حاج محمود هیچ وقت دنبال دیده شدن نیست
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۴۹۲۰
یکی از سنتهای پسندیده، احترام به پیشکسوتان در عرصههای مختلف است. عرصه مداحی نیز در طول سالیان دراز قدردان پیشکسوتان خود بوده و ما هم امروز قدردان بزرگترها و سرمایههای خود هستیم.
روزنامه ایران: بزرگترهایی همچون حاج منصور ارضی، حاج حسین سازور، حاج سعید حدادیان، حاج محمدرضا طاهری و حاج قربان جزو سرمایههای تکرار نشدنی مداحی در کشورمان هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حاج محمود، استاد دستگاههای موسیقی است. دستگاههای قرائت قرآن را بهخوبی میشناسد و یک قاری توانمند قرآن هم است. از طرف دیگر، یک شاعر آیینی درجه یک است. بسیاری از نوحههای مشهور، سروده خود ایشان است، حتی شعرها و نوحههایی که شعرا زحمت میکشند و به ایشان میدهند، غالباً توسط خود حاج محمود ویرایش میشود. پس حاج محمود هم روضهخوان است، هم نوحهخوان، هم شورخوان، هم شاعر، هم آشنا با دستگاههای موسیقی.به همه اینها باید فهم دقیق از مخاطب را هم اضافه کرد. مداح باید مثل یک روانشناس، به تک تک سینهزنان پای منبر خود توجه کند. اینها از جمله ویژگیهای جامع حاج محمود در عرصه مداحی است.در بعد فردی هم ویژگیهای متعددی دارد که باعث جامعیت وی می شود. حاج محمود فکر بسیار روشنی دارد. با آغوش باز شنونده درد دلهای جوانهاست. حامی نوآوریهای جوانترهاست و اگر جایی اشتباهی میبیند، سعی میکند به جای طرد، راهنمایی و اصلاح کند.
حاج محمود اهل مطالعه است و به خاطر سفرهای زیادی هم که میرود با فرهنگهای مختلف آشناست و همین باعث شده در مخاطبشناسی و فهم فرهنگهای مختلف و تکثر سلیقههای گوناگون بسیار خوب عمل کند. ویژگی مهم دیگر حاج محمود، اعتقاد خالصانهاش به امام حسین علیهالسلام است. اعتقاد حاج محمود به امام حسین خیلی خاص است. این مسأله باعث شده حاج محمود یک خلوت بینظیری با امام حسین داشته باشد. نماز صبحی نیست که حاج محمود بخواند و بعد از آن یک روضه مفصل نخواند. اگر کسی حاضر باشد برای همان چند نفر روضه میخواند، اگر هم کسی نباشد، خودش برای خودش روضه میخواند. وجود اشک زیاد در خلوت است که نتیجهاش اشک زیاد در آن جلسات عظیم میشود.
حاج محمود یکی از مداحان خوش اشک است و واقعاً خودش را برای امام حسین خرج میکند. خوب است مداح مرتب وارد جلسه عزای امام حسین بشود، اما نباید مرتب و اتو کشیده خارج بشود. باید حال حاج محمود را بعد از جلسات از نزدیک ببینید که متوجه شوید چطور خودش را در جلسه خرج کرده است. هیچ وقت هم بهدنبال نمایش خود نبوده. اساساً شاید یکی از دلایل اوج گرفتن حاج محمود، این است که ذرهای بهدنبال اثبات و بالا بردن خودش نیست. خودش را کنار گذاشته و همه توجهش معطوف به انجام وظایفش است و برای همین است که امام حسین علیه السلام هم به فکر و وجودش برکت میدهد. من احساس میکنم ایدههای نابی که حاج محمود اجرا میکند، از نور اهل بیت است که به او الهام میشود. در ایام کرونا، به علت محبتش نسبت به امام حسین علیهالسلام نمیتوانست بیتفاوت باشد، برای همین ایده راهاندازی دستههای عزاداری در کوچهها را راه انداخت. با فهم اجتماعی زیادی هم که دارد، مراسم روز تاسوعا را همراه با کودکان ساکن مجاور کورههای آجرپزی برگزار کرد. چنین عملکرد حیرتانگیزی نمیتواند توسط یک آدم عادی که مداح است انجام شود. حاج محمود کریمی یک نخبه به تمام معناست.
انتهای پیام/
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: حاج محمود کریمی امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۴۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیت الله جوادی آملی: حرف هر واعظی در مردم اثر نمیکند، وگرنه روضه خوانیها و وعظ کم نیست
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: «حرف هر واعظی در مردم اثر نمیکند، وگرنه این همه روضه خوانیها و وعظ کم نیست؛ اما یک آدم داغدیده که حرف میزند حرف او در ما اثر میکند».
به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید در درس اخلاق ۱۳۸۳/۰۶/۱۲ گفتند: «به ما گفتند طلبهها وقتی درس میخوانید باید مواظب باشید پر در بیاورید برای اینکه این همه ما آمدیم اینجا فراشی کردیم برای شما پر پهن کردیم برای اینکه شما درس بخوانید؟ برای اینکه لمعه و اصول فقه بخوانید؟ یا نه، پر در بیاورید. این اولین پیام.
روحانی بی پر، دیگر وارث پیغمبر نیست، در استاد معارف هم موفق نیست، در امر به معروف هم موفق نیست در ارگان دیگر هم برود موفق نیست، دو: حالا که پر در آورده چه کار بکند؟ ملائکه میگویند وقتی پر در آوردی باید پرواز بکنی سه: کجا پرواز کنی؟ مثل این مرغها که به طمع طعمه از راههای دور میآیند تالابهای شمال به دنبال تالاب بگردی میشوی همین آخوند معمولی یا نه، پر در بیاور از طبیعت به ماورای طبیعت؛ پر در بیاور از دنیا پر بکش نه در دنیا نه تالابی فکر بکنی آن وقت این کشور میشود امام؛ آن وقت این جوانها شیفته او میشوند هر آخوندی همین طور است!
اساتید معارف راهشان این است، ما راهمان این است امر به معروف و نهی از منکر راهمان این است باید پر در بیاوریم، یک؛ پرواز بکنیم، دو؛ از طبیعت به ماورای طبیعت، سه؛ مریدبازی این مشکلی را حل نمیکند هیچ جا مشکلی را حل نمیکرد چه اینکه حالا بخواهد حل بکند این راه ما است آن وقت چنین آدمی میشود جانشین پیغمبر.
جریان «سَلْمَانُ مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» که مخصوص سلمان نبود. این درباره بسیاری از مردها و زنها اتفاق افتاده بعضی از بزرگان قم را حضرت فرمود: «مِنَّا أَهْلَ الْبَیت» بعضی از زنهایی که شایسته علم بودند فرمود: «مِنَّا أَهْلَ الْبَیت»؛ منتها حالا درباره سلمان شهرت پیدا کرده است….»