Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-04@05:23:10 GMT

هدف از عبادت رسیدن به تقوا است

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۶۹۱۴

هدف از عبادت رسیدن به تقوا است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، ماموستا عبدالسلام محمدی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان دهگلان که با حضور مردم متدین این شهرستان برگزار شد،  به تفسیر آیه مبارکه بیست و یکم سوره بقره اشاره و اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم تمامی انسانها را مورد خطاب قرار داده و راه نجات و سعادت را برای آنها روشن نموده و یکی از اولین خطاب های عمومی قرآن به نظر مفسرین همین آیه مبارکه سوره بقره می باشد؛ «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ای مردم! خدای خود را بپرستید، آن که شما را و کسانی را آفریده است که پیش از شما بوده‌اند، تا (خود را بدین وسیله پاک سازید و) راه پرهیزگاری پیش گیرید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ماموستا محمدی تصریح کرد: در آیات قبل از آیه 21 سوره بقره خداوند متعال حال سه گروه از انسانها.پرهیزکاران، کافران  و منافقان را شرح و پس از مقایسه ای روشن بین گروه ها با خطاب به هر سه گروه خط سعادت ونجات را پیوستن به گروه اول که همان پرهیزگاران هستند بیان فرموده است.

امام جمعه دهگلان عنوان کرد: در کتاب های قانون مواد قانون بدون خطاب بیان می شود، ولی قرآن قانونی است که با روح وعاطفه مردم سروکار دارد وهمگان را مورد خطاب قرار می دهد.

وی در ادامه توضیح داد: چرایی عبادت خداوند مطرح می‌شود که آیات دیگر هم به جواب آن دلالت دارد؛
1 -  چون خداوند خالق ومربی است.( اعبدوا ربکم الذی خلقکم).
۲_ چون تأمین کننده رزق وامنیت شماست(فلیعبدوا رب هذا البیت الذی اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف).
۴_ چون معبودی غیر او نیست.( لا اله الا انا فاعبدنی.).
۴_ نعمت آفرینش ومنت انعام حیات را به رخ می کشد(الذی خلقکم).
۵_ برانگیختن حس شکرگزاری مردم وجذب آنها به عبادت وبندگی؛ لذا هدف از عبادت رسیدن به (لعلکم تتقون) است و نتیجه عبادت و پرستش کسب تقوا و پرهیزگاری و عاقبت و ثمره این پرهیزگاری فلاح و رستگاری است.

ماموستا محمدی اضافه کرد: بزرگان دین برای عبادت وقبولی آن شرایطی را بیان نموده اند که عبارتند از: معرفت حق تعالی، محبت و دلسپردگی به خدا، اعتدال در عبادت، اخلاص و یکرنگی، اتقان و استمرار در عبادت بدون سستی وکاهلی وآگاهی در عبادت.
 
خطیب جمعه دهگلان در پایان خطبه های خود بیان کرد: یکی دیگر از جنبه ها وجلوه های عبادت که بعد اجتماعی دارد واز مهمترین مصادیق عبادت ومورد تاکید اسلام است خدمت به مردم است که در حدیث شریف چنین بیان شده(احب الناس الی الله انفعهم للناس. واحب الاعمال الی الله سرور یدخله المسلم.او یکشف عنه کربه. او یقضی عنه دینا.او تطرد عنه جوعا. ) محبوبترین انسان ها نزد خداوند کسانی هستند که نفع وخیر بیشتری داشته باشند؛  و بهترین عمل نزد خداوند ایجاد سرور وخوشحالی به مسلمان، رفع مشکل و سختی، قضا و برآورده کردن دیون  و اطعام طعام است؛  که جا دارد در ایام کرونا و تعطیلی بعضی از مشاغل گروه های جهادی خیرین مردمی وسازمان های مردم نهاد و مسئولین خدوم که با همدلی و تهیه بسته های معیشتی سبب خوشحالی و ارتباط وهمدلی شدند تقدیر شود.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: نماز جمعه کردستان تقوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۶۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوانان و دانشجویان به‌عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند

نورمحمد علیپور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج در گفت‌وگو با خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد درباره روز و مقام معلم افزود: روز معلم یکی از روز های بسیار مهم در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

علیپور افزود: معلمین از جمله اقشار پرتلاش، زحمت کش و وفادار به نظام اسلامی هستند که تقدیر و تجلیل از آنها نباید مختص هفته معلم باشد. جوانان و دانشجویان به‌ عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند. آموزگاران باید در عمل، کردار و گفتار الگوی دانش آموزان باشند.

وی خاطرنشان کرد: اولین معلم خدا است. معلمی از این جهت مهم و حائز اهمیت است که شغل انبیاء و خدای تبارک و تعالی است.

وی با اشاره به آیه «وَعَلَّمَ ءَادَمَ ٱلۡأَسۡمَآءَ کُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمۡ عَلَی ٱلۡمَلَـٰٓئِکَةِ فَقَالَ أَنۢبِـُٔونِی بِأَسۡمَآءِ هَـٰٓؤُلَآءِ إِن کُنتُمۡ صَٰدِقِینَ» (بقره/ ۳۱) گفت: پروردگار عالم، دانش و معرفت را از لحاظ شرافت و ارزش در اوج همه مراتب و مقامات قرار داده و بر آدم ابوالبشر منت نهاده است. انسان نیاز به رشد و تکامل دارد و این وظیفه برعهده معلمین است. چرا که معلمین انسان‌های پاک، برجسته، سالم و متدین به مسائل دینی هستند.

خبرنگار: آسیه طاهرمنش

انتهای خبر/

کد خبر: 1229071 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی

دیگر خبرها

  • غیرمسلمانان به کشتار مردم غزه اعتراض کرده اند ولی خبری از اعتراض در بلاد اسلامی نیست
  • صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • امروز انزجار و نفرت علیه صهیونیست‌ها جهانی شده است
  • تا رسیدن مترو به حرم شاهچراغ از مسئولان مطالبه خواهم کرد
  • خدمت مسئولان به مردم باید به‌دور از تبعیض باشد
  • آیا فرشتگان می توانند کاری غیر از عبادت را در پیش گیرند؟
  • خیزش دنیا علیه اسرائیل نتیجه افشاگری های جبهه حق است
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است
  • جوانان و دانشجویان به‌عنوان امانت مردم و خداوند در نزد معلمان و اساتید هستند