Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@22:26:24 GMT

فیدان چه نوع قالب شعری است؟

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۷۹۸۹

فیدان چه نوع قالب شعری است؟

ایسنا/اردبیل یک شاعر اردبیلی گفت: فیدان در ادب ترکی آذربایجانی ایران به قالبی از شعر کلاسیک گفته می‌شود که معمولاً از ۶ بیت تا «اختیاری» بیت دارد.

رضا کاظمی در گفت و گو با ایسنا اضافه کرد: در این قالب شعری؛ مصراع اول و مصراع دوم در هر بند مقفّی، مصراع اول بیت دوم در هر بند آزاد و مصراع دوم بیت دوم در هر بند قافیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: فیدان قالبی روان و سلیس است که شاعران می‌توانند در هر موضوع و وزنی مانور شعری بدهند و طبع‌آزمایی کنند.

این شاعر ادامه داد: نخستین فیدان ترکی و فارسی و ترانه فیدان توسط بنده در قرن چهاردهم یا در اوایل ۱۳۹۹ هجری شمسی سروده شد و مبتکر آن نیز خود بنده هستم.

کاظمی تشریح کرد:  به زبان ساده‌تر فیدان یک قالب شعری جذاب و دوست‌داشتنی و پرطرف‌دار ترکی است که شاعران زیادی را به خودش جذب کرده است و این قالب در دل فارس زبان‌ها هم جا باز کرده و می‌توان فیدان را یک قالب قدرتمند و پرآوازه ترکی معرفی کرد.

این شاعر اردبیلی افزود: ترانه فیدان به ترانه‌ای گفته می‌شود که ورس اول، ورس دوم و کورس ترانه از قواعد شعری فیدان تبعیت می‌کند و در هر ورس یا کورس؛  مصراع اول و مصراع دوم در هر بند مقفّی، مصراع سوم بدون قافیه (آزاد) و هر دو مصراع آخر هر بند قافیه است.

 وی تشریح کرد: در اوایل ۱۳۹۹ بعد از معرفی قالب فیدان با مخالفت‌های زیادی مواجه شدم و به‌صورت کامل امید خود را ازدست‌داده و کار را متوقف کردم و احساس می‌کردم کار اشتباه بوده است و به‌صورت کامل ناامید شده بودم.

کاظمی بیان کرد: در اوج ناامیدی بهروز کشی زاده یکی از ترانه سرایان مشهور و نامی استان اردبیل که از دوستان صمیمی بنده هستند و سواد ادبیاتی بالایی دارند، مثل یک دوست واقعی دوباره اژدهایی که در ذهن من جرقه زده بود را بیدار کرد و بنده را مجبور کرد که مانیفست فیدان را دوباره منتشر کنم و به راه خود ادامه دهم.

این شاعر اردبیلی اضافه کرد: یک‌بار دیگر با توکل بر خدا تصمیم نهایی را گرفته و پیج فیدان را راه‌اندازی کرده و شروع به فعالیت کردم و رفته‌رفته پای فیدان را به‌تمامی شهرهای ایران و کشورهایی چون جمهوری آذربایجان، انگلستان، افغانستان، تاجیکستان و ... باز کردم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شعر مجموعه شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۷۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی دوباره ترانه احمدی در فری‌استایل

آفتاب‌‌نیوز :

مسابقات دستجات آزاد اسکیت فری‌استایل در شرایطی به میزبانی شهر نجف آباد اصفهان و در شاخه‌های بتل و اسپیداسلالوم آغاز شد که ترانه احمدی موفق شد با زمان ۴.۲۱۷ رکورد این ماده که در اختیارش بود را ارتقا بخشد.

پس از برگزاری دوئل نفس‌گیر بین ورزشکاران، در رده سنی بالای ۱۹ سال و شاخه اسپید اسلالوم، ترانه احمدی دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی هانگژو، توانست در رقابتی جذاب و دیدنی در فینال، همراه با رکوردشکنی بر سکوی قهرمانی این رقابت‌ها تکیه بزند.

پس از او، رومینا سالک و مژده شعبانی به عنوان دوم و سومی بسنده کردند. رکورد پیشین این ماده با زمان ۴.۲۸۰ ثانیه در دست خود این اسکیت باز بود و توانست در اصفهان آن را دوباره ارتقا دهد.

همچنین در رده سنی زیر ۱۹ سال، پریناز زکریا، ریحانه مصطفایی و زهرا صادقیان سه نفر برتر این رویداد را تشکیل دادند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رکورد تازه ترانه احمدی در اسکیت فری‌استایل زنان
  • رکورد تازه ترانه احمدی در اسکیت فری‌استایل
  • رکوردشکنی دوباره ترانه احمدی در فری‌استایل | ببینید
  • رکوردشکنی دوباره ترانه احمدی در فری‌استایل
  • رکورد مسابقات فری استایل اسکیت شکسته شد
  • رکوردشکنی فری استایل توسط بانوی ایرانی
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • تصمیم ترکیه برای پیوستن به شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی
  • فیدان: تصمیم ورود به پرونده بین‌المللی علیه اسرائیل گرفتیم
  • فیدان: ترکیه به پرونده نسل‌کشی اسرائیل در غزه خواهد پیوست