Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاهره، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل نسبت به ادامه آبگیری یکجانبه سد النهضه توسط آدیس آبابا بدون توافق با مصر و سودان و بهره برداری از این سد اعتراض کرد.

به گزارش امروز (شنبه) ایران اکونومیست از الجزیره، وزیر خارجه مصر در این نامه با اشاره به انجام سومین مرحله از آبگیری سد النهضه، این اقدام آدیس آبابا را نقض صریح توافقنامه مبتنی بر اصول منعقد شده در سال ۲۰۱۵ و نقض فاحش قواعد قابل اعمال حقوق بین‌الملل که بر اساس آن اتیوپی به عنوان کشور بالادستی ملزم شده به حقوق کشورهای پایین دستی آسیب نرساند، عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«سامح شکری»، آدیس آبابا را به خنثی کردن تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای حل این بحران متهم و تاکید کرد: قاهره وارد آمدن لطمه‌ای به حقوق یا امنیت آبی خود یا تهدیدی برای توانایی‌های مردم مصر را تحمل نخواهد کرد و رودخانه نیل تنها راه نجات آنهاست.
وی همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست مسوولیت‌های خود در این زمینه از جمله مداخله برای دستیابی و اطمینان از اجرای بیانیه ریاست جمهوری مصر که از سوی شورای امنیت تایید شده و سه کشور را ملزم به مذاکره برای دستیابی به توافق در مورد سد النهضه در نخستین فرصت ممکن در شورا می‌کند، را به عهده بگیرد.
در این ارتباط، سخنگوی وزارت خارجه مصر هم به نوبه خود اعلام کرد که قاهره در روز ۲۶ ژوئیه(سه شنبه گذشته) پیامی مبنی بر این که آدیس آبابا آبگیری مخزن سد النهضه را در فصل جاری سیلاب‌ها ادامه خواهد داد، دریافت کرده است.
«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) نیز نسبت به خطرات سیاست‌های یکجانبه اتیوپی درباره سد النهضه هشدار داد.
وی در کنفرانس خبری مشترک با «حسن شیخ محمود» همتای سومالیایی خود گفت که دو طرف تحولات پرونده سد النهضه را مورد بررسی قرار داده و بر خطرناک بودن سیاست‌های یکجانبه در اجرای طرح‌ها بر رودخانه‌های بین المللی، لزوم پایبندی به اصل همکاری و همفکری میان کشورهای مشرف بر این رودخانه‌ها برای جلوگیری از آسیب دیدن هرکدام از آن‌ها براساس قوانین بین المللی تاکید کردند.
السیسی بر ضرورت دستیابی بدون تاخیر به یک توافق قانونی الزام آور در خصوص آبگیری سد النهضه تاکید کرد.

در سپتامبر گذشته (اسفند ۱۴۰۰)، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای از مصر، اتیوپی و سودان خواست مذاکرات درباره سد النهضه را از سر بگیرند. در این قطعنامه تاکید شد مصر، اتیوپی و سودان باید مذاکرات را برای دستیابی به توافق الزام آور و مورد رضایت همه طرف‌ها درباره سد النهضه و آبگیری آن در دوره زمانی مشخص از سر بگیرند. در قطعنامه شورای امنیت همچنین پرونده سد النهضه به اتحادیه آفریقا ارجاع داده شده است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سودان ، سازمان ملل متحد ، اتحادیه آفریقا

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سودان سازمان ملل متحد اتحادیه آفریقا شورای امنیت آدیس آبابا سازمان ملل سد النهضه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۸۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش ۵۰ میلیارد در لرستان

به گزارش خبرنگار مهر، سردار یحیی الهی امروز یکشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: در پی کسب خبری مبنی بر اخلال در نظام اقتصادی و تولیدی و اینکه اشخاصی که با سو استفاده از محصولات از یکی از شرکت‌های لبنی شهر خرم‌آباد و توزیع خارج از قیمت مصوب آنها در بازار، مراتب در دستور کار مأموران این پلیس امنیت اقتصادی استان قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی قضائی دو نفر را دراین‌رابطه شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه آنها دستگیر که در تحقیقات انجام شده و با مواجه‌شدن با اسناد و مدارک به بزه ارتکابی معترف شدند.

فرمانده انتظامی لرستان در ادامه، تصریح کرد: در بررسی کارشناسی کل مبالغی که به‌صورت غیرمجاز توسط متهمان اخذ شده مبلغ ۵۰ میلیارد ریال برآورد شد که در این زمینه پرونده تشکیل و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

سردار الهی با بیان ادامه‌داشتن طرح‌های عملیاتی پلیس امنیت اقتصادی استان در مبارزه با جرایم اقتصادی خاطرنشان کرد: سامانه ۰۹۶۳۰۰ پلیس امنیت اقتصادی در کلیه ساعات شبانه‌روز آماده دریافت هر گونه گزارش و اخبار شهروندان است.

کد خبر 6090442

دیگر خبرها

  • کارگر ستون اقتصاد و امنیت در جامعه است
  • کشف اخلال در نظام اقتصادی به ارزش ۵۰ میلیارد در لرستان
  • ببینید | نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه‌های آمریکا
  • نامه اعتراضی نمایندگان مجلس به وزیر کشور+جزئیات
  • نامه مهم قالیباف به رئیسی
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • نقشه خیزش اعتراضی در دانشگاه های آمریکا
  • جامعه نخبگانی غرب، مفهوم نامه سال ۹۴ رهبر انقلاب را امروز درک کرد
  • رییس دانشگاه فردوسی مشهد به روسای دانشگاههای آمریکا نامه اعتراضی نوشت
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان