Web Analytics Made Easy - Statcounter

در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور آقای پرویز گرشاسبی معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، وضعیت آبخیز داری در کشور بررسی شد.

سوال: آیا در حوزه هرم مدیریت، نظارت و پشتوانه اجرایی طرح‌ها دچار مشکل هستیم؟

آقای گرشاسبی: تا عوامل تخریب را کاهش ندهیم و به عوامل احیا در حوضه‌های آبخیز توجه نکنیم هر اقدامی در بیابان زدایی، در جنگل کاری و در آبخیزداری نمی‌تواند به نتیجه برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید بر روی انسجام نهادی و سازمانی دقت کرد یکی از ارکان مدیریت جامع حوزه آبخیز بحث هماهنگی دستگاه‌های مختلف در اجرای برنامه‌ها در یک هدف مشخص است.

ضابطه و معیار‌های خاصی در این خصوص وجود دارد. تقریباً ۱۵ سال است که بر روی مدل‌های مدیریت جامع با همکاری سازمان‌های بین المللی در ده‌ها پایلوت در سطح دو میلیون هکتار، کار‌های جدید مدیریت جامع، مشارکت مردم و انسجام سازمانی صورت گرفته است.

سند حوزه‌ای را با کمک ذینفعان تدوین کرده ایم. مرکز بین المللی مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز را از یونسکو در ایران دایر کرده‌ایم.

عملیات مقابله با سیل، حفاظت آب و خاک کار‌های مُسکن و فوری هستند، قطعاً هدف غایی ما و کشور همین است. بر روی ساختار مدیریتی اشاره شد اگر بخواهیم این هدف محقق شود آیا ساختار فعلی که بخواهد انسجام سازمانی را در کشور حاکم کند، با سازمانی در این سطح می‌تواند انجام دهد.

قطعا این سازمان باید جایگاهش ارتقا پیدا کند و آنچه که می‌تواند مدیریت جامع حوزه آبخیز را به عنوان دستگاه ضابطه گذار، کنترل کننده و مدیریت کننده کار کند باید جایگاهش فراتر از این باشد تا بتواند هشدار و پیشنهاد بدهد.

نمایندگان مجلس فعلی( ۵۲ نماینده) خواهان تدوین قانون آبخیزداری شدند که مبنای آن مدیریت جامع حوزه آبخیز است که در دستور کار قرار گرفته است. کمیسیون کشاورزی توجه ویژه‌ای بر روی موضوع دارد. ارتقاء ساختار و اجرایی شدن مدیریت جامع حوزه آبخیز حتما نیاز به قانون و قانون گذاری دارد تا بتوانیم از این مرحله عبور کنیم و به مرحله بهتری برسیم.

سوال: چه میزان عدم رعایت مباحث آبخیزداری باعث خسارت در مناطق سیل زده شده است؟

گرشاسبی: تا صبح امروز حدود ۱۸ استان و ۹۳ شهرستان و ۱۱۲ زیر حوضه آبخیز تحت تاثیر بارش های تابستانه این اقلیم قرار گرفتند.

برای اطلاعات ، آمار و تحلیل های دقیق‌تر و اقدامات آبخیزداری نیازمند زمان هستیم.

در حدود ۶۰ درصد حوزه‌های سیل خیز عملیات آبخیزداری انجام شده که احجام بزرگی از بار جامد رسوبات را در پشت سازه های آبخیزداری تثبیت شده است.

تحلیل ما این است که اگر این احجام بزرگ، همراه با روان آب ها و گل ها به داخل شهرها و روستاها می‌آمد خسارتی که اتفاق افتاده خیلی بزرگتر از خسارت فعلی بود لذا آبخیزداری به ویژه در امامزاده داوود، در کرج، کندر و اطلاعاتی که گرفتیم می تواند نقش بارز خود را نشان دهد.

سوال: چرا در حوزه آبخیز داری طبق برنامه ششم توسعه نتوانستم پیش برویم؟

گرشاسبی: عمده مشکلات مربوط به تامین منابع مالی است، عملیات آبخیزداری در این مقطع هزینه‌بر است . اگر حوزه های آبخیزی که مشرف به شهرها ، روستاها و مناطق بحرانی مشرف به سیل باشد، باید کار با ظرافت و با دقت صورت بگیرد.

به طور متوسط در سال جاری برای هر هکتار عملیات آبخیزداری دو و نیم میلیون تومان هزینه می‌کنیم. اگر ۱۰ میلیون هکتار که هدف برنامه ششم بود محقق نشده علت آن تامین منابع مالی برای آبخیزداری است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آبخیزداری سیل مدیریت جامع حوزه آبخیز عملیات آبخیزداری بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۷۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد کامیون‌ ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود

تین نیوز

تردد کامیون های حامل کالاهای صادراتی و ترانزیتی در مرز آستارا به دلیل نواقص ایجاد شده و خرابی باسکول های گمرک طرف مقابل (گمرک آستارای آذربایجان) با کندی مواجه شده است.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی گمرک ایران، با توجه به مشکلات ایجاد شده در طرف آذری خروج کامیون ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود و تعداد کامیون های خروجی کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش، طرف آذری قول داده است که ظرف امروز این مشکل حل شود و تردد کامیون ها از این گمرک مرزی به روال عادی برگردد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • کمبود زمین برای ساخت مدرسه در البرز/ درخواست کمک از دستگاههای ملی
  • تردد کامیون‌ ها از مرز آستارا به کندی انجام می شود
  • سعدمحمدی: خریداری ۱۵ دستگاه تراک یکصد تنی برای معدن جانجا
  • اختصاص ۵۹میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ۵۹ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • کنترل ۲ میلیون متر مکعب سیلاب در سازه‌های آبخیزداری بیرجند
  • راهکار مدیریت منابع آبی استان‌های کم بارش چیست؟
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟