Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به بن بست در روابط روسیه و غرب و نقش مسکو در تامین گاز طبیعی اروپا نوشت، کشورهای این قاره برای حفظ منابع جدید انرژی در شرایط بغرنج و دشواری بسر می‌برند.

به گزارش روز شنبه ایران اکونومیست، این روزنامه آمریکایی نوشت: اروپا در هر جایی به دنبال دستیابی به انرژی لازم جهت به حرکت در آوردن اقتصاد خود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروگاه های برق زغال سنگ دوباره احیا شده اند و هزینه میلیاردی صرف سرمایه گذاری در پایانه ها به منظور انتقال گاز طبیعی مایع شده است که بیشتر آن از میادین شیل در تگزاس است.

مقامات و سران کشورها به قطر، آذربایجان، نروژ و الجزایر سفر کرده اند تا قراردادهای انرژی امضا کنند.  

این روزنامه با اشاره به نگرانی اروپا درباره قطع گاز روسیه نوشت: این امر دولت های اروپایی را وادار می کند سوخت را سهیه بندی کرده و فعالیت های تجاری تعطیلی شوند؛ اقدامی که هزاران نفر را در معرض بیکاری قرار خواهد داد.

این در حالیست که تهدیدهای روسیه نشانه ای دال بر فروکش کردن ندارد و از این رو تلاش های اروپا برای کسب منابع انرژی با درجاتی از خطا و اشتباه مواجه است.

مقدار گاز طبیعی که از روسیه وارد اروپا می شود، کمتر از یک سوم سال گذشته است. این هفته، گازپروم، شرکت بزرگ انرژی روسیه، انتقال گاز در یک خط لوله کلیدی از روسیه به آلمان را کاهش داد و این تصمیم قیمت های آتی گاز اروپا را به سطوح بی سابقه رساند.

کشورهای اروپایی با نگاهی به پایان سال،  شرکت‌های انرژی را تحت فشار قرار می‌دهند تا تأسیسات ذخیره‌سازی را با گاز پر کنند تا در صورت تعطیلی خطوط لوله روسیه، حاشیه ایمنی را ایجاد کنند.

ذخیره گاز اروپا در حال حاضر حدود ۶۷ درصد از ظرفیت کل است که بیش از ۱۰ درصد بیشتر از یک سال گذشته است. این سطوح باعث ایجاد آرامش می شود و نشان می دهد که کشورهای اروپایی ممکن است به هدف اتحادیه اروپا برای ۸۰ درصد پر شدن ظرفیت خود تا قبل از زمستان برسند.

اما نگرانی‌ها همچنان در حال افزایش است و دلایل زیادی وجود دارد که تلاش اروپا ممکن است با نزدیک شدن به هوای سردتر کافی نباشد.

هزینه نجومی انرژی در اروپا طیف گسترده ای از صنایع را در وضعیت تدافعی قرار داده و تغییراتی را به همراه داشته که ممکن است به دستیابی به هدف داوطلبانه ۱۵ درصدی صرفه جویی گاز اتحادیه اروپا کمک کند. آژانس بین‌المللی انرژی اخیراً پیش‌بینی کرده بود که تقاضای گاز در این منطقه در سال جاری ۹ درصد کاهش یابد.

در حال حاضر اخباری درباره  تعطیلی کارخانه ها یا کاهش تولید شنیده می شود. در رومانی، گروه  آلومینیوم ALRO   به تازگی اعلام کرد که تولید یک کارخانه بزرگ آلومینیوم را تعطیل می کند و ۵۰۰ نفر را اخراج می کند زیرا هزینه های بالای انرژی آن را غیررقابتی کرده است.

 در برخی کشورهای اروپایی مانند انگلیس و آلمان، شرکت های انرژی هنوز به طور کامل این هزینه ها را برای مشتریان خود تصویب نکرده اند و این بدان معناست که ضربه مهلک هنوز در راه است.

انتقال گاز طبیعی مایع به عنوان جایگزین گاز طبیعی روسیه همچنان گزینه هزینه بری محسوب می شود و گاز طبیعی مایع ممکن است به دیگر مناطق جهان که به سوخت متکی هستند آسیب وارد کند.

کشورهایی مانند آلمان و رومانی نیز اقدامات دیگری از جمله بازگرداندن نیروگاه های برق زغال سنگ یا به تاخیر انداختن مهلت از کار انداختن آنها را  انجام می دهند. هدف، به حداقل رساندن مقدار گاز مورد استفاده در نیروگاه ها برای تولید برق و ذخیره سازی آن  برای موارد ضروری مانند گرمایش خانه یا کارخانه ها است.

مساله آب و هوا نیز ممکن است بسیار مهم باشد، و این فقط به اروپا محدود نمی شود. زمستان سرد در آسیا، که مدت طولانی بازار اولیه گاز مایع بوده است، رقابت با اروپا را برای آنچه که به گفته تحلیلگران عرضه جهانی محدود گاز طبیعی مایع است، افزایش خواهد داد.

عوامل غیرقابل پیش بینی دیگری نیز وجود دارد. دولت هلند طرحی را ارائه داده که استخراج گاز از یک منطقه شمالی دراین کشور را کاهش می کند. این منطقه یک میدان منبع گاز طبیعی در سرزمین اصلی اروپا است اما دولت هلند به دلیل خشم ساکنان محلی منطقه از زمین لزره های ناشی از استخراج گاز مجبور به کاهش فعالیت آن شده است. دولت این کشور وعده داده تنها در بدترین سناریو به استخراج از این میدان ادامه می دهد. در ماه های آینده این وعده دولت هلند محک خواهد خورد.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: قاره اروپا ، روسیه ، گاز

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: قاره اروپا روسیه گاز گاز طبیعی مایع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۰۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس پوریانی از خلع ید بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت المال خبر داد و افزود: در راستای حفظ حقوق بیت المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضائی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، ۳۳ هزار و ۶۷۵ متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه‌ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضائی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی، قاطع و بازدارنده خواهد بود.

کد خبر 6094856

دیگر خبرها

  • چند خبر از شهرستان های نیشابور، بردسکن و فریمان
  • رفع تصرف و بازپس گیری ۳هکتار از اراضی ملی اشنویه
  • بسته تحریمی اروپا برای اولین بار گاز روسیه را هدف قرار خواهد داد
  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه