Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@21:40:31 GMT

ادبیات روسی در ایران خوش‌شانس است

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۷۱۹۹

ادبیات روسی در ایران خوش‌شانس است

آبتین گلکار در نشست «گفت‌وگو درباره ادبیات روسی» که در کافه کتاب آفتاب مشهد برگزار شد، درباره ناآشنایی مخاطبان ایرانی با ادبیات معاصر روسیه گفت: زبانی که برای آثار معاصر روسیه استفاده می‌شود بسیار صریح و رک است و به‌خاطر این بی‌پرده بودن، آموزه‌های خوبی ندارد.
او با بیان اینکه ادبیات معاصر و ادبیات کلاسیک روسیه دو پدیده متفاوت هستند و نمی‌توان این دو را با هم مقایسه کرد، افزود: ادبیات کلاسیک روسیه امتحان خودش را پس داده و نام‌های بزرگی را دارد اما درباره ادبیات معاصر آن نمی‌توان قضاوت درستی کرد چون نمی‌دانیم در نیم قرن آینده هم این آثار خواننده دارد یا نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مترجم «باریس گادونوف» با اشاره به تلاش‌های «الکساندر پوشکین» در قرن نوزدهم برای اعتلای زبان روسی گفت: او را پدر ادبیات روسی می‌دانند چون با تلاش‌های پوشکین، ادبیات روسیه به سرعت پیشرفت کرد و پس از آن نویسندگان و شعرای روسی ظهور کردند. 
این مترجم درباره اینکه چطور ادبیات روسی شکوفا شد، توضیح داد: قیامی شبیه آنچه در مشروطیت ایران اتفاق افتاد و تأثیری ماندگار در ایران داشت در روسیه هم رخ داد، اگرچه سرکوب شد اما تأثیر زیادی روی ادبیات روسیه داشت. عامل مهم دیگر، نقد ادبی بود که در روسیه پا گرفت و تأثیر زیادی در ادبیات داشت. سمت و سو دادن به ادبیات آینده روسیه توسط منتقدان ادبی انجام می‌شد در حالی که در ایران منتقد ادبی که جایگاه داشته باشد و بتواند به ادبیات خط بدهد کم داشته و داریم. به گفته گلکار، نویسندگان مهاجر هم جریان مهم ادبی در روسیه را به وجود آوردند و آثار ارزشمندی خلق کردند. او افزود: پس از فروپاشی شوروی، قید و بندهای سانسور برداشته شد و با سیل آثار خوب مواجه ‌شدیم. گویی ادبیات روسیه در حال کشف شدن بود.

خبرنگار: زهره کهندل

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کافه کتاب آفتاب آبتین گلکار آثار روسی ادبیات روسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۷۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید/ قدرت نظامی ایران معاصر

دریافت 52 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، مستند «کابوس ژنرال» به کارگردانی مهدیه رضایی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی احسان حجتی و داوود مرادیان برای اولین بار امروز ۱۱ اردیبهشت ماه حوالی ساعت ۱۵ روانه آنتن شبکه سه سیما می‌شود.

همزمان با پخش این مستند تاریخی که محصول گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح است، از تیزر و پوستر اثر که ساخت و طراحی آن به ترتیب برعهده علی نوروزیان و رضا آسایی بوده است، رونمایی شد.

در خلاصه داستان «کابوس ژنرال» آمده است: «عباس میرزا پس از عهدشکنی ناپلئون و در میانه جنگ با تزارها دریافت که ایران زمانی می‌تواند به شکوه گذشته‌اش بازگردد که ارتشی قدرتمند و متکی بر توان داخلی‌اش داشته باشد؛ موضوعی که یک قرن بعد، دوایت آیزنهاور از وقوع مجدد آن هشدار داد. آیزنهاور هشدار داد، نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری نباید اجازه دهد میلیتاریسم ایرانی زنده شود و ایران روی پای خود بایستد ...»

سایر عوامل این پروژه عبارتند از پژوهشگر: احسان حجتی، آرشیویاب: مهدیه رضایی، حسام ابوالحسنی و مرضیه بکان، نریتور: محمد صراف، موشن گرافیست: سیروان مهدوی و اصلاح رنگ و نور: مهدی اولادوطن.

مستند «کابوس ژنرال» به زودی از سایر شبکه‌های تلویزیونی نیز پخش خواهد شد.

کد خبر 6093102 سید امیر شایان حقیقی

دیگر خبرها

  • هدف آمریکا از خرید ۸۱ فروند جنگنده روسی از قزاقستان چیست؟
  • جنگنده رادارگریز سوخو ۷۵ روسیه ممکن است به ایران بیاید/ فیلم
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید/ قدرت نظامی ایران معاصر
  • دانشمندان روسی به روشی ارزان برای استخراج طلا دست یافتند + جزئیات
  • آمریکا مانع حضور نماینده روسیه در نشست کمیته اطلاعات سازمان ملل شد
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • موزه نادر، خانه‌ای برای ادب‌ورزی/ مهمانی هر روز هفته با یار مهربان
  • چرا سوخو-۳۵ روسیه از اف-۱۶ آمریکا پیشرفته تر است؟
  • برای تقویت میدان کتاب کودک و نوجوان چه باید کرد؟