Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمد مرندی توضیح می‌دهد که آمریکا چگونه قصد دارد تا مسیر مذاکرات را منحرف کند.

به گزارش مشرق، طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های فارسی زبان به نقل از رسانه‌های داخلی نوشتند که محمد مرندی مشاور و عضو تیم ایرانی مذاکرات لغو تحریم‌ها گفته "خروج سپاه از لیست تحریم‌ها پیش شرط ایران نبوده و نیست."؛ این رسانه ها به ذکر همین جمله اکتفا کردند اما نگفتند که چرا محمد مرندی به بیان چنین جملاتی پرداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فهرست سازمان تروریستی خارجی (FTO) (Foreign Terrorist Organization) به لیستی از سازمان‌های غیرآمریکایی تحریم شده از سوی وزارت امور خارجه امریکا گفته می‌شود که به دلیل آنچه دولت آمریکا آن را فعالیت‌های تروریستی شناسایی کرده تحت تحریم قرار می‌گیرند.

بر این اساس کمک‌های عینی به سازمان‌های مندرج در این لیست ممنوع  شده و کسانی که به تحریم شدگان کمک کنند تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند و متخلفین از این قانون نه‌تنها در معرض تحریم‌هایی مثل منع شدن از کسب و کار در بازار آمریکا و منع دسترسی به نظام پولی آمریکا قرار می‌گیرند، بلکه به عنوان «متخلف جنایی» مشمول پیگرد کیفری ملی و فراملی، با مجازات‌هایی مثل بیست سال زندان و جریمه‌های بسیار سنگین نیز می‌شوند.

همانطور که گفته شده، این لیست تحریمی، دامن ایران را هم گرفت و وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام رسمی مایک پومپئو وزیر امور خارجه این کشور، نام سپاه پاسداران را از ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ ذیل این لیست قرار داده است.

طرح مسائلی ازجمله خروج سپاه از "FTO" و درخواست ایران به منظور ارائه تضمین برای دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا صحت ندارد

اما به بهانه تکرار این این مسئله در گفت‌وگویی با "محمد مرندی" صحت این ادعای رسانه‌ای را از مشاور و عضو تیم مذاکره کننده ایران مورد سوال قرار گرفت.

محمد مرندی در این رابطه گفت که "غربی ها شایعاتی را برای تطهیر آمریکا مطرح می کنند؛ مثلا ادعا می کنند ایران خروج سپاه از لیست FTO را به عنوان پیش شرط مطرح کرده یا اینکه ایران خواسته های فرابرجامی، مثل تضمین برای دوره بعدی ریاست جمهوری آمریکا، را طلب می کند." 

 مشاور تیم مذاکره کننده ایران در ادامه با تاکید بر اینکه "آمریکا برداشته شدن کلیه تحریم های مرتبط با اجرای کامل برجام را نپذیرفته، گفت: غربی ها با فرافکنی می خواهند این حقیقت را پنهان کنند که آمریکا هنوز نپذیرفته که تضمین‌های لازم برای اجرای کامل برجام در دوره بایدن را بدهد."

به گفته آقای مرندی، "همیشه موضوعات گوناگون از سوی ایران مطرح بوده، از جمله پرونده خروج سپاه از لیست FTO. اما اینکه ایران خروج سپاه از لیست FTO را به عنوان پیش شرط ایران برای توافق مطرح کند، اصلا چنین چیزی مطرح نبوده و این موضوع صحت ندارد."

تیم ایران مذاکرات لغوتحریم‌ها این بار شتابزده عمل نخواهد کرد/ به هرحال، توپ در زمین آمریکاست

طرح چندباره خروج نام سپاه از لیست تحریم‌های آمریکا باهدف تحت فشار قراردادن ایران برای اتخاذ تصمیمی شتابزده، در ست زمانی می‌افتد که آمریکا به شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌های گذشته خود در برجام ادامه می‌دهد و عزمی برای ارائه تضمین‌های لازم به ایران درجهت شکل گیری توافقی برد برد را ندارد.

از سویی دیگر روزهای حساسی پیش روی طرف‌های مذاکره کننده است؛  چراکه طبق اعلام مقامات اروپایی دخیل در مذاکرات لغوتحریم‌ها متنی منسجم برای توافق آماده شده و بنا به شنیده ها، مقامات آمریکایی  موافقت خود را با این متن تا چند روز آینده اعلام خواهد کرد.

در این رابطه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که متن تفاهم تازه‌ای را برای برون رفت از بن‌بست مذاکرات لغوتحریم‌ها به ایران و آمریکا ارائه کرده و تاکید کرده که اگر می‌خواهیم برجام حفظ شود، اکنون زمان تصمیم‌گیری است.

دو روز بعد نیز ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت «آمریکا خیلی سریع به پیشنهاد تازه اتحادیه اروپا برای خروج از بن‌بست در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام پاسخ خواهد داد و واشنگتن با شرکای اروپایی خود در این‌باره در تماس است.»

ند پرایس در ادامه توضیح می‌دهد که آمریکا  قصد دارد کار بررسی پیشنهاد اتحادیه اروپا  را به سرعت انجام دهد و هر پاسخی که داشته باشد مستقیماً آن را با اتحادیه اروپا در میان خواهد گذاشت؛ ضمن اینکه متن پیشنهادی جدید که توسط جوزف بورل  ارائه شده، بر اساس توافقی است که در مذاکرات فشرده کشورهای حاضر در برجام در وین تدوین شده و از اسفند پارسال روی میز بوده است.

یک روز قبل از ند پرایس یعنی روز چهارشنبه نیز، جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات استراتژیک در شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت: مذاکرات برای «برجام جدید» تقریبا کامل شده و این ایران است که باید انتخاب کند، توافق را بپذیرد یا نه.»

اما این مواضع مقامات آمریکا پیش‌تر جواب خود را از سوی مقامات ایرانی دریافت کرده اند؛ به طوریکه وزارت امور خارجه بارها اعلام کرده، ایران شتابزده عمل نخواهد کرد و تا زمانی که برای هیات مذاکره کننده ایرانی درستی تضمین‌های آمریکا مسجل نشود، از توافق خبری نیست؛ چراکه آمریکا علاوه بر بازگشت تعهدات برجامی و جبران خسارات خروج یکطرفه خود از توافق سال ۲۰۱۵ می‌بایست ایران را از فواید اقتصادی این توافق بهره‌مند کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو تحولات اوکراین قیمت مذاکرات برجام محمد مرندی سپاه پاسداران خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت خروج سپاه از لیست وزارت امور خارجه اتحادیه اروپا مذاکره کننده محمد مرندی تحریم ها پیش شرط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۵۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه

امیدواری به برقراری آتش‌بس در خاورمیانه سبب تثبیت قیمت نفت در روز سه‌شنبه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود ادامه حمله‌ به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، مذاکرات خاورمیانه و امیدواری به برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی سبب شد قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) پس از کاهش در معامله‌های روز گذشته ثبیت شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاران منتظر نشانه‌هایی از نتیجه نشست بانک فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره بانکی هم هستند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۷ سنت یا ۰.۳درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۷ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز سه‌شنبه با ۳۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش با قیمت ۸۲ دلار و ۹۳ سنت برای هر بشکه معامله شد.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی گفت: مذاکرات کنونی برای برقراری آتش‌بس احتمالی بین حماس و رژیم صهیونیستی، فعالان بازار را به سمت کاهش بیشتر صرف ریسک ژئوپلیتیک در قیمت‌های نفت سوق داده است، حال آنکه نشست آتی بانک مرکزی همچنین ابهام‌های کوتاه‌مدتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: حفظ نرخ بالای بهره بانکی برای مدت طولانی می‌تواند سبب افزایش بیشتر ارزش دلار آمریکا شود و در عین حال خطرهایی را برای چشم‌انداز تقاضای نفت ایجاد کند.

از سویی دیگر ادامه حمله‌ حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در جنوب مسیر تجاری کانال سوئز از افت قیمت نفت جلوگیری کرده است و در صورت پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر ایجاد اختلال در عرضه نفت خام، ریسک افزایش می‌یابد.

در بخش اقتصادی هم سرمایه‌گذاران این هفته منتظر بررسی سیاست بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم ماه مه (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) اعلام شود. این در حالی است که تورم مقاوم آمریکا انتظار بازار را برای هرگونه کاهش نرخ بهره از بین می‌برد و می‌تواند ارزش دلار آمریکا را بالا ببرد و تقاضای نفت را مختل کند.

برخی سرمایه‌گذاران با احتیاط پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی را در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ یک‌چهارم درصد افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • جمهوری اسلامی با جنگ‌ها و تحریم‌ها قوی‌تر می‌شود | حمله به اسرائیل همه جهان را آرام کرد | در عملیات وعده صادق هیچ ایرانی از واکنش دشمن نترسید
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • کارگران در خنثی‌سازی تحریم‌ها مشارکت داشته‌اند
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند و سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  • وحید امیری در لیست خروج تابستانی پرسپولیس
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • جزئیات جدید از پیشنهاد مصر درباره غزه؛ تل‌آویو با خروج نیروهایش از «نتزاریم» موافقت کرد
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • اقراریان، عضو شورای شهر تهران: خروج 7 عضو شورا از صحن به معنای قهر کردن نبود/ تعدادی از اعضای شورا معتقد بودند که مذاکرات درباره مسائل مربوط به قرارداد چین که باید همه ابهامات مربوط به آن شفاف شود، بهتر است در جلسه جداگانه‌ای ادامه پیدا کند