Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@13:46:33 GMT

بارگیری اولین کشتی غلات اوکراین بعد از توافق با مسکو

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۵۱۲۵

بارگیری اولین کشتی غلات اوکراین بعد از توافق با مسکو

خبرگزاری فرانسه از سفر «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین به بندر چورنومورسک خبر داده است.

این گزارش می‌گوید که زلنسکی برای بازدید از روند بارگیری اولین کشتی حامل غلات این کشور برای صادرات به خارج بعد از توافق با روسیه به این منطقه سفر کرده است.

ولودیمیر زلنسکی امروز جمعه گفته کشورش آماده است تا صادرات محموله‌های غلات از بنادر دریای سیاه را آغاز کند و منتظر سیگنال سازمان ملل متحد و ترکیه برای آغاز این محموله‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دفتر ریاست جمهوری اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد، زلنسکی به بندر چورنومورسک رفته تا مقدمات و آماده سازی شرایط براساس توافق اخیر را مورد بررسی قرار دهد.

پس از اینکه روسیه، اوکراین با وساطت سازمان ملل و ترکیه روز جمعه گذشته، توافقنامه‌ای برای صادرات غلات، مواد غذایی و کود شیمیایی از بنادر اوکراین امضا کردند، یوری واسکوف، معاون وزیر زیرساخت اوکراین به روزنامه «ایکانومیک تراس» گفت، کی‌یف قصد دارد تا حدود ۳ میلیون تن گندم و سایر محصولات کشاورزی را در هر ماه از طریق بنادر دریای سیاه صادر کند.

پیش از آن کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده بودند. مسکو نیز پاسخ داد، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

علیرغم توافق دو طرف همچنان موانعی بر سر این روند وجود دارد. «آندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه درباره فسخ توافق با اوکراین در زمینه صادرات غلات هشدار داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، رودنکو گفت، در صورتی که موانع صادرات محصولات کشاورزی روسیه مرتفع نشوند، توافق انجام شده بر سر صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه نیز فسخ خواهد شد.

در صورت بارگیری و خروج این کشتی از بندر چورنومورسک، این اولین محموله حامل غلات اوکراین است که از زمان توافق روسیه و مسکو از اوکراین خارج می‌شود.

بندر چورنومورسک در شمال غرب دریای سیاه در نزدیکی بندر اودسا واقع شده است./فارس

منبع: فردا

کلیدواژه: زلنسکی غلات اوکراین دریای سیاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۵۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابه‌جایی ۱۵ هزار و ۸۳۲ دستگاه خودروی ترانزیتی

ایسنا/هرمزگان مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان، با اشاره به جابه‌جایی ۱۵ هزار و ۸۳۲ دستگاه خودروی ترانزیتی با ۱۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفت: تخلیه این تعداد خودروی ترانزیتی توسط ۲۱۰ فروند شناور فلزی انجام و پس از تخلیه و انجام تشریفات گمرکی به مقاصد کشورهای عراق، افغانستان و آسیای میانه بارگیری شد.

مرتضی سالاری امروز (یازدهم اردیبهشت ماه)، با ذکر این نکته که بیش از ۴۵۳ هزار تن کالا از بنادر غرب هرمزگان به کشورهای هدف صادر شد، افزود: ۱۵۰ هزار و ۳۸۹ تن از این کالاها مربوط به صادرات غیرنفتی و ۳۰۳ هزار و ۵۱ تن به صادرات نفتی اختصاص دارد.

وی بیان کرد: صادرات نفتی و غیرنفتی انجام شده به کشورهای مقصد شامل میوه و تره بار، خشکبار، موادمعدنی و مصالح ساختمانی بوده است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان همچنین در تشریح عملکرد یک‌ماهه تخلیه و بارگیری بنادر غرب استان در سال «جهش تولید با مشارکت مردم، عنوان کرد: در مجموع ۸۸۸ هزار و ۶۶۸ تن عملیات تخلیه و بارگیری از این بنادر انجام شد که افزایش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال داشته است.

وی با بیان اینکه در نخستین ماه بهار امسال از مجموع عملیات جابه‌جایی کالا، ۵۲۹ هزار و ۷۳۴ تن به فرآورده نفتی و ۳۵۸ هزار و ۹۳۴ تن نیز به کالاهای غیرنفتی اختصاص داشته است، از افزایش ۲۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای یخچالی از بنادر غرب استان خبر داد.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان تصریح کرد: با تلاش مجموعه بنادر و دریانوردی غرب در راستای ایجاد بستری ایمن و اقتصادی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان در یک ماهه امسال، ۹ هزار و ۹۸۸ TEU کانتینر یخچالی با تناژ ۱۰۱ هزار و ۹۴۴ تن تخلیه و بارگیری و نزدیک به چهار هزار و ۹۹۴ TEU کانتینر یخچالی با تناژ ۵۰ هزار ۹۷۲ تن نیز صادر شد.

سالاری یادآور شد: همچنین از مجموع عملیات انجام شده در بنادر غرب هرمزگان ۳۶۷ هزار و ۵۵۱ تن فرآورده نفتی و غیرنفتی با ۴۳ درصد افزایش به صورت رویه کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) در بنادر غرب استان هرمزگان جابه‌جا شد.

وی افزود: از این میزان ۱۴۰ هزار و ۸۸۸ تن مربوط به کاپوتاژ فرآورده‌های غیرنفتی و ۲۲۶ هزار و ۶۶۳ تن نیز کاپوتاژ نفتی بوده است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در ادامه از افزایش ۲۴ درصدی ترانزیت نفتی و غیر نفتی در بنادر غرب استان هرمزگان خبرداد و بیان کرد: در دوره زمانی یاد شده، حجم ترانزیت کالاهای نفتی و غیرنفتی که عمده آن محموله خودرو است، به ۳۸ هزار ۲۱۴ تن رسید.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان با اشاره به ترابری ایمن ۱۷۵ هزار و ۳۴۸ مسافر دریایی، گردشگران داخلی و بین‌المللی اظهار کرد: از این تعداد ۱۷۳ هزار و ۵۶۴ نفر سفر در مسیرهای دریایی داخلی از بنادرلنگه، آفتاب و چارک به مقصد کیش، بوموسی و سایر جزایر خلیج‌فارس جابه‌جا و ۱۷۸۴ نفر مسافر نیز به مقصد بنادر کشور امارات متحده عربی تردد کردند.

سالاری تعداد تردد شناورها در بنادر غرب هرمزگان در این مدت را نیز ۲۹۶۴ فروند اعلام کرد که از این میزان تردد، ۱۴۰۴ فروند شناور بالای هزار تن و ۸۴ فروند شناور زیر هزار تن بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بندر امام خمینی ۲۰ ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی دارد
  • جابه‌جایی ۱۵ هزار و ۸۳۲ دستگاه خودروی ترانزیتی
  • ترابری ۱۷۵ هزار مسافر دریایی از بنادر غرب هرمزگان
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد