Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-02@23:30:59 GMT

رشد 3 برابری مالیات ابرازی اشخاص حقیقی

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۱۹۷۹۷

رشد 3 برابری مالیات ابرازی اشخاص حقیقی

تعداد اظهارنامه‌های مالیاتی از 2.9 میلیون سال گذشته به 4.5 میلیون فقره رسیده است.

روزنامه ایران: نظام مالیاتی کشور در یک‌ سال اخیر گام‌های بلندی به سمت کارآمدی و پویایی برداشته است. با تأکید دولت سیزدهم بر افزایش سهم درآمدهای پایدار که مالیات مهمترین آن است، تحولات بسیاری در این حوزه رخ داده است، به طوری که مقایسه اعداد و ارقام کلیدی مالیاتی نسبت به سال‌های قبل حاکی از عملکرد بی‌نظیر این بخش و ثبت رکوردهای تاریخی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درحالی که درسال‌های گذشته بخش قابل توجهی از مشمولان مالیات به دلیل عدم اشراف اطلاعاتی دستگاه مالیاتی از پرداخت مالیات فرار می‌کردند یا تنها بخش کوچکی از آن را پرداخت می‌کردند، تورمالیاتی دریک سال اخیر به میزان زیادی گسترده ترشده است و اغلب کسانی که تاکنون مالیات نمی‌پرداختند به جمع مؤدیان مالیاتی کشور افزوده شده‌اند. برهمین اساس درسال گذشته دو میلیون و 200 هزار مؤدی جدید مالیاتی شناسایی شدند. علاوه براین، ارائه داوطلبانه اظهارنامه‌های مالیاتی در یک سال اخیر نیز نشان‌دهنده افزایش اعتماد مردم به دستگاه مالیاتی کشور و دولت است به طوری که کارشناسان اعتقاد دارند میزان تمکین مالیاتی در یک سال اخیر با رشد قابل قبولی مواجه شده است.


اوجگیری درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم
از شهریور سال گذشته که دولت سیزدهم به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد با بازگشت به قانون و اصرار بر اجرای تکالیف قانونی که بر عهده دولت گذاشته شده است، مشمولان بسیاری را شناسایی و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل داد که نتیجه آن رشد چشمگیر درآمدهای مالیاتی در کل سال گذشته بود. طبق گزارش‌های رسمی درسال گذشته درآمد مالیاتی کشور به 354 هزارمیلیارد تومان رسید که نسبت به سال قبل ازآن 59 درصد رشد داشت، اما با توجه به تکالیف بودجه‌ای در سال‌ جاری سازمان مالیاتی باید درآمد مالیاتی را به 454 هزارمیلیارد تومان برساند که نسبت به سال قبل رشد 62 درصدی خواهد داشت.


براساس اعلام سازمان امورمالیاتی در چهارماهه نخست سال‌جاری نیز درآمد مالیاتی به 145 هزارمیلیارد تومان بالغ شده که توانسته است 95 درصد درآمدهای پیش‌بینی شده این دوره را محقق کند. این درحالی است که در چهارماهه اول سال گذشته جمع درآمدهای مالیاتی کشور 85.3 هزارمیلیارد تومان بوده است که حاکی از رشد 69 درصدی است.
این رشد قابل توجه درآمدهای مالیاتی درکنار افزایش اشراف مالیاتی و اجرای تکالیفی مانند ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان، ناشی از مشارکت داوطلبانه مؤدیان مالیاتی نیز بوده است.


رشد چشمگیر مالیات ابرازی
برهمین اساس، مقایسه تعداد اظهارنامه‌ها و مالیات ابرازی اشخاص حقیقی و حقوقی یعنی همان مالیاتی که مؤدی مالیاتی در اظهارنامه ابراز می‌کند و محاسبه می‌شود؛ در دوره فعالیت دولت سیزدهم با سال‌های قبل نشان از رشد چشمگیری دارد. درهمین خصوص، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور می‌گوید مالیات ابرازی عملکرد سال ۱۴۰۰ اشخاص حقوقی نسبت به سال پیش ۷۳ درصد رشد داشته است.


به گفته داوود منظور، مالیات ابرازی در تیرماه امسال به دلیل مشارکت داوطلبانه اشخاص حقوقی در مقایسه با عملکرد سال گذشته ۷۳ درصد رشد داشته است. امسال در مهلت تعیین‌شده برای ارائه اظهارنامه مالیاتی، از اشخاص حقوقی بیش از ۳۳۰ هزار فقره اظهارنامه دریافت شد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد اشخاص حقیقی  هم گفت مالیات ابرازی این اشخاص نیز ۲۰۰ درصد رشد نشان می‌دهد. امسال در مقایسه با سال گذشته در بخش اشخاص حقیقی مشارکت بسیار خوبی وجود داشته است. مؤدیان مالیاتی به صورت داوطلبانه و براساس اعتماد متقابل بین سازمان و مؤدیان و نیز بر اساس اصل شفافیت فعالیت اقتصادی، مالیات ابرازی خود را ۲۰۰ درصد برای عملکرد ۱۴۰۰ در مقایسه با عملکرد ۱۳۹۹ افزایش دادند.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی با تشکر از مؤدیان مالیاتی در ابراز صادقانه مالیات به سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: رشد در اظهارنامه‌ها و درآمد ابرازی نشان از اعتماد متقابل سازمان امور مالیاتی و مؤدی دارد که منجر به گسترش عدالت مالیاتی و توسعه اقتصادی در کشور می‌شود.


رشد 52 درصدی اظهارنامه‌های مالیاتی
شاخص دیگری که درنظام مالیاتی از اهمیت زیادی برخوردار است، میزان و تعداد اظهارنامه‌های مالیاتی ارائه شده است. در شرایطی که درکل سال گذشته 2 میلیون و 900 هزار فقره اظهارنامه و فرم تبصره ماده 100 از سوی اشخاص حقیقی ارائه شده بود، این رقم درسال‌ جاری و برای مالیات ستانی از عملکرد سال 1400، به 4 میلیون و 445 هزار فقره افزایش یافته که نشان دهنده رشد 52 درصدی اظهارنامه‌هاست. امسال در مهلت تعیین شده برای ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل، حدود سه میلیون و ۱۲۳ هزار فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم و یک میلیون و ۳۲۲ هزار فقره اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد.


بدین‌ترتیب در سال‌ جاری 2 میلیون و 200 هزار مؤدی جدید اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی کرده‌اند که یک میلیون و 400 هزار فقره آن مربوط به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های ملی بوده است. برای عملکرد سال ۱۳۹۹ تا کنون برای بیش از ۲۲۰ هزار مؤدی که به تکلیف قانونی خود مبنی بر ارائه اظهارنامه مطابق مقررات در مهلت مقرر قانونی عمل نکرده بودند، اظهارنامه برآوردی تولید و نسبت به مطالبه مالیات اقدام شد.


پیشرفت کار 97 درصدی طرح ساماندهی پایانه‌های پرداخت بانکی
درحالی ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و پایانه‌های خدمات بانکی سهم قابل توجهی در رشد درآمدهای مالیاتی و اظهارنامه‌های ابرازی داشته است که رئیس مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی کشور از ساماندهی پایانه‌های پرداخت بانکی دستگاه‌های پرداخت بانکی با همکاری بانک مرکزی و پیشرفت ۹۷ درصدی آن خبر می‌دهد.
طبق گفته‌های محمد برزگری، پیرو فراخوان سازمان امور مالیاتی کشور برای ساماندهی پایانه‌های پرداخت بانکی از طریق مراجعه به درگاه ملی مالیات، نهایتاً حدود ۸ میلیون و ۷۴۵ هزار دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی متصل و تعداد قابل‌توجهی نیز غیرفعال شد. بدین ترتیب ساماندهی پایانه‌های پرداخت بانکی تاکنون ۹۷ درصد پیشرفت کار داشته و تنها حدود ۵۰۰ هزار دستگاه بلاتکلیف مانده است.
آنطور که این مقام سازمان مالیاتی گفته است: با توجه به اینکه تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری نیز در دستور کار این سازمان قرار دارد، تاکنون از سوی فعالان اقتصادی، حدود 8 میلیون حساب بانکی به‌عنوان حساب تجاری اعلام‌ شده است.به دنبال فراخوان اخیر این سازمان برای ثبت‌نام و عضویت اختیاری در سامانه مؤدیان تاکنون ۴ هزار و ۳۰۰ کارپوشه برای مؤدیان داوطلب در سامانه مربوطه تشکیل‌ شده است.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سازمان امور مالیاتی کشور اظهارنامه های مالیاتی هزارمیلیارد تومان درآمدهای مالیاتی ارائه اظهارنامه مؤدیان مالیاتی مالیات ابرازی اشخاص حقیقی دولت سیزدهم نسبت به سال عملکرد سال سال گذشته هزار فقره سال اخیر درصد رشد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۱۹۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی

به گزارش خبرگزاری مهر، شاهین مستوفی سرپرست مرکز بازرسی، مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی کشور با اعلام شناسایی فرار مالیاتی در اداره کل امور مالیاتی استان فارس گفت: در راستای رسیدگی به اسناد و مدارک به‌دست آمده از اجرای بازرسی مالیاتی موضوع ماده (۱۸۱) قانون مالیات‌های مستقیم یک شرکت فعال در زمینه تولید فوم ساختمانی، فردی به عنوان دلال مواد اولیه پتروشیمی شناسایی شده است که با توجه به اجرای بازرسی‌های انجام شده از محل فعالیت شخص نامبرده، مشخص شد در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۷ لغایت ۱۴۰۱ فروشی افزون بر ۸۶۰ میلیارد تومان مواد اولیه پتروشیمی خارج از شبکه رسمی کشور داشته است.

وی اظهار کرد: شخص مذکور مطابق اطلاعات موجود در سامانه‌های مالیاتی، فقط مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان فروش در اظهارنامه مالیاتی سال ۱۴۰۱ ابراز کرده است که در همین راستا اقدامات قانونی مبنی بر تنظیم گزارش مالیاتی و مطالبه مالیات و جرایم متعلقه در منابع مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده از مودی در موعد مقرر قانونی، در حال انجام است.

کد خبر 6094510 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی
  • راز صفر شدن مالیات ۵۰ درصد اصناف خرد در کشور
  • راز صفر شدن مالیات 50 درصد اصناف خرد در کشور
  • ◄ مالیات و مشکلات شرکت های ریلی
  • فرار مالیاتی با دفتر ویترینی
  • خبر خوش بخشودگی مالیات برای مودیان لرستانی
  • اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود
  • مهلت ارائه اظهارنامه مالیات ارزش افزوده در لرستان تمدید شد
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه