Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر از آمادگی استان برای برگزاری مراسم ایام ماه محرم و صفر خبر داد و گفت: در این راستا یک‌هزار و ۳۰۰ مسجد استان بوشهر برای عزاداری ایام ماه محرم آماده شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر ، با فرا رسیدن ماه محرم پرچم عزا در همه نقاط برافراشته شد و مردم متدین و ولایت‌مدار خود را برای شرکت در مراسم سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام و دیگر شهدای دشت کربلا آماده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه محرم فرصتی برای بهره‌مندی از آموزه‌های مکتب امام حسین (ع) و رسیدن به سعادت و کمال معنوی است که در این راستا ظرفیت‌های فراوانی برای تحقق این مهم فراهم شده است.

مردم مؤمن و ولایت‌مدار استان بوشهر در ایام ماه محرم با برپایی آیین‌های سوگواری سنتی، به یاد مظلومیت خاندان عصمت و طهارت و شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین علیه‌السلام به عزاداری می‌پردازند.

عزاداری ماه محرم در بوشهر متفاوت‌تر از دیگر نقاط است

مساجد، حسینیه‌ها، بازار، معابر، سر درب منازل، ادارات، سواحل و نقاط دیگر این روزها سیاه‌پوش شده و مردم استان بوشهر در نقاط مختلف شهری و روستایی با نصب پرچم‌های سیاه به استقبال ماه محرم می‌روند.

عزاداری برای شهدای دشت کربلا حضرت امام حسین علیه‌السلام و 72 تن از یارانش در بوشهر متفاوت‌تر از نوع سوگواری در ایران است.

محرم در بوشهر همراه با نوحه جان سوز، نوای سنج و دمام است، نوای غم غم‌انگیز که قلب عزاداران به درد می‌آورد و با هر بیت از نوحه، سوز دل آنان بیشتر می‌شود و در مجموع سینه‌زنی سنتی در استان بوشهر دیدنی است و به سبب ویژگی آیین عزاداری بوشهری‌ها، این مراسم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آیین عزاداری بوشهری‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر با بیان اینکه بزرگداشت جایگاه مساجد در بافت تاریخی شهر بوشهر در ماه محرم تحت عنوان میراث عاشورایی برگزار می‌شود اظهار داشت: این مراسم در راستای بزرگداشت جایگاه مساجد چهار محل بافت تاریخی بوشهر شامل محلات شنبدی، کوتی، بهبهانی و دهدشتی همزمان با دوم محرم‌الحرام برگزار می‌شود.

اسماعیل سجادی‌منش با بیان اینکه مساجد تاریخی بافت بوشهر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند خاطر نشان کرد: این مساجد با توجه به فعالیت‌های فرهنگی گسترده، نقش مهمی در زمینه معرفی میراث ناملموس فرهنگی استان داشته‌اند.

وی یکی از تأثیرگذارترین فعالیت‌های مساجد این بافت در طول تاریخ را زنده نگه داشتن میراث عاشورایی با اقامه عزای سیدالشهدا علیه‌السلام دانست.

مدیرکل میراث فرهنگی استان بوشهر از ثبت مراسم عزاداری و سوگواری مردم استان در فهرست آثار ملی خبر داد و بیان کرد: در این زمینه مراسم پامنبری، دمام زنی، سینه زنی سنتی، چاوش‌خوانی و برحیدری هیا مظلوم بخشی از فرهنگ عاشورایی استان بوشهر در فهرست آثار ناملموس فرهنگی به ثبت رسیده است.

بیش از 30 اثر از آیین عزاداری استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید

مسئول ثبت آثار استان بوشهر نیز با اشاره به اینکه بیش از 30 اثر از آیین عزاداری استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است خاطر نشان کرد: از ثبت 70 اثر از میراث ناملموس در فهرست آثار ملی 30 اثر آن مربوط به آیین عزاداری محرم و صفر است.

سودابه معموری افزود: آیین مختلفی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که می‌توان به سینه‌زنی، سنج و دمام ، مختک علی اصغر، هیا مظلوم، پخت آش بوشهری در مراسم سوگواری، پامنبری و تعزیه اشاره کرد.

برگزاری پویش "خون بهای عشق" با هدف اهدای خون تهرانی‌ها در محرم و صفر آغاز به‌کار رادیو محرم/ برنامه‌های محرم 24 ساعته روی موج اف‌.ام ردیف 99.5 قابل شنیدن است آغاز پویش «نذر آب» همزمان با شروع ماه محرم

وی با اشاره به گستره استانی مراسم حجله قاسم در ایام سوگواری ماه محرم ادامه داد: مراسم حجله قاسم در قالب 5 پرونده‌ است که آماده ارسال برای برگزاری جلسه ثبت در فهرست آثار ملی هستند.

مسئول ثبت آثار استان بوشهر اضافه کرد: به غیر از پرونده حجله قاسم، دیگر پرونده‌ها در شهرستان کنگان تکمیل و آماده‌سازی شده‌اند.

مساجد استان بوشهر برای ماه محرم آماده شدند

با رسیدن ماه محرم پرچم عزا بر سر درب منازل، اداره‌ها، حسینیه‌ها، مساجد، بازار و معابر برافراشته شده و غم و ماتم در کوی و برزن دیار مردمان جنوب و ساحل‌نشین خلیج‌فارس را فرا گرفته است.

عزاداران و عاشقان حسینی در استان بوشهر با برگزاری آیین مختلف و سیاه‌پوش کردن محلات و هیئت‌ها به استقبال ماه محرم رفته‌اند.

مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر از آمادگی استان برای برگزاری مراسم ایام ماه محرم و صفر خبر داد و گفت: در این راستا یک‌هزار و 300 مسجد استان بوشهر برای عزاداری امام حسین علیه‌السلام و ایام ماه محرم آماده شده است.

حجت‌الاسلام عیسی راستگو  با اشاره به شرایط کرونایی و رعایت شیوه‌نامه بهداشتی افزود: دستورالعمل‌های بهداشتی امسال همچون سال‌های گذشته توسط متولیان مساجد استان رعایت می‌شود.

وی از متولیان مساجد استان خواست وسایل بهداشتی را برای عزاداران و سوگواران سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین علیه‌السلام و دیگر شهدای دشت کربلا آماده کنند.

انتهای پیام/190/ن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فهرست آثار ملی به ثبت رسیده امام حسین علیه السلام استان بوشهر ماه محرم آماده ایام ماه محرم آیین عزاداری مساجد استان محرم و صفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۳۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده‌باش اردستان در پایان هفته/ مرخصی‌ها لغو شد

فرماندار اردستان ضمن اشاره به آماده‌باش اردستان در پایان هفته، گفت: مرخصی‌ها لغو شد. - اخبار استانها -

سیدمحمدهادی احمدی طباء زواره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، ضمن اشاره به وقوع سیل در این شهرستان، اظهار داشت: در هفته جاری بازدیدهایی از مناطق بالادست سیلاب‌ها و بندهای خاکی و سدهای ایجاد شده صورت پذیرفت.

وی افزود: حجم بسیاری خوبی از آب‌ها مدیریت شده بود، اما 52 میلیارد تومان بر اثر وقوع سیل در اردستان خسارت وارد شد و پس از شناسایی موضوعات خسارت اقدامات لازم صورت می‌پذیرد و تمامی ماشین‌آلات و دستگاه‌های اجرایی موضوعات را در دست اقدام قرار دادند.

فرماندار شهرستان کاشان ضمن اشاره به اعلام آماده‌باش به تمامی دستگاه‌های مربوطه و لغو تمامی مرخصی‌ها، ابراز داشت: در صورت وقوع حوادث مترقبه آمادگی لازم وجود دارد و امیدواریم با بارش نزولات آسمانی شاهد خسارتی در منطقه نباشیم.

وی با بیان اینکه از میانگین بارش سال گذشته بلند‌مدت جلوتر هستیم، گفت: با توجه به حجم آبگرفتگی در برخی پل‌ها به ویژه مهاباد امروز مجموعه دفتر فنی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان سفری به منطقه دارند تا مشکلات را به صورت اساسی بررسی و رفع کنیم‌.

احمدی طباء زواره با بیان اینکه در دو نقطه سیل داشتیم، تصریح کرد: بیشتر رخدادها آبگرفتگی معابر بوده است در حالی که اگر اقدامات منابع طبیعی نبود آثار بدتری را شاهد می‌بودیم و از این رو تخریب یک خانه و یک تخریب دیوار داشتیم و خوشبختانه هیچ تخریبی در آثار تاریخی نداشتیم.

انتهای پیام/802/

دیگر خبرها

  • استان البرز رتبه نخست ثبت اعضاء را در طرح رویداد سامانه بچه‌های مسجد کسب کرد
  • تعیین مرز چذابه برای تردد اتباع خارجی در ایام اربعین حسینی
  • مسجد مقدس جمکران آماده میزبانی از پیکر پاک دو شهید گمنام
  • تداوم راه شهیدان با فعالیت جوانان در مساجد
  • آماده‌باش اردستان در پایان هفته/ مرخصی‌ها لغو شد
  • اجرای بیش از ۱۰۰ برنامه در دهه کرامت آذربایجان غربی 
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها