایط شهری واگذار می‌شود.

«اکبری» افزود: این متقاضیان برای بازگشت به روستا تمایل دارند اما نه با مشاغل سنتی؛ بلکه آسایش شهری و طبیعت روستایی را به صورت همزمان انتظار می‌کشند.

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: احداث اولین دهکده شهری آذربایجان‌شرقی امروز در شهرستان سراب آغاز شد که بخشی از زمین‌های آن به متقاضیان بومی همان روستا و بخش دیگر به متقاضیان شهری واگذار می‌شود.

«اکبری» اضافه کرد: اولین شهرک هم امروز در آذرشهر به صورت شهرک منفصل به مرحله اجرا رسید و عملیات اجرایی آن با حضور رییس سازمان ملی زمین و مسکن شروع شد.

به گفته وی نهضت ملی مسکن در سال سوم از لحاظ ساخت و تحویل واحدها سرعت می‌گیرد؛ ضمن توجه به اینکه بانک‌ها هم در سال گذشته همکاری خوبی داشتند اما امسال باید تزریق مالی شتاب بیشتری بگیرد تا مراحل ساخت تسریع شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۴۵ هزار هکتار زمین برای متقاضیان مسکن ملی تأمین شد
  • پیامک اقساط نجومی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن
  • برای خانه‌دار شدن افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی برنامه داریم
  • تحصیل اجباری ۹ هزار دانش‌آموز‌ شهر صدرا در شیراز
  • افتتاح و آغاز عملیات اجرایی بیش از ۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن
  • پنج هزار و ۵۵۸ متقاضی واحدهای مسکن ملی در زنجان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند
  • موانع تامین مسکن ایثارگران در شهر جدید سهند بررسی شد
  • دستیار ویژه وزیر : ۲ میلیون و ۵۴۷ هزار مسکن در حال ساخت است
  • خبر خوش وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان نهضت مسکن ملی
  • پروژه ۳۸۴ واحدی مسکن ساوه هفته آینده آماده تحویل موقت است