Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، «سید عمار حکیم» در سخنرانی روز اول محرم در میدان «خلانی» بغداد گفت: از همه نیروهای ملی و خیرخواه می‌خواهم که حساسیت‌ها و نزاع‌های سابق را کنار بگذارند و با روحیه مسئولیت‌پذیری که شایسته عراق و جایگاه آن است، وارد گفت‌وگوی فراگیر شوند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر پایبندی به قانون و حفظ اقتدار حکومت و نهادهای آن، از حشد الشعبی یاد کرد و افزود: امروز حشد الشعبی نهادی نظامی و ملی و موجب افتخار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بار دیگر سالروز افتخارآمیز تأسیس آن را گرامی می‌داریم و به نیروهای حشد که آن رژه استوار و افتخارآفرین و مقتدرانه را اجرا کردند درود می‌فرستیم و این همه را تأکیدی بر ضرورت ادامه روند تحکیم نهاد حشد الشعبی و تقویت و توسعه آن برای تبدیل شدنش به پشتوانه‌ای قدرتمند می‌دانیم.

حکیم بر ضرورت عبور از بن‌بست سیاسی با خردمندی و ایثار تاکید کرد و ادامه داد: باید سازوکاری آشکار و علنی برای ملت جهت انتخاب رئیس جمهوری ایجاد شود و این مسأله پشت درهای بسته نماند تا مسائل از حالت شخصی درآید و به بحران کشیده نشود. برادران کُرد ما یا درباره نامزد نهایی ریاست جمهوری توافق کنند یا با دو نامزد به مجلس بروند و انتخاب نهایی را به نمایندگان ملت واگذار کنند و این همه باید طبق جدول زمانی مشخص و کوتاه انجام شود.

وی تاکید کرد: دولت آینده خود فرصت بزرگی برای تحقق موفقیت‌های خدماتی و عمرانی دارد و امیدواریم که رئیس دولت در انتخاب کابینه‌ای مؤثر در عرصه میدانی و خدماتی که تنها دغدغه‌اش موفقیت و تحقق دستاورد باشد این نکته را در نظر بگیرد و برنامه‌ای مشخص و قابل پذیرش با جدول زمانی منطقی تنظیم کند.

رهبر جران حکمت ملی عراق بر ضرورت تقویت نهادهای امنیتی و نظامی از ارتش و پلیس و حشد و پیشمرگه و مبارزه با تررویسم و دیگر تشکیلات با رعایت معیارهای حرفه‌ای و ملی و دکترین نظامی مناسب و تقویت تسلیحاتی و آموزشی تأکید کرد و گفت: همه این موارد موجب اقتدار دولت و قانون و جامعه می‌شود.

حکیم با بیان اینکه "همچنان شاهد نقض صریح حاکمیت ارضی کشور هستیم"، یادآور شد: بارها گفته‌ایم که عراق به همسایگانش آسیب نخواهد زد و در پی برهم زدن روابط حسنه با همسایگان نیست، به خصوص که این روابط ابعاد تاریخی و فرهنگی و اقتصادی دارد و اصول دینی و ملی ما اجازه آن را نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: ما خواستار صلح و امنیت با همگان هستیم به شرطی که این صلح و امنیت از حساب کرامت ملت عراق نباشد، که حیات بدون کرامت ارزشی ندارد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با اشاره به حمله اخیر ترکیه به دهوک تصریح کرد: جنایت بزرگی که چند روز پیش در دهوک رخ داد قابل اغماض نیست و بخشی از زنجیره‌ای از حملات ترکیه و نقض حاکمیت ارضی عراق است، به خصوص که مشخص شده که هیچ تفاهم‌نامه‌ای با ترکیه وجود ندارد که اجازه ورود نیروهای نظامی ترکیه به خاک عراق را بدهد. ضمن اینکه حضور ده‌ها پایگاه و اردوگاه نظامی ترکیه در خاک عراق به بهانه مبارزه با تروریسم نیز هیچ مجوز قانونی ندارد.

حکیم در ادامه با بیان اینکه تغییرات بسیاری با سرعت بالا در صحنه سیاسی منطقه در حال رخ دادن است و عراق در قلب این تحولات جای دارد، گفت: بدون رویکرد مشخص در سیاست خارجی نمی‌تواند از این تغییرات در امان بماند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق عنوان کرد که روابط حسنه عراق با کشورهای دیگر و موقعیت تاریخی و جغرافیایی‌اش فرصت مهمی برای بر عهده گرفتن نقش اثرگذار در منطقه در اختیار می‌گذارد.

حکیم تصریح کرد: عراق می‌تواند منطق نزاع در منطقه را به منطق رقابت و همکاری با تقویت راه‌های گفت‌وگو و کاهش مشکلات و اختلافات و بهره برداری از ثروت‌های منطقه به نفع ملت‌ها تبدیل کند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: این همه با وجود پیمان‌های یکجانبه منطقه‌ای با انگیزه‌های بیرونی و نامرتبط با مسائل منطقه قابل تحقق نیست، مردم منطقه خود بهتر می‌توانند منافع خود را تشخیص دهند و نیازی به قیمومت کسی ندارند.

وی با بیان اینکه "همان‌طور که مخالف حمله و تجاوز به خاک و ملتمان هستیم و نسبت به پیامدهای وخیم آن هشدار می‌دهیم"، تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم امنیت همسایگانمان، چه ترکیه چه غیر آن، از طریق گروه‌هایی تهدید شود که از خاک عراق امنیت همسایگان را بر هم بزنند. قانون اساسی عراق تبدیل شدن کشور به کانون یا گذرگاه تروریسم علیه همسایگان را منع کرده است.

منبع: الف

کلیدواژه: رهبر جریان حکمت ملی عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۸۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه مجوز استفاده از عکس محجبه در پاسپورت اتباع مسلمان را صادر کرد

به نقل از روسیاالیوم، وزارت کشور روسیه اعلام کرد از این پس بانوان خارجی که به دنبال کسب تابعیت این کشور هستند می‌توانند از عکس دارای حجاب برای  پاسپورت خود استفاده کنند. قانون جدید از تاریخ ۵ می یعنی ۱۰ روز پس از انتشار لازم‌الاجرا می‌شود. در این اطلاعیه آمده است: در مواردی که اعتقادات مذهبی متقاضی اجازه حضور بدون پوشش در مقابل بیگانگان را نمی‌دهد، عکس‌ها باید با پوششی باشد که گردی صورت را پنهان نکند. بر اساس این گزارش، عکس‌های با روسری که چانه متقاضی را به طور کامل یا جزئی بپوشاند پذیرفته نخواهد شد. مقامات در حال حاضر به شهروندان روسی اجازه می‌دهند هنگام درخواست پاسپورت، گواهینامه رانندگی و مجوز کار از عکس‌های با حجاب استفاده کنند. بایسلطان خمزایف، عضو کمیته مبارزه با فساد پارلمان روسیه گفت: قوانین جدید به مسلمانان اجازه می‌دهد تا باورهای مذهبی خود را رعایت کنند و در عین حال مسائل امنیتی را لحاظ می‌کند زیرا تصویر کامل چهره برای شناسایی توسط سیستم‌های نظارت تصویری لازم است. در زمان اتحاد جماهیر شوروی، تمام عکس‌های پاسپورت بدون روسری و حجاب بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، زنان مسلمان شروع به استفاده از عکس با حجاب کردند تا اینکه در سال ۱۹۹۷ مقامات این عمل را ممنوع کردند. در سال ۲۰۰۳، دادگاه عالی روسیه این ممنوعیت را غیرقانونی تشخیص داد.  از سال ۲۰۲۱، اصلاحیه‌ای در شرایط گذرنامه لحاظ شد که بیان می‌کند افرادی که دین به آنها اجازه نمی‌دهد بدون پوشش سر باشند می‌توانند عکس‌های محجبه ارسال کنند.

در روسیه دین بیش از ۱۵ میلیون نفر اسلام است که بخش عمده‌ای از آنها در مناطق ولگا و اورال و در تعدادی از مناطق سیبری، بخش اروپایی روسیه و قفقاز شمالی زندگی می‌کنند.

اکثر مسلمانان در بخش اروپایی روسیه، منطقه ولگا، منطقه اورال و سیبری از نظر قومی به ملیت‌های تاتار و باشکری تعلق دارند و سنی و حنفی هستند.

مردم قفقاز شمالی هم مکتب شافعی را پذیرفته‌اند و اسلام صوفیانه عمدتاً در قفقاز شمالی، داغستان و چچن گسترش یافته است و فرقه‌های صوفیانه نقشبندیه و قادریه هنوز تأثیر زیادی در زندگی اجتماعی و سیاسی این مناطق دارد

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • صادرات ۲۷۰ هزار تن محصولات کشاورزی از کردستان
  • کشف ۵ تن کنسانتره بدون مجوز در آشخانه
  • رتبه اول کشوری در زمینه انجام تکالیف قانونی صدور مجوز
  • روسیه مجوز استفاده از عکس محجبه در پاسپورت اتباع مسلمان را صادر کرد
  • وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد
  • نکونام: حضور یک نفر در استقلال باعث افتخار است | نمی‌توانند به من بگویند همیشه بیا
  • تور‌های گردشگری غیرمجاز در انتظار برخورد قانونی
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران