Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@13:53:17 GMT

سهم ناچیز تالاب گاوخونی از بارندگی‌های اخیر

تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۲۹۹۳۰

سهم ناچیز تالاب گاوخونی از بارندگی‌های اخیر

سهم تالاب بین‌المللی گاوخونی از بارندگی‌های اخیر حدفاصل روزهای ششم تا هفتم مردادماه بسیار ناچیز بوده است به طوری که هیچ سیلاب و روان آبی از شاخه زاینده‌رود و در محل ایستگاه هیدرومتری شاخ کنار، وارد تالاب بین‌المللی گاوخونی نشده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره محیط زیست استان اصفهان، حسین اکبری اظهار کرد: سهم تالاب بین‌المللی گاوخونی از بارندگی‌های اخیر حدفاصل روزهای ششم تا هفتم مردادماه بسیار ناچیز بوده است به طوری که هیچ سیلاب و روان آبی از شاخه زاینده‌رود و در محل ایستگاه هیدرومتری شاخ کنار، وارد تالاب بین‌المللی گاوخونی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: براساس پایش‌های میدانی، مقدار کمی روان‌آب از سمت گردنه ملأ احمد نائین و از طریق آبراهه مجاور کوه سیاه به شمال تالاب وارد شده که موقت و حجم آن بسیار کم بوده و به دلیل نبود امکانات سنجش، تعیین میزان دقیق آن میسر نیست و میزان تخمینی آن حدود ۱۰ هزار متر مکعب برآورد می‌شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی حفاظت محیط‌زیست استان ادامه داد: علاوه بر آن در روزهای ششم و هفتم مردادماه، دو سیلاب کوتاه مدت چند ساعته از سمت شرق و ارتفاعات قلعه خرگوشی در استان یزد وارد شرق تالاب شد که به دلیل نبود تجهیزات اندازه گیری، حجم دقیق آن مشخص نیست.

وی ادامه داد: از سمت جنوب و از طریق رودخانه موسوم به " واز" آبی از سمت شهرستان ایزدخواست به علت وجود سد به پایین دست سرازیر نشده است مگر اینکه روان‌آبی از آبراهه‌های پایین دست به سمت تالاب جریان یافته باشد که به علت شرایط بسیار صعب‌العبور دسترسی به جنوب تالاب، ورود احتمالی سیلاب و حجم آن مشخص نشده است.

اکبری خاطرنشان کرد: در سطح تالاب گاوخونی نیز متأسفانه هیچ‌گونه بارندگی ثبت و گزارش نشده است، بررسی‌های بیشتر و تکمیلی میدانی برای برآورد حجم وارد شده به تالاب در حال انجام است ضمن آنکه تصاویر ماهواره‌ای که تا چند روز آینده قابل دسترس خواهد بود، اطلاعات بیشتر و درک بهتری از نمایه‌ها و شاخص‌ها را از میزان سیلاب وارد شده به تالاب از شاخه‌های غیر زاینده‌رود و زیرحوضه، مشروط به اینکه هوا ابری نباشد، نشان خواهد داد که نتایج آن در هفته آینده مشخص خواهد شد.

وی افزود: در مجموع براساس بررسی‌های اولیه میدانی و اطلاعات دریافتی، میزان آبگیری و یا افزایش رطوبت موقتی و بسیار محدود و لکه‌ای تالاب، ناشی از بارندگی‌های اخیر، کمتر از یک درصد حداقل میزان نیاز آبی سالیانه تالاب، تخمین زده می‌شود که موجب تأخیر در خشک شدن کامل تالاب، باتوجه به عدم دریافت حقابه‌ها و در نتیجه غبارخیزی آن می‌شود.

کد خبر 592416

منبع: ایمنا

کلیدواژه: خشکی تالاب گاوخونی حقابه تالاب گاوخونی تالاب گاوخوني حیات تالاب گاوخونی مسیر تالاب گاوخونی مشکلات تالاب گاوخونی خسارات سیل در استان اصفهان هشدار سیل در استان اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق تالاب بین المللی گاوخونی بارندگی های اخیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۲۹۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر

ایسنا/فارس مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای فارس با ترسیم سیمای استان فارس در بارندگی اخیر از بروز پدیده بهاران پربارش در این استان خبر داد و گفت: تا امروز، ۷ اردیبهشت نزدیک ۹ میلی‌متر بارش تجمعی در سطح استان نازل شد و در مجموع از ابتدای سال آبی جاری تاکنون بخ‌طور متوسط، ۲۰۳ میلی‌متر باران در فارس باریده است.

سیاوش بهروز امروز، ۷ اردیبهشت در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: بارندگی‌های بهاری چهره کم آبی امسال را کمی ترمیم کرد و مجموع حجم آب پشت سدهای در حال بهره‌برداری استان را به ۴۰ درصد رساند.

وی افزود: میزان اختلاف بارندگی استان فارس با بارش بلند مدت مشابه یعنی میانگین ۵۵ ساله حدود ۳۰ درصد کاهش دارد.

مدیر مطالعات پایه منابع شرکت آب منطقه‌ای فارس با اشاره به میزان ثبت بارندگی در ایستگاه‌های مختلف گفت: بیشترین بارش طی جبهه بارندگی اخیر که شروع آن از ۳۱ فروردین ماه ثبت شده به ترتیب در شیراز با ۳۶ میلی‌متر، سوریان با ۳۳ میلی‌متر ، صفاشهر با ۲۸.۵ میلی‌متر و اقلید با ۲۸ میلی‌متر بوده است. 

وی اضافه کرد: بعدازظهر چهارشنبه گذشته بارش‌های رگباری و نقطه‌ای در مناطق مرکزی و شرقی استان فارس رخ داد که منجر به سیلابی شدن رودخانه‌های این مناطق شده است. از جمله بارش شدید در شهر شیراز به میزان ۳۶ میلی‌متر طی ساعات ۱۳ تا ۱۷ ثبت شد که منجر به آبگرفتگی معابر شهری و سیلابی شدن رودخانه خشک شیراز شد. 

بهروز ادامه داد: هر چند لطف خداوند شامل بندگانش شده است و بهبودی نسبی با نزول رحمت الهی شامل حال مردم شده است، لیکن تاکنون تنها ۷۰ درصد از میانگین بلند مدت بارندگی استان محقق شده است لذا صرفه‌جویی در کلیه بخش‌های مصرفی آب شامل شرب و بهداشت، صنعت و خدمات و به‌خصوص کشاورزی توصیه می‌شود.

به گزارش ایسنا، سال آبی از آغاز مهرماه هر سال تا پایان شهریورماه سال بعد است و امید می رود با یاری خداوند منان چند ماه باقی‌مانده تا سال آبی جاری میانگین بارش استان بالاتر برود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • احیای موقت گردشگری در تالاب بین‌المللی هامون
  • بارندگی در زارچ با ثبت کمترین خسارت
  • بارندگی شدید در زارچ با ثبت کمترین خسارت 
  • افزایش متوسط بارندگی استان فارس در سامانه بارشی اخیر
  • سیلاب، راه ۱۰ روستای بم را مسدود کرد
  • باران سیل‌آسای زواره خشت‌های شهر را با خود برد
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • اعلام میزان بارش‌های کهگیلویه و بویراحمد تا ساعت ۲۱:۳۰دیروز
  • میزان بارندگی در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد/ بیشترین بارش‌ها برای فرخشهر
  • میزان بارندگی امروز در چهارمحال‌ و بختیاری اعلام شد/بیشترین بارش‌ها برای فرخشهر