Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه سه‌شنبه هفته گذشته (۲۸ تیرماه) تفاهم‌نامه‌ای به ارزش حدود ۴۰ میلیارد دلار در زمینه توسعه میدان‌های گازی کیش و پارس شمالی، فشارافزایی میدان پارس جنوبی، توسعه ۶ میدان نفتی، سوآپ گاز و فرآورده، تکمیل طرح‌های ال‌ان‌جی، احداث خطوط لوله صادرات گاز و دیگر همکاری‌های علمی و فناورانه امضا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از امضای این تفاهم‌نامه پرسش‌های پرشماری مطرح شده است که پاسخ به برخی از آنها در ادامه می‌آید:

۱- شرکت‌های روس توانایی توسعه میدان‌های نفت و گاز را دارند؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت شرکت‌های روس دارای توان و تجربه بین‌المللی هستند، اما نسبت به ایران در جایگاه بهتری در جهان قرار دارد. شرکت‌های روسی لوک اویل، گازپروم و روسنفت به لحاظ سهامداری و حضور در صحنه بین‌المللی جزو بازیگران مطرح در نفت هستند و شرکت گازپروم که شرکت ملی نفت ایران اخیراً با آن تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری امضا کرده، بزرگ‌ترین شرکت گازی دنیاست. البته شاید بتوان شرکت‌های دیگری مثل قطر انرژی را رقیب آنها دانست، اما شرکت گازپروم به لحاظ تولید و ذخایر در جایگاه نخست قرار دارد و تجربه حضور در مجامع بین‌المللی انرژی را دارد.

۲- شرکت گازپروم در تراز شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی قرار دارد؟

در پاسخ باید به این مسئله اشاره کرد اگرچه شرکت های بزرگ نفت و گاز روسیه در رده اول و دوم جهانی نیستند  اما در رده‌بندی جهانی در جایگاه سوم قرار دارند. جایگاه نخست و دوم را باید به شرکت‌های آمریکایی و اروپایی اختصاص داد که به‌دلیل تحریم، فرصت حضور در صنعت نفت ایران را از دست دادند، البته شرکت‌های روس در سطحی بالاتر از شرکت‌های ایرانی قرار دارند، اما هدف‌گذاری آنها بین‌المللی نبوده است.

۳- پیشینه حضور شرکت‌های روسی در ایران چگونه است؟

این پرسش هم پس از تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه زیاد مطرح شده است. روابط ایران و روسیه در ادوار مختلف تاریخ همواره دارای فراز و فرودهایی بوده است، دو کشور دارنده منابع عظیم نفت و گاز جهان گاهی در قامت رفیق در کنار هم قرار گرفتند و گاهی به رقابت با یکدیگر پرداختند. اما آنچه مشخص است تهران و مسکو تصمیم گرفتند در مقطع کنونی با حمایت ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری ایران و روسیه در قامت رفیق در کنار هم به ایفای نقش در عرصه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی بپردازند.

۴- تجربه حضور شرکت‌های روس در صنعت نفت ایران چگونه است؟

پاسخ این پرسش مثبت است. نخستین حضور شرکت‌های روس در ایران به توسعه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی برمی‌گردد که در کنار توتال و پتروناس مالزی قرار گرفتند و سهم ۳۰ درصدی در این پروژه داشته است که تجربه موفقی هم بوده است. در سال‌های اخیر نیز شرکت‌های روس در میدان‌های نفتی آبان، پایدار غرب، پایدار شرق، دالپری، چشمه‌خوش، کوپال و شادگان حضور یافتند که آن‌گونه که از شواهد پیداست، عملکرد خوبی داشتند.

۵- شرکت‌های روس توانایی توسعه میدان‌های نفتی به روش‌های EOR, IOR را دارند؟

شرکت‌های روسی در زمینه افزایش برداشت به روش IOR که با نصب پمپ درون چاه انجام می‌شود، عملکرد خوبی داشتند و هم‌اکنون در میدان‌های چشمه‌خوش، دالپری و پایدار شرق از این روش استفاده می‌کنند، ضمن اینکه در زمینه پمپ‌های درون‌چاهی در دنیا حرف برای گفتن دارند که از قضا موضوع ایران هم است، البته در مسائل دیگر مانند حضور بین‌المللی، فناوری و تأمین مالی چنین پیشرفتی نداشتند.

۶- شرکت‌های روس توانایی توسعه و تکمیل پروژه ال‌ان‌جی و همچنین موضوع فشارافزایی پارس جنوبی را دارند؟

شرکت‌های روسی در موضوع ال‌ان‌جی اگرچه جزو بازیگران مهم نیستند، جزو ۱۰ شرکت برتر دنیا قرار دارند. این کشور در سال‌های اخیر به سمت توسعه ال‌ان‌جی حرکت کرده است، اما در موضوع فشارافزایی تاکنون هیچ تجربه‌ای از آنها حداقل به‌صورت رسمی منتشر نشده است و در مقیاس فشارافزایی پارس جنوبی شرکت‌های اندکی در دنیا هستند که توانایی انجام این کار را دارند.

۷- در مقام مقایسه، شرکت‌های روس برای توسعه میدان‌های نفت و گاز با کدام شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در یک سطح قرار می‌گیرند؟

توانایی شرکت‌های روسی در یک سطح نیست، اما شرکت گازپروم با شرکت‌های بزرگی در دنیا در زمینه زنجیره ارزش گاز، ذخیره‌سازی و... همکاری داشته است که تجربه موفقی هم بوده است.

۸- ایران و روسیه به‌عنوان رقیب در بازار نفت و گاز چگونه می‌توانند با هم همکاری کنند؟

دغدغه درستی است که پس از امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با گازپروم روسیه بیان شده است. در شرایط کنونی که روس‌ها دچار محدودیت‌هایی در بازار گاز اروپا شدند شاید زمینه‌هایی را برای همکاری‌های تجاری به‌صورت سوآپ یا ترانزیت گاز بتوان پیدا کرد. در زمینه نفت مسئله قدری متفاوت است و هر دو کشور در اوپک‌پلاس هستند که می‌توانند با روی هم قراردادن ظرفیت خود به ایفای نقش در بازارهای جهانی بپردازند. وقتی مجموع ظرفیت‌های نفت و گاز ایران و روسیه وارد بازار شود، بالطبع ارزش افزوده‌ بیشتری برای دو کشور خواهد داشت، همانگونه که آمریکا با سفر جو بایدن به عربستان تلاش کرده است ظرفیت تولید نفت آمریکا را به ظرفیت عربستان اضافه کند و از آن به‌عنوان یک ابزار قدرت استفاده کند.

۹- ایران با امضای این تفاهم‌نامه از امضای قرارداد با دیگر کشورها امتناع خواهد کرد؟

بعید است چنین اتفاقی بیفتد. درهای صنعت نفت ایران همان‌گونه که بارها مدیران ارشد صنعت نفت عنوان کردند به‌روی همه سرمایه‌گذاران باز است و این‌گونه نیست که وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد یک کشور قرار دهد، چین و هند با جمعیت حدود ۳ میلیارد نفری در مقابل جمعیت حدود ۱۴۵ میلیون نفری روسیه بازار بهتری برای آینده است، اما به لحاظ سیاسی امضای این تفاهم‌نامه در برابر تحریم‌ها و فشارهای آمریکا نمایش خوبی از یک نوع صف‌آرایی منطقه‌ای را ارائه می‌دهد./ پایان

منبع: شانا

کلیدواژه: ایران و روسیه امضا تفاهم نامه میدان های نفتی تفاهم نامه ۴۰ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران شرکت های روسی توسعه میدان شرکت های روس میدان های نفت ایران و روسیه شرکت های بزرگ شرکت گازپروم پارس جنوبی نفت و گاز صنعت نفت ال ان جی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج جلسه آموزشی با موضوع ازدواج، عشق، سواد عاطفی و انتخاب برگزار شد.

در جلسه موضوعاتی از جمله معیارهای مناسب ازدواج، ازدواج موفق و عوامل موثر بر انتخاب صحیح ازدواج با هدف آشنایی دانشجویان، همچنین افزایش سطح آگاهی دانشجویان در زمینه برنامه خودمراقبتی و موضوعات مرتبط با سلامت، تشکیل گروه‌های همسان دانشجویی، انتقال مطالب آموزشی به دیگر دانشجویان و جلب همکاری دانشجویان در انجام فعالیت‌های بهداشتی مطرح شد.

صیادیان خواه سخنران این جلسه افزود: سن دوران دانشجویی یک سن طلایی است. اگر این فرصت از دست رفت، امکان ازدواج و ریسک‌پذیری فرد کاهش پیدا می‌کند و چالش‌ها و مشکلاتی برای این نسل پیش می‌آورد. مشکلاتی از قبیل اینکه شاید فرد ازدواج نکند یا موقعیت ازدواج نداشته باشد. بنابراین شکل‌گیری و برنامه‌ریزی ستاد ازدواج دانشگاهیان برای این بود اتفاق مازادی با همراهی دستگاه‌های دیگر که هر کدام با ارائه خدماتی کاربردی و اثرگذار پای کار این حوزه بیایند.

خبرنگار: فائزه صداقت

انتهای خبر/

کد خبر: 1229512 برچسب‌ها ازدواج و طلاق

دیگر خبرها

  • جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد کرمانشاه با شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب
  • خط ریلی زاهدان-کویته نیازمند تبدیل تفاهم‌نامه به قرارداد عملیاتی
  • آیا وضو یا تیمم با وجود آرایش و لاک ناخن صحیح است؟
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه علمی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکزی با یک واحد صنعتی
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری والیبال ایران و عمان
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون‌های والیبال ایران و عمان
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری فدراسیون والیبال ایران و عمان
  • انعقاد ۱۳ پیش تفاهم‌نامه گردشگری در غرفه فارس در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ۱۳ پیش تفاهم‌نامه‌ گردشگری استان فارس در نمایشگاه ایران اکسپو منعقد شد