Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان اقامتگاه های بوم گردی به عنوان یک پدیده جدید در حوزه گردشگری می توانند محرک رونق اقتصادی در روستاهای شهرستان مرزنشین آستارا و عامل ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در آن باشند. اقامتگاه‌های بوم گردی به عنوان یک پدیده‌ جدید در حوزه گردشگری می‌توانند محرک رونق اقتصادی در روستاهای شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان باشند، فعالیتی که گردشگری روستایی را عاملی ممتاز در ایجاد اشتغال و رفع بیکاری هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستاهای شهرستان آستارا با توجه به وضعیت آب و هوایی و طبیعت بکر و منحصر به فرد و محصولات کشاورزی خاص مانند برنج، گردو، تمشک، گل گاوزبان، بلال، آلوچه و.....می توانند در عرصه‌های گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی، گردشگری غذا و البته اکوتوریسم در سطح ملی و بین المللی مطرح شوند و حال که چراغ گردشگری بعد از کرونا روشن شده است، امیدواریم تا مسئولین مربوطه در سطح شهرستان مقاصد جدیدی برای گردشگران تعریف و در آن شاهد توجه به روستاهای مختلف منطقه نیز باشیم.

لذت زندگی سنتی در  اقامتگاه های بوم گردی

بوم گردی یکی از شاخه های طبیعت گردی رو به رشد در بخش صنعت گردشگری است و در این بین اقامتگاه های بوم گردی که سهم بسیاری از گردشگری کشور را به خود اختصاص داده از ظرفیت های مهم برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود. ایجاد اقامتگاه بوم گردی به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری، قابل توجه دوستداران گردشگری و طبیعت گردی در استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا است و سودآوری، ایجاد اشتغال، معرفی ظرفیت ها و فرهنگ بومی منطقه را برای هم سرمایه گذار و هم گردشگر به دنبال دارد. با توسعه گردشگری پایدار و برای سفر به مناطق دیدنی و بکر، نیاز به محل هایی برای اسکان در این نقاط احساس شد که برای تحقق این مهم طی چند سال گذشته اقامتگاه های بوم گردی متعدد در اقصی نقاط کشور نیز تاسیس شد.

تعریف اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه های بوم گردی، اقامتگاه هایی هستند که در محیط های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ضوابط زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی و سیمای طبیعی منطقه ساخته می شود و ضمن بیشترین تعامل با جامعه محلی و توجه به اقلیم، زمینه حضور گردشگران را با کیفیت قابل قبول و تعریف شده فراهم می کند. یکی از اصولی که در اکوتوریسم مورد تاکید قرار می گیرد آموزش و ایجاد آگاهی فرهنگی با مردمان یک منطقه است. در بوم گردی، گردشگران با فرهنگ و نوع زندگی مردم منطقه از نزدیک آشنا و در فعالیت های روزانه آنان مشارکت می کنند و در این ارتباط ایجاد شده بین میزبانان و گردشگران، مردم منطقه نیز با فرهنگ مردمان دیگر مناطق آشنا می شوند.

بوم گردی و درآمد اقتصادی

بوم گردی با ایجاد فرصت توسعه اقتصادی می تواند به عنوان جایگزینی برای سایر منابع درآمد برای مردم روستانشین محسوب شده و از روی آوردن افراد محلی به راه های دیگر کسب درآمد مانند فروش زمین های کشاورزی و بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی جلوگیری کند؛ ضمن اینکه روستاییان نیز در پی حضور گردشگران در اقامتگاه های بوم گردی می توانند به فکر کسب درآمد بیشتر باشند. گردشگران نیز به واسطه حضور در اقامتگاه های بوم گردی حاضر به صرف هزینه هستند و این چرخه ای است که می تواند باعث پیشرفت صنعت اکوتوریسم شود و مردم محلی تلاش خواهند کرد آنچه را که برای طبیعت گردان جذاب است حفظ و نگهداری کنند چرا که بوم گردی به وضوح یکی از راه ها و منابع کسب درآمد برای آنها است.

حمایت دولت از طرح های بوم گردی

هدف اساسی در بوم گردی، بودن در طبیعت و لذت بردن از مناظری است که در یک زیست بوم خاص وجود دارد، در حقیقت بازگشت به طبیعت و آرام کردن خودمان از آشفتگی زندگی مدرن همان جاذبه‌ ای است که طبیعت‌دوستان را به سمت این گونه گردشگری و اقامت در اقامتگاه های بومگردی، به عنوان مهمترین زیرساخت، سوق می‌دهد.

چندسالی است که ایجاد و راه‌اندازی اقامتگاه های بومگردی رایج شده است که علاوه بر اینکه به شدت مورد اقبال و توجه گردشگران قرار گرفته، از سوی دولت و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مورد حمایت قرار گرفته است. خانه‌های قدیمی که در آرام‌ترین و زیباترین روستاها و مکان های طبیعی میزبان گردشگران هستند، مملو از فرهنگ بومی، زندگی توام با آداب، سنن و غذاهای لذیذ با مواد بومی است که همراه با موسیقی محلی عرضه می‌شود و در عین حال هزینه اقامت در آنها بسیار ارزانتر از واحدهای اقامتی در شهرها است. به همین سبب اقامتگاه‌های بومگردی بهترین ظرفیت برای استفاده از این فرصت و خواست گردشگران، با هدف توسعه اقتصادی محسوب می‌شوند.

آستارا نیازمند سرمایه گذار در حوزه بوم گردی

شهرستان مرزی آستارا در حاشیه دریای خزر به دلیل برخورداری از جاذبه های طبیعی و جغرافیایی از مهمترین مناطق گردشگرپذیر ایران است و توسعه صنعت گردشگری آن با اجرای طرح های متعدد بوم گردی، به گردش چرخ اقتصاد این شهرستان مرزنشین شتاب بیشتری خواهد داد. همزمان با شهرهای مختلف استان گیلان رونق اقتصاد روستاها در تدوین طرح های بوم گردی در آستارا نیز لحاظ و هدف گذاری شده است اما نیازمند سرمایه گذاری است و قطعا با اجرای این طرح ها و احیای اقامتگاه های مناسب در روستاها و جذب و ماندگاری گردشگران، درآمد روستانشینان افزایش خواهد یافت و از مهاجرت بی رویه روستائیان به حاشیه شهرها کاسته خواهد شد.

اجرای قانونمند و برنامه ریزی شده طرح های بوم گردی در آستارا با نظارت مستقیم کارشناسان ذیربط از روند تخریب جنگل ها و ساخت و سازهای بی رویه و غیر اصولی در روستاهای جنگلی جلوگیری خواهد کرد و در این رابطه دولت در هزینه صدور پروانه و نظام مهندسی بوم گردی تخفیف قائل شده است. بوم گردی باید در آستارا با توجه به مزیت هایی که دارد ترویج شود چرا که فعالیت اقامتگاه های بوم گردی، سبب درآمدزایی برای اهالی و آشنایی گردشگران با فرهنگ و آئین های روستایی خواهد شد.

متقاضیان طرح های بوم گردی در شهرستان آستارا که در محدوده طرح های هادی زمین دارند، به دهیاری ها مراجعه و با استفاده از مصالح سنتی به ساخت خانه های بوم گردی نیز می توانند اقدام کنند. بخشداران در شهرستان آستارا پیگیر طرح های بوم گردی هستند و با توجه به استعدادهای منطقه، متقاضیان را راهنمایی می کنند و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آستارا استعلام های لازم را نیز انجام می دهد.

ظرفیت بوم گردی در آستارا مغفول مانده است

با توجه به جاذبه‌های متنوع طبیعی در مناطق روستایی شهرستان مرزی آستارا، این شهرستان در حوزه بوم گردی نیازمند سرمایه گذار است و باید از این ظرفیت که تاکنون مغفول مانده است استفاده و بهره بیشتری برد. روستاهای مسیر گردنه کوهستانی حیران در شهرستان آستارا و همچنین آبگرم کوته کومه از نقاط مستعد و گردشگر پذیر در حوزه جاذبه های روستایی و طبیعی آستارا به شمار می روند و ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در آنها از توجیه اقتصادی مناسبی برخوردار است.

شرایط برای توسعه بوم‌گردی در آستارا فراهم است

فرماندار شهرستان مرزی آستارا در این رابطه در گفت وگو با ایسنا با اشاره به وجود جاذبه های طبیعی و تاریخی در شهرستان آستارا گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه توسعه گردشگری در آستارا وجود دارد که زمینه را برای توسعه بوم‌گردی فراهم کرده است.

عنایت رضایی پور اظهار کرد: در پشت تمام ساخت و سازهای قدیمی فلسفه وجودی و رازی نهفته است که می توان از آن به عنوان یک جاذبه ارزشمند در زمینه بوم گردی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه باید فضای روستاها به شکل سنتی حفظ شود چرا که این فضای سنتی و قدیمی است می تواند گردشگران را جذب کند افزود: طبیعت بکر، جاذبه های روستایی، صنایع دستی، غذاهای سنتی و جاذبه های تاریخی از جمله جاذبه هایی هستند که گردشگران را جذب می کنند که باید تلاش شود این جاذبه ها را به مسافران معرفی کنیم.

فرماندار آستارا تاکید کرد: این شهرستان ظرفیت و استعدادهای بسیار مناسبی برای توسعه و رونق بوم گردی و گردشگری دارد که لازمه آن سرمایه گذاری در این حوزه است.

وی ادامه داد: توسعه گردشگری این شهرستان و بهره گیری بیشتر از ظرفیتهای این بخش نیازمند تدوین نقشه راه و سند جامع است.

رضایی پور گفت: باید در صنعت ارزشمند گردشگری برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم چرا که گردشگری می تواند محور توسعه شهرستان باشد، مشروط بر اینکه برای معرفی ظرفیت های شهرستان تلاش مضاعف شود.

وی سرمایه گذاری را پیشانی توسعه در هر منطقه بیان کرد و افزود: شهرستان آستارا مستعد سرمایه گذاری در تمامی حوزه ها است و بنابراین باید از ظرفیت سرمایه گذاران بهره بگیریم.

فرماندار آستارا خاطرنشان کرد: نیاز است با ارتقای زیرساخت‌های لازم همچون ایجاد هتل و واحدهای اقامتی، برای ارائه خدمات بهتر و افزایش ماندگاری مسافران و گردشگران در شهرستان برنامه ریزی و سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

رضایی پور تقویت زیرساخت‌های گردشگری در این شهرستان مرزی را مهم برشمرد و افزود: موقعیت خاص آستارا و وجود انواع جاذبه های دیدنی و گردشگری سبب شده است تا اجرای طرح های گردشگری توجیه اقتصادی قابل توجهی داشته باشد.

وی با اشاره به روستاهای حیران، ویرمونی، کوته کومه، میه کومه، مشند و همچنین روستاهای بخش لوندویل شهرستان آستارا، این مناطق را مستعد سرمایه گذاری در حوزه بوم گردی عنوان کرد و افزود: با تبدیل خانه های قدیمی روستایی به اقامتگاه های بوم گردی و با ارائه تسهیلات بانکی کم بهره از سرمایه‌گذاران در این حوزه نیز حمایت می شود.

حمایت میراث فرهنگی از سرمایه‌گذاران بوم گردی

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان آستارا نیز در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه صنعت گردشگری یکی از سود آورترین مشاغل در دنیا است اظهار کرد: با توجه به تمایل مردم جهان و ایران به مسافرت و تشدید این علاقه بعد از دوران پسا کرونا و علاقه مضاعف به جوامع محلی که اقامتگاه های بوم گردی در آنها تقویت شده است، شهرستان ها و روستاهای شمال ایران به ویژه شهرستان آستارا که از موقیعت استراتژیک برخوردار است و موهبت های خدادادی همچون جنگل، مرتع، کوه و دریا را دارد اهمیت آن دوچندان می شود.

مجتبی آب روشن افزود: در احداث اقامتگاه‌های بوم گردی که به صورت ضابطه مند تعریف شده ذخایر عظیم منابع طبیعی و محیط زیست به درستی پیش بینی شده‌ است و اسکان در مراکز اقامتی بوم گردی، دوستی بین طبیعت و انسان نیز تقویت می شود و گردشگر با اقامت در بوم گردی ها با سبک زندگی سنتی مناطق روستایی که سراسر آرامش است، بیشتر آشنا می شود و موجب تقویت آداب، سنت ها، نواها، خوراک، البسه محلی، گویش ها، صنایع دستی و سبک ساده زیستی جوامع محلی می شود.

وی ادامه داد: روستاها در طرح بوم گردی شکل طبیعی خود را حفظ می کرده و به محیط زیست و منابع طبیعی آسیبی نمی رسد و آداب و رسوم و سنت ها نیز تقویت می شود و در اقتصاد جوامع محلی و اشتغالزایی ساکنین روستاها نیز تاثیر چشمگیری دارد.

آب روشن گفت: حال با این موقعیت استراتژیک شهرستان مرزی آستارا که داری روستاهای بسیار زیبا است، تقویت بوم گردی می تواند در تقویت اقتصادی خانواده ها و اشتغالزایی جوانان نقش مناسبی را ایفا کند.

رئیس میراث فرهنگی آستارا اظهار کرد: از سرمایه گذاران این حوزه، مردم محلی و به ویژه جوانان شهرستان که دارای زمین با کاربری مسکونی و یا گردشگری هستند دعوت می شود با توجه به نیاز موجود شهرستان پیگیر این امر مهم بوده و درتقویت اقتصاد خانواده و شهرستان خود نیز سهیم باشند.

وی تصریح کرد: اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا آمادگی این را دارد که بر حسب وظیفه و قانون در رشد و توسعه شهرستان در بحث احداث اقامتگاه‌های بوم گردی تمام تلاش خود را بکار ببندد تا در آینده نزدیک شاهد رشد ضابطه مند و مسئولانه این صنعت در جای جای شهرستان آستارا باشیم.

همت مسئولان در توسعه بوم گردی

به گزارش ایسنا، شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان، علاوه بر داشته‌های فراوان  اقتصادی و فرهنگی که طی سه دهه گذشته تاکنون، به طرق مختلف معرفی و به جاذبه‌ای برای گردشگران داخلی و خارجی نیز بدل شده است، ابعاد نهفته و معرفی نشده‌ای در روستاهای متعدد، بکر و دست نخورده و زیبای خود دارد.

توسعه صنعت اکوتوریسم یا همان روستاگردی و بوم گردی می تواند زمینه ساز حل بسیاری از مشکلات از جمله بیکاری، اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاها را در پی داشته و گام اساسی در راستای توسعه این شهرستان مرزنشین شمال کشور نیز به شمار رود و آن نیز تنها همت مسئولان استانی و شهرستانی را طلب می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی بوم گردی اقامتگاه بوم گردی آستارا میراث فرهنگی اقامتگاه های بوم گردی شهرستان مرزی آستارا بوم گردی در آستارا شهرستان آستارا طرح های بوم گردی بوم گردی سرمایه گذاران میراث فرهنگی سرمایه گذاری رونق اقتصاد استان گیلان عنوان یک بوم گردی صنایع دستی جاذبه ها ظرفیت ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۹۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری قاتل در لباس زباله‌گردی در لرستان

 فرمانده انتظامی لرستان از دستگیری قاتلی که هفته گذشته در پوشش زباله‌گرد در شهرستان سلسله مرتکب قتل شده بود، خبر داد.

به گزارش ایسنا؛ سردار یحیی الهی امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، بیان کرد: در پی کسب خبری مبنی بر قتل یک شهروند ۳۲ ساله در شهرستان سلسله موضوع به صورت ویژه در دستور پلیس آگاهی شهرستان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در تحقیقات پلیسی مشخص شد قاتل با برنامه‌ریزی از پیش طراحی شده مقتول را تحت نظر داشته و سرانجام در روز حادثه با لباس مبدل زباله‌گردی وی را در جلوی منزل خود با استفاده از تاریکی شب و خالی بودن کوچه از تردد با شلیک گلوله به قتل می‌رساند و سریعا از محل متواری می‌شود.

سردار الهی اضافه کرد: ماموران پس هماهنگی قضایی، با اقدامات میدانی و شیوه و شگردهای خاص پلیسی وی را کمتر از یک هفته شناسایی و طی یک عملیات منسجم دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی لرستان، با بیان اینکه متهم علت قتل را اختلافات شخصی عنوان گفت: متهم جهت سیر مراحل قانونی در اختیار مراجع قضائی قرار گرفت.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • دستگیری قاتل در لباس زباله‌گردی در لرستان
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی 
  • گردشگری در شادگان رونق و توسعه یابد
  • اردوی هفت گردی به مناسبت هفته فرهنگی در منطقه ۷ شهرداری اصفهان
  • رشد ۵۰ درصدی گردشگری در بخش «کَن»
  • رونق و توسعه گردشگری شادگان با اختصاص اعتبار
  • ۷ بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید
  • بهره‌برداری از حمام بیگ‌جوان چایپاره با کاربری اقامتگاه بوم‌گردی