Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشگاهی خبرگزاری فارس،محمد حمزه قائم مقام دفتر جهاد دانشگاهی تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به کسورات حقوقی دانشجویان این دانشگاه گفت: در تیر ماه ۱۴۰۱ دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی شاهد ارسال بخشنامه هایی به برخی محل خدمت ها و کسر بی سرو صدای ۲۰ درصدی حقوق دانشجو معلمان بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از پیگیری ها مشخص شد که دلیل این کسورات غیرقانونی و ناحق، نامه رئیس دانشگاه به ادارات کل آموزش و پرورش بوده. در این نامه برای این کسورات ناعادلانه به نامه معاونت برنامه ریزی و توسعه مدیریت وزارت آموزش و پرورش به شماره ۷۰۰/۵۰۹۸ تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۷ استناد شده که اشکالات جدی نسبت به آن وارد است.

وی با اشاره به اینکه نامه مذکور در تاریخ  ۱۴۰۰/۰۱/۱۷ یعنی بیش از یک سال پیش نوشته شده است و معاون وقت برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت از سمت خود برکنار شده افزود: در متن این نامه به مصوبات هیئت امنا دانشگاه فرهنگیان استناد شده است که در مورد دانشگاه شهید رجایی هیچ موضوعیتی ندارد. همچنین در نامه مذکور به طور خاص به قانون بودجه ۱۴۰۰ استناد شده که مربوط به سال گذشته و دولت قبل بوده و در سال جاری قانون بودجه سال ۱۴۰۱ ملاک عمل است.

حمزه در ادامه با بیان اینکه مسئولین دانشگاه در پاسخ به چرایی این کسورات به بهانه‌ایی مثل کمبود بودجه، گران شدن غذا، همسان‌سازی و افزایش حقوق اساتید متوسل می‌شوند در حالی که راه حل هیچکدام از موارد بالا دست بردن در جیب دانشجومعلمان نیست، تاکید کرد: هزینه ماهانه بیش از یک میلیون تومان برای غذا نامتعارف است و این ابهام وجود دارد که چطور برای دانشگاه های دیگر این مشکل پیش نیامده است؟ و دچار کسری بودجه و گرفتن هزینه از دانشجویان نشده اند؟

وی اضافه کرد: عجیب تر از همه این که کسورات در حالی از تیر ماه سال جاری شروع شده که دانشجومعلمان در تابستان هیچگونه استفاده ای از غذا و امکانات دانشگاه ندارند.علاوه بر این باید پرسید: «با توجه به‌ سال های تحصیلیِ مجازی و صفر بودن هزینه رفاهی دانشجویان در آن سالها، بودجه ی تخصیصی این حوزه به چه اموری اختصاص داده شده است؟»

* لازمه رفع ابهامات شفافیت مالی است

قائم مقام دفتر جهاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تصریح کرد: باید پرسید که آیا مشکل از تخصیص بودجه مجلس است؟ یا بودجه تخصیصی برای دانشجویان در راه دیگری صرف می شود؟ مسئولین دانشگاه گاها برای توجیه این اقدام ظالمانه خود به کسورات دانشگاه فرهنگیان اشاره میکنند اما اساسا شرایط دانشگاه شهید رجایی با دانشگاه فرهنگیان به کلی متفاوت است.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان دارای ۶۴ پردیس دانشگاهی در سراسر کشور و بیش از ۷۸۰۰۰ دانشجو است و از نظر ساختار و بودجه و میزان دانشجو با دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی که تنها دانشگاه تربیت دبیر فنی کشور است و حدود ۹۰۰۰ دانشجو دارد و از این تعداد هم همه آنها دانشجومعلم نیستند به کلی متفاوت است.

حمزه اضافه کرد: در صفحه ۱۲ گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به شماره مسلسل ۱۷۹۶۵ درباره بررسی بودجه ۱۴۰۱ وزارت اموزش و پرورش هم آمده است که: «درآمد اختصاصی دانشگاه فرهنگیان در حالی از حقوق و مزایای دانشجومعلمان کسر میشود که روال برای دانشجومعلمان دانشگاه شهید رجایی غیر از این است» و این تاییدی بر این مدعا است که شرایط دانشگاه شهید رجایی از ابتدا متفاوت بوده و دانشجویان با علم به این تفاوت این دانشگاه را انتخاب کرده اند.

وی با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه  شهید رجایی از سراسر کشور و با طی مسافت های طولانی به این دانشگاه می‌آیند و هزینه های اجتناب ناپذیر و گاها سرسام اور سفر های بین استانی را باید متحمل شوند، افزود: دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با علم به این موضوع که هیچگونه کسوراتی شامل حقوقشان نمی شود اقدام به انتخاب این دانشگاه کرده، و بر اساس همین حقوق اقدام به دریافت وام، صدور چک و... کرده اند که این اقدام نسنجیده دانشگاه باعث ایجاد مشکلات متعدد قضایی و مالی برای معلمان آینده کشور خواهد شد.

حمزه در ادامه گفت: لازم به ذکر است دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به واسطه همین امتیازات در طول سال های اخیر مورد توجه رتبه های برتر کنکور سراسری بوده به طوری که برترین رتبه های کنکور سراسری را در بین متعهدین به خدمت در وزارت آموزش و پرورش در خود جای داده است.

وی در پایان با بیان اینکه اقدامات نسنجیده دانشگاه موجب سرخوردگی نخبگان و باعث کاهش شدید اقبال رتبه های برتر کنکور سراسری به شغل معلمی خواهد شد تصریح کرد: این برخلاف نص صریح بیانات رهبری در دیدار اردیبهشت ماه سال جاری با معلمان است که فرمودند: «نباید به‌گونه‌ای باشد که رتبه‌های پایین کنکور سراغ معلمی بروند» کاری کنید که رتبه های برتر معلم شوند.

این فعال دانشجویی گفت: از طرف دیگر بسیاری از دانشجومعلمان به خصوص آنهایی که ترم های آخر تحصیل خود را می‌گذرانند اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده کرده اند یا در آستانه آن هستند و اقدام دانشگاه در کسر حقوق آنها موجب ایجاد مشکلات خانوادگی و تضعیف بنیان های خانواده خواهد شد. همچنین بر خلاف روح  قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی است و باعث کاهش آمار ازدواج و ایجاد مشکلات متعدد برای دانشجومعلمان متاهل خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حقوق معلمان کسر حقوق معلمان دانشجو معلمان جهاد دانشگاهی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طرح جوانی جمعیت قانون حمایت از خانواده رتبه های برتر کنکور دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دانشگاه شهید رجایی دانشگاه فرهنگیان خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۴۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت

ایسنا/بوشهر قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با حمایت مدیران ارشد سازمانی و همت همکاران در استان‌ها، برخی از واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در بسیاری از حوزه‌ها، برندی معتبر در کشور شده‌اند که پیشنهاد می‌شود صنایع حتماً از این واحدها استفاده نمایند.

به گزارش ایسنا، سروری‌مجد روز شنبه ۸ اردیبهشت در جریان بازدید از پتروشیمی های مستقر در عسلویه  با اشاره به برخی طرح‌های دانشجویی و دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: یکی از طرح‌هایی که با استقبال از سوی دانشجو و صنعت روبرو بوده، طرح پویش است که دانشجویان به‌عنوان نیروی کار، برای تجربه‌اندوزی و با حداقل هزینه به صنایع معرفی خواهند شد و پس از اتمام تحصیل، صنایع به انتخاب خود می‌توانند مستعدترین‌ها را جذب کنند. همچنین مدارس عالی مهارتی به‌عنوان طرح راهگشا با توجه به نیاز صنایع و رفع این نیازها در مناطق تأسیس می‌شوند.

وی اضافه کرد: مزیت مهم دانشگاه آزاد اسلامی، وجود آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های پیشرفته و مجهز است که با توجه به یکپارچگی دانشگاه، این ظرفیت‌ها در خدمت هر واحد دانشگاهی در هر استان به‌عنوان پشتیبان برای انعقاد قرارداد با صنایع قرار می‌گیرد. این اقدامات نشان‌دهنده تحولاتی است که در دانشگاه به وجود آمده تا آینده‌ای روشن برای دانشگاه، کشور و نسل جوان ترسیم شود.
دانشگاه آزاد کریدر واسطه‌ای برای ورود توانمندی‌ها به استان‌هاست
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر نیز با بیان اینکه در مدیریت جدید دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان مجموعه یکپارچه و ید واحد در مسائل دانشگاهی و کشوری ایفای نقش می‌کند، گفت: آن چیزی که در استان بوشهر به‌عنوان چالش یا مزیت وجود دارد در حقیقت دغدغه یا فرصتی برای کل دانشگاه آزاد اسلامی است.
سعید رازقی ادامه داد: در کل استان‌ها با توجه به فرصت‌های موجود، ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی از طریق دانشگاه آن استان پای‌کار آورده می‌شود و در حقیقت این دانشگاه در هر استان، مدخل و کریدر واسطه‌ای برای ورود توانمندی‌های پژوهشی، آموزشی و مهارتی دانشگاه به استان‌هاست.
وی با اشاره به وجود نفت، گاز، پتروشیمی، دریا و نخیلات در استان بوشهر بیان کرد: امید است با این حس همکاری و علاقه‌مندی موجود در دانشگاه و صنایع مستقر در عسلویه با انعقاد قراردادها و تفاهم‌نامه‌های همکاری، آنچه به‌عنوان مأموریت در حوزه‌های ذکر شده برای دانشگاه در نظر گرفته و در استان بوشهر عملیاتی و به منصه ظهور رسانده شود.
دانشگاه‌ها راهگشای صنایع هستند
مدیر فنی مجتمع شرکت دماوند انرژی عسلویه نیز با ابراز علاقه‌مندی ارتباط با دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: بستر همکاری فراهم است و از چند جهت می‌توان این ارتباط را پیش برد.
غلامرضا یعقوب‌زاده با بیان اینکه می‌توان تلفیق صنعت و دانشگاه را پیش برد، افزود: این پتروشیمی می‌تواند پذیرای دوره‌های کارآموزی دانشجویان دانشگاه باشد که امکانات رفاهی نظیر خوابگاه نیز مهیاست و قطعاً در طرح‌های توسعه‌ای از این گروه از دانشجویان می‌توان بهره برد.
وی با بیان اینکه در بخش R&D نیز می‌توان از ظرفیت دانشگاه بهره گرفت، مطرح کرد: در بخش فنی چالش‌هایی وجود دارد که با توجه به اینکه دانشگاه و دانشجویان به دانش روز مسلط هستند، به‌ویژه در بحث افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی و نیز افزایش ایمنی و کارایی تجهیزات می‌توانند راهگشای صنایع باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • حمایت جامعه دانشگاهی گلستان از دانشجویان معترض آمریکایی + فیلم
  • حمایت جامعه دانشگاهی گلستان از دانشجویان معترض آمریکایی
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • استخدام دانشجویان دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش/جزییات طرح راتبه معلمی
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد