Web Analytics Made Easy - Statcounter

نمایندگان در جلسه علنی امروز با لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی موافقت کردند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، رسیدگی به لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وکلای‌ملت در این جلسه با کلیات و جزئیات لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی با 206 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 234 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.
در ماده واحده لایحه مذکور آمده است:

موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت‌های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی، مشتمل بر یک مقدمه و چهارده ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.

همچنین در تبصره ماده واحده لایحه مذکور ذکر شده؛ رعایت اصول هفتاد و هفتم(77)، یکصد و بیست و پنجم(125) و یکصد و سی و نهم(139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این موافقتنامه الزامی است.

ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در دفاع از این لایحه، بیان کرد: در لایحه مذکور به جزئیات اشاره شده است؛ در این لایحه به مواردی مانند معافیت مالیاتی، مصونیت در مقر دبیرخانه، مصونیت کارکنان، ارائه تسهیلات در اخذ ویزا به کارکنان توجه شده است البته تمامی این موضوعات در چارچوب قوانین و مقررات داخلی است.

وی ادامه داد: استقلال، تمامیت ارضی و قوانین جمهوری اسلامی مدنظر قرار گرفته و کمیسیون ملاحظات امنیتی و حفاظتی را به دقت مورد ارزیابی قرار داده است.

بر اساس این گزارش، در این جلسه نماینده دولت در موافقت با این لایحه، گفت: توانمندی کشورها در سازماندهی سازمان های منطقه ای و بین المللی از نمادهای اقتدار دیپلماسی هر کشور است، همچنین توان جذب سازمان های بین المللی و دبیرخانه های آن در پایتخت جمهوری اسلامی ایران رویداد مهمی است.

وی سازماندهی تشکل های پارلمانی مانند مجمع مجالس آسیایی را یکی از موفقیت ها و ابتکارعمل ها دانست و ادامه داد: استقلال و قوانین و مقررات جمهوری اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه جلسه سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه در جریان بررسی  لایحه مذکور در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: با توجه به ابهاماتی که در این موافقتنامه وجود دارد و همچنین مواردی که در این لایحه با قانون اساسی مغایرت دارد لازم است که این موارد حل و روشن شود چرا که ما در این موافقتنامه امتیازات و مصنونیت‌هایی را ایجاد می‌کنیم که لازم است در تمامی ابعاد مورد بررسی قرار گیرد.

طبق این گزارش، غلامرضا نوری قزلجه نماینده بستان‌آباد در موافقت با کلیات لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی گفت: این مجمع با ابتکار جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت و با توجه به فعالیت‌هایی که این مجمع انجام داد و همچنین حضور و فعالیت مستمری که میان مجالس دنیا انجام داده است، لذا لازم است که به این موارد توجه ویژه صورت گیرد.

نماینده بستان‌آباد در مجلس گفت: این مجمع با توجه به جمعیت کشورهای آسیایی بزرگترین تشکل در جهان است و در مناسبت‌های بین‌المللی تأثیرات قابل توجهی دارد اما با توجه به مواردی که مخالفان در خصوص ابهامات و مغایرت‌های این لایحه با قانون اساسی مطرح شد باید گفت که این مشکلات در دل خود لایحه حل شده است.

وی افزود: حس مشارکت و پرداخت عضویت و همچنین جذب دیپلمات‌های سایر کشورها نیز می‌تواند باعث تقویت این مجمع شود لذا لازم است به این نکات توجه و اهتمام ویژه صورت گیرد و با رأی قاطع به این لایحه دبیرخانه این مجمع در تهران تثبیت شود.

همچنین محمدرضا صباغیان نماینده بافق در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: کسی با اصل نفس این کار مخالفتی ندارد اما با توجه به اینکه دبیرخانه این مجمع در تهران خواهد بود باید امتیازات و مصونیت‌هایی را برای آن در نظر گرفت بنابراین باید به این سوال پاسخ داد که امتیازات و مصونیت‌هایی که در نظر گرفته می‌شود مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند یا خیر. نفس کار خوب است و ما حمایت می‌کنیم اما باید به ابهامات موجود پاسخ داد.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به مصونیت‌هایی که وجود دارد و با توجه به اینکه مغایرت‌هایی نیز با قانون اساسی در این لایحه دیده شده است لازم است نماینده دولت به خوبی توضیحات لازم را در خصوص این ابهامات بیان کند.

در ادامه محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس در موافقت با کلیات  لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و مجمع مجالس آسیایی و در رابطه با حقوق، مزایا و مصونیت های دبیرخانه دایمی مجمع مجالس آسیایی نیز گفت: نفس تشکیل این مجمع با توجه به حوادثی که در اطراف کشور ما اتفاق می‌افتد، بسیار خوب و مناسب است. همچنین با توجه به اقدامات تروریستی که طی سال‌های اخیر در اطراف کشور صورت گرفته است این مجمع می‌تواند بستر بسیار خوبی برای مبارزه با این حوادث باشد.

نماینده مردم اراک در مجلس ادامه داد: ایجاد توسعه همه‌جانبه میان کشورهای آسیایی می‌تواند در زمینه‌های مختلف باعث تحکیم روابط شود از طرفی نیز این مجمع می‌تواند باعث ایجاد اتحاد کشورهای آسیایی در مقابل زورگویی‌های کشورهای غربی و آمریکا باشد لذا باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کرد تا بتوانیم این مجمع را به تثبیت برسانیم.

وی افزود: تثبیت دبیرخانه این مجمع باعث خواهد شد که جایگاه این مجمع محکم‌تر شود و قصد ما از این موافقتنامه دائمی کردن دبیرخانه آن است که لازم است با رأی قاطع به این موافقتنامه روابط پارلمانی را نیز توسعه دهیم.

انتهای‌ پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مجمع مجالس آسیایی رابطه با حقوق قانون اساسی لایحه مذکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۰۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسات علنی هفته جاری مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه (۱۲،۱۱،۹) اردیبهشت ماه برگزار می شود و موارد زیر در دستور کار این هفته صحن علنی مجلس قرار می گیرد:

در این هفته قرار است گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بخش دوم (جداول بودجه) بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سودا گری و سفته بازی و طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم بررسی شود.

همچنین نمایندگان در هفته پیش رو ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی ‎در مورد لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار،گزارش کمیسیون انرژی در مورد لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری و گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) را بررسی می کنند.

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح دوفوریتی استفساریه تبصره (۲) ماده واحده قانون اصلاح بند (و) ماده ۴۴ قانون برنامه ۵ ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران،گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری پرتغال در حوزه های زبان، آموزش و فرهنگ و رسانه های جمعی و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح استفساریه جز (۱) بند (الف) ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار صحن علنی این هفته مجلس قرار می گیرد.

همچنین گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان، لایحه یک فوریتی الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۳) وگزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ‎ماده ۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه این هفته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی می شود.

گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت مالی ، لایحه اصلاح تبصره (۵) الحاقی به ماده واحده قانون سرباز قهرمان و واحده گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی از دیگر برنامه های هفته جاری صحن علنی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

گزارش کمیسیون فرهنگی در مورد لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی، گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح یک فوریتی الحاق (۷) تبصره به ماده (۷) اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال و گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد لایحه پروتکل ارزیابی اثرات زیست محیطی ‎فرامرزی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر در دستور کار هفتگی مجلس در هفته جاری قرار گرفت.

متن کار دستور جلسات صحن علنی مجلس را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • منابع بودجه ۱۴۰۳ تصویب و جدول حقوق و مزایا رد شد
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • کیهان: فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف! /جمهوری اسلامی: روحانیت خودش پیشقدم شود/از پرواز با بال استعداد‌ها تا پرواز با جت شخصی
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • بازدید جمعی از نمایندگان تهران از اداره کل انتقال خون استان تهران
  • لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا
  • مجلس بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • بررسی لایحه جداول بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار هفتگی مجلس قرار خواهد گرفت