Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@03:23:24 GMT

هیئت مذهبی باید خانواده محور باشد

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۹۸۸۲

هیئت مذهبی باید خانواده محور باشد

زهرا نجاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نقش هیئت‌های مذهبی در ترویج گفتمان افزایش جمعیت اظهار کرد: هیئت‌های مذهبی باید دوست‌دار کودک و مادر باشند به این معنا که جایگاه مادری در هیئت‌های مذهبی باید تسهیل پیدا کرده و سبب زحمت نشود.

دبیر کارگروه جمعیت و فرزندآوری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین بیان کرد: اگرهیئت‌های مذهبی از ابتدا مسئله نیاز جامعه به افزایش جمعیت وفرزندآوری را در دستور کار خود قرار دهند، تمام برنامه‌های خود را محور همین مسئله طراحی کرده و تمام بخش‌های هیئت نیز حول این مسئله فعالیت می‌کنند چراکه برای هیئت این امر مهم تلقی شده و نتایج فعالیت آن نیز یقیناً مثمر ثمر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: لازم است هیئت‌های مذهبی در عمل دوست دار مادر و کودک باشند و تنها به شعار این مسئله اکتفا نکنند و اگر بنا است در هیئت‌های مذهبی حسینیه کودک وجود داشته باشد این حسینیه باید در دسترس مادر باشد و سبب شود تا کودک در فضای حسینیه یا همان مهد احساس امنیت و آرامش داشته باشد و از سوی دیگر فضای مهد باید به گونه‌ای باشد که مادر نیز نسبت به امنیت و آرامش فرزند خود احساس آرامش کند.

این مسئول ابراز کرد: کارکرد هیئت آموزش محور است به گونه‌ای که افراد باید در هیئت‌های مذهبی سبک زندگی ائمه را آموزش ببیند و در زندگی خود اجرا کنند حال اگر هیئتی خانواده محور نباشد و به گونه‌ای طراحی شده باشد که در آن فضایی برای کودک وجود نداشته باشد یا به اصطلاح برای مجردین یا زوجین بدون فرزند تعریف شده باشد دیگر نمی‌توان انتظار داشت که سبک زندگی ائمه در آن آموزش داده شود.

وی با بیان اینکه هیئت‌های مذهبی باید در زمان معین و مناسب آغاز به فعالیت کرده و در زمان مناسب خاتمه پیدا کنند تا مادر و کودک در هیئت‌های مذهبی اذیت نشوند عنوان کرد: هدف از هیئت مداحی، روضه و عزاداری نیست بلکه ما باید در هیئت درس بیاموزیم و با توجه به اینکه اباعبدالله به همراه خانواده و کودکان خود وارد کربلا شدند و همواره در کنار خانواده بودند هیئت‌های مذهبی ما نیز باید از این سبک اباعبدالله (ع) الگو بگیرند و خانواده محور باشند و اعضا خانواده در هیئت حضور داشته باشند تا تمام اعضا خانواده بتوانند از مکتب هیئت‌های مذهبی درس زندگی ائمه بیاموزند.

نجاری تصریح کرد: زمانی که خانواده محور بودن تنها در شعار خلاصه شود دیگر مادر و فرزند و چه بسا پدر خانواده انگیزه‌ای برای حضور در هیئت پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: باید دوست‌دار کودک بودن از زمان ورود کودک به هیئت به او القا شود و در طول مراسم نیز به قشر کودک احترام شود. گاهی شاهد آن هستیم که اعضا هیئت و حتی سخنرانان برخورد مناسبی با کودکان ندارند یا بارها به کودکان تذکر می‌دهند که سکوت را رعایت کنند که مسائل این چنینی از کارکرد هیئت به دور است.

این مسئول تاکید کرد: از سوی دیگر گاهاً فضای هیئت برای آموزش و کارکرد اصلی مناسب نیست و ما شاهد آن هستیم که کودکان در هیئت یا حسینیه هیئت حاضر می‌شوند و کارهای ساده‌ای نظیر نقاشی یا بازی انجام داده و خارج می‌شوند بدون آنکه چیزی آموخته باشند این در حالی است که باید فضا و برنامه‌های هیئت‌های مذهبی برای کودکان به گونه‌ای باشند که او را متوجه مراسم کند به این معنا که کودک در حین بازی متوجه اتفاقات هیئت نیز باشد که با این وجود مطالب هیئت به صورت غیر مستقیم در کودک اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: کودک در هیئت تعامل اجتماعی می‌آموزد و یا به طور مثال زمانی که برای دریافت نذری در صف می‌ایستد رعایت حقوق اجتماعی را می‌آموزد اما متأسفانه فضای هیئت‌های مذهبی و حسینیه‌های کودک از این کارکرد و فضا فاصله گرفته‌اند و مانند مهدکودک عادی فعالیت دارند.

نجاری در ادامه با بیان اینکه هیئت دوست دار کودک و خانواده باید به گونه‌ای باشد که تمام اعضا خانواده برای شرکت در هیئت مشتاق شوند گفت: در بحث جمعیت مسئله اصلی اقتصاد نیست بلکه مسئله مربوط به گره‌های ذهنی است که در ذهن خانواده‌ها ایجاد شده و بازگشایی این گره‌ها نیازمند اقدامات فرهنگی به صورت عملیاتی است.

وی افزود: حرکت و فعالیت بخش‌های هیئت‌های مذهبی باید در یک راستا بوده و شعار و عمل باید باهم تطبیق داشته باشد. گاهی عملکرد ما در حوزه جمعیت و ظرفیت هیئت کار ضد جمعیتی است به این معنا که محور گفتمان و بخش‌های مختلف هیئت جمعیت و فرزندآوری است اما در عمل خلاف این موضوع انجام می‌شود.

دبیر کارگروه جمعیت و فرزندآوری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین عنوان کرد: زمانی هیئت می‌تواند دوست دار خانواده و کودک باشد که بخش‌های مختلف هیئت به محوریت خانواده باور داشته باشند و تحمل خود را نسبت به حضور کودکان بالابرده و به این نتیجه برسند که فرزندان در هیئت مزاحمم نیستند. زمانی که هیئت‌های مذهبی به این باور و تحمل برسند می‌توانیم بگوییم که هیئت‌های مذهبی کارکرد خوبی در حوزه خانواده و کودک داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه مهد کودک هیئت‌های مذهبی نباید از محل استقرار مادران دور باشد ابراز کرد: کودک باید هیئت را مانند خانه خود بداند با این تفاوت که در هیئت فضای بزرگ‌تری را تجربه می‌کند همانطور که در منزل متوجه اشیا و محیط اطراف است در هیئت نیز متوجه مراسم است و با دیدن مراسم عزاداری او نیز عزاداری را از والدین خود که در هیئت حضور دارند می‌آموزد.

دبیر کارگروه جمعیت و فرزندآوری جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین در پایان گفت: از سوی دیگر زمانی که سایر افراد مادر و کودک را در هیئت می‌بینند و آرامش آن‌ها را درک می‌کنند و شاهد آن هستند که مادرو کودک در هیئت اذیت نمی‌شوند درک و ظرفیت خود را نسبت به موضوع کودک و هیئت افزایش می‌دهند.

کد خبر 5551905

منبع: مهر

کلیدواژه: حسینیه کودکان قزوین محرم 1401 سیلاب محرم 1401 بوشهر وقوع سیلاب ویروس کرونا ماه محرم مدیریت بحران بارش باران سیل کرمان کرمانشاه همدان خطبه های نماز جمعه سی امین سفر استانی دولت آمار کرونا هیئت های مذهبی جمعیت و فرزندآوری هیئت های مذهبی خانواده محور گونه ای دوست دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۹۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رحیم‌پور ازغدی: یهودی‌ها اصلا تمام شدند | در آمریکا می‌گفتند «مارگ بار اسرائیل» +فیلم

رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یهودیان در کل دنیا ۱۵ میلیون نفر هستند اصلا جمعیتی نیست، یهودیان در جهان تمام شدند. اکثر یهودیان اصلا مذهبی نیستند. آنها سکولار و عیاش و خوشگذاران هستند که اهل عبادت نیستند؛ یهودیانی هم که مذهبی هستند ضد اسرائیل هستند و پرچم آنها را آتش می زنند. یک زمانی فقط در ایران پرچم آمریکا و اسرائیل را آتش می‌زدند الان در ۱۲۰ کشور جهان آتش می‌زنند. یک زمانی در تنها در ایران مرگ بر اسرائیل می‌گفتند ولی الان در ده‌ها کشور و همه دانشگاه‌های آمریکا و اروپا مرگ بر آمریکا می‌گویند. چه کسی باور می‌کرد در دانشگاهای آمریکا شعار مرگ بر اسرائیل سر بدهند؟ یکی از مقامات امنیتی آمریکا رسما اعلام کرد اغتشاشات دانشگاهای آمریکا زیر سر ایران است./دانشجو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • تکیه خاتون‌آبادی؛ محور دومین رویداد تکیه‌گرد
  • آیت الله ابراهیم امینی و تربیت عقلانی
  • دسته‌روی هیأت‌های مذهبی در خراسان‌ شمالی برگزار می‌شود
  • رویداد جامعه‌پرداز برای شناسایی و ارتباط گیری با کنشگران حوزه خانواده
  • رحیم‌پور ازغدی: یهودی‌ها اصلا تمام شدند | در آمریکا می‌گفتند «مارگ بار اسرائیل» +فیلم
  • بهترین و بدترین خاطره معلم کودکان کار
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟