Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@22:59:52 GMT

جزیره قشم رنگ و بوی محرم گرفت

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۸۱۳۴

جزیره قشم رنگ و بوی محرم گرفت

به گزارش خبرنگار ایرنا، نهضت خونین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا، بذری بود که در صحرای آتش زده به زمین افشانده شد و با خون برگزیدگان امت حضرت ختمی مرتب محمد بن عبدالله(ص) آبیاری شد.

آما آنچه این بذر در خاک و خون نشانده را به ثمر رساند، پیامی بود که رسول بزرگ انقلاب، امام حسین(ع) به گوش جهانیان رساند و آن کلام خون فشان زینب (س) بود که از کلمه شمشیر ساخت و زمان را بدان فتح کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سلام بر تو ای حسین(ع) ای خون خدا و ای میراث دار خون خدا، ای خونی که از صحرای بلا خیز کربلا جوشیدن آغاز کردی و نسل ها و عصرها را در می نوردی و فراسوی زمان می خروشی و می تپی.

حرکت آسمانیت، نمایشنامه آسمانی عاشورا را پدید آورد و آن تماشاخانه ای دارد که آیندگان و نسل های همه اعصار تماشاچی آن خواهند بود و از آن برای فراگیری فریاد خواهی و پویایی کمال انسانی خود الگو برداری می کنند.

از جمعه شب (هفتم مرداد ۱۴۰۱ و بیست و نهم ذی الحجه ۱۴۴۳) در تکایا و حسینیه‌های نگین خلیج فارس جنب‌ و جوشی وصف‌ ناشدنی به چشم می‌خورد و پرچم‌ های سرخ و سیاه بر سر تکایا و برخی از خانه‌ها خودنمایی می‌کنند.

بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها سرزمین آب و آفتاب با پارچه‌های مشکی، سیاهپوش شده‌ اند و بسیاری از مردم در تدارک تهیه ملزومات نذری‌هایی هستند که هر ساله در این روزها توزیع می‌شود.

قشم زیبا با سابقه ای طولانی و افتخار ورود اسلام و حضور اصحاب رسول(ص) و نفی ماده پرستی و آثار هر گونه شرک و تباهی از معابد مهر، میترا و آناهیتا دلسوختگان اباعبدالله الحسین را در خود دارد.

در قشم از (منطقه کولغان) گرفته تا آتشکده زرتشتیان در روستای کوشه همه و همه درمیان سال هشتم یا نهم هجری، مسلمانان شیعه و سنی از محبان اهل بیت که سلام و درود آنان بر امامان بر سنگ قبورشان در روستاهای این جزیره نقش بسته را در خود پروریده و قدمت آن که بیانگر حضور مسلمانان از آن زمان تاکنون است، به تایید همه محققان رسیده است.

با گذشت هزار ۱۸۴ سال از سال ۸۳۸ میلادی در حدود ۹۱۹ سال قبل در روستاهای قشم اثر نقش ها، طرح ها و درود بر امامان اهل بیت (علیها السلام) بر روی قبور هنوز پابرجاست و از آن زمان عزاداران حسین(ع) در جزیره در جای جای این خاک و در جنوب گورستان انگلیس ها در آخرین نقطه جزیره نیز دارای تکیه و حسینیه ای بوده اند که آثار مخروبه و متروکه آن هنوز پا بر جا است و اینک همان مسلمانان از نسل های گذشته تاکنون از گوشه مساجد، تکیه ها و حسینیه های نگین خلیج فارس تاریخ را ورق می زنند.

مردم شهرها و روستاهای سرزمین آب و آتش از شامگاه جمعه با برافراشتن بیرق های عزا و نصب پرچم های سیاه بر در و دیوار در عزای سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به سوگ نشستند.

قشموندان عاشق حسین(ع) لباس های سیاه به تن کرده اند و از حسینیه ها و تکایا صوت عزا به گوش می رسد و در بسیاری از مکان های مذهبی نیز جلسات عزاداری، مرثیه، سخنرانی و زیارت عاشورا بر پا شده است.

هیات های مذهبی این شهرستان نیز برای برگزاری مراسم ماه محرم آماده شده اند.

عشق و علاقه پرشور نوجوانان و جوانان این نگین خلیج فارس به خاندان عصمت و طهارت (ع) باعث شده است که این قشر به صورت خودجوش برای فراهم کردن مقدمات مراسم سوگواری امام سوم شیعیان و ۷۲ تن از یاران با وفایش فعالیت کنند.

همه ساله میلیون ها مسلمان دلباخته اهل بیت عصمت و طهارت در ایران و جهان با فرارسیدن ماه محرم چنان دل به قافله حسین بن علی (ع) می سپارند که گویی شمیم خوش کربلا را احساس می کنند.

محرم فرصتی است تا در کنار عزاداری، سجایای اخلاقی، کرامت و شجاعت سیدالشهدا(ع) و نیز فلسفه قیام کربلا برای دوستداران آن حضرت تشریح شود.

یکی از رسالت های مهم عزاداران در ماه محرم، تلاش برای درک صحیح اسلام واقعی و شخصیت والای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.

درمراسم عزاداری باید اهداف قیام امام حسین (ع) برای مردم به ویژه جوانان تبیین شود و هیات های عزاداری به مفهوم وارزش های واقعی قیام حسین بن علی (ع) توجه بیشتری داشته باشند.

بی شک قیام امام حسین (ع) و نهضت عاشورا، نقطه عطف و سرفصل جدید از تاریخ پر فراز و نشیب شیعه است که ایجاد و ترویج رسالت امر به معروف و نهی از منکر از اهداف اصلی آن محسوب می شود.

یکی از رسالت های مهم عزاداران در ماه محرم و صفر، تلاش در جهت شناخت صحیح شخصیت والای امام حسین (ع) و احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

عاشورا، حادثه بزرگی بود که تاثیر شگرفی در تاریخ مسلمانان به خصوص شیعیان داشت و امر به معروف و نهی از منکر درسی است که ما از قیام عاشورا می آموزیم.

بی تفاوتی در مقابل منکر کوچک، باعث پدید آمدن منکرات و گناهان بزرگ در جامعه می شود و تذکر های متوالی از سوی افراد جامعه، بهترین راه برخورد با منکر است.

مُحَرَّمُ الحَرام نخستین ماه سال شمار هجری قمری است و دلیل نامگذاری این ماه، حرام بودن جنگ در آن ذکر شده است.

واقعه کربلا که منجر به شهادت امام حسین(ع)  و یارانش شد، در ماه محرم سال ۶۱ قمری اتفاق افتاده است.

شیعیان هر ساله دهه اولِ این ماه را برای امام حسین(ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین(ع)  (بیستم ماه صفر) به مدت ۵۰ روز ادامه دارد.

برچسب‌ها کربلا ماه محرم اباعبدالله الحسین قشم خلیج فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کربلا ماه محرم اباعبدالله الحسین کربلا ماه محرم اباعبدالله الحسین قشم خلیج فارس اباعبدالله الحسین امام حسین ع خلیج فارس ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۸۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین

مدیر مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) گفت: ثبت‌نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین حسینی در مشهد مقدس آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمد رجبی اظهارداشت:اعضای کاروان پیاده انصار‌الحسین (ع) وابسته به مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم مشهد، برای بیست و چهارمین سال پیاپی از مشهد مقدس تا کربلای معلی را با پای دل طی خواهند کرد.

وی افزود:ثبت نام در این کاروان مخصوص برادران است که از هم اکنون آغاز و تا پنجم خرداد ماه ادامه دارد.

رجبی تصریح کرد:کاروان پیاده انصار‌الحسین (ع) برای بیست و چهارمین سال پیاپی، در 25 خرداد امسال با برگزاری مراسم بدرقه در مشهد، بعد از زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا (ع)، عازم کربلای معلی خواهند شد.

مدیر مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) گفت: علاقه مندان برای ثبت نام در این کاروان و حضور در طولانی‌ترین مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی می‌توانند با شماره تلفن‌های 09159061410، 09159101510 و 05133712305 تماس بگیرند.

وی خاطرنشان کرد:متقاضیان برای ثبت نام حضوری نیز می‌توانند صبح‌ها از ساعت 8 الی 12 و عصرها از ساعت 16 الی 20 به مجتمع اسلامی حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) واقع در مشهد مقدس، شهرک شهید رجایی، روبه‌روی حر 23 مراجعه کنند.

رجبی اظهارکرد:کاروان پیاده انصار الحسین، یک کاروان مردمی است که اعضای این کاروان حدود 2 هزار کیلومتر در خاک ایران پیاده روی می‌کنند و با عبور از 5 استان کشور از طریق مرز شلمچه و پس از طی تشریفات قانونی وارد خاک عراق خواهند شد و سپس با میلیون‌ها زائر حسینی همراه و ادامه مسیر را در خاک عراق به سمت کربلای معلی پیاده‌روی خواهند کرد و در آستانه اربعین حسینی در حرم سید و سالار شهیدان نائب‌الزیاره مردم شریف ایران و تمامی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) خواهد بود.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟
  • مراسم ویژه خدام حسینی در حرم مطهر امام حسین(ع) عصر جمعه
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • ساخت مستند تصویری شبیه‌سازی حرم مطهر امام حسین (ع) در شیراز
  • فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)