Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاریخ دقیق روز تاسوعا ۱۴۰۱ تاسوعا چیست؟ روز تاسوعا چه شد؟ در روز تاسوعا چه کسانی شهید شدند علت نامگذاری روز تاسوعا حضرت عباس (ع) اعمال روز تاسوعا

به گزارش اقتصادآنلاین، ماه محرم نخستین ماه از سال قمری و از ماه‌های حرام سال که واقعه کربلا در آن اتفاق افتاده است. تاسوعا و عاشورا در ماه محرم از روزهای پر فضیلت و بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسلمانان در این روز با شیوه ها و آداب و رسوم مختلف به عزاداری سالار شهیدان، امام حسین (ع) و پخش نذورات می پردازند. روز نهم این ماه روز تاسوعا نامیده شده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شهرت این روز به دلیل وقایعی است که در روز نهم ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری در سرزمین کربلا رخ داد. شیعیان در این روز با راه‌اندازی هیأت‌های عزاداری و دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی به عزاداری امام حسین (ع) و یارانش می‌پردازند.

تاریخ دقیق روز تاسوعا ۱۴۰۱ تاریخ روز تاسوعا در تقویم شمسی: یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ تاریخ روز تاسوعا در تقویم قمری: ۹ محرم ۱۴۴۴ تاریخ روز تاسوعا در تقویم میلادی: ۷ آگوست ۲۰۲۲ تاسوعا چیست؟

تاسوعا، روز نهم ماه محرم است. این روز در نزد مسلمانان اهمیت زیادی دارد و مرتبط با واقعه کربلا در سال ۶۱ قمری است. شیعیان این روز را منتسب به عباس بن علی (ع) می‌دانند و همانند روز عاشورا، در این روز نیز به سوگواری شهیدان کربلا می‌پردازند. روز تاسوعا در ایران در کنار روز عاشورا تعطیل رسمی است.

روز تاسوعا چه شد؟

در روز تاسوعا، شمر با نامه‌ای از طرف عبیدالله بن زیاد، وارد کربلا شد. در این نامه خطاب به عمر بن سعد نوشته شده بود که امام حسین (ع) را مجبور به پذیرش بیعت کند یا فرماندهی لشکر را به شمر واگذار کند. عمر سعد از واگذاری فرماندهی لشکر به شمر خودداری کرد و آماده جنگ با امام حسین (ع) شد. با هجوم لشکریان در عصر روز تاسوعا، امام حسین (ع) با فرستادن برادرش عباس بن علی (ع)، از آنها مهلت خواست تا شب را با نماز و تلاوت قرآن به صبح برسانند و برای جنگ آماده شوند. شمر با ام‌البنین مادر حضرت عباس (ع) هم قبیله بود؛ به همین علت در این روز امان نامه‌ای برای حضرت عباس و دیگر فرزندان ام‌البنین فرستاد و از آنها خواست از همراهی امام حسین (ع) خودداری کنند، اما حضرت عباس (ع) نپذیرفت. به همین دلیل این روز به نام حضرت عباس (ع)، علمدار کربلا نامیده شده است.

در روز تاسوعا چه کسانی شهید شدند

در محرم سال ۶۱ هجری قمری تا صبح عاشورا هیچ جنگی صورت نگرفت و هیچیک از اصحاب، یاران و خانواده امام حسین (ع) که با ایشان به کربلا آمدند شهید نشده بودند. روز تاسوعا به دلیل بزرگداشت مقام ابوالفضل العباس (ع) تعطیل است. در واقع شروع جنگ در روز عاشورا بود و به همین علت در روز عاشورا عزاداری‌ها شدت می‌گیرند.

علت نامگذاری روز تاسوعا

به لحاظ آنکه حوادث مهم کربلا در روز نهم و دهم ماه محرم‌الحرام اتفاق افتاد این دو روز را برجسته‌تر نموده و به نام تاسوعا و عاشورا نامیدند. تاسوعا از لحاظ لغوی، به معنای نهم است و در تقویم اسلامی به روز نهم محرم گفته می‌شود.

برخی از افراد معنی عاشورا و تاسوعا را در سلسله اعداد نمی‌دانند.

تسع به کسر الف یعنی وسعت پیدا کرد - گشاد شد - فراخ گردید. اتساع یعنی گسترده شدن و گشاد شدن. بالا رفتن ظرفیت. اتساع شرائین؛ یعنی رگ‌ها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد. التاسوع چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد؛ و بالاخره التاسوعا یعنی جایی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛ و تاسوعا این معنی را پیدا می‌کند: روزی که ظرفیت بالا می‌رود و در سینه‌ها فراخی ایجاد می‌شود و به جای تنگی، وسعت می‌یابد.

حضرت عباس (ع)

عباس بن علی بی ابی‌طالب مشهور به ابوالفضل پنجمین پسر امام علی (ع) و اولین فرزند ام‌البنین است. ایشان در سال ۲۶ هجری قمری به دنیا آمد و در محرم سال ۶۱ به شهادت رسید. مهم‌ترین رخداد زندگی او حضور در واقعه کربلا و شهادت در روز عاشورا است. او در واقعه کربلا فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین (ع) بود، به همین علت به علمدار کربلا مشهور است. به گفته برخی از کتاب‌های مقتل، در روز عاشورا در حالی که دو دستش بریده شده بود و گرز آهنین بر سرش فرود آمده بود، شهید شد.

او با عنوانِ «باب الحوائج» هم مشهور است. آستان رفیعش قبله گاه حاجات است و توسل به آن حضرت، برآورنده نیاز محتاجان و دردمندان است.

اعمال روز تاسوعا

روز تاسوعا در مجالس روضه سقای دشت کربلا خوانده می‌شود و ذاکرین در مورد حضرت ابوالفضل عباس (ع) سخن می‌گویند. در شهرهای ایران دسته‌های عزادار درکوچه‌ها و خیابان‌ها حرکت می‌کنند و نیز توزیع نذر، علم گردانی، شبیه خوانی و … در بین مردمان شهرهای مختلف به‌طور خاص برگزار می‌شود.

منبع: ایمنا لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر ماه محرم اخبار مرتبط عکس پروفایل محرم ۱۴۰۱/۵/۸ مراسم عزاداری اربعین با حضور رهبر انقلاب در حسینیه امام ۱۳۹۹/۷/۱۷ جهانگیری: برای عبور از بحران‌ها نیازمند همدلی هستیم ۱۳۹۹/۷/۱۲ اقدامات جایگزین جهت موکب‌های اربعین ۱۳۹۹/۶/۲۶ مراسم اربعین امسال چگونه برگزار می‌شود؟ ۱۳۹۹/۶/۲۴ عراق برای اربعین زائر خارجی نمی‌پذیرد ۱۳۹۹/۶/۱۹ آخرین ویدیو ها خارج کردن پتوی ۳ متری از دهان مار شکمو! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ۱۰:۳۴ حرکت شهروند کرمانی به سوی مرگ؛ عاقبت تلخ شوخی با سیل + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ۱۰:۲۸ مرگ ماهی‌ها در سیل الیگودرز + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ۱۰:۲۴ تذکر به مازیار لرستانی درباره نحوه برخورد با بازیگران زن! ۱۴۰۱/۰۵/۰۸ ۰۹:۴۷ بارش باران در تهران + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۰۷ ۲۳:۲۳ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۰:۳۹ تاسوعا ۱۴۰۱ چه روزی است و چند شنبه است؟ + علت نامگذاری ۱۰:۳۴ خارج کردن پتوی ۳ متری از دهان مار شکمو! + فیلم ۱۰:۳۱ بعید است تورم تا پایان سال به زیر ۴۰درصد برسد ۱۰:۱۵ توهین نژاد پرستانه مدیرعامل بایننس به مردم ایران! ۱۰:۱۵ چرا مهاجم تیم ملی پیشنهاد نجومی را رد کرد؟ + عکس ۱۰:۰۷ ارایه خدمات پس از فروش به لوازم خانگی اجباری می شود ۱۰:۰۴ آپارتمان های ۷۰ متری غرب تهران چند؟ ۱۰:۰۱ تمجید توییتر لیگ قهرمانان از گل دیدنی طارمی + فیلم ۰۹:۳۹ برای «آبله میمونی» آماده باشیم، اما نگرانی ایجاد نکنیم ۰۹:۳۵ ترانزیت خارجی از ۵ میلیون تن عبور کرد ۰۹:۳۱ صعود قیمت نفت در بازارهای جهانی ۰۹:۳۰ قیمت بیت کوین همچنان در کانال ۲۳ هزار دلاری ۰۹:۲۶ قیمت طلا باز هم بالا رفت ۰۹:۱۶ بارش های سیل آسا در ۲۲ استان ۰۹:۰۱ نشست تعاملی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با مسئولین شهرستان چادگان ۰۸:۵۸ بازار گرم آیفون به رغم تورم جهانی ۰۸:۴۳ به این ۸ استان سفر نکنید ۰۸:۳۷ محور کرج چالوس مسدود است ۰۸:۲۷ نکات کلیدی در خرید گوشی دست دوم ۰۷:۳۰ ۶ شب اقامت در آنتالیا چقدر پول می خواهد؟ + جدول ۰۱:۴۵ آثار باورنکردنی گریه برای امام حسین (ع) ۰۰:۵۵ عکس پروفایل محرم ۰۰:۵۴ فال ابجد روزانه امروز شنبه ۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۰۰:۵۱ نماز حاجت معجزه گر امام رضا (ع) ۰۰:۴۶ فال تاروت امروز / فال تاروت کبیر روزانه امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۴۳ نحوه رنگ کردن ریشه مو ۰۰:۳۹ فال حافظ امروز شنبه ۸ مرداد / سیل این اشک روان صبر و دل حافظ برد ۰۰:۲۱ ۴ کاری که مردان با شخصیت هرگز انجام نمی دهند ۰۰:۱۷ فال روزانه شخصی ۸ مرداد ۲۳:۵۸ معماری فوق‌العاده شهرکی در کپنهاگ دانمارک + عکس ۲۳:۵۴ پیش‌بینی زلزله از ۲ روز قبل با نگاه به آسمان! ۲۳:۳۹ آب شرب زلال ذخیره کنید ۲۳:۳۵ مشاور رییس جمهور و رییس موسسه عالی آموزش و مدیریت درگذشت ۲۳:۳۱ دورترین کهکشان شناخته شده جهان رصد شد ۲۳:۲۳ بارش باران در تهران + فیلم ۲۳:۱۵ بازخوانی صحبت های تاج پس از فسخ قرارداد ویلموتس + فیلم ۲۳:۰۳ از شنبه روغن با تخفیف ۲۰ درصدی به مردم عرضه می شود ۲۲:۵۹ خسارات کشاورزان مناطق سیل زده جبران می شود ۲۲:۴۴ تفاهمات تهران- پکن برای توسعه همکاری های راهبردی اقتصادی ۲۲:۲۹ خداحافظی رامبد جوان از خندوانه + عکس ۲۲:۰۸ سعدآباد تعطیل شد ۲۱:۵۵ وریا غفوری به فولاد خوزستان پیوست ۲۱:۲۴ افشاریان: VAR به لیگ بیست و دوم نخواهد رسید ۲۱:۰۹ بارش در دامنه های البرز و زاگرس تداوم دارد ۲۱:۰۵ استقلال چگونه قهرمان آسیا شد؟ + عکس ۲۰:۴۹ پیش بینی بورس فردا؛ اصلاح شاخص کل این هفته پایان می یابد؟ ۲۰:۰۵ احتمال بارش شدید باران در تهران ۱۹:۵۷ سانسور عجیب عادل فردوسی پور در تلویزیون! ۱۹:۵۳ آخرین وضعیت بیماری تب کریمه کنگو در کشور ۱۹:۴۷ خرید خط رند چقدر آب می خورد؟ اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ماه محرم روز تاسوعا چه روز عاشورا روز تاسوعا علت نامگذاری واقعه کربلا حضرت عباس امام حسین ماه محرم روز نهم ۸ مرداد سال ۶۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۹۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دست‌بند پر سروصدای مربی لیگ برتری

به گزارش "ورزش سه"، پس از روی کار آمدن محرم نویدکیا، وضعیت مس رفسنجان از این رو به آن رو شده و پس از کسب نتایج موفقیت‌آمیز در لیگ برتر، این تیم دو روز قبل و در جام حذفی نیز موفق شد با غلبه بر پیکان در ضربات پنالتی، راهی مرحله یک چهارم نهایی مسابقات شود.

طی یازده دیداری که نویدکیا روی نیمکت مس نشسته است، این تیم شکستی را متحمل نشده و با کسب چهار پیروزی و هفت تساوی (یک بازی پیروزی در ضربات پنالتی) توانسته است وضعیت رفسنجانی‌ها را سر و سامان ببخشد و در جام حذفی نیز به مرحله یک چهارم نهایی راه یافته‌اند.

اما دست‌بند محرم نویدکیا در هفته‌های اخیر به سوژه مورد توجه صفحات مجازی خصوصا هواداران سپاهان و مس رفسنجان تبدیل شده است. جایی که سرمربی مسی‌ها هم در دوره‌های قبلی مربیگری خود و هم در مقطع فعلی با یک دستبند خاص در مسابقات حضور پیدا کرده است.

حالا مشخص شده است که دستبند نویدکیا، ساخته دست دخترش بوده و سرمربی مس نیز به او قول داده است که همواره این دستبند را به همراه داشته و به همین دلیل است که محرم همواره با این دستبند در مسابقات مختلف حضور پیدا می‌کند و آن را در هیچ شرایطی از خودش دور نمی‌کند.

دیگر خبرها

  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نامگذاری اداره تأسیسات آب شرب مشهد به نام سرلشکر شهید فلاحی
  • دانلود نماهنگ شنیدنی «روز ملی خلیج فارس» + علت نامگذاری
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)
  • میثم تیموری: محرم نویدکیا جنتلمن است
  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • ماجرای دست‌بند پر سروصدای مربی لیگ برتری
  • نامگذاری خیابانی در تهران به نام اولین روزنامه نگار شهید ایران
  • سپاهانی‌ها خواهان رفتن مورایس و بازگشت سرمربی محبوب
  • سپاهان سرمربی محبوب را می خواهد | انتقال سخت عملی می شود؟