Web Analytics Made Easy - Statcounter

مطالعات جدید نشان می دهد که حدود پنج درصد از کسانی که به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، دچار مشکلات طولانی‌مدت در حس بویایی یا چشایی خود می‌شوند که این موضوع به‌ طور بالقوه به بار کووید ۱۹ طولانی کمک می‌کند.

به گزارش ایمنا، حس بویایی از دست رفته نشانه ابتلاء به ویروس کرونا از روزهای اولیه همه‌گیری بوده است اما مشخص نیست علائمی مانند آن هر چند وقت یک بار رخ می‌دهد یا چقدر می‌تواند ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان در جستجوی یافتن این موضوع یافته‌های ۱۸ مطالعه قبلی را که شامل ۳۷۰۰ بیمار بود، تجزیه و تحلیل کردند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، آنان در مطالعه جدید منتشر شده در BMJ دریافتند که حس بویایی چهار درصد از بیماران شش ماه پس از ابتلاء به ویروس بهبود نیافت. همچنین دو درصد از بیماران نیز بهبودی در حس چشایی نداشتند. با این حال مشخص نیست آیا این نتایج نشان‌دهنده بهبودی کامل یا جزئی باشد.

محققان تخمین زدند از دست دادن بویایی ممکن است در ۵.۶ درصد از بیماران ادامه داشته باشد؛ در حالی که ۴.۴ درصد ممکن است حس چشایی خود را به طور کامل بازیابی نکنند.

محققان می‌گویند: در حالی که اکثر بیماران باید حس بویایی و چشایی خود را در سه ماه اول ابتلاء به کووید بازیابی کنند، گروه عمده‌ای از بیماران ممکن است دچار اختلال عملکرد طولانی‌مدت شوند که این موضوع به شناسایی به موقع، درمان و پیگیری طولانی‌مدت نیاز دارد.

در کنار این‌ها این تحقیق نشان داد زنان نسبت به مردان کمتر احتمال دارد این حواس را بازیابی کنند. علت این اختلاف مشخص نیست اما محققان معتقدند که زنان در وهله اول تمایل به داشتن حس بویایی و چشایی بهتری دارند؛ به این معنا که چیزهای بیشتری برای از دست دادن دارند.

در این داده‌ها سویه ابتلاء به کووید مشخص نشده است. نتایج تحقیقات قبلی نشان داد که سویه‌های اخیر امیکرون کمتر به از دست دادن بویایی منجر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان کد خبر 591906

منبع: ایمنا

کلیدواژه: کرونا و از دست دادن حس بویایی سویه جدید ابتلاء به کووید حس بویایی و چشایی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق حس بویایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۵۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان

در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش مهر، این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمار‌های ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت‌شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند. به عبارتی، تعداد مردان فوت‌شده ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان است.

بر اساس این گزارش، سال گذشته ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت‌شده ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

دیگر خبرها

  • آیا زنان پزشکان بهتری هستند؟
  • خطری که بازماندگان سرطان سینه را تهدید می‌کند
  • ثبت احوال : مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر؛ سال ۱۴۰۲ زنان بیشتر فوت کردند یا مردان؟
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • مردان سال گذشته بیشتر از زنان فوت کردند
  • اعلام آمار مرگ و میر سال ۱۴۰۲ / فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ و میر در ایران؛ فوت مردان بیشتر از زنان
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • ثبت فوت مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان در سال ۱۴۰۲ بوده است