Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گلستان رئیس جهاددانشگاهی گلستان به ذخیره سازی و اصلاح ژنتیک اسب اصیل ترکمن توسط جهاددانشگاهی اشاره کرد و گفت: این طرح آورده اقتصادی و تولید ثروت خوبی برای گلستان به همراه خواهد داشت.

ابراهیم شهبازی امروز(شنبه ۸ مرداد) در دیدار با مدیرکل ورزش و جوانان گلستان که در آستانه سالروز تأسیس جهاددانشگاهی برگزار شد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی با وجود نیروهای توانمند در حوزه های مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و رسانه پیشگام بوده و نه تنها باری بر روی دوش دولت ندارد بلکه کارهای بر زمین مانده دولت را پیگیری و به سرانجام رسانده و به این ترتیب کمک‌کار دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه به ورود جهاددانشگاهی به ذخیره و اصلاح ژنتیک اسب اصیل ترکمن اشاره کرد و افزود:جهاد دانشگاهی با استفاده از ظرفیت پژوهشگاه ابن سینا و مرکز ملی ذخایر ژنتیک مطالعاتی انجام داده که این مطالعات نشان داد ذخیره سازی ژنتیکی اسب در گلستان مغفول مانده و آنطور که باید به این موضوع توجه نمی شود.

رئیس جهاد دانشگاهی گلستان با بیان اینکه اسب گنجینه ای گرانبها و یک بِرند برای استان گلستان محسوب می‌شود، افزود: اسب با فرهنگ بومی مردم استان به ویژه مردم شریف ترکمن گره خورده و در حالی که این برندسازی و نمادسازی هزاران سال طول کشیده اما متأسفانه این گنجینه و ذخیره باارزش در معرض خطر قرار گرفته لذا جهاد دانشگاهی با هدف حفظ میراث فرهنگی و گرانبها و اصلاح ژنتیک و به نژادی اسب اصیل ترکمن در این راستا گام برداشته است.

شهبازی با بیان اینکه اصلاح ژنتیک و به نژادی اسب اصیل ترکمن آورده اقتصادی خوبی برای گلستان به همراه خواهد داشت، بیان کرد: حدود ۱۷ درصد از اسب های کشور در استان گلستان قرار دارند و  ۱۰ هزار اسب ثبت شده و هفت هزار اسب ثبت نشده در گلستان وجود دارد که این سرمایه ظرفیت ارزشمندی برای گلستان است و می‌تواند برای استان آورده ارزی به همراه داشته باشد.

وی بر ضرورت شناسنامه دار شدن اسب اصیل ترکمن تأکید کرد و گفت: کل تولید ناخالص داخلی کشورمان ۲۴۰ میلیارد تومان و در استان گلستان پنج میلیارد تومان است و بررسی ها نشان می دهد کشوری مانند آمریکا ۲۴ برابر تولید ناخالص داخلی گلستان از اسب درآمد دارد حال آنکه گران‌ترین اسب دنیا متعلق به استان گلستان است که دو سال گذشته دو میلیون و ۵۰۰ هزار یورو فروخته شد.

رئیس جهاد دانشگاهی گلستان با بیان اینکه تقویت صنعت اسب اصیل ترکمن به صادرات اسب گلستان رونق می بخشد، تصریح کرد: یکی از دلایل عقب ماندگی کشورمان در تولید ناخالص داخلی عدم استفاده صحیح از ظرفیت های موجود است.

شهبازی با بیان اینکه با رونق صنعت اسب در گلستان، صنعت ورزش اسب نیز رونق می گیرد، خاطرنشان کرد: هدف از جهاددانشگاهی از ورود به این بخش ها کمک به توسعه و پیشرفت گلستان است لذا همراهی و مشارکت اداره کل ورزش و جوانان در این طرح کمک به استان گلستان است نه جهاددانشگاهی.

وی با اشاره به اینکه وظایف جهاددانشگاهی در بخش فرهنگی، پژوهشی و آموزشی گسترده است، ابراز داشت:آموزش جهاددانشگاهی مسئله محور و نیاز محور است و جهاددانشگاهی یک الگو محسوب می شود.

رئیس جهاددانشگاهی استان گلستان با تشریح بخش های مختلف فرهنگی و آموزشی این نهاد در گلستان، اضافه کرد: ایجاد مرکز غربالگری، تشخیص و درمان سرطان پستان و توسعه زنجیره ارزش گیاهان دارویی از  یکی پروژه های مهم ما در حوزه پژوهش است. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابراهیم شهبازی جهاد دانشگاهی گلستان ابن سينا استان گلستان تركمن صنعت ورزش اسب اصیل ترکمن اسب اسب ترکمن ایسنا به نژادی اسب اسب اصیل ترکمن جهاد دانشگاهی استان گلستان اصلاح ژنتیک رئیس جهاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۸۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا فلاح پیش از ظهر امروز شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: خوزستان برخلاف دیگر نقاط کشور سه اتاق بازرگانی مستقل دارد و این امر ظرفیت بسیار خوبی را برای حوزه صادراتی استان ایجاد کرده است که امیدواریم این هم‌افزایی موجب تحقق شعار امسال و اهداف برنامه‌ریزی دولت شود.

وی به ارتباطات خوب در حوزه اصناف خوزستان اشاره و اظهار کرد: استان خوزستان با حدود ۶ میلیارد دلار، رتبه دوم کشور در حوزه صادرات را کسب کرد.

فلاح بیان کرد: برنامه‌ریزی وزارت صمت برای خوزستان رسیدن به هفت میلیارد دلار صادرات است ولی هدف صنعت، معدن و تجارت خوزستان رسیدن به ۷.۵ میلیارد دلار صادرات است که امیدواریم این امر تحقق یابد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان بر ضرورت تمرکز مبتنی بر صادرات تاکید کرد و گفت: میزان صادرات خوزستان از محل تولیدات صمت ۲.۵ میلیارد دلار بوده که یکی از اقدامات خوب بود.

وی تصریح کرد: میزان صادرات تولیدات محصولات درون استان خوزستان بیش از پنج میلیارد دلار بوده که صادرات به کشورهای همسایه هدف‌گذاری شده است.

فلاح بیان کرد: صادرات محصولات خوزستان به اوراسیا و روسیه یکی دیگر از اهداف است که تلاش می‌شود در چارچوب سیاست‌های دولت سیزدهم اجرا شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: خوزستان ۵۰ رایزن اقتصادی را برای اولین بار در سراسر کشور توزیع و مأموریت جدید محول می‌کند؛ سه نفر از همکاران در صمت خوزستان به عنوان رایزنان اقتصادی انتخاب شدند که می‌توانند ظرفیت خوبی را برای توسعه مبادلات تجاری استان ایجاد کنند.

کد خبر 6089851

دیگر خبرها

  • گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان
  • اصلاح نژاد ۱۵ هزار راس دام سبک در استان همدان
  • افزایش اشتغالزایی و رونق تولید از آثار و برکات وقف محسوب می‌شود
  • «مشوق‌های مالیاتی هدفمند سرمایه گذاری» گامی مهم درجهت رونق تولید و افزایش مشارکت مردم
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد
  • تاکید بر رونق تولید برای ایجاد اشتغال و سرمایه در کشور
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • آیا رویه واردات در مقابل صادرات خود اصلاح می‌شود؟
  • طرح تفصیلی شهر اردبیل تصویب شد