Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@21:49:33 GMT

سیل تابستانه؛ مردم در پناه امدادگران و مسئولان جهادی +عکس و فیلم 

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۶۶۸۶

سیل تابستانه؛ مردم در پناه امدادگران و مسئولان جهادی +عکس و فیلم 

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار گروه استان های ایرنا، سیل مردادماه در خاطره تاریخی ایرانیان همواره خسارت بار و بزرگ بوده است؛ از سیل سال های ۱۳۱۳ تبریز، ۱۳۶۶ تجریش، ۱۳۷۷ ماسوله، ۱۳۸۰ گلستان و تا سیل مخرب ۱۳۹۵ سیستان و بلوچستان همگی به مدد پدیده بارش های موسمی یا همان مونسون رخ داده اند و با جاری شدن خود کاشانه هموطنان را از بنیان کنده اند و جان های بسیاری را گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اکنون در مرداد نخستین سال قرن پانزدهم باز هم هم بارش های موسمی این بار بخش وسیع تری از ایران را در بر گرفته است؛؛ بارش هایی که همچنان ادامه دارد. 
این بارش ها که از هفته پیش آغاز شد؛ ابتدا فاجعه استهبان را در استان فارس رقم زد؛ هنوز هموطنان متحیر سرعت سیل در این استان و دو روز جست و جو برای یافتن مفقودین این حادثه بودند که هشدارها برای مناطق جنوبی کشور صادر شد؛ پدیده مونسون که همواره حداکثر جنوب سیستان و بلوچستان را تحت تاثیر خود قرار می داد و با یک بارش سیل آسا راههای دسترسی به اغلب جاده های استان را که اغلب در مسیل رودخانه ها قرار دارند، می بست این بار در مرحله نخست هشت استان جنوبی را میزبان بارش های خود کرد.
شدت بارشها به حدی بود که از شامگاه چهارشنبه نیمه کشور نیز شاهد آن بود و رعد و برق بارش تابستانه آسمان تهران، البرز و استان های شمالی را رقم زد؛ هنوز سپیده دم ششم مرداد نزده بود که خبر وقوع سیل گل آلود در امامزاده داود و این بار مرگ هموطنان در مسیل رودخانه کن مردم را شوکه کرد و توامان خرابی ناشی از وقوع سیلاب در استانهای جنوبی بویژه کرمان، سیستان و بلوچستان و یزد فراگیر شد.
سیل امسال اما با همه سیل های تابستانه یکصد سال اخیر کشورمان یک تفاوت اساسی داشت؛ آن هم حضور به موقع امدادرسانان و دستگاههای امدادی در مناطق سیل زده، حضور میدانی استانداران و مسئولان عالی رتبه برای مدیریت میدانی بحران و نیز بسیج همه امکانات برای به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از سیل بود. 
نگاهی به وضعیت مناطق درگیر سیل نشان می دهد که استانداران و فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در استانها و نیز سایر مسئولان استانی در زمان وقوع بحران در استان و محل کار خود حاضر بوده و از لحظه وقوع سیل با تشکیل ستاد مدیریت استان در کنار مردم سیلزده حضور داشته و کار امدادرسانی را رصد و نظارت کرده اند؛ حتی نیروهای بسیج، سپاه و ارتش نیز به کمک هلال احمر و دیگر دستگاههای امدادی پناه مردم بوده اند.
باشدت گرفتن بارش ها، رییس جمهور در سفر استانی همدان برای پیگیری امور سیل زدگان دستورات لازم را صادر کرد؛ آیت الله سیدابراهیم رییسی به وزرا و استانداران دستور داد تمام امکانات خود را برای مواجهه با سیل بسیج کنند.
در همین ارتباط معاون اول رئیس جمهور، وزیر کشور و استاندار تهران برای اجرای دستورات آیت الله رئیسی در مناطق سیلزده استان تهران حاضر شدند. علاوه بر این وزیر کشور با سفر به استان یزد به طور میدانی کار امدادرسانی به این استان کویری را نظارت کرد.
رصد آخرین وضعیت استانهای سیل زده نشان می دهد که در کنار آمادگی دستگاههای برای گذر از وضعیت پیش آمده، مردم در معرض خطر در مناطق امن اسکان داده شده اند و تلاش برای بازگشایی راههای مسدود شده، جست و جو برای یافتن مفقودین و کاستن از مخاطرات بارش های پیش رو ادامه دارد.
اخرین وضعیت امداد رسانی به مردم در استانهای سیل زده به شرح زیر است :

تهران؛ ۱۰ فوتی در فیروزکوه – ۱۴ فوتی در کن

بامداد پنجشنبه ۶ مردادماه در منطقه امامزاده داود (ع)، بخش بومهن و رودهن دماوند و همچنین بخشهایی از شهرستان های فیروزکوه و پاکدشت درگیر سیل شد. در جریان سیلاب فیروز کوه ۱۰نفر جان خود را از دست دادند، ۱۲ نفر مصدوم و ۱۶ نفر مفقود شدند. در منطقه کن نیز تعداد فوتی ها در آخرین آمار تعداد فوتی ها ۱۴ نفر و مفقودان ۱۱ نفر اعلام شده است.

طبق آخرین خبرها اکنون راههای دسترسی به شهرستان های فیروزکوه و منطقه کن بازگشایی شده، مردم در مناطق امن اسکان داده شده اند و نیروهای امدادی در تلاش برای یافتن مفقودان و پاکسازی مناطق سیل زده هستند.

یزد؛ بسیج همه امکانات و حضور میدانی وزیر کشور

بارش شدید باران در استان کویری یزد تلفات جانی نداشت اما تاکنون پنج هزار و ۶۵۰ واحد مسکونی شهری و هفت هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی روستایی دچار خسارات کلی و جزئی شده اند. ستاد مدیریت بحران این استان به ریاست وزیر کشور عصر امروز تشکیل شد و دستورات لازم برای مقابله با سیل داده شد.

وزیر کشور در این سفر با اشاره به اعزام گروههای امدادی از استان‌های کرمان، اصفهان و تهران برای کمک به استان یزد، اعلام کرد: با وجود اینکه حجم درگیری مناطق مختلف در سیل زیاد بوده  اما در سطح یزد خسارت ها با مدیریت شرایط در کمترین حد است که شده می توانست وضع بسیار بدتر از این باشد و انشا االله در ساعات آینده  وضعیت بهتری در استان فراهم می شود .

کرمان احتمال طغیان رودخانه شور در رفسنجان

با گذشت پنج روز از آغاز بارش های موسمی در کرمان، هنوز این استان تحت تاثیر این سامانه بارشی قرار دارد و در تازه ترین اخبار احتمال داده شده که با پر شدن سد سرچشمه رودخانه شور در رفسنجان طغیان کند. استاندار کرمان با حضور در روستای  سیلزده کوثرریز از توابع رفسنجان از واحدهای مسکونی خسارت دیده این شهرستان بازدید کرد.

همچنین در شهر ماهان سه نفر گرفتار سیلاب شدند که یک نفر از آنها جان خود را از دست داد.

از سه محور مسدود شده کرمان تاکنون محور راور - دیهوک در کیلومتر ۱۰ بازگشایی شده است و هنوز این محور در کیلومتر ۷۰ و نیز محور انار - مهریز یزد و رفسنجان -انار مسدود است.

فارس؛ وضعیت همچنان قرمز و نارنجی

وضعیت آب و هوای استان فارس هنوز در شرایط هشدار قرمز و نارنجی و دستگاههای امدادی در آماده باش کامل هستند. ۳۵ شهرستان در این استان دچار سیل و آبگرفتگی شده اند که در اغلب در نیمه شرقی استان  و بخشی از قسمت غربی واقع هستند.

امروز جاری شدن سیل در کوه‌های پیرامون منطقه سرچهان و آباده طشک فارس منجر به جان باختن یک بانوی عشایر شد.

البرز ؛ فرو رفتن روستاهای گردشگری در گل و لای

روستاهای گردشگری و مناطق شمالی استان البرز از جمله طالقان متاثر از سیل اخیر هستند به طوری که روستاهای حصیران ، مرجان ، مهران و پراچان شهرستان طالقان به حدی در گل و لای فرو رفتند که در برخی مناطق ارتفاع آن به چهار متر می رسید.

در مجموع به دلیل این سیل ۱۸ نقطه ارتباطی در  طالقان دچار حادثه شد و سیل ۴۰  دستگاه خودرو را بلعید و به ابنیه ها هم آسیب جدی وارد کرد.  

خوشبختانه اطلاع رسانی بهنگام از بروز سیل و مدیریت رفت و آمد در منطقه گردشگری طالقان موجب شد آماری از تلفات انسانی سیلاب گزارش نشود؛استاندار البرز نیز با حضور میدانی در مناطق سیل زده، خسارات وارده به روستاها را مورد ارزیابی قرار داد.

بوشهر؛ سیلاب شدن نخلستان های دشتستان

سیلاب در استان بوشهر خسارت جانی نداشت و استاندار بوشهر پس از بازدید از مناطق سیلزده دشتستان با تاکید بر تسریع در خدمات رسانی به خانواده های آسیب دیده گفت: امداد رسانی تا حل مشکلات سیل زدگان ادامه دارد.

در دشستان بارندگی ها منازل برخی از مردم در شهرها و روستاهای  دشتستان دچار آسیب شد که امداد رسانی از همان ساعات اولیه آغاز شده است. این بارندگی به پرآب شدن رودخانه ها و سدها انجامیده و سیراب شدن نخیلات را به دنبال داشته است.

اصفهان؛ زاینده رود گل آلود شد

وضعیت اضطراری و بحران سیل تا نهم مرداد در اصفهان ادامه دارد؛ در پی باران اخیر ۲۵۰ باب خانه در شهرستان اردستان و کوهپایه دچار آبگرفتگی و  ۶ روستا تخلیه اضطراری شد و چهار جاده  مواصلاتی مسدود و ۱۲۲ خودرو نجات یافتند.

رودخانه زاینده رود  نیز در پی بارش های اخیر در محدوده شهرستان لنجان گل آلود شد.

لرستان؛ پنج فوتی در الیگودرز

براثر بارش شدید باران در عصر جمعه و وقوع سیل در الیگودرز تاکنون پنج نفر جان خود را از دست داده اند و ۶۰ خانوار نیز در جای امن اسکان داده شدند و به گفته فرماندار این شهر احتمال افزایش تعداد فوتی ها وجود دارد.

اکنون ۱۰ تیم امدادی از هلال احمر در الیگودرز مستقر هستند.

مازندران؛ بازگشایی محور هراز و افزایش جان باختگان به چهار نفر

آمار به روزرسانی شده خسارت‌های بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در استان مازندران حاکی از تدوام تلاش ها برای بازگشایی راههای اصلی و ۲۰ راه روستایی است که در نهایت محور هراز بازگشایی شد.همچنین اخبار از افزایش جان باختگان به چهار نفر و احتمال مفقودی به هشت نفر حکایت دارد.
استاندار مازندران نیز روز جمعه در منااطق سیل زده شهرستان‌های چالوس و نور حضور یافت و بر ضرورت بسیج مجموعه دستگاه های امدادی و خدمات رسان برای تسریع در کمک رسانی به مردم خسارت دیده تاکید کرد.

سیستان و بلوچستان؛ تداوم امدادرسانی به سیل زدگان

در استان سیستان و بلوچستان که بارشهای اخیر کل استان را متاثر کرده است، امدادرسانی ها ادامه دارد و به گفته رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ۹٠٠ نفر نیروی امدادگر در سراسر سیستان و بلوچستان به صورت شبانه روزی در حال ارایه خدمات امدادی به سیل زدگان و خسارت دیدگان هستند.

از ۲۸ تیرماه که سامانه بارشی اخیر وارد سیستان و بلوچستان شد، تاکنون بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر آسیب دیده از سیل خدمات مختلف امداد و نجات از جمله توزیع اقلام غذایی و امدادی را دریافت کرده اند و اسکان اضطراری سیل زدگان نیز انجام شده است.

قم؛ بازگشت آرامش به مناطق سیلزده

باگذشت نزدیک به ۴۸ ساعت از وقوع سیل در بخش مرکزی قم، آرامش نسبی به نقاط حادثه‌دیده برگشته و روند امدادرسانی‌ها ادامه دارد، اما با توجه به ادامه ناپایداری‌های جوی استان همه مردم باید هشدارها را جدی بگیرند.

خوزستان؛ آغاز بارش های مونسون

بارش های مونسون از عصر جمعه در خوزستان آغاز شده و این سامانه‌ها در حال گسترش به سمت مرکز، شمال و شرق استان است. هم اکنون بارندگی از ۲ جبهه در ارتفاعات شمال و شمال شرق خوزستان و از طرف دیگر در جنوب شرق استان شروع شده است.

برچسب‌ها بوشهر سیستان و بلوچستان مهران کرمان ایرنا شهر تهران خوزستان استان البرز فارس فیروزکوه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر سیستان و بلوچستان مهران بوشهر سیستان و بلوچستان مهران کرمان ایرنا شهر تهران خوزستان استان البرز فارس فیروزکوه سیستان و بلوچستان سیل زدگان وزیر کشور مناطق سیل وقوع سیل شده اند بارش ها سیل زده داده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۶۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروه جهادی شهدای صمصامی ناجی زن باردار کوهرنگی

حسین‌قلی بدری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: طی تماس عشایر با مدیر گروه جهادی شهدای صمصامی مبنی بر نیاز کمک‌رسانی آنان و با توجه به بارش‌های شدید در منطقه، ضمن هماهنگی‌های لازم گروه به منطقه لاهه در بخش صمصامی اعزام شدند.

وی افزود: مدیر گروه جهادی بسیج با هماهنگی شبکه بهداشت شهرستان کوهرنگ و اعزام اورژانس و شهرداری شهر صمصامی زن باردار گرفتار در سیل را بعد از چهار ساعت پیاده‌روی تا رسیدن به جاده دسترسی به درمانگاه صمصامی انتقال داند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج عشایری کوهرنگ ادامه داد: شیرینی حال خوب مادر و کودک عشایر افتخار بزرگی برای مجموعه بسیج است که مردم گروه‌های جهادی را در اولویت امدادی خود قرار دادند.

بدری عنوان کرد: طی بارش‌های اخیر در منطقه صمصامی گروه جهادی شهدای صمصامی با توزیع اقلام ضروری و مواد غذایی در کنار عشایر گرفتار در سیل و باران بود.

کد خبر 6096988

دیگر خبرها

  • درخشش گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی خوزستان در کشور
  • 6100 نفر در قالب گروه‌های جهادی به مناطق محروم آذربایجان‌غربی اعزام شدند
  • قصور مسئولان در حادثه امام‌زاده ابراهیم شفت محرز است
  • شادی مردم دیار هگمتانه از بارش باران بهاری
  • حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • گروه جهادی شهدای صمصامی ناجی زن باردار کوهرنگی
  • صدایی که چهره خانم معلم را نگران می‌کرد
  • برپایی میز خدمت در شهرستان زرندیه
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت رسانی
  • اعزام ۳۶۰ گروه جهادی به مناطق هدف خدمت‌رسانی در سیستان و بلوچستان