Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@19:28:40 GMT

چرا باران‌های موسمی در کلانشهر اصفهان نبارید؟

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۴۴۱۳

چرا باران‌های موسمی در کلانشهر اصفهان نبارید؟

نوید حاجی بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه فصل بارشی استان اصفهان، تابستان نیست، اظهار داشت: اگر سابقه دیرینه بارش‌های استان را بررسی کنید متوسط بارندگی‌ها طی ۴۰ سال گذشته در این فصل ۲ تا سه میلیمتر بوده است.

وی ادامه داد: از بارش‌های تابستانی با عنوان بارش‌های بی نظم نام می‌بریم زیرا الگوی جوی خاصی ندارد و ماهیت بارش‌ها رگباری است و به طور عمده در مناطقی رخ می‌دهد که از نظر اقلیم مساعد باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: هر منطقه‌ای که به لحاظ آب و هوایی مناسب باشد، مانند ارتفاعات و مناطقی که تیپ کوهستانی دارند و نیز مجاورت و حاشیه رودخانه‌های فصلی به طور عمده شرایط بارش‌های رگباری نامساعد موسمی را دارد.

حاجی بابایی به بارش‌های ۴۸ ساعت گذشته در مناطق غرب و جنوب استان اشاره کرد و گفت: بارش‌های خوبی در شهرستان چادگان به ویژه اطراف آن و جنوب فریدونشهر و پادنای سمیرم طی این مدت داشتیم و در این مناطق بین ۳۰ تا ۴۰ میلیمتر باران بارید.‌

وی ابراز داشت: از این رو مناطق غرب و جنوب استان اصفهان که همجوار با استان‌های کوهستانی مانند چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد چهارمحال هستند در پی فعالیت سامانه مونسونی اقیانوس هند بارش‌های خوبی دریافت کردند برغم اینکه بارش‌ها خساراتی نیز بر جا گذاشت.‌

انتظار بارش در جنوب شهر اصفهان را داشتیم

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی هواشناسی استان اصفهان با این توضیح به پاسخ سوال خبرنگار مهر درباره دلیل عدم بارندگی در کلانشهر اصفهان به رغم هشدارهای قبلی هواشناسی پرداخت و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها انتظار داشتیم روز جمعه نیمه جنوبی شهر اصفهان بارش رگباری مساعدی را برای لحظاتی دریافت کند مانند بارش چند ماه پیش که در سیتی سنتر سپاهان شهر و بهارستان شاهد بودیم؛ احتمال رگبار در این مناطق با فعالیت سامانه اخیر وجود داشت اما اینکه سیلابی در خود کلانشهر اصفهان شکل گیرد، نه.

حاجی بابایی افزود: ضمن اینکه ماهیت جنوبی بودن سیستم از روز پنجشنبه تغییر کرد در حالی که قرار بود سیستم بارشی روز جمعه کاملاً جنوبی و دارای رطوبت باشد.

شرایط توپوگرافی کلانشهرها اجازه بارش‌های سنگین را نمی‌دهد

وی اضافه کرد: سامانه ماهیت بارشی جنوبی را از دست داد و در حقیقت الگوهای سینوپتیکی هواشناسی تغییر یافت و بارش‌هایی که برای جنوب شهر اصفهان انتظار می‌رفت، نبارید. با وجود این اگر در آمارهای بارشی کلانشهر اصفهان یا شهرهای دیگر دقت کنید بارش‌ها در مناطقی خوب است که شرایط اقلیمی مناسب است و از این رو داخل شهرها بارش‌ها ضعیف است اما اطراف مناطق شهری شدت بارش‌های رگباری خوب است.

حاجی بابایی خاطرنشان کرد: از این رو این مسئله که وجود صنایع آلاینده اطراف اصفهان بر نباریدن باران‌های اخیر در این کلانشهر مؤثر بوده، نیاز به بررسی دارد و بدون آنکه بررسی شود نمی‌توان مطلب را تأیید کرد.

وی ابراز داشت: دستکم این مطلب با الگوهای هواشناسی همخوانی ندارد و از این رو نیار به بررسی بیشتر دارد؛ من نه رد می‌کنم نه تأیید اما به لحاظ الگوهای جوی نیز در شهرهای بزرگ و کلانشهرها نیز شرایط توپوگرافی اجازه نمی‌دهد که بارش‌های سنگینی اتفاق افتد مگر مناطقی خاص.

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان خاطرنشان کرد: طی ۲ روز پیش رو نیز وقوع بارش‌های رگباری در غرب و جنوب استان اصفهان و مناطق همجوار با استان‌های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد از جمله فریدونشهر، سمیرم و چادگان را انتظار داریم و این بارش‌ها در برخی مناطق خروش سیلاب را به دنبال دارد.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه سامانه‌های بارشی موسمی دارای رطوبت بالاست، گفت: علاوه بر این باید شرایط برای صعود هوای مرطوب فراهم باشد که این ویژگی در ارتفاعات و مناطق کوهستانی وجود دارد.

وی ادامه داد: مناطقی مانند روستای رُزوه از توابع چادگان یا بن و سامان استان چهارمحال و بختیاری به دلیل کوهستانی بودن، رطوبت به خوبی صعود می‌کند و بارش‌های مطلوبی دریافت می‌کنند اما در کلانشهر اصفهان به دلیل شرایط توپوگرافی صعود هوا خیلی میسر نیست در حالی که رطوبت بالاست و در این شرایط نمی‌توان انتظار بارش در این شهرستان در این فصل داشت، حتی در آمار چهل ساله نیز چنین نبوده است.

ادامه بارش‌های سیلابی در چادگان، فریدونشهر، سمیرم، دهاقان و جنوب شهرضا

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان ابراز داشت: بارش‌ها شرق استان و حوضه گاوخونی طی این دو روز ضعیف است و عمده بارندگی و رگبار و رعد و برق در جنوب و جنوب غرب از جمله دهاقان، سمیرم، جنوب شهرضا، چادگان و فریدونشهر خواهد بود.

کد خبر 5551355

منبع: مهر

کلیدواژه: بارش باران هواشناسی اصفهان سیلاب محرم 1401 بوشهر وقوع سیلاب ویروس کرونا ماه محرم مدیریت بحران بارش باران کرمانشاه سیل کرمان همدان خطبه های نماز جمعه آمار کرونا سی امین سفر استانی دولت هواشناسی استان اصفهان کلانشهر اصفهان حاجی بابایی شهر اصفهان جنوب شهر بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۴۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترنم باران، همچنان در کرمان گوش نواز است

میترا یاوری با اعلام اینکه هم اکنون آسمان استان کرمان نیمه ابری تا تمام ابری است، گفت: بارش باران امروز در مناطق غرب، جنوب، جنوب غرب، شمال غرب و مرکز استان پیش بینی می شود.

 

وی افزود: بارش ها برای امروز شدید نیستند. 

 

کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، بیشترین میزان بارندگی در ایستگاه رفسنجان با ۸ ونیم میلی متر ثبت شده است.

وی تصریح کرد: منوجان در ۲۴ ساعت گذشته با دمای ۳۲ درجه سانتیگراد، گرم‌ترین منطقه استان و لاله زار با دمای یک درجه سانتیگراد خنک ترین منطقه استان کرمان بوده است. 

 وی حداقل دمای امروز شهر کرمان را ۹ درجه سانتیگراد اعلام کرد و بیان داشت: امروز دمای کرمان در گرم‌ترین ساعات خود به ۱۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • تداوم بارش‌های مطلوب در اصفهان تا هفته اول خرداد
  • پیش‌بینی بارش رگبار پراکنده باران در آذربایجان‌ شرقی
  • علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟
  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • هشدار سطح زرد هواشناسی اصفهان درباره موج جدید بارش‌های همرفتی
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • باران چگونه تنش آبی سیستان و بلوچستان را شست؟
  • ترنم باران، همچنان در کرمان گوش نواز است
  • بارش پراکنده باران در ارتفاعات قم