Web Analytics Made Easy - Statcounter

استفاده از یک سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی با تشخیص زودهنگام عفونت خونی، احتمال مرگ بیماران را تا ۲۰ درصد کاهش داده است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری «زی‌ام‌ئی ساینس»، هوش مصنوعی برای بسیاری از صنایع به عنوان یک عامل مختل کننده شناخته شده است اما شاید در هیچ زمینه دیگری مانند بخش بهداشت و درمان ارزشمند نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه‌های یادگیری ماشینی در حال حاضر در بسیاری از بیمارستان‌ها برای تشخیص سرطان و سایر بیماری‌ها و نیز کشف داروهای جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد اما همچنان این احساس کلی وجود دارد که این کارها در مقیاس کوچک انجام می‌شوند و تاثیرات آنها نیز هنوز محدود است.

واقعیت این است که هوش مصنوعی جان هزاران نفر را نجات داده است و در این عرصه ماندگار خواهد شد.

پژوهشگران دانشگاه «جانز هاپکینز» (در بالتیمور ایالت مریلند آمریکا) در این هفته نتایج دو کار تحقیقی را منتشر کردند و یک ابزار تشخیص زودهنگام بیماری عفونت خونی (sepsis) بر مبنای یادگیری ماشینی را تعریف کردند که در مدت دو سال گذشته در پنج بیمارستان آمریکا مورد استفاده قرار گرفته است.

 

 

این ابزار هوش مصنوعی در مدت این دو سال در پنج بیمارستان آمریکا موفق به تشخیص نزدیک به ۱۰ هزار مورد بیماری عفونت خونی با بررسی سوابق پزشکی بیماران شده و به پزشکان کمک کرده تا نسبت به پیش از کاربرد هوش مصنوعی به طور میانگین حدود دو ساعت زودتر مراقبت‌های پزشکی لازم را شروع کنند.

به لطف این سامانه هوش مصنوعی، احتمال مرگ بیماران بر اثر این بیماری ۲۰ درصد کاهش یافته است و در صورت استفاده سراسری، این سامانه به طور بالقوه می‌تواند جان هزاران نفر از بیماران را نجات دهد.

حدود ۱.۷ میلیون نفر از مردم آمریکا دچار بیماری عفونت خونی می‌شوند و بیش از ۲۵۰ هزار نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

«سوچی ساریا» مدیر پژوهش «مرکز مهندسی مالون» در دانشگاه جانز هاپکینز و تهیه کننده اصلی این گزارش تحقیقی می‌گوید: این اولین موردی است که هوش مصنوعی در کنار تخت بیماران استفاده می‌شود و شاهد نجات جان انسان‌ها هستیم. 

وی افزود: این یک پیشرفت فوق‌العاده است که موجب نجات جان هزاران نفر از بیماران مبتلا به عفونت خونی خواهد شد و این رویکرد هم اکنون برای بهبود نتایج در مورد بیماری‌های دیگر نیز به کار می‌رود.

بیماری عفونت خونی (sepsis) زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی بدن به یک عفونت واکنش بیش از حد نشان می‌دهد و موجب آسیب به اندام ها و بافت‌های خود بدن می‌شود. برای درمان این بیماری زمان بسیار مهم است. حتی یک ساعت تاخیر در شروع درمان صحیح می‌تواند به معنی تفاوت بین زندگی و مرگ بیمار باشد.

اما این بیماری همیشه آشکار نیست و معمولا تشخیص آن با تاخیر انجام می‌شود و علایم آن ممکن است با بیماری‌های کمتر جدی اشتباه گرفته شود. به همین علت است که سیستم هوش مصنوعی دانشگاه جانز هاپکینز موسوم به «سامانه هشدار زودهنگام هدفمند آنی» بسیار حائز اهمیت است.  

بیش از چهار هزار پزشک از این سامانه برای تشخیص عفونت خونی استفاده کردند که به آنان امکان داد به طور میانگین این بیماری را ۶ ساعت زودتر از روش‌های سنتی تشخیص دهند.

این مطالعه موردی نشان دهنده قدرت هوش مصنوعی در بخش بهداشت و درمان برای نجات جان بیماران است. محققان دانشگاه جانز هاپکینز همچنین در حال کار برای انطباق این سامانه برای هشدار زودهنگام در خصوص بیماری‌های دیگر هستند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: هوش مصنوعی ، فناوری ، بیماری

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: هوش مصنوعی فناوری بیماری بیماری عفونت خونی جانز هاپکینز هوش مصنوعی بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌

حسین امامیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تزریق این واکسن در برنامه جاری ایمن سازی کودکان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بردسکن افزود: اصل پیشگیری در بیماری‌های عفونی بسیار مهم‌تر از درمان است و تزریق این واکسن سبب کاهش بار جهانی بیماری‌های ناشی از عفونت‌های پنوموکوکی می‌شود.

وی با بیان اینکه باکتری پنوموکوک مهمترین عامل عفونت های مهاجم باکتریال در کودکان محسوب می شود، گفت: این بیماری طیف وسیعی از عفونت ها را شامل مننژیت، عفونت باکتریال تب دار، عفونت گوش میانی، سینوزیت، ذات الریه، عفونت ملتحمه چشم، عفونت در بافتهای نرم حفره چشم، عفونت در لایه های داخلی و دریچه های قلبی، التهاب استخوان و مغزاستخوان، عفونت پرده های محافظ قلب، عفونت یا التهاب وخیم قسمتی از صفاق، تورم والتهاب مفاصل، عفونت های بافت نرم و عفونت خونی را موجب می شود.

وی گفت: تزریق واکسن پنوموکوک در برنامه جاری ایمن سازی سبب ارتقاء سلامت کودکان می‌شود.

امامیان زمان تزریق این واکسن را در ۲ ماهگی، ۴ ماهگی و ۱۲ ماهگی و همزمان با سایر واکسن های همان گروه سنی اعلام کرد.

کد خبر 6093414

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • هوش مصنوعی زندگی‌ها را نجات می‌دهد/ کاهش ۹۰ درصدی مرگ و میر بیماران قلبی
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • با عوارض ناشی از گازگرفتگی حیوانات چه باید کرد؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون