Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-30@08:31:32 GMT

سگ‌های کشته‌شده عقیم بودند؟

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۰۷۸۸

سگ‌های کشته‌شده عقیم بودند؟

خبری از اجساد حیوانات بر روی زمین نیست، همه را در گودالی بزرگ خاک کرده‌اند تا نشانی باقی نماند، اما با کمی تأمل می‌توان نشانه‌های این کشتار دسته‌جمعی را در این بیابان بی‌آب‌و‌علف پیدا کرد، از لکه‌های خون به جامانده بر دیوار‌های کنار اقامتگاه حیوانات تا جسد سگی قهوه‌ای‌رنگ که در پایین دره خودنمایی می‌کند، همه‌چیز و حتی منع تردد در بخشی از جاده که کشتار بیشتر انجام شده، همه نشان از اتفاقی تازه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شرق، سوم مرداد ماه خبر کشتار تعداد زیادی سگ بلاصاحب منطقه گندک دماوند در رسانه‌ها سروصدا کرد، ماجرایی که طی این سال‌ها همیشه مورد بحث فعالان محیط زیست بوده و بسیاری از کارشناسان امر، غذارسانی بدون مدیریت به این حیوانات را عاملی بر افزایش تعدادشان می‌دانند.

حیواناتی که به دلیل عدم مدیریت صحیح بیش از اندازه زاد و ولد می‌کنند و بعد هم کشته می‌شوند، طبق نظر یکی از حامی‌های منطقه گندک در سال ۹۹ اینجا هزار قلاده سگ عقیم شدند، در واقع هرچیزی که در این منطقه دیده می‌شود عقیم شده است و از سال قبل تا الان هم ۷۰۰ قلاده دوباره عقیم شده‌اند، از بین این‌هایی که کشته شده‌اند باز حدود ۲۰۰، ۳۰۰ قلاده هم عقیم‌نشده بوده‌اند و در مجموع حدود دو هزار سگ اینجا بوده است، در صورتی که وقتی الان این جاده را می‌بینیم کمتر از ۲۰۰ سگ وجود دارد، البته به جز حیوان‌هایی که داخل مرکز حضور دارند و تحت مراقبت هستند.

اما سرپرست اداره محیط زیست شهرستان دماوند در روز‌های گذشته اعلام کرده بود «این خبر را تکذیب می‌کنیم چراکه اصلا امکان کشتار این تعداد سگ به یکباره وجود ندارد. تعداد سگ‌های کشته‌شده کمتر از ۵۰ سگ است؛ کل سگ‌های آن منطقه به هزارو ۷۰۰ سگ نمی‌رسد و تعداد سگ‌های موجود در پناهگاه نیز حدود ۴۰۰ قلاده است».

در صورتی که بنا بر اظهارات حامی‌های این مرکز بیش از هزار و ۷۰۰ سگ در منطقه گندک کشته شدند که اغلبشان هم عقیم شده بودند، در واقع با وجود هزینه برای عقیم‌کردن این حیوانات، چندی بعد اقدام به کشتن همان حیوانات کردند، در صورتی که طی پیگیری روز‌های قبل این کشتار، قرار بوده شهرداری حیوانات بلاصاحب شهری را با کمک فعالان برای عقیم‌سازی جمع‌آوری کند و حتی قفس‌هایی برای نگهداری این حیوانات هم تهیه کرده بودند.

همچنین بعد از کشتار این حیوانات فعالان محیط زیست منطقه از مقامات پیگیری کرده بودند که نتیجه‌ای حاصل نشده و یکی از آن‌ها می‌گوید «این ماجرا را کسی برعهده نمی‌گیرد و روزی که این اتفاق افتاد، به فرمانداری مراجعه کردیم که گفتند شهرداری متولی این کار بوده و باید به شهرداری مراجعه کنید که ما به شهرداری مراجعه کردیم و گفتند اصلا در جریان نیستیم و تفنگی برای شلیک نداریم تا چنین کاری کنیم، فقط زنده‌گیری می‌کنیم.

بعد از آن با مدیریت پسماند تماس گرفتیم که گفتند اصلا در جریان نیستیم که چنین اتفاقی افتاده». این در حالی است که سال ۸۷ یک دستور‌العملی تدوین شد که در بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که درباره سگ‌های بلاصاحب صراحتا عنوان شده کشتار ممنوع است و حتی مجتبی طباطبایی پژوهشگر محیط زیست هم اشاره می‌کند هیچ پژوهش معتبر یا منابع علمی‌ای چنین ادعایی را تأیید نکرده که کشتار این حیوانات اثر مثبت خواهد داشت، حتی سازمان‌های معتبر جهانی هم ناکارآمدی کشتار را تأیید می‌کنند.

هنوز اثر کشتار حیوانات پابرجاست

خبری از اجساد حیوانات روی زمین نیست، همه را در گودالی بزرگ خاک کرده‌اند تا نشانی باقی نماند، اما با کمی تأمل می‌توان نشانه‌های این کشتار دسته‌جمعی را در این بیابان بی‌آب‌و‌علف پیدا کرد، از لکه‌های خون به‌جامانده بر دیوار‌های کنار اقامتگاه حیوانات تا جسد سگی قهوه‌ای‌رنگ که در پایین دره‌ای خودنمایی می‌کند، همه‌چیز و حتی منع تردد در بخشی از جاده که کشتار بیشتر انجام شده، همه نشان از اتفاقی تازه دارد.

جاده‌ای که همیشه مملو از سگ‌های بلاصاحب بوده و هرکدامشان با شنیدن صدای ماشین‌های در حال تردد چند متری را دنبال آن می‌دویدند حالا فقط تعداد محدودی از آن‌ها در گوشه و کنارش دیده می‌شوند. حیواناتی که تعداد قابل توجهی از آن‌ها به هدف کنترل جمعیت در صبح سوم مرداد با شلیک گلوله کشته شدند.

انتهای این مسیر بیابانی، بخشی از روستای گندک دماوند به مرکز پسماند شهرداری می‌رسد که قبل از رسیدن به آن، ساختمان مرکز عقیم‌سازی و نقاهتگاه سگ‌های بلاصاحب شهرستان‌های دماوند و پردیس به چشم می‌خورد.

بعد از پیاده‌شدن از ماشین چند سگ با رنگ‌های گوناگون دور ماشین می‌چرخند و گاهی صورتشان را به دست یا لباس افراد حاضر نزدیک می‌کنند. جلوی در این نقاهتگاه هر چند متر سگی کوچک یا بزرگ دیده می‌شود.

خانمی که جزء حامی‌های این مرکز است، با لبخندی می‌گوید «تا چند روز پیش تعدادشان خیلی بیشتر از این بود، آن‌قدر زیاد بودند که نمی‌شد راحت از بین‌شان حرکت کنیم و حالا خیلی کم شده‌اند». همان جا پلیس نیروی انتظامی مستقر شده و یکی از حامی‌ها در تقلاست تا از پلیس اجازه بردن غذا و آب برای حیوانات انتهای جاده را بگیرد و البته پلیس هم در حال پیگیری برای کمک به این فعالان است.

وارد نقاهتگاه که می‌شویم سگ‌های بزرگ و کوچک دور‌تا‌دور ما را می‌گیرند، محیطی که با قفس‌های بزرگ از هم جدا شده است و در این قفس‌ها سگ‌های تحت درمان نگهداری می‌شوند و در بین آن‌ها چند سگ و توله‌های چند‌روزه‌اش هم زندگی می‌کنند، انتهای این فضا اتاقکی برای جراحی این حیوانات وجود دارد و چند سگ هم آنجا نگهداری می‌شوند، یکی از حامی‌ها گوشه‌ای می‌نشیند و سگ‌های بیمار را در آغوش می‌گیرد.

بیشتر این سگ‌های بلاصاحب، نامی دارند و عسل سگی قهوه‌ای‌رنگ که به نظر می‌رسد از بقیه حیوانات اینجا پر‌جنب‌و‌جوش‌تر است و مثل بسیاری دیگر از این حیوانات بدنش پر از کنه شده، خانمی جوان که یکی از داوطلب‌های مجموعه است، با آرامش یکی‌یکی این کنه‌ها را از بدن سگ جدا می‌کند و بعد هم دیوار‌هایی آغشته به خون این حیوانات را که از روز کشتار به جای مانده، نشان می‌دهد، لابه‌لای زباله‌های دیوار این مرکز، لکه‌های بزرگی از خون دیده می‌شود که بخشی از آن به دیوار هم مالیده شده است.

یکی از این فعالان محیط‌زیستی می‌گوید «وقتی تیراندازی شده، این حیوانات ترسیدند و اینجا بین این بلوک‌ها پناه آوردند که تعدادی از آن‌ها هم زخمی بودند، از خون‌های ریخته‌شده مشخص است؛ ولی انگار همین‌جا گیرشان آوردند و کشته شدند».

آفتاب ظهر به شکل عمود بر این زمین خاکی می‌تابد و همچنان یکی از حامی‌ها منتظر دستور پلیس است تا بتواند برای سگ‌های انتهای جاده آب و غذا ببرد، ما هم صبر می‌کنیم تا همراه حامی‌ها به آن بخش جاده برویم و محل دفن اجساد سگ‌ها را از نزدیک ببینیم.

جایی که طبق گفته برخی فعالان این حوزه، چون به‌خوبی اجساد دفن نشدند، می‌توان نشانه‌های آن را به‌خوبی رؤیت کرد؛ اما تنها برای انتقال آب و غذا موافقت می‌شود؛ ولی هنگام برگشت همچنان تعدادی سگ در کنار جاده نشسته یا خوابیده نظاره‌گر عبور ما بودند، سگ‌هایی که شاید عاقبتی مانند دیگر حیوانات این محله داشته باشند که تاکنون هیچ ارگانی مسئولیت کشتارشان را قبول نکرده است.

مخالف دستورالعمل خودشان عمل کردند

یکی از حامی‌های حاضر در این مرکز عقیم‌سازی و نقاهتگاه سگ‌های بلاصاحب شهرستان‌های دماوند و پردیس به خبرنگار می‌گوید: سال ۹۹ اینجا هزار قلاده سگ را عقیم کردند، در واقع هر چیزی که در این منطقه می‌بینید، عقیم‌شده هستند و از سال قبل تا الان هم ۷۰۰ قلاده دوباره عقیم شده است. از بین این‌هایی که کشته شده، باز حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ تا هم غیر‌عقیمی بوده و مجموعا حدود دو هزار سگ اینجا بوده است؛ در‌صورتی‌که وقتی الان این جاده را می‌بینیم، کمتر از ۲۰۰ سگ وجود دارد، البته به جز حیوان‌هایی که داخل مرکز حضور دارند و تحت مراقبت هستند و احتمال دارد تعدادی از سگ‌ها که فرار کردند، در روز‌های آینده دوباره به این جاده برگردند.

طبق صحبت‌های این حامی دوشنبه، سوم مرداد‌ماه ساعت پنج‌و‌نیم صبح برای کشتار سگ‌ها جاده بسته شده و اضافه می‌کند: حتی وقتی بعضی از ما را که ساعت هفت صبح و برخی دیگر ۹ تا ۱۰ رسیدیم، راه ندادند تا ساعت ۱۲ که کارشان تمام شود.

انتهای این جاده را هم که جلو بروید، محل دفن پسماند است که از قبل یک گودال بزرگ کنده بودند که هرچه کشتار صورت گرفته را آنجا خاک کردند و حالا هم اجازه تردد نمی‌دهند. حتی می‌خواهیم برای این حیوانات آب و غذا ببریم، اجازه نمی‌دهند. درواقع الان از ما می‌خواهند مرکز خلوت باشد و تردد زیادی به آن صورت نگیرد، برای همین فعالیت‌مان چند روزی است که محدود شده است.

یکی دیگر از حامی‌ها می‌گوید: حتی به دلیل اینکه نتوانستند درست صحنه‌سازی کنند، وقتی که اجساد را خاک کردند، جسد چند سگ بیرون از خاک مانده بوده که برخی از آن عکس تهیه کرده بودند، در کنارش هم که پوکه‌هایی را که به این حیوانات شلیک شده، پیدا کردند.

این در حالی است که سال ۸۷ دستور‌العملی تدوین شده که در بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که درمورد سگ‌های بلاصاحب صراحتا عنوان شده کشتار ممنوع است، برای آن حتی کارگروهی تشکیل شده که در شهرستان‌ها، رئیس کارگروه فرماندار است و فرماندار بخش اجرائی را به شهرداری واگذار کرده است.

قابل ذکر است که بدانید کشتار حیوانات فقط ۱۳ درصد جواب می‌دهد و فقط با عقیم‌سازی می‌توانیم این حیوانات را کنترل کنیم. الان هم حیف‌و‌میل بیت‌المال صورت گرفته؛ چون حیواناتی را که عقیم شده بودند، کشتند. توجه کنید که تا سگی عقیم نشود، ما از اینجا بیرون نمی‌فرستیم و برای همین حیوانات بیرون از این مرکز همه عقیم هستند.

همین هزارو ۷۰۰ سگی که کشتند، هم برای شهرداری هزینه داشته است. موضوع دیگر که در برخی صفحات مجازی محلی درموردش حرف می‌زدند که سگ هار به مردم آسیب زده، باید یادآور شوم که حیوان با درگیری هاری در مدت سه روز می‌میرد؛ چون این یک ویروس خطرناک برای سگ‌سانان است؛ یعنی خود حیوان زنده نمی‌ماند که منجر به خطر شود.

یکی دیگر از حاضران ادامه می‌دهد: این ماجرا را کسی بر عهده نمی‌گیرد و روزی که این اتفاق افتاد، به فرمانداری مراجعه کردیم که گفتند شهرداری متولی این کار بوده و باید به شهرداری مراجعه کنید. ما به شهرداری مراجعه کردیم و گفتند اصلا در جریان نیستیم و تفنگی برای شلیک نداریم تا چنین کاری کنیم و فقط زنده‌گیری می‌کنیم.

بعد از آن با مدیریت پسماند تماس گرفتیم که گفتند اصلا در جریان نیستیم چنین اتفاقی افتاده است. این در حالی است که چند روز قبل فردی به صورت داوطلب چند قفس برای این حیوانات درست کرده بود تا برای عقیم‌سازی و مراقبت از این سگ‌ها آماده شود؛ چون قرار بود سگ‌های شهری را برای عقیم‌سازی اینجا بیاورند.

البته شهرداری هم فنس‌های بزرگی درست کرده بود، اما باعث می‌شد حیوانات از بین فنس با هم درگیر شوند و بخیه‌هایشان باز شود. برای ماجرای عقیم‌سازی حیوانات، روز سه‌شنبه با فرماندار وقت ملاقات داشتیم که چرا شهرداری را برای موضوع عقیم‌سازی حیوانات تحت فشار نمی‌گذارید که یک روز قبل از آن این اتفاق افتاد.

چند روز قبل از آن نیز در پیچ‌های محلی مطالبی از حمله سگ‌ها منتشر می‌کردند و تا اول مرداد هم رئیس شورای شهر دماوند گفته بود هدف و سیاست شهری ما عقیم‌سازی و جمع‌آوری است که فردای آن روز کشتار صورت می‌گیرد. حتی معاون فنی و عمرانی فرمانداری نیز عنوان کرده بود ما فقط می‌خواهیم بر اساس دستورالعمل سگ مفید و غیر‌مفید را غربالگری کنیم؛ ولی در واقع این اتفاق نیفتاد و از ساعت شش صبح افرادی اینجا آمدند و حیوانات را کشتند.

اصلا برنامه این بود که سگ‌های شهری جمع شوند و آن‌ها را عقیم کنیم؛ چون تمام سگ‌های اینجا عقیم شده بودند. به شهرداری مراجعه کرده بودیم که با توجه به اینکه می‌گویید اعتراض مردم زیاد شده، سگ‌های سطح شهر را جمع‌آوری کنید و ما هم اعلام آمادگی کردیم تا با کمک همدیگر عقیم‌سازی حیوانات انجام شود.

حرف ما این بود که وقتی سگ را جمع می‌کنید و اینجا می‌آورید، در واقع زاد‌وولد را زیاد می‌کنید و باید سگ به جای اول خود برگردد و اصل قضیه کنترل جمعیت این حیوانات است.

حامی دیگری در پایان اضافه می‌کند: حال که چنین اتفاقی افتاده، لازم به ذکر است یک روز قبل از کشتار سگ‌ها، رئیس شورای اسلامی شهرستان دماوند اظهار کرد برنامه این است که سگ‌ها از سطح شهر جمع‌آوری و بعد از عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی در گندک، مجددا در شهر‌های خودشان ساماندهی شوند.

آقای مهندس رضایی‌مهر، معاون عمرانی فرماندار نیز اعلام کرد یک طرح جمع‌آوری ۱۰ روزه ساماندهی سگ‌ها را داریم و دنبال این نیستیم که این سگ‌ها کشته شوند. ضمنا همان‌طور که گفتیم، روز سه‌شنبه هم با فرماندار وقت ملاقات گرفته بودیم تا ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری، درخواست کنیم چرا شهرداری را برای عقیم‌سازی و واکسیناسیون سگ‌ها تحت فشار نمی‌گذارید؛ چون در مراجعه به شهرداری متوجه شدیم بودجه فقط برای زنده‌گیری در نظر گرفته شده، اما برای عقیم‌سازی هیچ بودجه‌ای تصویب نشده است و اصلا برنامه این بود که سگ‌های شهری جمع‌آوری شوند و آن‌ها را عقیم‌سازی کنند؛ چون تمام سگ‌ها در گندک عقیم شده بودند.

الان تمام کار‌هایی که انجام شده، حتی برخلاف دستورالعمل کنترل جمعیت حیوانات سال ۸۷ است که از ۱۴ سال پیش بازنگری نشده و دارای نواقص بسیار است. در واقع یک مدیریت نا‌آگاهانه اتفاق افتاده که می‌خواهند یک مسئله پیچیده به نام کنترل جمعیت سگ‌ها را با یک راه‌حل ساده یعنی کشتار با سلاح گرم حل کنند؛ در‌صورتی‌که ایران عضو سازمان جهانی بهداشت حیوانات (دام) بوده و متعهد به رعایت دستورالعمل‌های مورد تأیید آن سازمان در کنترل جمعیت سگ‌هاست و استفاده از چنین روش‌هایی بیشتر به‌رخ‌کشیدن خشونت خواهد بود تا اینکه راهی برای کنترل جمعیت سگ‌ها باشد.

سازمان‌های معتبر جهانی ناکارآمدی کشتار را تأیید می‌کنند

مجتبی طباطبایی، پژوهشگر محیط زیست، می‌گوید: توجه کنید که کشتار حیوانات در هیچ کجای دنیا نتوانسته منجر به کاهش جمعیت سگ‌ها شود. این در حال است که رسانه‌ها و مطبوعات کشور ادعا می‌کنند روش‌های حذف فیزیکی می‌تواند منجر به کاهش جمعیت سگ‌ها شود، اما هیچ پژوهش معتبر یا منابع علمی‌ای چنین ادعایی را تأیید نکرده است. حتی سازمان‌های معتبر جهانی هم ناکارآمدی کشتار را تأیید می‌کنند. همچنین کشتار سگ‌ها هرگز صددرصد جمعیت را از بین نمی‌برد و در شدیدترین نوع کشتار، ۶۰ درصد را از بین می‌برد. مشکل دیگر که بهانه کشتار هم خواهد بود، هاری و گزش است که طبق بسیاری از منابع بین‌المللی، کشتار تأثیری بر آن نداشته و طبق اعلام انستیتو پاستور ایران از هر ۱۰ مورد هاری هفت مورد آن به سگ دارای سرپرست مربوط است.

همچنین طبق تخمین سرانگشتی حامیان منطقه، جمعیت سگ‌ها هزارو ۷۰۰ فرد بوده، ولی در پی آن حادثه تعدادی فرار کردند و با وجودی که معمولا فقط ۶۰ درصد را می‌کشند، چون تراکم جمعیت سگ‌ها در آن بخش بالا بوده، تعداد کشته‌ها بیشتر است. با این وجود، عدم پذیرش اجتماعی و آسیب روحی و روانی برای هر برنامه کشتار بر حامیان حیوانات و حتی پیمانکار و بی‌حاصل‌بودن برنامه کشتار در این نوع اتفاقات وجود دارد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: سگ کشی شهرداری مراجعه سگ های بلاصاحب برای عقیم سازی یکی از حامی ها مراجعه کردیم کنترل جمعیت عقیم سازی جمعیت سگ ها محیط زیست کشته شده جمع آوری روز قبل چند روز چند سگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۰۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)

تا به امروز نژاد های مختلفی از خرگوش شناخته شده اند که هر کدام از این نژاد ها دارای مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد خود هستند. خرگوش ها یکی از حیوانات بسیار بامزه و دوست داشتنی هستند که امروزه خیلی از افراد در سرتاسر جهان به نگهداری این حیوانات زیبا پرداخته اند و آن ها را در خانه نگهداری می کنند.

از آن جایی که خرگوش دارای نژاد های مختلفی است سوالی که برای برخی از افراد به وجود می‌ آید این است که برترین نژاد خرگوش کدام نژاد است؟ در این باره باید بگوییم این که کدام نژاد برتر است کاملا سلیقه‌ ای است و به خود فرد بستگی دارد.

به گزارش هپی پت، به این گونه که اگر شخصی تمایل دارد تا از این حیوان نگهداری کند بهتر است که در ابتدا شرایط زندگی خود و خصوصیات اخلاقی اش را بررسی کند و بعد از آن به جستجوی این که کدام یک از نژاد های خرگوش با شرایط زندگی و ویژگی های او نزدیک تر هستند، بگردد. زمانی که شخص نژادی را پیدا کرد که با شرایط و ویژگی های او هماهنگی بیشتری داشته باشد آن گاه آن نژاد برترین نژاد خرگوش برای آن شخص خواهد بود.

5 مورد از بهترین نژاد های خرگوش

نژاد مختلف خرگوش دارای ویژگی های ظاهری و خلق و خوی متفاوتی هستند در این قسمت به معرفی برخی از انواع نژاد خرگوش خواهیم پرداخت. 

نژاد خرگوش لوپ

نژاد خرگوش لوپ از نوادگان خرگوش اروپایی هستند، این نژاد طرفداران بسیار زیادی در بین مردم و به ویژه دوستداران خرگوش دارند. از ویژگی‌ های این نژاد می‌ توان به این که بسیار باهوش، مهربان، اجتماعی، خانگی هستند و می توانند به راحتی با صاحب خود ارتباط برقرار کنند و به بازی با آن ها بپردازند اشاره کرد.

البته باید افزود که گاهی اوقات برخی از گونه های این نژاد خشن و پرخاشگر می‌ شوند که باید به تربیت درست آن ها بپردازید تا این مشکل برطرف شود. آن ها عاشق بازی کردن و دویدن و پریدن هستند. در این نژاد تنوع رنگی بسیار زیاد است و رنگشان یا ترکیبی و یا یکدست است. این نژاد به دلیل محبوبیت بسیار زیادی که در بین مردم دارند، شخصیت کارتونی خرگوش ها را نیز از این نژاد طراحی کرده اند.

از انواع نژاد خرگوش لوپ می توان به مواردی مانند: مینی لوپ، لوپ فرانسوی، لوپ هلندی، لوپ ریش ریش آمریکایی، لوپ انگلیسی اشاره کرد. 

نژاد خرگوش سفید چشم قرمز

یکی از نژاد های خاص و زیبای خرگوش سفید، نژاد چشم قرمز می‌ باشند. این نژاد به دلیل نداشتن رنگدانه، سفید یکدست بوده و هم چنین چشم های آن ها به رنگ قرمز دیده می شود. برخی از افراد به دلیل خرافات این نژاد را ترسناک می دانند، اما این گونه نیست و آن ها به چشم قرمز معروف هستند و امروزه در بین مردم بسیار محبوب شده اند. آن ها بسیار بامزه و باهوش هستند و از لحاظ خلق و خوی مشابه به نژاد لوپ هلندی هستند.

نژاد خرگوش جرسی

یکی دیگر از نژاد های پرطرفدار نژاد جرسی است، این خرگوش ها جثه متوسطی دارند و از یکی از نژاد های زیبا به شمار می روند. آن ها بسیار باهوش، بامزه، پر جنب و جوش هستند. هم چنین باید افزود که نژاد جرسی عاشق بازی کردن و بالا و پایین پریدن هستند.

نژاد خرگوش پشمالو

یکی دیگر از نژاد های بامزه و دوست داشتنی، نژاد خرگوش پشمالو هستند که همان طور که از اسم آن ها مشخص است بسیار پشمالو می باشند و پشم زیادی دارند به همین دلیل نیاز به مراقبت زیادی دارند. بهتر است که هر روز، پشم آن ها شانه و برس کشیده شود و هم چنین به حمام ماهانه نیاز دارند.

به یاد داشته باشید که اگر مو های آن ها را به خوبی شانه نکنید و گره بخورند، می‌ توانند قارچ ایجاد کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که به درستی و از روی اصول مو های آن ها را شانه کنید، باید در روز حداقل دو بار این کار را انجام دهید. این نژاد دوست داشتنی بدنی گرد و توپی شکلی دارند، هم چنین باید افزود که گوش های آن ها کوتاه است و در رنگ‌ های متفاوتی نیز یافت می شوند.

نژاد خرگوش مینیاتوری

از کوچکترین نژاد خرگوش می توان به نژاد خرگوش مینیاتوری اشاره کرد، این خرگوش ها بسیار زیبا و بامزه هستند و به دلیل جثه کوچکی که دارند، همانند یک عروسک دیده می شوند. هم چنین باید افزود که این نژاد بسیار پر جنب و جوش، فعال و پر انرژی هستند و صاحبان آن ها می‌ توانند به راحتی با این خرگوش های زیبا ارتباط برقرار کنند و به بازی با آن ها بپردازند.

نژاد خرگوش های ایران

در ایران نیز نژاد خرگوش در انواع مختلفی یافت می شوند و مردم ایران به این حیوانات دوست داشتنی علاقه زیادی دارند و برخی از افراد از خرگوش در خانه نگهداری می کنند. 

بهترین نژاد خرگوش برای نگهداری در خانه

در این قسمت به معرفی بهترین نژاد خرگوش برای نگهداری در منزل خواهیم پرداخت، برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ما باشید. 

مینی رکس (Mini Rex)

یکی از محبوب ترین نژاد های خرگوش نژاد مینی رکس می باشد که با یک نگاه افراد را عاشق خود می کنند، چرا که این خرگوش ها بسیار زیبا، بامزه و دوست داشتنی هستند. آن ها حیوانات فوق العاده ای هستند و جثه کوچکی دارند و به همین دلیل در دسته خرگوش های کوچک قرار می گیرند.

بر خلاف نژاد های دیگر مینی رکس ها دارای مو های کوتاهی هستند و به همین دلیل پوستشان با دست قابل لمس می باشد و هم چنین به آن ها خرگوش های مخملی نیز گفته می شود. برای نگهداری این حیوانات زیبا بهتر است، قفس آن ها 5 برابر اندازه آن ها باشد، به یاد داشته باشید که هرگز قفس را در معرض نور آفتاب قرار ندهید، چرا که گرما برای آن ها بسیار طاقت فرسا می باشد.

نظافت این خرگوش های دوست داشتنی بسیار آسان است و در رنگ‌ های سیاه، سیاه و سفید، سفید، شکلاتی، سه رنگ و آبی یافت می‌ شوند. اگر تمایل دارید تا یک حیوان زیبا، دوست داشتنی و بامزه داشته باشید ما این نژاد را به شما پیشنهاد می کنیم.

هوتوت کوتوله

یکی دیگر از نژاد های خاص و منحصر به فرد و هم چنین دوست داشتنی نژاد هوتوت کوتوله می باشند. این خرگوش ها به طور کامل سفید هستند و فقط هاله ای کوچک در اطراف چشمشان مشاهده می‌ شود به همین دلیل به آن‌ ها چشم فانتزی نیز می‌ گویند و به دلیل این ویژگی، بسیار خاص و منحصر به فرد شده اند.

چشم های این نژاد به رنگ قهوه ای است و دارای گوش و گردن کوتاهی نیز می باشند. پوشش آن ها متراکم و کوتاه است، عمر این حیوانات دوست داشتنی بین 7 تا 10 سال است. آن ها فضای کمی برای نگهداری نیاز دارند و از آن جایی که نگهداری از این حیوانات دوست داشتنی آسان و راحت است به از یکی از نژاد های پرطرفدار در بین مردم تبدیل شده اند.

می توان این نژاد را از حیوانات اجتماعی و معاشرتی دانست، البته باید افزود که گاهی اوقات بدخلق نیز می شوند. یکی از نکات جذاب این نژاد این است که در دست جای می گیرند و در نهایت باید افزود که آن ها به نظافت کمی نیاز دارند.

مینی ساتین

می توان به جرات گفت که یکی از کوچک ترین نژاد های خرگوش نژاد مینی ساتین است. این نژاد بسیار دوست داشتنی و بامزه هستند، پوشش آن ها بسیار لطیف و نرم بوده و درخشش زیبایی دارند. در مورد خلق و خوی این نژاد باید گفت که آرام، مهربان و خونسرد هستند.

این نژاد برای خانواده های پرجمعیت و خانواده هایی که دارای فرزندان کم سن و سال هستند و یا این که از حیوانات خانگی دیگر نگهداری می‌ کنند مناسب هستند، چرا که آن ها بسیار اجتماعی هستند.

بزرگترین نژاد خرگوش

خرگوش ها در اندازه ها و سایز های متفاوتی وجود دارند تا اکنون در مورد نژاد های متوسط و کوچک صحبت کردیم، حالا اگر بخواهیم به بزرگترین و بهترین نژاد خرگوش گوشتی بپردازیم می‌ توان به نژاد هایی مانند: غول های فلاندر یا بلژیک، غول های Conti یا قاره، چینچیلا های شوروی، غول های خاکستری، قوچ های آنگورا، وین آبی، قوچ های فرانسوی و … اشاره کرد.

جدول اطلاعات

نژاد های خرگوش را در جدول زیر برایتان مورد بررسی قرار داده ایم :

موضوع معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش در دنیا
برترین نژاد کاملا سلیقه ای می باشد
تشخیص نژاد خرگوش مقایسه دقیق و کمک گرفتن از افراد متخصص
خرگوش های مناسب نگهداری در منزل مینی رکس، هوتوت کوتوله و …
بزرگترین نژادها غول های Conti یا قاره، چینچیلا های شوروی، غول های فلاندر یا بلژیک
چگونه نژاد خرگوش را تشخیص دهیم

از آن جایی که نژاد های خرگوش بسیار متنوع و زیاد هستند و برخی از آن ها شباهت هایی نیز به هم دارند، سوالی که برای افراد به وجود می آید، این است که چگونه می توانند به تشخیص نژاد خرگوش بپردازند؟

در این باره باید بگوییم که بهترین و مطمئن ترین روش برای این که به تشخیص نژاد این حیوانات دوست داشتنی بپردازید، این است که ویژگی ها و خصوصیات ظاهری خرگوش مورد نظر را به خوبی بررسی کنید، هم چنین باید افزود که نژاد خرگوش ها با توجه به رنگ بندی و ترکیب رنگشان نیز قابل تشخیص است.

نژاد داچ خرگوش

نژاد داچ از معروف ترین نژاد خرگوش ها هستند و در بین مردم به محبوبیت زیادی رسیده اند. در مورد این نژاد باید بگوییم که جثه آن ها کمی بزرگ است اما در دسته خرگوش‌ های کوچک طبقه بندی می شوند. این خرگوش ها بسیار نجیب و آرام هستند که این ویژگیشان، آن ها را از سایر نژاد های خرگوش جدا کرده است. این نژاد به دلیل رنگ خاصی که دارند به راحتی قابل تشخیص هستند.

در مورد ویژگی های ظاهری آن ها باید گفت که این حیوانات دوست داشتنی دارای بدن فشرده و گردی هستند، گوش هایشان کوتاه، کلفت و خزدار است و سر گردی نیز دارند. پا های جلویی آن ها کوتاه تر از پا های عقبیشان است. هم چنین باید افزود که پای عقبیشان بسیار قدرتمند است و خزشان کوتاه و نرم می باشد.

این حیوان دوست داشتنی در شش رنگ مختلف مانند: خاکستری، استیل، لاکی، مشکی، آبی، چینچیلا، شکلاتی و خاکستری یافت می‌ شوند. البته باید افزود در رنگ های دیگر مانند زرد، خاکستری مایل به قهوه ای و خاکستری مایل به استیل و در نهایت خاکستری کمرنگ نیز وجود دارند.

آن ها حیوانات باهوشی هستند که نیاز به توجه دارند، هم چنین باید افزود که آموزش به این حیوانات دوست داشتنی بسیار آسان است. این نژاد گزینه مناسب برای افراد مبتدی و جوان می باشد و در نهایت باید افزود طول عمر آن ها بین 5 تا 10 سال می باشد.

سوالات متداول بهترین نژاد های خرگوش در دنیا چه نژاد هایی هستند؟

از بهترین نژاد های خرگوش می‌ توان به نژاد هایی مانند: نژاد لوپ، نژاد سفید چشم قرمز، نژاد خرگوش جرسی، نژاد خرگوش پشمالو و نژاد خرگوش مینیاتوری اشاره کرد.

بزرگ ترین و غول پیکر ترین نژاد های خرگوش، چه نژاد هایی هستند؟

از بزرگ ترین نژاد های خرگوش می‌ توان به نژاد هایی مانند: غول های Conti یا قاره، چینچیلا های شوروی، غول های فلاندر یا بلژیک، غول های خاکستری، وین آبی، قوچ های آنگورا، قوچ های فرانسوی و … اشاره کرد.

نژاد داچ چه ویژگی هایی دارند؟

از ویژگی‌ های نژاد داچ می توان به مواردی مانند: بسیار آرام، نجیب و باهوش اشاره کرد. این نژاد به دلیل هوش بالایی که دارند، آموزش به آن ها بسیار آسان و راحت است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • چرا شهرک‌های فدک و کوثر شاهرود به شهرداری واگذار نشد؟
  • (ویدئو) پذیرایی عجیب از مشتریان مانند حیوانات در یک رستوران لاکچری!
  • معرفی 10 مورد از نژاد های خرگوش خانگی در دنیا (+عکس)
  • (ویدئو) تعظیم یک گوزن پس از خوردن غذا به سبک ژاپنی‌ها
  • شهرداری ۳۰۰ میلیارد تومان در حوزه گردشگری همدان هزینه می‌کند
  • سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار فلسطینیان یهودی‌ستیزی نیست بلکه تبیین حقیقت است
  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • آتش سوزی گسترده در کارخانه مبل سازی مهار شد
  • همراهی پدر دانشجو با دخترش در تظاهرات حمایت از فلسطین
  • برگزاری آیین بهره‌برداری از پروژه تعریض و ایمن‌سازی بزرگراه آزادگان