Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-28@13:55:55 GMT

صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه ۲ برابر شد

تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۴۷۸۹

صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه ۲ برابر شد

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از ۲ برابر شدن صادرات ایران به روسیه در ۴ ماه نخست سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد. شاپور علایی‌مقدم، رییس سازمان حفظ نباتات کشور، میزان صادارت ایران به روسیه با منشا گیاهی در سنوات گذشته را حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تن دانست و اظهار داشت: گسترش مناسبات سیاسی ایران و روسیه زمینه‌ها را برای یکسان‌سازی پروتکل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای و رعایت استاندارد‌های آفت‌کش در دو کشور را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی از انعقاد ۳ تفاهم‌نامه‌های همکاری بین ایران با سرویس فدرال حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان حفظ نباتات روسیه خبر داد و تصریح کرد: ارتباطات‌های سازمان حفظ نباتات به‌صورت آنلاین با تمام گمرکات و قرنطینه‌های گیاهی روسیه برقرار است.

علایی‌مقدم ادامه داد: این اقدامات باعث شد علاوه بر افزایش کیفیت محصولات گیاهی در ایران تولیدکنندگان و کشاورزان منطبق با استاندارد‌های روسیه و اوراسیا تولید کنند. در سال گذشته واردات ایران از روسیه با منشا گیاهی در حدود ۶.۵ میلیون تن بود این در حالیست که ما حدود ۵۰۰ هزار تن محصول به این کشور صادر کردیم.

این مقام مسئول از ۲ برابر شدن صادرات ایران به روسیه در ۴ ماه نخست سال جاری نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: کشاورزان ایرانی استاندارد‌ها را در بحث تغذیه و مبارزه با آفت رعایت می‌کنند؛ همچنین معاونت‌های تخصصی پای کار آمدند تا اطلاعات بستر‌های تولید را در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهند همچنین ملزم به استخدام مدیر کنترل کیفی از طرف نظام مهندسی کشاورزی شده‌اند.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه تقویت دیپلماسی غذایی جزو سیاست‌های اصلی دولت سیزدهم است، افزود: سازمان حفظ نباتات به عنوان مرکز اصلی رصد و پایش محصولات کشاورزی با منشا گیاهی موظف شده است سلامت را در بستر سامانه سماک و سامانه توزیع محصولات سالم ببرد که جهش خوبی برای صادرات و ارزآوری برای ما به همراه داشته است.

معاون وزیر کشاورزی در پاسخ به این پرسش که مدت‌ها واردات یونجه از روسیه منع شده بود آیا زمینه‌ها برای واردات یونجه از این کشور فراهم شده است؟ گفت: واردات یونجه تابع رعایت یکسری پروتکل‌های قرنطینه‌ای است. یونجه بعد از ورود هر کشور اگر سلامت آن تایید نشود امکان ورود انواع آفت و بیماری‌ها را با خود به همراه می‌آورد.

وی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی سازمان حفظ نباتات به‌عنوان مرزبان ایجاد مانع برای ورود انواع آفت و بیماری‌های قرنطینه‌ای است. اما واردکنندگان اصرار داشتند که یونجه از روسیه بدون تیمار شدن وارد کشور شود این در حالیست که تیمار با کوره‌های خشک و مواد آفت زدایی مهم است و اگر روس‌ها تیمار کوره خشک بر اساس استاندارد‌های ما انجام بدهد هیچگونه ممنوعیتی برای واردات یونجه از روسیه وجود ندارد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سازمان حفظ نباتات کشور صادارت ایران به روسیه ایران و روسیه تفاهم نامه های همکاری سازمان حفظ نباتات ایران به روسیه استاندارد ها واردات یونجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۴۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیر کل استاندارد استان گفت: بازرسانی از کشور‌های آمریکا، کانادا، کره جنوبی، مکزیک و پاکستان شرایط آزمایشگاه‌های انطباق کشور را بررسی کردند و با ۹۷ درصد آرا گواهی انطباق برای ایران نیز صادر شد.
میر نظامی افزود: رفع موانع صادراتی برای تجار ایرانی، کاهش هزینه‌های صادرات و سرعت بخشیدن در صادرات و واردات از مزایای پیوستن ایران به این سازمان جهانی است.
او ادامه داد: تا قبل از این تجار و بازرگانان برای ارزیابی و انطباق محصولات صادراتی و وارداتی مجبور به استفاده از آزمایشگاه‌های ارزیابی و انطباق کشور ثالث بودند، اما هم اکنون می‌توانند از ظرفیت آزمایشگاه‌های همکار و انطباق استاندارد استفاده کنند.
هم اکنون ۴۱ آزمایشگاه همکار و انطباق در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • هشدار سازمان حفظ نباتات کشور به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق