Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به طرح دارو یار گفت: دارو یار نسخه دولت برای جبران ریالی هزینه های داروست اصل این کار خوب است اما نگرانی که وجود دارد و دولت باید مراقبت کند به جهت این است که حوزه درمان و‌ دارویی ما حوزه درهم تنیده ای است و مافیای بسیار قدرتمندی در این عرصه کار می کنند و در عین حال این مافیاها در نظام های تصمیم سازی و تصمیم گیری اجرایی و خصوصی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محسن زنگنه در گفت وگو با عصر ایران با بیان این مطلب گفت: ما باید مراقب باشیم که طرح دارو یار تجربه دیگری از طرح تحول نباشد. در طرح تحول هزینه های بیمارستان ‌و ویزیت را به شدت افزایش دادیم بار این افزایش بر دوش مردم بود یعنی ما از جیب مردم و بودجه دولت چند برابر هزینه ای که قبلا در کل کشور برای حوزه درمان می کردیم برای طبقه ای خاص هزینه کردیم.

وی ادامه داد: باید دولت رعایت کند که طرح دارویار به آفتی که طرح تحول دچار شد نشود. درست است ارز ۴۲۰۰حذف شده است آیا این به معنای آزادسازی بدون حد و حصر دارو است؟خیر، بالاخره دارو قیمتی در دنیا دارد و در طرح دارویار ارز ۳۰هزار تومان محاسبه شده است.

وی افزود: قیمت دارو مشخص است نگرانی ما این است که قیمت دارو بیش از آن چیزی باشد که حتی با ارز آزاد به دست می آید یعنی کاری که در حوزه پزشکی انجام شد. عمل جراحی که قبلا با دو میلیون تومان پزشک حاضر بود که آن را انجام دهد یکمرتبه ۲۰میلیون تومان شد آن هم به بهانه اینکه می خواهیم زیر میزی را حذف کنیم. درمان،بیمارستان و جراحی را اضافه کردیم و دولت بعد از مدتی هرچه در می آورد را برای درمان می داد. با این کار نزدیک ۱۵درصد از بودجه دولت را برای طرح سلامت می دادیم.

زنگنه گفت: نگرانی دیگر ما در این طرح بحث نظارت دولت بر بیمه هاست چون بالاخره بسیاری از این بیمه ها با شرکت های داروسازی روابط در هم تنیده اقتصادی دارند و نباید این اتفاق بیفتد که تعارض منافع بیمه ها باعث شود که بر آنها نظارت نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: باید از افزایش قیمت دارو به بهانه آزادسازی جلوگیری کنیم و باید قیمت دارو مشخص باشد. دارو همیشه از ایران قاچاق می شد حالا برای اینکه جلوی این قاچاق را بگیریم نباید کاری کنیم که شهروند ما یک و نیم برابر کشورهای همسایه پول دارو بدهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت اعلام کرده است که تا سه ماه همه افراد جامعه بیمه هستند و این حرف سیگنال بسیار بدی است یعنی ما آنالیز و دیتای درستی نداریم. وقتی ما می گویم همه را بیمه کردیم این ضمن اینکه جای تقدیر از دولت دارد اما سیگنال نگران کننده هم دارد ما نگرانیم که نکند دیتاهای وزارت بهداشت آمادگی ورود دقیق به طرح دارویار را نداشته باشد.

وی گفت: اتفاقا این نگرانی را در مورد وزارت رفاه برای هدفمندی یارانه ها داشتیم که در مورد جامعه هدف و دهک ها بود. الان تقریبا بودجه ای را که در تبصره ۱۴که بیش از ۷۳هزار میلیارد برای بحث یارانه ها دیده بودیم تمام شده است و ماهی نزدیک به ۲۶هزار میلیارد در ماه یارانه می دهیم.

زنگنه تصریح کرد: دولت باید مراقب این فضا باشد چراکه دارو جای حساسی است چون مافیای دارو همیشه هستند. مصرف کننده کسی است که مجبور است دارو بگیرد حتی ما شاید این اجبار را در نان نداشته باشیم خیلی از مردم از غذا می زنند که دارویشان تامین کنند. مردم به دارو حتما نیاز دارد و این نیازمندی خودش عاملی است که ممکن است سواستفاده کنندگان از آن استفاده کنند.

وی خاطر نشان کرد: دارو از آن مسائلی است که در کشور به شدت انحصار و مافیا دارد و دولت باید در طرح دارو یار مراقب اینها باشد. البته خبر داریم جمعی از نخبگان در وزارت بهداشت جمع شده اند که طرح را به خوبی پیش ببرند و امیدواریم موفق باشند.

تماشاخانه ببینید| چرا سیل امامزاده داوود تهرانی‌ها را غافلگیر کرد؟ پاسخ در کفش‌های شهردار تهران ببینید | صحنه ای عجیب از سیل : باغی که در چند ثانیه غیب شد فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: طرح دارویار قیمت دارو طرح دارو دارو یار طرح تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۲۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ادامه رسیدگی به بخش دوم لایحه بودجه (جداول) سال ۱۴۰۳ که از روز گذشته در دستور کار مجلس قرار گرفته بود در دستورکار وکلای ملت در جلسه نوبت صبح امروز، سه‌شنبه، نیز قرار دارد.

آنگونه که تسنیم روایت کرده، وکلای‌ ملت پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۴ درباره هدفمندی یارانه‌ها از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر با ۱۵۶ رأی موافق، ۱۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع، موافقت کردند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ در این جلسه علنی در توضیح جزئیات بخش درآمدی جدول ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: همان مبلغی که دولت در نظر گرفته بود کمیسیون تلفیق و صحن علنی آن را تأیید کردند که ۳۱۵همت برای یارانه نقدی و معیشتی در نظر گرفته شد، کار مهمی که مجلس انجام داد ۱۰ درصد به مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه کرد که در لایحه ۲۰ درصد بود و به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد.

وی افزود: ۴۲همت برای کمیته امداد، ۲۳همت برای بهزیستی، ۱۴۳همت برای یارانه نان و یارانه دارو و شیرخشک و ملزومات مصرفی برای وزارت بهداشت ۷۴ هزار و ۹۰۰ میلیارد در نظر گرفته شد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اضافه کرد: مواردی همچون هزینه سرمایه‌گذاری در شرکت ملی نفت و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و همچنین شرکت گاز را مصوب کردیم و مبالغی را که دولت برای بحث واردات بنزین و گازوئیل نیاز داشت، تأمین کردیم که این موارد کلیات جدول ۱۴ است که آنچه دولت در لایحه گنجانده بود در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید.

در ادامه جلسه حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه در توضیح جزئیات جدول ۱۴، گفت: هدفمندی یارانه‌ها حدود ۷۵۸همت در بخش درآمدها و ۷۵۸همت نیز در بخش هزینه‌ها است به‌دلیل اینکه توازن این جدول به هم نخورد ریالی در آن کم و زیاد نشده است حتی ریالی از هزینه‌های نفت نیز کم نشده است. قرار بود دولت ۶۳همت از محل فروش مشتقات به دست آورد که حذف شده است این ۶۳همت از طریق مدیریت منابع صورت می‌پذیرد بنابراین این جدول بدون هیچ تغییری ۱۰۰درصدی نظر دولت است. هرگونه تغییر در این جدول موجب تغییرات کلی می‌شود. در بحث صیادان و ملوانان نیز باید اصلاح شود، صیادان را نیز به آن اضافه می‌کنیم.

همچنین داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه که در جلسه علنی حضور دارد درباره جدول ۱۴ یادآور شد: این جدول مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است، سعی شده است با توجه به منابع و محدودیت‌ها تنظیم شود تا هدفمندی یارانه‌ها محقق شود، ۲ موضوع در آن مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی کالابرگ‌ها که از محل سایر درآمدها باید تعیین می‌شد همچنین در خصوص عنوان صرفه‌جویی انرژی که در این جدول آورده شده است، این عنوان با نظر کمیسیون تلفیق تبدیل به درآمدها شده است که مورد قبول دولت نیست. پیشنهاد می‌شود همان سایر درآمدها عنوان شود از طرفی کالابرگ‌ها باید به‌صورت نقدی و در جدول جداگانه‌ای مطرح شود.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901361

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون ورود دختران به دوره مامایی در شمال افغانستان
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت آفریقا
  • آمادگی وزارت بهداشت برای تقویت نظام سلامت در قاره آفریقا
  • اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای همکاری در تقویت زیرساخت‌ های نظام سلامت در قاره آفریقا
  • مردم مشکل جدی کمبود دارو دارند، دولت لاپوشانی می‌کند
  • وزیر بهداشت: اولویت در تامین دارو شرکت های دانش بنیان داخلی هستند/ خدمات درمانی برای کودکان تا ۷ سالگی رایگان شد
  • مجلس با یارانه نان، دارو و شیرخشک موافقت کرد
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران
  • ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران تخصیص یافت
  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده پرستاران