Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@22:03:10 GMT

"یاز" چیست؟

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۸۰۲۵

'یاز' چیست؟

"یاز" بخشی از یک گروه از عفونت‌های باکتریایی مزمن است که معمولاً به عنوان "ترپونماتوز بومی" شناخته می شوند.

به گزارش ایران اکونومیست، این بیماری ها توسط باکتری های مارپیچی از جنس ترپونما ایجاد می شوند که بیماری های "سیفلیس بومی" (بژل) و "پینتا" نیز از این موارد هستند. با این حال یاز، شایع ترین بیماری بین این سه مورد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیماری عمدتاً در جوامع فقیرنشین در مناطق جنگلی گرم، مرطوب و گرمسیری آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و اقیانوس آرام یافت می شود.

بیشتر افراد مبتلا به این بیماری دور از خدمات بهداشتی زندگی می کنند. فقر، شرایط بد اقتصادی-اجتماعی و بهداشت فردی نامناسب نیز شیوع این بیماری را در این مناطق تسهیل می‌کنند.

یاز یک بیماری عفونی مزمن و ناتوان کننده است که عمدتا در دوران کودکی رخ می دهد و روی پوست، استخوان و غضروف تاثیر می گذارد.

همچنین در حال حاضر اعتقاد بر این است که انسان ها تنها ناقل این بیماری هستند.

به گفته متخصصان، بیماری یاز با مصرف یک دز خوراکی آنتی بیوتیکی ارزان قیمت به نام "آزیترومایسین" درمان می‌شود.

این بیماری یکی از اولین بیماری هایی بود که در دهه ۱۹۵۰ میلادی به منظور ریشه کنی مورد هدف قرار گرفت.

به گزارش سایت اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، این بیماری در حال حاضر در ۱۵ کشور جهان بومی است.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: بیماری یاز ، سازمان جهانی بهداشت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان جهانی بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۸۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز

آفتاب‌‌نیوز :

بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: کلا در علم پزشکی مصرف ۲ دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریبا تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متاسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزو پزشکان باشند، الکل هم همین طور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری‌ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند باعث کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است؛ بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • ۱۵ هزار تخت بیمارستانی جدید تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود
  • پویش سلامت دهان و دندان
  • راه کار‌های اساسی در زمینه حفظ سلامت دهان و دندان در جامعه/ برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دندان چیست؟
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • سازمان جهانی بهداشت: حمله به رفح منجر به یک فاجعه انسانی می‌شود
  • عملکر درخشان دانشکده علوم پزشکی چابهار در دو سیل اخیر/ برنامه‌های مراقبتی بدون وقفه تداوم دارد