Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@00:19:07 GMT

نگاهی به کنسرت نمایش سی‌صد

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۰۷۹۳

نگاهی به کنسرت نمایش سی‌صد

خبرگزاری فارس – گروه هنر: چند وقتی بود هر بار که در اخبار و فضای مجازی صحنه‌هایی از کنسرت نمایش سی‌صد را می‌دیدم میل تماشایش در من شکل می‌گرفت. چند باری اوایل اجرا تصمیم گرفتم به تماشای این نمایش بروم اما هر بار به دلایلی نشد و امکان دیدن اجرا را از نزدیک پیدا نکردم. تا بالاخره در هفته آخر اجرای این کنسرت-نمایش، امکان تماشای حضوری میسر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از تهیه بلیط به کاخ سعدآباد رفتم تا راس ساعت ۹ شب در محل اجرای کنسرت- نمایش حاضر باشم. 

در همان ابتدای ورود به کاخ گلستان دکور عظیم کنسرت نمایش سی‌صد جلوه‌گری می‌کرد و ابعاد تازه‌ای به فضای زیبای بنای تاریخی کاخ داده بود.

فضاسازی این کنسرت نمایش در بدو ورود شما را با تعداد بسیاری صندلی و البته سازه‌ای ۷ متری در مقابل سن اصلی مواجه می‌سازد، سازه‌ای که برای این رویداد طراحی و تعبیه شده است، علاوه بر این موضوع ویدئو مپینگ روی دیوارهای سفید کاخ ملت نیز دیگر موردی است که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

صدای سهراب پورناظری و خواندن بیت «باز شب شد آمدم تا داستانی از غم دوران بخوانم» نقطه آغازین کنسرت نمایش سی‌صد است.

اتفاقی که شاید تعدادی از تماشاگران را شگفت‌زده کند چرا که کمتر کسی با خوانندگی سهراب پورناظری آشنا و به آن عادت دارد.

صحنه‌های اجرای موسیقی و نمایش یکی پس از دیگری اجرا می‌شوند، صحنه ابتدایی با دلنیا آرام شروع می‌شود که در نقش دختر چنگیز خوان مغول، بر سر جسد همسرش نشسته و به فکر انتقام خون ریخته شده او است.

جواد عزتی نقش خبرچینی را بازی می‌کند که از مردمان نیشابور کینه به دل‌گرفته و می‌خواهد تا با خبرکشی برای مغولان علاوه بر کسب درآمد انتقام خود را از این شهر و مردمانش بگیرد. همه به دنبال کتابی هستند که برای مردمان ایران‌زمین اهمیت داشته و علت پیروزی ایرانیان خواهد شد، خبرکش فردی به نام غریو را معرفی می‌کند که شغل اجدادی‌شان کتاب‌سوزی است.

غریو با بازی امیر جدیدی که خود کارگردانی این اثر را هم بر عهده دارد، فردی است دائم‌الخمر که برای پول حاضر است دست به هر کاری بزند، کتاب‌سوزی در نیشابور و یافت کتب اصلی وظیفه‌ای است که توسط مغولان بر گردن وی گذاشته شده است.

با شروع کتاب‌سوزی مغولان اجرای آثار غمگین و قطعات این‌چنین توسط گروه و با خوانندگی رضا بهرام شروع می‌شود.

لحظات زیبایی با اجرای برادران پورناظری در کنسرت نمایش سی‌صد خلق می‌شود، از لحظات تک‌نوازی تار توسط سهراب پورناظری گرفته تا لحظات دو نوازی سهراب و تهمورث پورناظری با خوانندگی سهراب که شاید از میان او و رضا بهرام بتوان سهراب پورناظری را به‌عنوان خواننده اصلی این کنسرت نمایش معرفی کرد.

با دلباختگی غریو به دختری به نام ایران با بازی طناز طباطبایی لحظات عاشقانه نمایش شروع می‌شود و به طبع آن اجرای موسیقی هم به همین سمت حرکت کرده و با اجرای قطعه لیلا توسط رضا بهرام ادامه پیدا می‌کند.

در قصه این نمایش شاهنامه همان برگ برنده‌ای است که تمام ایرانیان سعی بر حفظ آن از دست مغولان دارند، شاهنامه‌ای که در سی‌صد نماد زبان، قهرمانان و هویت ایرانی است.

در میان اتفاقات نمایش ویدئو مپینگ بر دیوارهای کاخ ملت نقش مؤثری بر روایت داستان داشته و ویدئو بازی استاد علی نصیریان و رضا کیانیان در نقش‌های مختلف با استفاده از آن به نمایش در می‌آید.

در ادامه نمایش تمام ایرانیان تلاششان را برای حفظ شاهنامه می‌کنند و حتی خبرکش با بازی جواد عزتی هم راضی به سوزاندن آن نشده و خودکشی می‌کند.

در نهایت با اصرارهای دختر چنگیزخان شاهنامه‌ها سوزانده می‌شود، لحظات غمگین سوختن شاهنامه‌ها و کتب توسط ارتش مغول با خوانندگی نوید واحدی در نقش خوش‌خوان همراه شده و آواز ایرانی را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

سوختن شاهنامه‌ها نقطه پایان نمایش نبوده و تصویر صدها کودک بر دیوارهای کاخ ملت که همگی ابیاتی از شاهنامه را خوانده و آن را به جان خود سپرده‌اند نشان از ادامه راه زبان پارسی دارد.

نمایش بعد از حفظ شاهنامه و زبان پارسی، اجرای موسیقی «وطن پر پرواز من» توسط برادران پورناظری و رضا بهرام مطلعی می‌شود برای اجرای همگانی سرود «ای ایران» که طنین آن در کاخ سعدآباد پیچیده می‌شود.

در تحلیل نهایی کنسرت نمایش سیصد نه یک کنسرت موسیقی کامل و نه یک تئاتر تمام است، تلفیقی از هر دو هنر این نمایش را به وجود آورده تا بلکه طبع مخاطبان موسیقی و هنر نمایشی را راضی نگه دارد؛ هرچند شاید در هر دو وجه به تمام کمال اجرا نشود، با این همه جریان غالب در آن اجرای موسیقی است.

به طور کلی جدا از تحلیل‌های زیبایی شناختی و ساختار گرایانه کنسرت نمایش سی‌صد از دو منظر «سرگرمی» و ایجاد حس «وطن پرستی و همبستگی» قابل تامل است. از این رو سی‌صد را نه در پرتو یک اثر هنری بلکه بیشتر می‌توان آن را در مقام یک فعالیت فرهنگی مفید برای جامعه پساکرونا در نظر گرفت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کنسرت سهراب حمله مغولان مغولان کنسرت نمایش سی صد سهراب پورناظری اجرای موسیقی رضا بهرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۰۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی

به گزارش خبرنگار مهر، تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان امروز جمعه ٧ اردیبهشت ماه با یکی از نمایش‌های عروسکی پرمخاطب خود در سال جاری به نام «استخوان ماهی جادویی» مهمان مردم رفسنجان است.

این نمایش عروسکی امروز جمعه ساعت ۱۷:۳۰ در پارک مادر واقع در بلوار طالقانی برای مردم شهر رفسنجان اجرا خواهد داشت.

کد خبر 6089001

دیگر خبرها

  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • نمایش اثر منتخب شانزدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهرهای استان گلستان
  • ساخت و اجرای کابوس‌هایتان را به «کابوس‌مند» بسپارید
  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • زوج شاهنامه‌خوان بام ایران در شهر‌های ایران خوان خرد می‌گسترانند
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان