Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@17:15:47 GMT

برگزاری آیین ۳۰۰ ساله «صلا» در حرم مطهر رضوی

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۳۰۲۰

برگزاری آیین ۳۰۰ ساله «صلا» در حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین، ۳۰۰ و اندی سال است که در نخستین روز ماه محرم از ماذنه‌ها و گل‌دسته‌های بارگاه ملکوتی رضوی نوای نوحه‌خوانی و صلای عزای محرم به گوش می‌رسد. آیینی سنتی که توسط خادمان و مداحان اهل بیت(ع) اجرا می‌شود و با قرائت شعر و نوحه‌خوانی در رثای امام حسین(ع) زائران این مضجع شریف را به شرکت در مراسم عزاداری دعوت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


صبح امروز نیز شنبه ۸ مرداد و از ساعت ۷ صبح گروهی از خادمان رضوی بر فراز ۱۴ گلدسته حرم حضور یافتند و در رثای امام حسین(ع) و یاران مظلومش مرثیه‌خوانی کردند.
در این مراسم خادمان حرم رضوی که ذکر «حسین یا حسین» را زمزمه‌ می‌کردند، پس از طی کردن صحن‌های حرم مطهر بر فراز گلدسته‌ها مستقر شده و ابیات حزن انگیز محتشم کاشانی را در رثای امام حسین (ع) هم‌خوانی ‌کردند.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: حرم مطهر رضوی محرم امام حسین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۳۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کتیبه مقبره شیخ بهاء الدین محمد معروف به شیخ بهایی بصورت کتیبه ای سنگی به طول ۲۷۰ و عرض ۷۰ سانتی متر و ضخامت ۴ سانتی متر بالای مقبره او در میان آینه کاری‌های رواق شیخ بهایی به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی آماده و نصب شده است.

جنس این کتیبه اهدایی از سنگ مرمر سبز بدون رگه و در گوشه‌های آن تزئیناتی به صورت طلا کاری نیز کار شده است تا جلوه‌ای شکوهمند به آن ببخشد.

در این کتیبه تاریخچه کوتاهی از زندگی این عالم پرآوازه که نقش بسزایی در توسعه حرم ملک پاسبان حضرت رضا(ع) داشته به صورت حجاری با روش سندبلاست با خطاطی استاد تعریفی و استاد توکلی آمده است و به معرفی تالیفات مهم، کارهای برجسته و شاگردان مطرح وی پرداخته شده است.

حضور شیخ بهایی در حرم امام رضا (ع) فصلی درخشان در تاریخ این مکان مقدس است چراکه خدمات ارزشمند او در زمینه‌های مختلف، از معماری و عمران تا مدیریت و تولیت، این مکان را به یکی از زیباترین و با شکوه‌ترین اماکن مذهبی جهان تبدیل کرد.

از مسئولیت های شیخ بهایی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) می‌توان به «معماری و ساخت گنبد، گلدسته و ایوان‌ها» و نیز مسئولیت روشنایی و مدیریت موقوفات اشاره کرد.

ساخت ساعت آفتابی، تألیف کتاب‌های متعدد در مورد شخصیت علمی و فضایل حضرت رضا(ع) و نیز تدریس علوم مختلف در حرم مطهر رضوی از دیگر فعالیت‌های شیخ بهایی بوده است.

شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی (زاده ۱۵۷۱ در بعلبک، لبنان - درگذشته ۱۶۲۷ در اصفهان) دانشمند، عارف، شاعر، نویسنده، اخترشناس و معماری ایرانی-لبنانی بود که در علوم مختلفی از جمله ریاضیات، نجوم، فلسفه، معماری و موسیقی تبحر داشت و در زمان شاه عباس صفوی با مهاجرت به ایران، در دربار او به مقامات مهمی رسید.

محل مدفن شیخ بهایی در رواقی با نام خود این عالم است که در گذشته خود ایشان در آن محل تدریس داشته‌اند و مقبره او از شمال به صحن آزادی از جنوب به رواق امام خمینی (ره) از مشرق به رواق دارالعباده و از مغرب به رواق دارالزهد راه دارد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229174 برچسب‌ها لبنان اصفهان ایران

دیگر خبرها

  • حال و هوای حرم مطهر رضوی در چهارشنبه زیارتی
  • پیکر مطهر شهید ۲۵ ساله پس از ۳۸ سال شناسایی شد
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به جشنواره روستایی رضوی
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • برنامه «اطعام رضوی» در استان سمنان اجرا می‌شود
  • برگزاری آیین معارفه مسوول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری آیین معارفه مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
  • برگزاری همایش حکمت مطهر در مراغه