Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@11:03:12 GMT

آثار باورنکردنی گریه برای برای امام حسین (ع)

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۷۱۲۶

آثار باورنکردنی گریه برای برای امام حسین (ع)

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛آثار گریه بر امام حسین(ع)به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛گریه برای مصائب وارده بر امام حسین علیه السلام دارای آثار فردی، اجتماعی، دنیایی و آخرتی است، چرا که گریه برای آن حضرت، نوعی پیوند با حرکت، راه و روش و هدف آن حضرت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو گریه برای او، باعث آمادگی برای مبارزه و جهاد با فساد و سبب امیدواری و رسیدن به هدف نهایی است. مرثیه، شوق و محبت را به حدی بالا می برد که گریه کنندگان برای ایصال به مطلوب خود، زمینه هرگونه فداکاری و از خود گذشتگی را در خود احساس می کنند. گریه برای امام حسین علیه السلام نیروی ایمان را از هر جهت بسیج کرده ضعف و ناامیدی را از انسان دور می کند و محرک احساسات پاک مردم است .

طبق روایات ثمرات زیادی برای اشک بر مصیبت امام حسین(ع) نقل شده است که به نمونه هایی اشاره  می کنیم.

 در حدیث مناجات حضرت موسی علیه السلام آمده است که حضرت  موسی (ع)گفت:« خدایا! چرا امت پیامبر خود، محمد، را بر دیگر امت ها فضیلت دادی؟»

خدای تعالی فرمود:« آنان را به دلیل ۱۰ خصوصیت برتری دادم: نماز، زکات، روزه، حج، جهاد، نماز جمعه، نماز جماعت، قرآن، علم و عاشورا.»

در ادامه این روایت زیبا، موسی(ع) از روز عاشورا می‎پرسد: خداوند می‎فرماید: الْبُکَاءُ وَ التَّبَاکِی عَلَى سِبْطِ مُحَمَّدٍ ص وَ الْمَرْثِیَةُ وَ الْعَزَاءُ عَلَى مُصِیبَةِ وُلْدِ الْمُصْطَفَى؛ گریه کردن و تباکی بر نوه محمد(ص) و مرثیه و عزاداری بر مصیبت فرزند مصطفی است.

سپس خداوند متعال به ذکر ثواب اشک بر امام حسین(ع) می‎پردازد و می‎فرماید: یَا مُوسَى مَا مِنْ عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِی فِی ذَلِکَ الزَّمَانِ بَکَى أَوْ تَبَاکَى وَ تَعَزَّى عَلَى وُلْدِ الْمُصْطَفَى ص إِلَّا وَ کَانَتْ لَهُ الْجَنَّةُ ثَابِتاً فِیهَا؛ ای موسی، هیچ بنده‎ای از بندگان من نیست که در آن روز بر فرزند مصطفی(ص) گریه و تباکی و عزاداری کند جز اینکه بهشت بر او واجب می‎شود در حالی که در آن ثابت است.

وَ مَا مِنْ عَبْدٍ أَنْفَقَ مِنْ مَالِهِ فِی مَحَبَّةِ ابْنِ بِنْتِ نَبِیِّهِ طَعَاماً وَ غَیْرَ ذَلِکَ دِرْهَماً إِلَّا وَ بَارَکْتُ لَهُ فِی الدَّارِ الدُّنْیَا الدِّرْهَمَ بِسَبْعِینَ دِرْهَماً وَ کَانَ مُعَافاً فِی الْجَنَّةِ وَ غَفَرْتُ لَهُ ذُنُوبَهُ؛ هر کس در راه محبت حسین فردی را طعام دهد یا درهمی هزینه کند، در دنیا به مال او هفتاد برابر برکت دهم و گناهانش را بیامرزم و در بهشت آزاد خواهد بود و گناهانش را بیامرزم.

وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی مَا مِنْ رَجُلٍ أَوِ امْرَأَةٍ سَالَ دَمْعُ عَیْنَیْهِ فِی یَوْمِ عَاشُورَاءَ وَ غَیْرِهِ قَطْرَةً وَاحِدَةً إِلَّا وَ کُتِبَ لَهُ أَجْرُ مِائَةِ شَهِید؛ به عزت و جلالم سوگند هر کس از چشمانش در روز عاشورا اشک جاری شود ولو به اندازه یک قطره، اجر صد شهید برای او می نویسم.

بر اساس این روایت مشاهده می‎کنیم که خداوند متعال تنها ثواب اشک، تباکی وعزاداری بر امام حسین(ع) را در چندین موضوع قرار داده است: قرار گرفتن در بهشت و ثبات در آن و نوشتن اجر صد شهید برای کسی که در عزای امام حسین(ع) گریه می‎کند.

همچنین برکت در اموال، عافیت‎بخشی در بهشت و پاک شدن گناهان، از ثمرات انفاق مال در راه محبت امام حسین(ع) در روز عاشوراست.

گریه برای آن حضرت سختی های زمان احتضار را از بین می برد زیرا امام صادق علیه السّلام به مسمع بن عبدالملک فرمودند: آیا مصائب آن جناب (امام حسین علیه السّلام) را یاد می کنی؟

عرض کرد: بلی والله مصائب ایشان را یاد کرده و گریه می کنم.

حضرت فرمودند: آگاه باش که خواهی دید در وقت مردن پدران مرا که به ملک الموت وصیت تو را می کنند که سبب روشنی چشم تو باشد.

همچنین فرمودند: ای مسمع گریه بر احوالات حسین (علیه السّلام) سبب می شود که ملک الموت بر تو مهربان تر از مادر گردد.

گریه بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السّلام) باعث راحتی در قبر، فرحناک و شادان شدن مرده، شادان و پوشیده بودن او در هنگام خروج از قبر است در حالی که او مسرور است فرشتگان الهی به او بشارت بهشت و ثواب الهی را می دهند.

اجر و مزد هر قطره آن این است که شخص همیشه در بهشت منزل کند.(۱)

گریه کننده بر امام حسین علیه السّلام در بهشت با ایشان و هم درجه ایشان خواهد بود.(۲)

شیخ جلیل جعفر بن قولویه در کامل از ابن خارجه روایت کرده است:

روزی در خدمت امام صادق علیه السّلام بودیم و امام حسین علیه السّلام را یاد کرده و از او نام بردیم. حضرت صادق علیه السّلام بسیار گریستند و ما نیز به تبع ایشان گریستیم. پس حضرت صادق علیه السّلام فرمودند که امام حسین علیه السّلام می فرمود من کشته گریه و زاری (اشکم) هستم نام من در نزد هیچ مؤمنی برده نمی شود مگر آن که محزون و گریان می شود.

در روایت آمده است هیچ روزی نبود که اسم امام حسین علیه السّلام در نزد امام صادق علیه السّلام برده شود و آن امام در آن روز تبسمی بر لب بیاورند. آن حضرت در تمام روز گریان و محزون بودند و می فرمودند: امام حسین علیه السّلام سبب گریه هر مؤمن است.

شیخ طوسی و شیخ مفید از ابان بن تغلب روایت کرده اند که حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: نَفَس کسی که برای مظلومیت ما محزون است تسبیح است و اندوه و ماتم او عبادت خدا و پوشیدن اسرار ما از بیگانگان جهاد در راه خداست .(۳)

پی نوشت ها:

۱- بحارالانوار، ج۴۴، ص۲۸۹ و کامل الزیارات باب۳۲، ص۱۰۱

۲- بحارالانوار /۲۷۸/۴۴/ امالی صدوق مجلسی ۱۷/ ص۶۸

۳- منتهی الآمال ، ج ۱، ص ۵۳۸

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر عزاداری محرم اخبار عمومی اخبار مرتبط قیمت برده و کنیز در دوران قاجار + عکس ۱۴۰۱/۵/۱ چطور آبلیمو بگیریم که تلخ نشه؟ ۱۴۰۱/۵/۱ «اسپیس‌ایکس» رکورد پرتاب فضایی را شکست ۱۴۰۱/۵/۱ انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تمدید شد ۱۴۰۱/۵/۱ ثبت نام آزمون استخدامی بخش خصوصی تمدید شد ۱۴۰۱/۵/۱ هزینه سفر ۶ نفر به شمال در سال ۱۳۸۱ + ویدیو ۱۴۰۱/۵/۱ آخرین ویدیو ها بارش باران در تهران + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۲۳:۲۳ تصاویر هوایی از آبگرفتگی شهر یزد + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۲۳:۲۰ بازخوانی صحبت های تاج پس از فسخ قرارداد ویلموتس + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۲۳:۱۵ در دو روز اخیر سیل ۵۳ قربانی گرفته و ۱۶ مفقودی داریم ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۲۳:۰۹ ساز و آواز حامد آهنگی در کنار علی اوجی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۲۲:۰۲ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۰۱:۴۵ آثار باورنکردنی گریه برای برای امام حسین (ع) ۰۰:۵۵ عکس پروفایل محرم ۰۰:۵۴ فال ابجد روزانه امروز شنبه ۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۰۰:۵۱ نماز حاجت معجزه گر امام رضا (ع) ۰۰:۴۶ فال تاروت امروز / فال تاروت کبیر روزانه امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۴۳ نحوه رنگ کردن ریشه مو ۰۰:۳۹ فال حافظ امروز شنبه ۸ مرداد / سیل این اشک روان صبر و دل حافظ برد ۰۰:۲۱ ۴ کاری که مردان با شخصیت هرگز انجام نمی دهند ۰۰:۱۷ فال روزانه شخصی ۸ مرداد ۲۳:۵۸ معماری فوق‌العاده شهرکی در کپنهاگ دانمارک + عکس ۲۳:۵۴ پیش‌بینی زلزله از ۲ روز قبل با نگاه به آسمان! ۲۳:۳۹ آب شرب زلال ذخیره کنید ۲۳:۳۵ مشاور رییس جمهور و رییس موسسه عالی آموزش و مدیریت درگذشت ۲۳:۳۱ دورترین کهکشان شناخته شده جهان رصد شد ۲۳:۲۳ بارش باران در تهران + فیلم ۲۳:۱۵ بازخوانی صحبت های تاج پس از فسخ قرارداد ویلموتس + فیلم ۲۳:۰۳ از شنبه روغن با تخفیف ۲۰ درصدی به مردم عرضه می شود ۲۲:۵۹ خسارات کشاورزان مناطق سیل زده جبران می شود ۲۲:۴۴ تفاهمات تهران- پکن برای توسعه همکاری های راهبردی اقتصادی ۲۲:۲۹ خداحافظی رامبد جوان از خندوانه + عکس ۲۲:۰۸ سعدآباد تعطیل شد ۲۱:۵۵ وریا غفوری به فولاد خوزستان پیوست ۲۱:۲۴ افشاریان: VAR به لیگ بیست و دوم نخواهد رسید ۲۱:۰۹ بارش در دامنه های البرز و زاگرس تداوم دارد ۲۱:۰۵ استقلال چگونه قهرمان آسیا شد؟ + عکس ۲۰:۴۹ پیش بینی بورس فردا؛ اصلاح شاخص کل این هفته پایان می یابد؟ ۲۰:۰۵ احتمال بارش شدید باران در تهران ۱۹:۵۷ سانسور عجیب عادل فردوسی پور در تلویزیون! ۱۹:۵۳ آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور ۱۹:۴۷ خرید خط رند چقدر آب می خورد؟ ۱۹:۳۶ هراز بازگشایی شد ۱۹:۲۲ افزایش شهرهای با وضعیت قرمر به ۱۲۰ شهر ۱۹:۰۸ صفر تا صد دریافت وام با سهام عدالت ۱۹:۰۳ رجز خوانی دوباره سجاد غریبی + فیلم ۱۸:۵۹ اپیزود چهاردهم اقتصادینو؛ بروبچه های شیکاگو (بخش دوم) ۱۸:۴۷ افزایش یا کاهش قیمت خودرو؛ کدام سناریو محقق می‌شود؟ ۱۸:۳۹ نماینده مجلس با کت و شلوار میلیونی در گل! + عکس ۱۸:۳۵ حذف سکانس رقص عزت الله انتظامی سوی تلویزیون + فیلم ۱۸:۱۷ پیام مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان به مناسبت نایب قهرمانی تیم فوتسال ۱۸:۰۶ برای دریافت تسهیلات دویست میلیونی مسکن چه کنیم؟ ۱۸:۰۰ قیمت یخچال فریزر دوو چند؟ (جدول) ۱۷:۳۸ امام جمعه اصفهان: کسی که مشکلی ندارد چه باکی دارد از گردش گشت ارشاد؟! ۱۷:۲۹ ادارات دولتی یزد تعطیل شدند ۱۷:۱۶ بیانیه ضد ایرانی عربستان و فرانسه ۱۷:۱۵ مهدی طارمی در لباس آرژانتین + عکس ۱۷:۱۴ تست بینایی؛ آیا می توانید در ۱۱ ثانیه پروانه را پیدا کنید؟ ۱۶:۵۹ یک ایرانی بهترین ووشوکار ماه جهان شد + عکس ۱۶:۴۶ سیل کدام جاده‌های کشور را مسدود کرده است؟ + عکس ۱۶:۳۳ نرخ بهره آمریکا طی یک سال ٨٠٠ درصد افزایش یافت ۱۵:۵۳ پایان مسابقات فوتسال و تنیس روی میز ایمیدرو و شرکت های تابعه به میزبانی شرکت ملی صنایع مس ایران در تبریز اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: عزاداری محرم اخبار عمومی امام حسین علیه الس لام صادق علیه الس لام بر امام حسین ع ۱۴۰۱ ۵ ۱ آن حضرت ۸ مرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۷۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان گفت: در روز شهادت امام صادق (ع)میزبان چهار شهید گمنام در کرمان، سیرجان، رفسنجان و جیرفت خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی استانداری، محمود مهدوی‌فرد در شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای گرامیداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر انجام شده است. وی با اشاره به اینکه تولیت شهدای گمنام به عهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است، افزود: در روز شهادت امام صادق (ع) میزبان چهار شهید گمنام در کرمان، سیرجان، رفسنجان و جیرفت خواهیم بود. مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان بیان کرد: تا سال ۱۴۰۲ در مجموع پیکر ۳۲۲ شهید گمنام در ۱۴۵ یادمان در استان خاکسپاری و ۲۳۱ درخواست عمومی نیز جهت تدفین شهید گمنام دریافت شده است. کد خبر 748575

دیگر خبرها

  • اعتراف سارقان موتورسوار در اتوبان امام علی(ع) | گریه های موبایل قاپ جوان | اصلا چاقو نداریم ... + ویدئو
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا (ع) در دهه کرامت
  • رونمایی از درب طلای حرم امام رضا(ع) در دهه کرامت
  • ساخت ۴ شبستان جدید در طرح توسعه حرم امام حسین (ع)
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • نماهنگ|«تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»
  • شکایت رسمی علیه سعید آقاخانی و سریال نون خ
  • نماهنگ| «تو را است معجزه درکف... عصا بیفکن!»
  • میزبانی استان کرمان از ۴ شهید گمنام در سالروز شهادت امام ششم
  • تصاویر باورنکردنی از خشونت علیه زنان