Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا فعالیت سامانه بارشی مونسون از سوم مرداد در جنوب سیستان و بلوچستان آغاز شد و رفته رفته سایر نقاط سیستان و بلوچستان را نیز در بر گرفت. این سامانه آنقدر قوی بود که قبل از ورود آن به سیستان و بلوچستان سازمان هواشناسی هشدار سطح قرمز صادر کرد و ستاد بحران استانداری سیستان و بلوچستان به ریاست استاندار تشکیل جلسه داد و بلافاصله آماده باش در سطح استان به فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از هشدار سطح قرمز سازمان هواشناسی مرخصی تمام فرمانداران و مدیران دستگاههای اجرایی سیستان و بلوچستان لغو شد و تمام دستگاه‌های امدادرسان نظیر هلال احمر در نقاط حادثه خیز این استان که احتمال وقوع سیلاب می رفت مستقر شدند.

تیم های امدادی هلال احمر، ادارات برق و آب و تمامی دستگاه‌های خدمات رسان برای مقابله با سیل احتمالی و خسارات ناشی از آن به نقاط حادثه خیز اعزام شدند.

با مدیریت جهادی استاندار سیستان و بلوچستان تمام دستگاه‌های امدادرسان قبل از ورود سامانه بارشی مونسون به استان در آماده باش کامل بودند و شخص استاندار و فرمانداران با حضور در صحنه از نزدیک بر آخرین وضعیت بارندگی و سیلاب و امدادرسانی به سیلزدگان نظارت می کردند.

به جرات می‌توان ادعا کرد که کمتر کسی از شهروندان زاهدانی و یا مردم منطقه سیستان شاهد چنین بارانی آنهم در این فصل از سال در منطقه خودشان بودند.

بسیاری از شهروندان زاهدانی در بحبوهه سیلاب و آبگرفتگی معابر شهر زاهدان در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا عنوان می کردند که تا به حال شاهد چنین بارانی آنهم در این حد و در این فصل از سال در شهر نبودیم.

در روز نخست فعالیت سامانه بارشی مونسون در زاهدان دو نفر از شهروندان زاهدانی بر اثر برق گرفتگی در حین باران جان خودشان را از دست دادند. پنجم مرداد بارش شدید باران و در پی آن ریزش سقف یک خانه، جان ۲ کودک را در شهر زاهدان، گرفت.

شهروندان زاهدانی و مردم ساکن در شمال سیستان و بلوچستان که تا چند روز قبل از شروع فعالیت سامانه بارشی مونسون گرفتار گرد و غبار بودند و تحمل این شرایط برای آنان دشوار بود ناگهان با فعالیت سامانه بارشی مونسون روح تازه ای بر جان آنان دمیده شده، شادمان از ریزش باران آنهم با وجود خسارت هایی که به آنان تحمیل شده بود. 

فوت ۲ بانوی روستایی چابهار روستاییان کمبل دلمراد را در سوگ نشاند

«شکلیه پری‌تاش ۱۹ ساله و پروین رحماندوست ۲۷ ساله» دو بانو از روستای کمبل دلمراد چابهار با توجه به وضعیت آب و هوای مساعد ناشی از فعالیت سامانه بارشی مونسون برای تفریح و گردش به کنار برکه و گودال حوالی روستایشان رفته بودند که پای یکی از آنان لیز خورده و درون گودال غرق شده و نفر دومی نیز با هدف نجات وی به داخل آب پریده که متاسفانه هر ۲ نفر فوت کردند.

منطقه سیستان در جنوب شرق ایران باران های بی سابقه‌ای را در مرداد ماه امسال تجربه کرد بطوریکه بارش ماهانه مردادماه شهرستان زهک که در یک دوره ۲۸ ساله برابر با صفر بوده امسال در یک روز تابستانی به ۳۳ میلی‌متر رسید تا زمین خشکیده این شهرستان گلویی تازه کند.

این میزان بارش روزانه در مردادماه در شهر زهک، برابر با ۷۰ درصد میانگین بارش سالانه این شهرستان است. منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان اقلیمی کم بارش و بیش‌از ۹۰ درصد مساحت آن با خشکسالی رو به رو است.

زابل که از سال ۱۳۵۶ تاکنون هیچ بارندگی را در مرداد ماه ثبت نکرده بود در یک روز تابستانی ۱.۵ میلی‌متر بارندگی دریافت و رکورد ۶۰ ساله خود را شکست.

خسارت بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی سیل در سیستان و بلوچستان

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت؛ بارندگی و سیل اخیر سامانه مونسون افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان به بخش‌های مختلف این استان خسارت وارد کرده است.

علیرضا شهرکی اظهار داشت: از اول مرداد تاکنون شاهد بارش شدید در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان بوده ایم که بیشترین آن با۱۲۷  میلی متر در شهرستان تفتان گزارش شده است.

وی گفت: بیشترین خسارت وارده در این مدت به شبکه راه و در حوزه فعالیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جنوب استان بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان افزود: بعد از راه‌های ارتباطی بخش کشاورزی بیشترین خسارت را در این مدت از سیل و بارندگی در استان متحمل شده است.

سیل به ۵۵ واحد مسکونی سیستان و بلوچستان خسارت زد

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان؛ فعالیت سامانه بارشی مونسون و سیل  تا کنون به ۵۵ واحد مسکونی این استان خسارت زده و احتمال افزایش این آمار زیاد است.

مصطفی بیگ‌مداح با اشاره به آمادگی بنیاد مسکن برای امدادرسانی به سیل‌زدگان اظهارداشت: تجهیزات و ماشین‌آلات بنیاد مسکن در چهار منطقه سیستان و بلوچستان مستقر شده است.

وی افزود: در شهرستان سرباز حدود ۳۵ واحد روستایی و ۱۶ واحد مسکونی در ۲ روستای شهرستان مهرستان بر اثر سیل و بارندگی شدید تخریب شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان مقاوم سازی شده احتمال می‌رود در واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی نشده و واقع در بافت فرسوده خسارات گزارش شود.

خسارت ۵۰۰ میلیارد تومانی مونسون به راه‌های سیستان و بلوچستان

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان؛ بر اساس برآورد اولیه خسارت بارندگی‌های سامانه مونسون به راه‌ها و پل‌های راههای ارتباطی زیرپوشش این اداره‌کل بیش‌از ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده که احتمال افزایش میزان خسارت نیز پس ازجمع بندی کامل وجود دارد.

ایوب کرد اظهارداشت: تعداد ۵۷ دستگاه ماشین آلات سنگین و ۱۱۵ نفر نیروی راهدار از آغاز سطح هشدار قرمز هواشناسی به صورت شبانه روزی در حال انجام فعالیت و بازگشایی محورها هستند.

وی بیان کرد: بیشترین خسارت در اثر بارندگی‌های چند روز اخیر به راههای ارتباطی بخش نصرت آباد زاهدان و محورهای حوزه شهرستان تفتان بوده که متاسفانه یک پل در بخش نصرت آباد به طور کامل تخریب و به چند پل دیگر نیز در این محور خسارت وارد شده است.

امدادرسانی به بیش‌از ۵ هزار سیلزده سیستان و بلوچستانی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به بیش‌از پنج هزار و ۲۰۰ نفر آسیب دیده از سیل و آبگرفتگی در این استان توسط نیروهای جمعیت هلال احمر خبر داد.

علیرضا میربهاءالدین اظهارداشت: به دلیل ورود سامانه بارشی مونسون به سیستان و بلوچستان تاکنون ۱۵۲روستا در سطح استان دچار سیل و آبگرفتگی شدند.
وی بیان کرد: ۱۵۲ روستا در سطح استان دچار سیل و آبگرفتگی شدند که بیش‌از یک‌هزار و ۶۰۰ نفر از نیروهای هلال احمر و نجاتگر در قالب ۳۱۹ تیم عملیاتی به همراه ۲۴۷ خودرو کار خدمات و امدادرسانی به آسیب دیدگان در سطح استان را انجام دادند.   
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون ۲ هزار و ۱۹۵ نفر از آسیب دیدگان در چادرهای هلال احمر اسکان داده شده‌اند.
وی اظهارداشت: ۳۹۲ دستگاه چادر امدادی، ۱۰۲ دستگاه چادر مسافرتی، یک‌هزار و ۷۰ تخته موکت، ۲ هزار و ۴۲۴ تخته پتو ، چهار هزار و ۱۰۴ کیلوگرم نایلون، ۹۲۹ قوطی کنسروجات، ۸۹۷ بسته غذایی ۷۲ ساعته، ۷۱۵ کیلوگرم برنج، ۴۲ کیلوگرم قندوشکر ، ۵۵ کیلوگرم چای، فانوس، ست ظروف و سبد غذایی یکماهه بین آسیب دیدگان توزیع شده است.
میربهاء الدین بیان کرد : ۴۳ نفر آسیب دیده در سیل و آبگرفتگی توسط نجاتگران هلال احمر  رهاسازی شدند و ۲ خودرو گرفتار نیز خدمات رهاسازی جهت آنان انجام گرفته است.
وی تصریح کرد: در راستای امدادرسانی بهتر به آسیب دیدگان علاوه بر توزیع چادرهای امدادی هفت اردوگاه با ظرفیت ۸۵ خانوار در مکان‌های امن در سطح شهرستان زاهدان برپا شد.

خسارت ۷۰۰ میلیارد تومانی مونسون به کشاورزی سیستان و بلوچستان

به گفته سرپرست سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان؛ بر اساس گزارش تیم‌های بررسی و ارزیابی خسارات، میزان خسارت اولیه واحدهای تولیدی و زیر ساخت‌های آسیب دیده بخش کشاورزی استان از سیلاب سامانه مونسون حدود ٧٠٠ میلیارد تومان برآورد شده است.
سید محمدرضا سیدحسینی عمده خسارات وارده به ٢٠ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی، ١١١ واحد دامداری روستایی و ٨٨٠ رأس دام سبک، ٢٧١ واحد گلخانه، ٢٣٧ رشته قنات و ۵٣ حلقه چاه، ١٣ کیلومتر جاده بین مزارع، ٢٢ کیلومتر کانال‌ انتقال آب و ١٣ کیلومتر انتقال آب بالوله، ٩١ بند و سازه آبخیزداری، منابع تأمین آب عشایر و ١٢ باب استخر برشمرد.
وی اطلاع رسانی به موقع به جامعه هدف بخش کشاورزی، تأمین و تدارک، توزیع و بکارگیری تجهیزات، نهاده ها، سوخت و سایر نیازهای اضطراری، خوراک دام، تهیه و توزیع واکسن، اجرای عملیات سمپاشی، لایروبی انهار،  چاه ها و قنوات، توزیع لوله و سیمان و ٣٠ تن آرد بین عشایر و روستائیان ، اعزام تیم‌های بررسی و ارزیابی خسارات به مناطق آسیب دیده و سازماندهی برای استفاده بهنگام از ظرفیت های تشکل ها،  اتحادیه ها،  تعاونی ها و بخش خصوصی را از مهمترین اقدامات ستاد بحران سازمان جهاد کشاورزی برای کمک به کشاورزان آسیب دیده از سیل اخیر عنوان کرد.

سیل تمام راه‌های ارتباطی دلگان را بست

فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: تمامی مسیرهای ارتباطی این شهرستان بر اثر بارندگی روزگذشته و طغیان رودخانه‌های فصلی بسته است.

بهزاد بامری روزشنبه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: به دلیل بارندگی‌های شدید در بالا دست دلگان و گسیل روان آبها به سمت این شهرستان هم‌اینک تمامی مسیرهای دلگان به ایرانشهر،دلگان به ذهکلوت و همچنین دلگان به بخش جلگه چاه هاشم بسته شده است.

وی از آماده باش تمامی دستگاه‌های ستاد مدیریت بحران جهت عملیات های پیشگیرانه در ایام سیل در دلگان خبر داد و افزود: هم‌اینک تمامی عوامل ستاد مدیریت بحران دلگان در حالت آماده باش جهت هر گونه اقدام مورد نیاز قرار گرفته‌اند.

رییس ستاد مدیریت بحران دلگان گفت: با توجه به اخطاریه های ستاد مدیریت بحران دلگان هم‌اینک منازل حاشیه رودخانه های فصلی تخلیه و ساکنان آنها در مکان مناسبی اسکان داده شده‌اند.

شهردار گلمورتی نیز از ترمیم خاکریزهای حاشیه شهر گلمورتی خبر داد و گفت: باتوجه به اخطاریه های کارشناسان هواشناسی و همچنین ستاد مدیریت بحران نسبت به وضعیت جوی استان شهرداری گلمورتی در قالب سه تیم در حال ترمیم بندهای خاکی حاشیه رودخانه جهت جلوگیری از جاری شدن روان آبها به سمت شهر گلمورتی هستند.


 

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان بارش باران سیل خسارت مالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان بارش باران سیل سیستان و بلوچستان بارش باران سیل خسارت مالی فعالیت سامانه بارشی مونسون سیستان و بلوچستان گفت سیستان و بلوچستان ستاد مدیریت بحران شهروندان زاهدانی سیل و آبگرفتگی منطقه سیستان سطح استان آسیب دیدگان بنیاد مسکن آسیب دیده هلال احمر آماده باش راه ها ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۱۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نیرو‌های سپاه و ارتش از زمین و هوا کار ارسال کمک‌ها به مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان را انجام می‌دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سیستان و بلوچستان بعد از سیل (عکس)
  • جریمه میلیاردی برای قاچاقچی آرد در قزوین
  • تویوتای ۱۲۰ میلیاردی در توقیف پلیس سیستان و بلوچستان
  • تویوتا ۱۲۰ میلیاردی در چابهار توقیف شد
  • در سال ۱۸۱۶ جهان شاهد سالی بدون تابستان بود
  • (تصاویر) آبتنی کودکان در سیل سیستان و بلوچستان
  • لرستان بارانی می‌شود
  • خسارت ۳.۲ میلیاردی سیل اخیر به تأسیسات پارک ملی هفتادقله
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر
  • امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان