Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@05:34:05 GMT

سهروردی؛ عجیب‌ترین شخصیت تاریخ ایران

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۸۴۲۲

سهروردی؛ عجیب‌ترین شخصیت تاریخ ایران

ایسنا/زنجان یک نویسنده و پژوهشگر گفت: به راستی کسی نمی‌تواند بگوید که سهروردی کیست، یا چیست و عجیب‌ترین شخصیتی که ما در تاریخ فکری و عقلی ایران داشتیم، شیخ اشراق است.

پروفسور کاظم محمدی شامگاه دیروز (۸ مردادماه) در نشست تخصصی سهروردی‌شناسی، اظهار کرد: درباره شیخ اشراق حرف‌های پارادوکسی‌کال زیادی وجود دارد و شاید هیچ شخصیتی به اندازه این عارف مسئله‌دار نبوده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین وقتی با فیلسوفانی همچون ابن‌سینا، ابن‌رشد و ... سر و کار داریم، تکلیف ما مشخص است، چون در یک مدار حرکت می‌کنند ولی وقتی به شخصی همانند سهروردی می‌رسیم، سردرگم می‌شویم که با چه کسی طرف هستیم، فرد یک حکیم یا یک فیلسوف است.

وی افزود: به راستی کسی نمی‌تواند بگوید که سهروردی کیست، یا چیست و عجیب‌ترین شخصیتی که ما در تاریخ فکری و عقلی ایران داشتیم، شیخ اشراق است که ۳۶ سال بیشتر عمر نکرد و مشق مشاء، مشق دوران کودکی و نوجوانی او بوده و او به دنبال چیزی بود که عطش درونی او برای فهم حکمت را رقم بزند و او را سیراب کند اما سیراب شدن او به این راحتی نبود.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه شیخ ۲۳ سال بیشتر نداشت که همه فلسفه خود را نوشت و مابقی عمر خود را با حکمت و فلسفه خود زندگی کرد و هیچ فیلسوفی با فلسفه خود زندگی نکرده‌ است، تصریح کرد: فلسفه آنی است که درباره بدیهیات و کلیات بحث می‌کند و در این منزل یک فیلسوف کلی داریم که افلاطون است و ثابت کرد که یک فیلسوف انتزاعی در عرصه کلیات است. همچنین بسیاری در فلسفه صرفاً به دنبال شرح اسم بودند و امروزه به برخی می‌گویند فیلسوف و لحظه‌ای بعد حکیم، می‌گویند که این‌ها واژه‌هایی است که هیچ‌کس به محتوای آن نه فکر کرده و نه با آن زیسته است.

محمدی با بیان اینکه فیلسوف آن کسی است که بیش از اینکه دهانش فعال باشد، گوشش فعال باشد، ادامه داد: بسیاری از حکما و فلاسفه بزرگ را صرف اثبات خود می‌کنند اما شیخ اشراق آن‌گونه که من می‌شناسم و برای من یک جاذبه ویژه‌ای دارد و این است که او به دنبال شرح اسم نیست و به دنبال فهم محتوا است. همچنین در فلسفه سهروردی عرفا نقش بیشتری تا فلاسفه دارند.

وی با بیان اینکه فیلسوف کسی است که انتزاعات کلی و آنچه که مربوط به بداهت است را هضم کرده باشد، عنوان کرد: مشکل ما این است که واژه‌ها را می‌شنویم و ذهن ما سرشار از واژه‌ها است ولی یک گزاره مفید نمی‌توانیم توضیح دهیم، چون که ما صورت الفاظ را در ذهن خود جای می‌دهیم و خود لفض در ذهن ما جای ندارد. همچنین مهم‌ترین اثر سهروردی حکمت‌الاشراق است و اشراق با حکمت هماهنگ است و مسیر سهروردی مبتنی بر حکمت است و اگر هم فلسفه سهروردی مبتنی بر عقل است، این عقل، عقل اشراقی است که با دل عارف منطبق می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه اگر با سهروردی دم‌خور بودیم، دست ما را می‌گرفت و تا مقصد می‌برد و آدرس نمی‌داد، در حالی که در حکمت مشاء به ما آدرس می‌دهند. همچنین در مقام معنا عقل و دل نورانی یکی بیش نیست و در آیات قرآن نیز جایگاه عقل نورانی در دل است، گفت: فلسفه امروز شده مغز و ماده ولی منبع نور ما می‌گوید که عقلانیت در محور قلب است و کانون ادراک معنویت قلب است، وقتی تحلیل اشراقی این است که در هشت مرتبه‌ای که در طبقات حکمت و فلسفه وضع می‌کند، حکیم در حکمت ذوقی و بحثی کامل است.

این پژوهشگر با بیان اینکه هر چه ابهام دارید در ظلمت است و در نظر شیخ اشراق قسم، تاریکی، ظلمت، ضمیر همه تاریکی‌های وجود ما است و شیخ اشاره می‌کند که ما در سه چاه ظلمانی واقع شدیم که نفس، وجود و شیطان این سه چاه ظلمانی هستند و زمانی می‌توانیم به معرفت راه پیدا کنیم که خود را از این سه چاه بیرون بکشیم، بیان کرد: برای رسیدن به نور باید مسیری را طی کنیم تا به انسلاخ برسیم و اگر نرسیم یعنی ما غرق الفاظی هستیم که هیچ بار معنایی ندارند و بی‌آنکه بخواهیم وارد واژگانی شده‌ایم که فکر می‌کنیم می‌فهمیم ولی زمان تحلیل لنگ می‌زنیم.

وی با بیان اینکه درباره امام زمان (عج) هر کس بگوید حاضر یا غایب است، اشتباه کرده و امام‌ زمان (عج) حضور دارد و غایب است، او نیازی به اثبات ندارد، وجود او برای ما بدیهی است و ضرورت امام و پیغمبر در هر عصری از روشنایی چشم برای چشم واجب‌تر است، خاطرنشان کرد: شیخ دنبال الفاظ پیچیده نبود و معنای فلسفه بدیهیات و کلیات است، کلیات برای یافتن آن‌ها نیازی به هیچ‌ چیزی نداریم، همچنان که برای یافتن خود نیازی به چیزی نداریم ولی اگر از ما بپرسند که چه کسی هستی، نمی‌توانیم خود را اثبات کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شيخ اشراق زنجان شیخ شهاب الدین سهروردی شیخ اشراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۸۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد تا انسان‌های اندیشمند برای آینده کشور و جهان اسلام و جبهه مبارزه با استکبار و صهیونیسم بسازد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی صبح امروز در آیین زنگ سپاس معلم که در مدرسه حکمت اراک برگزار شد، اظهار داشت: هفته معلم و مربیان فرهیخته وظیفه شناس متعهد تبریک عرض می‌کنم، معلمان با همت بلند خود برای پیشرفت جامعه و نسل جوان تلاش و مجاهدت می‌کنند و در خط مقدم علم و دانش فعالیت می‌کنند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی افزود: استان مرکزی ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در زمینه رشد و توسعه علمی، رشد و تولید اقتصادی، صنعت، فناوری، کشاورزی، خدمات و غیره دارد که باید با همت مربیان، معلمان و کارگران شاهد تحول چشمگیر در همه عرصه‌های علم، اقتصادی، اخلاق، ایمان و معنویت باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: مدرسه حکمت و کلمه حکمت یادآور مفهوم بلندی است و این بسیار هوشیارانه و آگاهانه انتخاب شده است، حکیم در اسلام همان خداوند، انبیا و اولیای الهی هستند اما وقتی خداوند خواست فردی را جزو انبیا و اولیا معرفی کند لقمان حکیم را معرفی می‌کند و امروز امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی لقمان حکیم زمان خود و زمان حال هستند و باید از آنها پیروی کرد.

دری نجف آبادی با گرامیداشت یاد شهدای معلم کشور گفت: شهید مطهری معلم شاخص حوزه دانشگاه، مربی، انسانی هنرمند، آینده نگر، هوشیار، مودب و استوار بودند که در عرصه‌های علم و اندیشه، عمل و میدان جهاد و اجتهاد فعالیت داشتند و انسان‌های بزرگی پرورش دادند.

وی ادامه داد: مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد تا انسان‌های اندیشمند برای آینده کشور و جهان اسلام و جبهه مبارزه با استکبار و صهیونیسم بسازد، امیدواریم دانش آموزان و سرمایه‌‌های استان و کشور سرشار از ایمان، ادب، اخلاق و حکمت و با همت بلند برای ساختن ایرانی بلند و با عظمت و فرهنگ و ایران اسلامی نقش آفرین باشند و در این کاروان بزرگ پیشرو و پیش قراول باشند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • طرح ارتقاء فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا پایان تابستان به پیشرفت 30 درصد مي رسد
  • ۵ معلم از ۵ دهه؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • استفاده از نیروهای متدین در دانشگاه از کارهای استاد مطهری بود
  • ۵ معلم از ۵ دهه سینمای ایران؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • ۵ معلم از ۵ دهه ؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران
  • ۵ معلم از ۵ دهه ؛ از پرویز فنی‌زاده تا رضا عطاران 
  • بزرگترین بازیکنان ناکام تاریخ لیگ قهرمانان اروپا؛ بیشترین بازی اما بدون قهرمانی!
  • ببینید | عجیب‌ترین طراحی تاریخ فوتبال؛ عبور بازیکنان از خیابان برای رسیدن از رختکن به ورزشگاه!
  • مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد
  • غول نروژی در دنیای گیم؛ شخصیت ارلینگ هالند به بازی کلش آو کلنز اضافه می‌شود