Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@03:21:46 GMT

برو! من نَسَب تو می‌شوم

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۷۲۳۴

برو! من نَسَب تو می‌شوم

ابوذر طبق آنچه از رسول‌ خدا(ص) فرا گرفته‌ بود، به «جون بن حُوَی» از گل نازک‌تر نمی‌گفت؛ اصلاً او را آزاد کرده ‌بود، اما جون حاضر نبود از ابوذر دل بکند. آن‌ها با هم غذا می‌خوردند، لباسشان مانند هم بود و زندگی روزمره‌شان با هم فرقی نمی‌کرد. هر چند ابوذر آه در بساط نداشت، اما جون حاضر نبود یک روز زندگی در خانه او را با همه عمر نشستن پای سفره رنگارنگ برخی از اصحابِ سرشناس عوض کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهربانی‌های مولای خودش را دوست داشت. حتی وقتی ابوذر را به «رَبَذه» تبعید کردند جون باز هم با او همراه شد. جون در سال‌های با ابوذر بودن، فهمید اگر دنبال صلاح و رستگاری است، باید آن را در خانه علی(ع)، فاطمه(س) و فرزندان آن‌ها پیدا کند. این بود که پس از درگذشت ابوذر راه مدینه را در پیش گرفت و خود را به خانه امیرمؤمنان(ع) رساند.

شاهد مصائب اهل ‌بیت(ع)
جون بن حُوَی، سیاه‌پوستی که اصالتاً از اهالی منطقه «نوبه» در آفریقا بود، حالا یکی از اعضای خانه امیرمؤمنان(ع) به حساب می‌آمد و مفتخر بود در خانه‌ای زندگی می‌کند که عطرآگین از شمیم وحی است. او با امام(ع) به کوفه رفت و در سال‌های دشوار خلافت آن حضرت در بحبوحه بیداد ناکثین، توطئه قاسطین و جهل جهان‌سوز مارقین، کنار امیرمؤمنان(ع) و خانواده آن حضرت ماند؛ در صفین، جمل و نهروان جنگید، بر ماتم ضربت خوردن امیرمؤمنان(ع) و شهادت او، سخت گریست. بعدها در خانه امام مجتبی(ع) ساکن شد؛ در نبردهای دوران خلافت کوتاه آن حضرت همراه وی بود و بعد شاهد خیانت کوفیان و هجرت امام(ع) به مدینه. جون را از افرادی دانسته‌اند که پس از شهادت امام مجتبی(ع) در تشییع پیکر پاک آن حضرت همراه امام حسین(ع) بود و شاهد تیرباران تابوت پسر پیامبر(ص). اگر جون در دورانی می‌زیست که به تاریخ شفاهی بها می‌دادند، می‌شد با خاطراتش صدها کتاب تاریخ نوشت و ناگفته‌های بسیاری را در آن ثبت کرد. 
اما اوج قصه جون بن حُوَی به زمانی بازمی‌گردد که مولایش حسین(ع) عزم مکه کرد و از آنجا راهی کوفه شد. جون در تمام این سفر پشت سر امام(ع) حرکت می‌کرد. نه اینکه حسین(ع) محتاج خدمه باشد یا بخواهد بارش را بر دوش کسی بیندازد، نه! جون عاشق مولایش بود؛ او در کلام حسین(ع) همان شور و آهنگی را می‌شنید که در کلام حسن مجتبی(ع) و علی مرتضی(ع). برای جون محل و مکان معنا نداشت، یعنی مهم نبود که کجای زمین ایستاده است؛ آنچه اهمیت داشت، همراه شدن با حسین(ع) بود؛ می‌دانست حتی بهشت برین هم بی‌حضور او نه جذابیتی دارد و نه معنایی. همیشه آرزو داشت آخرین لحظات عُمرش را در رکاب اولاد علی(ع) بگذراند؛ آرزوی شهادت از زمان حضور جون در جنگ جمل، لحظه‌ای رهایش نکرده‌ بود و حالا در محرم سال ۶۱ق جون در نقطه‌ای ایستاده ‌بود که برایش مرکز عالم هستی به حساب می‌آمد و نقطه عروج.

رخصت گرفتن از سیدالشهدا(ع)
روز عاشورا بود و سپاه امام حسین(ع) در مقابل دشمن صف‌آرایی کرد. یاران یک به یک مقابل سیدالشهدا(ع) می‌ایستادند و آخرین وداع‌ها انجام می‌شد و چه باشکوه. جون هم می‌خواست به میدان برود؛ شمشیرش را برداشت و غلاف آن را که از لیف خرما بود، شکست. با خودش گفت: این تیغ دیگر به غلاف احتیاج نخواهد داشت، پس چرا بارم را سنگین کنم؟ شادمانه نزد امام(ع) رفت. وقتی مقابل سالار شهیدان(ع) رسید؛ عرض ادب کرد و رخصت رفتن به میدان جنگ را خواست. امام(ع) با مهربانی شانه جون را فشرد و فرمود: تو همه‌ جا همراه و مصیبت‌کش ما بوده‌ای، حال دیگر برو، به زندگی‌ات برس و خودت را گرفتار ما نکن. جون باز خواسته‌اش را تکرار کرد و حسین(ع) نیز سخنان پیشین را. جون بی‌طاقت شد، سیل اشک بر چهره‌اش دوید؛ باید راهی برای اجازه گرفتن می‌یافت. سال‌ها حضور در کنار اهل‌بیت(ع) و دیدن سیره نورانی آن‌ها، راه راضی کردن سیدالشهدا(ع) را به جون بن حُوَی آموخته بود. به سیدالشهدا(ع) عرض کرد: بله! حق دارید اجازه ندهید. این میدان، میدان صاحبان نَسَب است؛ مردان سپیدروی و خوشبو؛ مرا چه به جانبازی در کنار این بزرگان، من که برده‌ای سیاه و بی‌نَسَب و بدبویی بیش نیستم! امام(ع) طاقت از کف داد، جون را در آغوش کشید و در حالی که اشک بر صورت مبارکش جاری بود، فرمود: عزیز دلم! آتش مزن بر دل، برو، من نَسَب تو می‌شوم؛ خداوند روی تو را سپید گرداند و خوشبویت کند و جون، شادمان از این رخصت راهی میدان شد. روز بعد زمانی که طایفه بنی‌اسد برای دفن شهدای بی‌سَرِ کربلا آمدند، پیکری را دیدند که بوی مُشک می‌داد. از سیدالساجدین(ع) درباره آن پرسیدند و امام(ع) فرمود: خداوند جون را رحمت کند.

خبرنگار: محمدحسین نیکبخت

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عاشورا پیامبر ص ابوذر امیرمؤمنان ع سیدالشهدا ع جون بن ح و ی آن حضرت حسین ع امام ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۷۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز

ایسنا/فارس معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد داد مستند تصویری از روایت ساخت پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز ساخته شود.

مریم جلالی امروز، ۶ اردیبهشت در بازدید از پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز گفت: هر حرمی از اهل‌بیت(ع) موزه، عرض ارادت هنرمندان صنایع‌دستی است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: استاد هنرمند این اثر ارزشمند تمام تجلیات و این عرض ارادتی که طی قرن‌ها می‌توان برای یک حرم مطهر متصور شد را مینیاتوری کرده‌ است.

وی افزود: این اثر ارزشمند اضلاع مختلف و ساحت‌های مختلفی دارد که می‌توان به ساحت هنر، معرفت، ارادت، پشتکار و تلاش و استمرار و آموزش اشاره کرد.

جلالی با بیان اینکه تجمیع همه هنرها نشان از پیوند بین نسلی است و نشان از حفظ و نگهداری هنری ایرانی است، افزود: همیشه در طول تاریخ ایرانیان هنر را با عشق و ارادت نگه‌داشته‌اند و ما باید بتوانیم روایت رنجی که پشت این گنج بوده را نمایش دهیم و این وظیفه و مسئولیت ماست.

معاون وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد داد: یک مستند تصویری از روایتی که استاد این اثر ارزشمند در حوزه‌های مختلف دارد، ساخته شود و در معرض دید عموم گذاشته شود، چراکه اثر تجلی هنر اسلامی است.

به گزارش ایسنا، پروژه فاخر شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در بافت تاریخی شیراز در مقیاس یک پانزده و یکی از آثار ارزشمند هنرمند استاد حیدریان است که ساخت آن به مدت ۱۱ سال به طول انجامیده است.

وزن این بنا سه تن است هنرهای به‌کاررفته در این اثر شامل ۲۵ حرفه هنری ازجمله مقرنس‌کاری، گچ‌بری، نجاری، جوشکاری، ریخته‌گری، قالب‌سازی، قلم‌زنی، آینه‌کاری، آجر تراشی، میناکاری، نورپردازی، معماری، خطاطی ثلث و کوفی، گره چینی، طراحی و راه‌اندازی سیستم‌های صوتی، حجاری، سنگ‌تراشی، طراحی اسلیمی و... است،ا بعاد این بنا عبارتند از عرض دو هزار میلی‌متر، طول سه هزار و دویست میلی‌متر و ارتفاع دو هزار و هفتصدمیلی متر است که بیش از ۱۲۴ هزار قطعه شامل ۲۴۰ عدد لامپ، سنگ سنندج، سنگ مرمر، کاشی هفت رنگ، نقره خالص، چوب ساج و طلای ۲۴ عیار در آن به کار رفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عکس| پیام احساسی کاپیتان استقلال به جانشینش در تبریز
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • تجلیل از خیران همراه کمیته امداد در فارس
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو