Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-28@10:07:18 GMT

افزایش ۵ درصدی ورودی به سد‌های کشور

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۹۶۵۴

سخنگوی صنعت آب از افزایش مخازن سد‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان بخاطر بارش‌های اخیر خبر داد.

به گزارش ایران اکونومیست ; فیروز قاسم زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: بارش‌هایی که از طریق سامانه بارشی کشور در جنوب کشور اتفاق افتاد، در جنوب شرق کشور شامل استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بخش‌های از استان‌های کرمان و فارس باعث تغذیه برخی سد‌ها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی صنعت آب­ افزود:­حدود ۶۵ میلیون متر مکعب در مخازن سد‌ها در استان سیستان و بلوچستان ذخیره سازی شده ­است و در استان هرمزگان هم پیش بینی می‌کنیم نهایتا حجم مخازن سد‌ها نسبت به روز شروع سامانه حدود ۲۰ میلیون متر مکعب رشد داشته باشد و ­امیدواریم با ادامه این بارش‌ها در استان خوزستان هم شاهد افزایش مخازن باشیم.

قاسم زاده درباره آخرین وضعیت سد‌های کشور هم گفت: ورودی به سد‌های کل کشور از ابتدای سال آبی تا الان حدود ۲۸.۸ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۴ الی ۵ درصد رشد نشان می‌دهد و­در مجموع، مخازن سد‌ها حدود ۴۷ درصد پرشدگی دارد.

سخنگوی ­صنعت آب در خصوص بارش‌های موسومی­ موسوم به مونسون که از نیمه دوم تیرماه ­در سطح کشور فعال بود، گفت:­ شروع این بارش‌ها از جنوب شرق کشور در سیستان و بلوچستان و هرمزگان آغاز شده و­ با گسترش به فلات مرکزی تا دامنه جنوبی رشته کوه البرز و دامنه ای‌های غربی­ زاگرس را تحت تاثیر قرار داده است. ­بیشترین تاثیر این بارش‌ها در نوار جنوبی کشور از جمله­ هرمزگان، سیستان و بلوچستان­، ­ فارس، کرمان و بوشهر بوده­ که در برخی نقاط به صورت موضعی تا بالای ۱۵ میلیمتر دریافت شده است. ­­

قاسم زاده افزود:­ پیش بینی می‌شود­ بارش‌ها در بخش‌های عمده دامنه غربی زاگرس، ­ دامنه جنوبی البرز و فلات مرکزی­ تداوم داشته باشد. ­

به گفته وی، بارش های­ مونسون اواخر خرداد ­از سمت اقیانوس ­هند با­ عدم تعادل حرارتی شروع درآسیا ­فعال­ می‌شوند و ­با چند هفته تاخیر ­از ­نیمه دوم تیر ماه ­ایران­ را نیز فرا می‌گیرد. باران‌های مونسنی هر تابستان تقریبا بصورت کم یابی در جنوب شرق کشور فعال هستند که­ امسال نسبت به ­دهه اخیر با شدت بسیار بیشتر­ هست که پس ­از پایان این سامانه و فروکش کردن آن­، تحلیل‌های لازم­ انجام میگیرد.

قاسم زاده تصریح کرد: ­بارش‌های موسمی یا بارش‌های مونسن هند که از جنوب شرق کشور وارد کشور می‌شوند معمولا سامانه بسیار ناپایدار هستند به این معنی که کانون بارش‌ها به شدت متغیر هستند و در پیش بینی‌ها هم عدم قطعیت بسیار بالای وجود داردکه­ همین امر باعث شده در سطح وزارت نیرو برای اینکه بتوانیم از نظر ایمنی ساز‌ها و هشدار که به مردم صادر کنیم تمهیداتی لازم­ اندیشده شده است­

وی گفت:­ در همین راستا ستاد فرماندهی سیل در وزارت نیرو جلسه های­ متعددی­ در هفته‌های اخیر برگزار کرده و سامانه بروزرسانی، ­ موارد پیگیری و رصد میشوند و ­تا الان­ نیز هشدار‌های لازم به استان‌های درگیر این موضوع به ویژه در آن‌های که ­شدت بارش‌ها بالا و احتمال سیلاب بالاست­ صادر شده ­و در همان استان‌ها با محوریت استانداران محترم، ­جلسه مدیریت بحران استان فعال شده است. ­

سخنگوی صنعت آب افزود: در جلساتی که در ستاد فرماندهی سیل برگزار شده ­محتوای تولید شده­ در اختیار وزارت کشور­ قرار داده شده است­­ تا گرو‌های امدادی و واحد های­ بحران با استفاده از این اطلاعات آمادگی لازم را داشته باشند.

قاسم زاده در پایان­ در خصوص­ بارندگی‌ها به مردم توصیه کرد­ و گفت: از هموطنان­ خواهشمندیم؛ تحت هر شرایطی­ در اطراف رودخانه و مسیل‌ها بویژه ­در مناطق پست و­دره‌ها اتراق نکنند ­چرا که بارندگی‌ها هم ناپایدار و هم از لحاظ زمانی و مکانی میتواند در یک بازه زمانی در یک منطقه بسیار کوچک اتفاق بی افتد و با شدتی که دارد باعث تند سیلاب شود و این تند سیلاب در مسیر خودش با یک دبی حداکثری که بسیار بالا­عبور میکند و منجر به خسارت زیادی در حاشیه رودخانه شود.

افزایش ۶ میلیون مترمکعبی ذخیره سد زاینده‌رود

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود گفت: بر اثر بارش‌های اخیر حدود ۶ میلیون مترمکعب آب وارد سد زاینده‌رود شده و با توجه به بارش‌های خوبی که در شهرستان چادگان و بالادست داشتیم، این روند ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازاصفهان، سیدمجتبی موسوی نایینی عصر امروز در جمع خبرنگاران پیرامون میزان بارش‌های سامانه مونسونی در سرشاخه‌های حوضه آبریز زاینده‌رود اظهار داشت: بر اثر بارش‌های اخیر حدود ۶ میلیون مترمکعب آب وارد سد زاینده‌رود شده و با توجه به بارش‌های خوبی که در شهرستان چادگان و بالادست داشتیم، این روند کماکان ادامه دارد.

وی افزود: میزان بارش‌ها در سرشاخه اصلی حوضه آبریز کوهرنگ، تا صبح روز جمعه ۳۷ و چهار دهم میلی‌متر بوده است.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از سد زاینده‌رود تصریح کرد: کوهرنگ در استان چهار محال بختیاری بعد نواحی برازجان یزد و نصرت آباد استان سیستان و بلوچستان از رکوردداران میزان بارندگی در شبانه روز گذشته بود.

وی متذکر شد: ما امیدواریم که در مدت زمان فعالیت سامانه مونسونی بارش‌های خوبی داشته باشیم، میزان و شکل بارش‌ها در این چند روز متنوع بوده، روز پنج‌شنبه بارندگی بیشتر در حاشیه جنوبی سد اتفاق افتاد و روزجمعه حاشیه شمالی سد درگیر بارندگی بود و امیدواریم که در کوهرنگ بارندگی خوبی داشته باشیم.

موسوی نایینی درخصوص شرایط فعلی سد زاینده‌رود گفت: امسال از نظر میزان بارندگی شرایط خوب نبود و در چهار ماهه نخست سال بارش‌ها ادامه پیدا نکرد و از طرف دیگر به دلیل افزایش دما، میزان مصارف هم افزایش پیدا کرد. به همین دلیل امیدواریم که بارش‌های اخیر بتواند حجم خوبی به سد اضافه کند.

وی در ادامه افزود: کارشناسان ما برآورد کرده‌اند که با بارش‌های اخیر حدود ۲۴ میلیون مترمکعب به ذخیره سد اضافه شود.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان جنوب شرق کشور بارش های اخیر سد زاینده رود مخازن سد ها میلیون متر بارش ها قاسم زاده استان ها صنعت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۹۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی ورودی شهر سراب به مناسبت هفته زمین پاک

 در این اقدام فرهنگی حدود ۴ هکتار از ورودی شهر سراب به همت ۴۰ نفر از پاکبانان شهرداری، جمعی از مسئولین و اهالی این شهرستان از زباله و نایلون‌های پلاستیکی پاکسازی شد.

 شهردار شهر سراب با بیان اینکه شعار امسال هفته‌ی زمین پاک، مشارکت مردم و زمین پاک در مقابل مدیریت پلاستیک نامگذاری شده است گفت: روزانه در این شهر حدود ۵۰ تن زباله تولید می‌شود که سرانه هر فرد حدود یک و نیم کیلو می‌باشد.

علیپورآزاد با اشاره به برنامه‌های شهرداری در مورد ساماندهی پسماند شهری افزود: در تلاش هستیم طرح تفکیک زباله‌ها از مبدا را با فرهنگ سازی و همراهی مردم اجرا کنیم.
وضعیت:

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟
  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • پیکوه طبس رکورددار بیشترین بارندگی در خراسان جنوبی
  • ثبت بیشترین بارندگی در پیکوه طبس با ۲۱ میلی متر
  • افزایش ۲۶ درصدی بارش در اردستان نسبت به سال آبی جاری
  • بهار پربارش امسال با افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • پاکسازی ورودی شهر سراب به مناسبت هفته زمین پاک