Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه به منظور اجرای سیاست‌های مصوب احیای دریاچه و ایجاد امکان مدیریت جامع منابع آب حاصل از پساب اجرایی شده است.

آقای عابدین خرّم استاندار آذربایجان شرقی امروز در آیین افتتاح  طرح مهم احیای دریاچه ارومیه گفت: این طرح در مرحله نخست بهره برداری، سالانه حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده را با جلوگیری از هدر رفت و برداشت‌های غیرمجاز در مسیر خط لوله به دریاچه ارومیه منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آقای عابدین خرّم اظهار کرد: طرح انتقال پساب تصفیه شده تبریز به دریاچه ارومیه، شامل چهار جزء تاسیسات برداشت و جمع آوری پساب در ابتدای خط انتقال؛ خط لوله به طول ۱۰ کیلومتر با لوله‌های به قطر ۲هزار میلی متر، شیرخانه‌های واقع در مسیر خط لوله به تعداد ۲۶ واحد و همچنین تاسیسات تخلیه تحتانی و حوضچه آرامش در انتهای خط لوله است که برای اجرای آن تاکنون ۱۵۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی افزود: پس از پیگیری ویژه آقای  رئیسی برای تسریع در اتمام طرح‌های احیای دریاچه ارومیه طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز نخستین طرحی است که مرحله اول آن به همت مجموعه تلاشگر آب منطقه آذربایجان شرقی راه اندازی می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه بر اساس تصمیم ستاد احیای دریاچه ارومیه، ۱۱ درصد از حقابه این دریاچه سهم استان ما است که با روش‌های مختلف تامین می‌شود گفت: انتقال پساب تصفیه خانه تبریز به دریاچه ارومیه ۲۵ درصد از این رقم را محقق می‌کند.

رهاسازی آب سد‌های واقع در مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه یکی از این روش‌ها است. از اول فروردین امسال ۱۲ میلیون مترمکعب آب از سد قلعه‌چای به سمت دریاچه رهاسازی شده است.

آقای غفارزاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز گفت: انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز به دریاچه ارومیه مرحله اول آن ۷۰ کیلومتر بوده و ۱۰ کیلومتر آن توسط لوله انجام می‌شود که ظرفیت آن تا ۱۲۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

آقای غفارزاده خاطرنشان کرد: برای اینکه این افزایش محقق شود و پساب کلانشهر به طور کامل به دل دریاچه برسد مدول دوم تصفیه خانه تبریز باید تحویل داده شود.

وی افزود: انتقال پساب تصفیه شده تبریز به دریاچه ارومیه شامل چهار پروژه تاسیسات پرداخت و جمع آوری پساب در ابتدای خط انتقال خط لوله به طول ۱۰ کیلومتر و شیر خانه‌های واقع در مسیر خط لوله به تعداد ۲۶ حوضچه و همچنین تخلیه تحتانی و حوضچه آرامش در انتهای خط لوله می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: این طرح ابزاری برای مدیریت آب است که از برداشت‌های غیرمجاز جلوگیری کرده البته در ماه‌های گذشته برای مدیریت آب استان سردهنه سازی و مدیریت توسط دریچه‌ها برای کنترل آب انجام شده که این طرح‌ها نیز جزئی از ابزار‌های مدیریتی به حساب می‌آید.

آقای غفارزاده ادامه داد: طرح یاد شده باید ادامه یابد تا در مراحل بعدی هم به دریاچه ارومیه آب بیشتری برسد البته در ادامه باید مقطع خاکی برای این طرح ایجاد شود تا آب به طور کامل به دریاچه برسد و از هدر رفت آن جلوگیری شود بر این اساس امیدوارم با این طرح‌ها حق آبی دریاچه ارومیه احیا شود.

وی اعلام کرد: بر این اساس ۲۴۱ کیلومتر مسیر رودخانه‌های استان که به دریاچه ارومیه ختم می‌شود را لایروبی کردیم تا آب به طور مستقیم به دریاچه برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: این اقدام نخستین طرح دولت سیزدهم در استان برای احیای دریاچه ارومیه محسوب می‌شود.

جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از رود آجی‌چای، لایروبی ۲۴۱ کیلومتر از بستر رودخانه‌ها، اجرای آبیاری تحت فشار در ۶ هزار هکتار از اراضی واقع در حوضه دریاچه و کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در این حوضه با تغییر الگوی کشت از دیگر اقدامات انجام‌شده برای تامین آب مورد نیاز دریاچه ارومیه است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دریاچه ارومیه پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز تبریز به دریاچه ارومیه احیای دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی خط لوله آب منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۹۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح خط لوله فاضلاب و ایمن‌سازی خیابان شهیدان کاظمی انجام شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اصلاح خط لوله فاضلاب و ایمن‌سازی خیابان شهیدان کاظمی خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره اتمام عملیات ایمن‌سازی خیابان شهیدان کاظمی اظهار کرد: ایمن‌سازی محلی که در این خیابان نشست کرده بود و سبب آسیب به خط لوله قدیمی انتقال فاضلاب شده بود، انجام شد.

وی افزود: در راستای ایمن‌سازی خیابان مذکور خاک‌برداری و پرسازی محل توسط شرکت آب و فاضلاب انجام شد.

کد خبر 749547

دیگر خبرها

  • جابجایی خطوط انتقال آب شرب تبریز واقع در تقاطع باسمنج
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • کاهش ۶۰ درصدی مصرف ازن با بهره‌گیری از سامانه نانو حباب در فرایند تصفیه آب
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • تعریف ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه‌خانه برای ۹.۳ میلیون نفر
  • آزادسازی آب شرب از صنایع آذربایجان شرقی
  • حمایت آبفای کشور از پروژه های اولویت دار ایلام در حوزه آبرسانی
  • بهره مندی هشت روستای مجتمع امام علی (ع) شهرستان کرمانشاه از آب آشامیدنی
  • اصلاح خط لوله فاضلاب و ایمن‌سازی خیابان شهیدان کاظمی انجام شد
  • روایت ۲۰۰۰ نفری که بعد از چند دهه صاحب «آب» شدند