Web Analytics Made Easy - Statcounter

پیر شدن جمعیت کشورهای اروپایی نیاز آنان را به نیروی درمان و مراقبت افزایش داده است اما در همین حال بیشتر کشورهای اروپایی با کاهش این نیروها به دلیل دستمزد ناکافی و نیز بیماری‌های همه‌گیر مواجه هستند.

به گزارش روز یکشنبه ایران اکونومیست، از روزنامه فرانسوی لوموند، کمبود نیروی درمان و مراقبت در جهان مساله‌ای جدی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند تا سال  ۲۰۳۰ میلادی میزان کمبود نیرو در این بخش به ۱۵میلیون متخصص برسد. هرچند که کشورهای کم‌درآمد بیش از همه با این کمبود مواجه هستند اما به شکل کلی همه کشورها، صرف نظر از سطح توسعه‌، در آموزش، استخدام و توزیع این نیروهای کار با چالش‌هایی مواجه هستند.

این مساله مدتی است که خود را نشان داده و علل آن نیز اینگونه مطرح می‌شود: جمعیت جهان در حال پیر شدن است و این به معنای آن است که افراد بیشتری نیازمند مراقبت هستند و همچنین افزایش بیماری‌های مزمن. این در حالی است بکارگیری نیروهای درمانی و مراقبتی با میزان بازنشستگی آنان متناسب نیست همچنان که ظرفیت‌های آموزشی نیز محدود است.

در کنار این مسائل، بحران مرتبط با همه‌گیری کرونا نیز شرایط را وخیم‌تر کرده است. یک مطالعه سازمان جهانی بهداشت که نتایج آن در ماه جاری میلادی منتشر شد، نشان می‌دهد، در آغاز همه‌گیری، در اروپا، خدمات بیمارستانی، مراقبت‌های دندان‌پزشکی و خدمات سلامت روان بیشترین اختلال را در ارائه خدمات ترجمه کردند. پس از آن بخش‌های مراقبت‌های اولیه و اورژانس هستند که هنوز با این مساله دست به گریبانند. این درگیری تقریبا همه کشورهای اروپایی را شامل می‌شود.

چندی پیش گزارش هایی از بروز بحران در بخش‌های اورژانس فرانسه منتشر شد. لو موند در این گزارش وضعیت را در چند کشور اروپایی دیگر نیز بررسی کرده است:

استفاده گسترده از نیروی کار خارجی در آلمان

کمبود نیروی پرستاری در آلمان مشکل جدیدی نیست، اما در سال های اخیر بدتر شده است. بر اساس مطالعه اخیر انجام شده توسط مرکز صلاحیت برای کارگران ماهر برای وزارت اقتصاد آلمان، بیش از ۳۵ هزار فرصت شغلی در بخش خدمات درمان و مراقبت تا پایان سال ۲۰۲۱ پر نشده است که این میزان در یک دهه حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

کلاوس راینهارت رئیس اتاق پزشکان فدرال آلمان سال گذشته اعلام کرد: وضعیت کارکنان در بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان و مراکز مراقبت به‌طور مشهودی رو به وخامت است.

وی همچنین هشدار دادر اگر کاری در این زمینه انجام نشود، سیستم درمانی در خطر فروپاشی قرار می گیرد.

در مواجهه با این کمبود، استفاده از نیروی کار خارجی به شکل گسترده در دستور کار قرار گرفته است. از هر ۵ پزشک شاغل در آلمان، یک نفر در خارج از کشور متولد شده است. سوری ها با ۵۰۰۰ پزشک بزرگترین گروه را تشکیل می دهند. در خانه های سالمندان، بیش از یک سوم مراقبان و پرستاران از خارج از کشور، عمدتاً از کشورهای اروپای شرقی و جنوبی و نیز از ویتنام و فیلیپین می آیند.

انگلیس و بحران در خدمت بهداشت ملی 

خدمات درمانی رایگان در انگلیس که از پیش از برگزیت با مشکلاتی مواجه شده بود. همه گیری و نیز سرمایه‌گذری ناکافی در در ده سال گذشته عامل بحران کنونی محسوب می شود. این کشور نیز برای جبران کمبود روی نیروی متخصص خارجی حساب کرد. به این ترتیب در سال ۲۰۲۱، ۱۴.۶ درصد کارکنان خدمات درمانی و مراقبتی را غیرانگلیسی‌ها تشکیل دادند که ۵.۴ درصد آنان اروپایی بودند.

به دنبال پزشک

با بازگشت بسیاری از نیروهای متخصص به کشورهای خود، امروز شش میلیون و ۵۰۰ انگلیسی مجبورند برای مشورت با متخصص هفته ها و یا ماه ها منتظر بمانند. در غیر اینصورت به مراجعه به بخش خصوصی مجبور می‌شوند که هزینه درمانی آن بازگردانده نمی شود.

بیش از ۶.۵ میلیون بریتانیایی هفته‌ها یا ماه‌ها برای قرار ملاقات با یک متخصص منتظر می‌مانند و تعداد بیشتری از آنها مجبور می‌شوند به دنبال درمان در بخش خصوصی باشند. ، که به خصوص در صورت تشخیص سرطان، بازپرداخت نمی شود.

بلژیک در اندیشه اصلاح خدمات پزشکان عمومی

کمبود پزشک عمومی یکی از مشکلات اصلی سیستم بهداشت بلژیک است. فرانک وندنبروک وزیر بهداشت این کشور قصد اصلاح خدمات پزشکان عمومی را دارد. در این کشور از هر دو منطقه یکی با کمبود شدید پزشک عمومی مواجه است. دولت قصد دارد با دایر کردن مطب های عمومی مساله توزیع پزشکان عمومی را مرتفع کند. همچنین تفویض برخی وظایف آنان به پرستاران و داروسازان نیز در نظر است.

مساله کمبود پرستار نیز در این کشور در نتیجه همه‌گیری کووید۱۹ بحرانی شد. در حال حاضر ۲۰ هزار موقعیت شغلی برای پرستاران خالی است. کارکنان بیمارستان ها خسته هستند و یا دستمزدهای بهتر جذب کشورهای همسایه به ویژه لوکزامبورگ می شوند. برخی اتحادیه ها اعلام می کنند که کمبود پرستار به مرگ بسیاری منجر شده است و وضعیت را نگران کننده می دانند هر چند که دولت با تردید به این هشدار می‌نگرد.

اعتصاب کارکنان بخش خدمات درمانی در اسپانیا

بر پایه آخرین آمار ارائه شده مربوط به پایان ماه مه (تیر) ۷۰۰ هزار اسپانیایی در فهرست انتظار عمل جراحی قرار دارند. بطور متوسط هر بیمار ۱۲۳ روز در نوبت جراحی است. این آمار در برخی مناطق خودمختار نظیر آراگون و کاتالونیا به ۱۸۳ و ۱۵۶ روز هم می رسد. همچنین ۳۰ درصد بیماران بیش از ۶ ماه منتظر رسیدن نوبت جراحی هستند.

نوبت ویزیت برای پزشکان هم وضعیت بهتری ندارد. زمان انتظار ویزیت در مادرید هم ۱۵ روز تا سه هفته است وهمین امر بیماران را به سمت اورژانس ها می کشاند و نتیجه‌ آن هم افزایش بیماران در آن بخش است. هم اکنون مشکلات ناشی از گرمای هوا و نیز بالاگرفتن ابتلا به کرونا جمعیت زیادی را در اسپانیا روانه بخش های اروژانس کرده است.

هشت هزار پرستار در ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) در اعتراض به کمبود منابع انسانی و میزان کار غیرقابل تحمل دست به اعتراض زدند. در مادرید نیز ۲۵ ژوئن (۴ تیر) پزشکان عمومی در اعتراض به تعطیلی ۲۰ مرکز اروژانس راهپیمایی کردند.

خروج پزشکان یونانی از کشور و پیوستن به بخش خصوصی

چندی پیش خبر حذف بخش جراحی و اورژانس شبانه یک مرکز اورژانس در شمال یونان در حالی مطرح شد که پزشکان آن به خارج از کشور مهاجرت کردند و این مرکز تنها دو پزشک تمام وقت دیگر به ارائه خدمات گذشته قادر نبود.

مساله مهاجرت پزشکان پیشتر نیز در یونان تجربه شده بود. در جریان بحران اقتصادی ۲۰۱۰-۲۰۱۸ میلادی ۲۰ هزار پزشک به خارج از کشور رفتند و ۲ هزار نفر نیز بخش دولتی را رها کردند. این مساله در جریان همه گیری کرونا نیز تکرار شد.

در یونان سرانه پرستار، حدود سه نفر برای یک هزار یونانی است و این رقم در فرانسه بیش از ۱۱ نفر است. همچنین برخی از جزایر یونان فاقد آمبولانس هستند. در برخی از جزایر نیز تعداد کارکنان بخش های درمانی از هر ۱۵ نفر به ۵ نفر کاهش یافته است.

سوئد آماده گذراندن تابستانی دشوار در بیمارستان ها

در سوئد صحبت از تابستان سیاه است. در نوربتن در شمال سوئد، مدیریت یک بیمارستان تصمیم گرفت بخش اطفال را به مدت دو هفته تعطیل کند. کودکانی که در آنجا بستری هستند به مرکز دیگری در ۲۵۰ کیلومتری منتقل شدند.  در یومئا در جنوب، نیز تمام اقدامات درمانی تا اطلاع ثانوی لغو شده است. در سراسر کشور، بخش های اورژانس تحت فشار هستند. بیماران ساعت ها و اغلب در راهروها منتظر می مانند و دلیل همه این موارد کمبود نیروست.

کمبود نیروی کار در بیمارستان‌های سوئد مساله تازه‌ای نیست، اما وضعیت رو به وخامت رفته است: کمبود پزشک عمومی به فزایش مراجعه بیماران به اورژانس منجر می‌شود. آمار شورای ملی مهارت های سلامت نشان می‌دهد که به ازای هر یک هزار و ۵۰۰ بیمار باید ۲ هزار و ۵۰۰ نیروی خدمات درمان ومراقبت استخدام شوند که این عدد دو برابر تعداد مشغول به کار فعلی است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: انگلیس ، فرانسه ، فیلیپین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: انگلیس فرانسه فیلیپین درمان و مراقبت بیمارستان ها پزشکان عمومی خارج از کشور کمبود نیروی خدمات درمان همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۰۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اظهارات تکان‌دهنده؛ بزرگان ما برای درمان سریع به اروپا می‌روند | چرا دنبال پزشک حزب‌الهی نیستید؟ | فیلم

فیلمی قدیمی از مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس در فضای مجازی بازنشر شده است. پزشکیان در این مصاحبه گفت: «مجتهدین و بزرگان ما وقتی مریض می شوند سریع به اروپا می روند، چرا برای اقتصاد بیمار، صنعت، بانکداری و کشاورزی به سراغ اروپا نمی روید»/ viral vids

 

دیگر خبرها

  • اظهارات تکان‌دهنده؛ بزرگان ما برای درمان سریع به اروپا می‌روند | چرا دنبال پزشک حزب‌الهی نیستید؟ | فیلم
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • پیشگیری از بیماری‌های احتمالی بعد از سیل چابهار
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • «هزینه‌های دندانپزشکی گران نیست؛ درآمد مردم کم است»
  • آیت‌الله شیرازی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد
  • فاصله ازدواج و فرزندآوری به ۳ سال رسیده است
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور