Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خواستار توجه بیشتر مردم به هشدارها و توصیه‌های مدیریت بحران و ایمنی شد.

به گزارش ایسنا، محمد حسن نامی درباره سیل‌هایی اخیر در نقاط مختلف کشور از استهبان تا امام‌زاده داوود و فیروزکوه و ... گفت: به‌طورکلی سه توده آب‌وهوایی یکی از شمال اقیانوس هند، دیگری از دریای مدیترانه و سومی از شمال سیبری کشور ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مواقعی که این سه توده همزمان با هم رخ می‌دهد ما بارندگی بیشتری خواهیم داشت. از طرفی دیگر نیز با توجه به تاثیرات تغیرات اقلیمی و تغییر جغرافیای زمین باید منتظر تغییرات این‌چنینی در بارش‌ها و ... هم باشیم. 

وی با اشاره به سیل استهبان در شرق استان فارس، گفت: در استهبان یک حوضه آبریز به نام پهناب داریم که نزولات آسمانی که طی ۲۸ دقیقه در این محدوده بارید اما شدت آن به اندازه‌ای بود که منجر به وقوع سیل شد. در آنجا حوضه آبریز دو سد چشمه عاشق و رودبال قرار دارد و خوب است مردم بدانند که اتفاقا بیشترین حجم آب پس از این بارندگی‌ها به سمت چشمه عاشق رفت، اما رودبال خسارت بیشتری داشت و آن سیل در آنجا رخ داد. دلیلش هم این بود که آنجا یک دره واقع شده و مردم برای تفریح به حاشیه رودخانه رفته بودند.

نامی ادامه داد:  از حوضه آبریز تا ابتدای دره ۳۷ کیلومتر فاصله وجود داشته است اما شیب زیادی آنجا بود و به همین دلیل سرعت آب بالا بود. هنگام وقوع سیل حدود ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ نفر در محل بودند که خوشبختانه با هشدار به موقع مردم محلی افراد زیادی نجات پیدا کردند. پس از آن در همان ساعت‌های اولیه مردم منطقه و نیروهای بسیج و سپاه و هلال احمر تعدادی را از داخل آب نجات دادند. متاسفانه ۲۲ نفر شامل ۱۱ خانم، هفت کودک و چهار مرد هم جان خود را از دست دادند که اجساد آنان طی مدت دو روز کشف شد. 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه آب ناشی از این سیل در نهایت به پشت سدهای رودبال و چشمه عاشق رفت و ذخیره شد،گفت: اما تلفات این سیل برای ما جای تاسف دارد. ما باید فرهنگ با خودرو رودخانه رفتن را در برخی از افراد تغییر بدهیم. در رودخانه‌های کرج، لار، لتیان و ... هم چنین مواردی را می‌بینیم که هرجا که امکان ورود خودرو باشد یک عده با خودرو به کنار رودخانه می‌روند. همچنین مردم باید هشدارها را جدی بگیرند و باور کنند که ممکن است بحرانی رخ دهد. 

نامی با بیان اینکه مسئولیت رودخانه‌ها در شهرها با شهرداری و در بیرون از شهرها با وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: البته وزارت نیرو مسئولیت اصلی را در رودخانه‌های خارج از شهر برعهده دارد.

وی یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان مدیریت بحران کشور را پیشگیری دانست و گفـت: پس از پیشگیری، آمادگی و پاسخ و پس از آن هم بازسازی و بازتوانی جزو وظایف این سازمان است.

نامی درباره اینکه آیا هشدارها برای وقوع سیل کافی بوده یا خیر گفت: در همین سیلی که در نقاط مختلف کشور از جمله تهران رخ داد، به اندازه کافی درباره احتمال وقوع سیل با هدف پیشگیری از خسارات گفته شد و ملت ایران حتما در جریان هستند که به عنوان مثال تا دوشنبه آینده شرایط بارندگی در کشور چیست و چگونه خواهد بود. ما بارها از مردم خواستیم که در مسیر رودخانه و کنار رودخانه و حتی ویلاها و خانه‌های حاشیه رودها حضور نداشته باشند، اما باز هم وقتی باران گرفت رفتیم و دیدیم که یک عده در ویلاها حضور دارند. ویلاهایی که در مجاورت رودخانه قرار داشتند. 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره تجاوز به حریم رودخانه‌ها نیز گفت: حریم رودخانه‌ها از آکس رودخانه تا حدود ۱۵۰ متر به اطراف را شامل می‌شود. اما در مواردی می‌بینیم که قبلا ساخت و سازی انجام شده است. در این دوره شاهد فعالیت خوب قوه قضاییه در این خصوص هستیم.

وی در ادامه به مشکلات ویلاها در کشور اشاره کرد و گفت: تعداد بالای دو میلیون ویلا در کشور داریم که ۸۰ درصد آنها استخر دارند، جالب است از این تعداد، تنها تعداد کمی مجوز حفر چاه گرفته و ما بقی مجوز ندارند، اما اقدام به حفر چاه و برداشت از منابع آب زیرزمینی می‌کنند.  اگر فرض بگیریم که یک ویلا در طول تابستان پنج یا شش نوبت آبگیری کند. در هر نوبت نیمی از آب آن تبخیر می‌شود و ما بقی هم در نوبت بعدی تعویض می‌شود. خب با توجه به وضعیت آب و برداشت بی‌رویه‌ای که برای این استخرها از سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود، خطر فرونشست یا زمین لغزش را بیشتر خواهیم داشت.

نامی افزود: منافع عمومی این است که این استخرها استفاده نشود، اما چطور می‌توان این کار را انجام داد؟ ما بررسی کردیم و دیدیم یکی ازروش ها این است که این استخرها پرشده و روی آن درخت کاشته شود. 

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره برخورد با ساختمان‌های نا ایمن نیز گفت: در این خصوص قوه قضائیه به موضوع ساختمان‌های نا ایمن ورود کرده است. ساختمان ناایمن یعنی ساختمان‌هایی که مقاومت لازم را ندارد. در ساختمان ایمن باید مصالحی به کار برود که بتواند در برابر هشت ریشتر زلزله مقاومت کند. یکی دیگر از موضوعاتی که ایمنی یک سازه را تحت تاثیر قرار می‌دهد تغییر کاربری آن است. مثلا در پلاسکو دیدیم که هدف اصلی ساخت آن ساختمان اداری و تجاری بود، اما ساختمان به کارگاه تولیدی تبدیل شده بود. 

وی که در یک برنامه زنده تلویزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: کارگروه‌های مشترکی در مورد ایمنی ساختمان‌ها تشکیل شده و معاونان دادستان، شهرداری تهران، بازرسی کل کشور، اصناف و سازمان مدیریت بحران همه در آن حضور دارند. بازدید ایمنی از ساختمان باید پیوسته بود و رصد آن همیشگی انجام شود. الان حدود سه ماه است که این طرح شروع شده است و ما به طور پیوسته ایمنی ساختمان‌ها را رصد می‌کنیم.

با بیان اینکه زلزله یک بلا نیست، بلکه یک پدیده است، گفت: ما باید به سمتی برویم که از انرژی آزاد شده از گسل‌ها استفاده کنیم و از زلزله خسارت دیگری نبینیم. در ۲۰۰ سال گذشنه ما زلزله بالای هشت ریشتر در کشور نداشتیم، خب اگر ساختمانی تا هشت ریشتر در برابر زلزله مقاوم باشد،  معلوم است که تخریب نخواهد شد. 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ساختمان ناایمن شهرداري تهران سازمان مدیریت بحران کشور محمدحسن نامی سیل رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ساختمان ها رودخانه ها وقوع سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۱۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان در واکنش به تغییر کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی و قطع درختان در صالحیه گفت: با مسئولینی که در تغییر کاربری غیرقانونی این اراضی دخیل بودند، برخورد خواهد شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، سیدامیر احمدی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بهارستان با اشاره به تشکیل پرونده برای تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در صالحیه، اظهار داشت: ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی به‌صورت غیرقانونی در حال تغییر کاربری بود که جلوی آن گرفته شد.

وی با اشاره به قطع یک‌صد اصله درخت در این اراضی جهت تغییر کاربری افزود: مسئولینی که در تغییر غیرقانونی کاربری ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی دخیل بوده و وظایف قانونی خود را انجام نداده و ترک فعل انجام شده باشد، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

دادستان بهارستان در ادامه گفت: تغییر کاربری غیرقانونی و قطع درختان با برنامه‌ریزی و مدیریت شده بود و این اتفاق در یک روز انجام نگرفته است.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد قوه قضاییه و دادستانی به عنوان مدعی‌العموم در هر موردی که فساد اتفاق افتاده باشد، برخورد قاطعانه است و طبق مستندات و در چارچوب قانون با اشخاص حقیقی و حقوقی برخورد خواهد شد.

دیگر خبرها

  • فعل خواستن را برای بردن بازی صرف خواهیم کرد
  • با فعل خواستن برای بردن بازی خواهیم کرد
  • ۱۰۰ درخت در ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی صالحیه قطع شد
  • توصیه‌های ایمنی برای هشدار نارنجی بارندگی
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • هشدار ! این نشانه‌ها به شما می‌گوید کمبود پروتئین دارید
  • اپل آی‌دی بسیاری از کاربران در سراسر جهان غیر فعال شده است
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • رد شایعات تغییر در مدیریت سازمان سینمایی
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ