Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل بانک مرکزی گفت: مجموعه اقداماتی که در حال انجام است در راستای انضباط بخشی و ساماندهی ناترازی بانک‌هاست که امیدواریم تداوم داشته باشد و باعث شود آرامش را در نظام پولی و نهایتا کنترل متغیر‌های کلان اقتصادی داشته باشیم. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر صالح آبادی درباره نرخ سپرده قانونی بانک‌ها اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار در گذشته حداکثر بین ۱۰ تا ۱۳ درصد بود که در حال حاضر این حداکثر از ۱۳ درصد به ۱۵ درصد درباره بانک‌ها و موسسه‌های مالی که مقررات بانک مرکزی به ویژه در کنترل ترازنامه بانک‌ها را رعایت نمی‌کنند، افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: بانک مرکزی در راستای مدیریت تورم برای هر بانک در چارچوب سیاست‌های پولی خودش، کنترل مقداری ترازنامه را در دستور کار دارد و مشخص است که ترازنامه هر بانک، متناسب با اهداف کلان اقتصادی چه مقدار باید رشد کند.

صالح آبادی تصریح کرد: بانک‌هایی که این نسبت رشد را رعایت نکنند، مشمول اضافه سپرده قانونی خواهند شد. بر همین اساس این مصوبه جدید شورای پول و اعتبار کمک می‌کند انضباط پولی خوبی در شبکه بانکی کشور ایجاد شود و آنچه را که بانک مرکزی به عنوان کنترل مقداری ترازنامه به بانک‌ها ابلاغ می‌کند، مد نظر قرار گیرد و رعایت کنند که اگر رعایت نکنند، این اضافه سپرده قانونی به صورت خودکار اعمال خواهد شد.

انضباط بخشی و ساماندهی ناترازی بانک‌ها پیگیری می‌شود   رئیس کل بانک مرکزی همچنین درباره کاهش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی گفت: یکی از سازوکار‌هایی که بانک مرکزی دارد، تقویت بازار بین بانکی است، بازاری که کمک می‌کند بانک‌ها نیاز‌های نقدینگی خودشان را بتوانند از این بازار تامین کنند.

وی تصریح کرد: در واقع بانک‌ها می‌توانند در این بازار با استفاده از اوراق دولتی که در اختیار می‌گیرند، این اوراق را مورد معامله قراردهند و به نهاد‌های دیگر بفروشند و از طریق آن تامین مالی انجام دهند.

صالح آبادی ادامه داد: همچنین ساماندهی بانک‌ها و اصلاح نظام بانکی یکی از محورهای جدی است که در بانک مرکزی شروع شده و برای هر یک از بانک‌ها در چارچوب کنترل ترازنامه‌ای که اتفاق می‌افتد برنامه مشخصی وجود دارد تا برای رفع ناترازی و مدیریت ترازنامه خود چه اقداماتی باید انجام دهد که توسط حوزه نظارت بانک مرکزی پیگیری و دنبال می‌شود.

رئیس کل بانک‌مرکزی تاکید کرد: مجموعه اقداماتی که در حال انجام است در راستای انضباط بخشی و ساماندهی ناترازی بانک‌هاست که امیدواریم بتواند تداوم داشته باشد و باعث شود آرامش را در نظام پولی و نهایتا کنترل متغیر‌های کلان اقتصادی داشته باشیم.

معامله روزانه دو میلیون روبل   صالح آبادی همچنین از برنامه بانک مرکزی برای مذاکرات با کشور‌های مختلف در راستای برقراری تفاهمات پولی خبر داد و گفت: نماد روبل_ریال اخیرا رونمایی شد و در یک هفته که از معاملات این ابزار می‌گذرد، به طور میانگین دو میلیون روبل در روز معامله داشتیم که در روز‌های آتی افزایش می‌یابد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: بانک مرکزی بازار سرمایه بانک بانکداری الکترونیک بازار سرمایه بانک مرکزی صالح آبادی بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۴۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت

امتداد - شرایط کنونی و اقدامات بانک مرکزی حاکی از آن است که همچنان باید امید زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار و آرامش بازار ارز داشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روز‌های آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

این فعال اقتصادی به اقدامات و تدابیر ویژه بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون با مدیریت منطقی و اصولی بانک مرکزی شاهد بودیم که موج‌های متعدد هیجانی در بازار ارز بعد از مدت کوتاهی فروکش کرده و بازار به ثبات و آرامش رسیده است. در واقع اگر اجازه دهند بانک مرکزی برنامه‌ها و اهداف خود را با استقلال و اختیارات کافی تدون و اجرایی کند، شک نکنید قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی خواهد بود. در نتیجه باید فرصت دهند بانک مرکزی کار خود را انجام داده و هیچ سازمان و نهاد و ارگان دیگری در کارش دخالت نکند.

احتشام با تاکید بر تداوم ثبات و آرامش بازار ارز و تاثیر مثبت آن بر روند تولید و تجارت کشور گفت: بی‌تردید مردم و تمامی فعالان تجاری و اقتصادی کشور به دنبال ثبات و پیش‌بینی پذیر شدن بازار هستند و تنها گروهی که خواهان اختلال در بازار است، دلالان و سودجویانی هستند که از این شرایط سود می‌برند. در نتیجه امیدوارم شرایط کنونی همچنان تداوم یابد تا قیمت ارز همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد تا به نطقه ثبات و نرخ متعادل خود برسد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • بدهی ابر بدهکاران بانکی؛ بیش از ۷۰ درصد پایه پولی کشور
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • استفاده از ابزار‌های نوین در کنترل نظام بانکی کشور
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/ مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد ۱۲ ماهه نقدینگی/مهار خلق پول در بانک‌ها و موسسات اعتباری ناتراز
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی | خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد
  • تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی
  • کاهش غیر منتظره نرخ تورم در حوزه پولی یورو /انتظارات بازار و بانک مرکزی اروپا