Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو شورای شهر تهران گفت: مطابق شرح وظایف مشخص شده در مدیریت سیلاب، دولت وظیفه اصلی کنترل و دفع خطرات سیلابی نقاط خارج از شهرها را بر عهده دارد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ حجت‌الاسلام آقامیری امروز در جریان هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران در تذکری با اشاره به حادثه سیلاب امامزاده داوود(ع)، از دو مولفه پیش‌بینی و پیشگیری به عنوان اصلی‌ترین وجوه ترسیم و تعریف اقدامات لازم در پروسه مدیریت سیلاب یاد کرد و گفت: در فرآیند پیش‌بینی با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و تکنولوژی‌های نوین در شناخت به وقت و اعلام هشدارهای لازم در رخ دادن حادثه سیلابی می‌توان سطح آسیب و خطرات سیلاب پیش رو را به شکل محسوسی کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مهم با بهره‌مندی و نصب سامانه‌های برگرفته از تجهیزاتی نظیر باران‌سنج، سطح‌سنج و سامانه آنلاین اعلام هشدار سریع قابل دستیابی است که در مواقع بحران و پیش از وقوع حادثه بتوان جان تعداد کثیری از شهروندان قرار گرفته در محیط حادثه را نجات داده و از آسیب‌های محتمل تا حد امکان جلوگیری کرد.

وی در خصوص مولفه پیشگیری با بیان اینکه می‌توان با انجام اقدامات "آبخیزداری" در بالادست و بخصوص جغرافیای کوهستانی از یک سو از سرازیر شدن جریان‌های واریزه‌ای و از سوی دیگر با انجام مستمر "لایروبی، پاک‌سازی و بهسازی عمرانی" مسیل‌ها و رودخانه‌ها، مسیر عبور و گذردهی رواناب را تسهیل کرد، تصریح کرد: احداث و نگهداشت شبکه مدیریت آب‌های سطحی" نیز تکمیل‌کننده پروسه مهار و هدایت و دفع رواناب در این مهم خواهد بود و لذا در اقدامات پیشگیرانه می‌توان سه اصل آبخیزداری، لایروبی و توسعه و نگهداشت شبکه مدیریت آب‌های سطحی را به عنوان زنجیره اصلی فرآیند پیشگیرانه مدیریت سیلاب نام برد.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تحلیل حادثه رخ داده گفت: این حادثه از منظر فنی در حوضه آبریز کن از ناحیه کوهستانی البرز مرکزی که از مناطق مرتفع بالادست سرچشمه می‌گیرد، رخ داده است. آبراهه‌هایی چون کشار، رندان و امامزاده داوود از اصلی‌ترین سرشاخه‌های این حوضه آبریز است و حوادث متعدد وقوع سیلاب رودخانه کن در سنوات گذشته نظیر سال 1394، اهمیت توجه ویژه به اقدامات پیشگیرانه و بهره‌مندی از اصول فنی پیش‌بینی را در این جغرافیا دو چندان می‌کند و انتظار بوده که دستگاه‌های متولی امر به نحوی در این خصوص اقدام شایسته را مستمرا در دستور کار قرار دهند.

آقامیری با بیان اینکه مطابق شرح وظایف مشخص شده در مدیریت سیلاب، دولت وظیفه اصلی کنترل و دفع خطرات سیلابی نقاط خارج از شهرها را بر عهده دارد، اظهار کرد: ارزیابی فنی اولیه از حادثه مذکور، نشان‌دهنده حرکت جریان واریزه‌ای از کوهستان‌های مشرف به مسیر رودخانه با مدل سیلاب سریع یا فلش فلاد بوده است؛ به طوری که در این جریان واریزه‌ای، توده‌های خاک اشباع از آب و قطعات سنگ از دامنه کوه‌ها به پایین سرازیر شده و وارد کانال مسیر رودخانه گردیده و با مدفون ساختن اشیای سر راه خود نظیر خودرو، شروع به تخریب کرده است. نکته قابل توجه دیگر، وجود تنگ‌شدگی و مسقف بودن مسیر رودخانه در محدوده امامزاده بوده که به تعبیری گلوگاه سیلابی را رقم زده و ورود جریان واریزه‌ای در این نقطه منجر به حادثه تلخ رخ داده، گردیده است.

وی با بیان اینکه بنا به لزوم پیگیری و ارزیابی دقیق حادثه رخ داده جهت جلوگیری از وقایع اینچنین و گزارش شفاف به شهروندان ضروری است، خواستار ارائه گزارش دستگاه‌های دولتی وزارت جهاد، وزارت نیرو (آب منطقه‌ای)، سازمان هواشناسی و ارائه گزارش نحوه عملکرد سامانه و تجهیزات مدرن هشدار سیلاب توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران به قید فوریت در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران شد.

نایب‌رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در عین حال موارد مورد گزارش را به شرح ذیل اعلام کرد:

1. نحوه انجام پروسه آبخیزداری در دو بخش نگهداری و بهره‌برداری مطلوب از تاسیسات و سازه‌های موجود و نیز توسعه و احداث آبخیزداری مطابق برنامه مدون توسط وزارت جهاد
2. نحوه انجام فرآیند لایروبی، پاک‌سازی و ایمن‌سازی مسیر رودخانه جهت گذردهی مطلوب رواناب توسط وزارت نیرو (آب منطقه‌ای)
3. چرایی عدم اقدامات اجرایی در رفع گلوگاه سیلابی رودخانه کن در محدوده عبور از امامزاده توسط وزارت نیرو (آب منطقه‌ای)
4. نحوه عملکرد و چرایی عدم اعلام هشدار تخلیه سریع سامانه‌های پیش‌بینی و هشدار سیلاب نصب شده توسط سازمان هواشناسی و آب منطقه‌ای
همچنین لازم است شهرداری تهران نسبت به ارائه گزارش دقیق در خصوص موارد ذیل اقدام کند.

1. نحوه عملکرد سامانه و تجهیزات مدرن هشدار سیلاب توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران (باران‌سنج، سطح سنج و پیش‌بینی آنلاین) که مطابق گزارش واصله طی سنوات اخیر در بالادست پایتخت بخصوص در محدوده امامزاده داوود تجهیز و نصب شده‌اند.
2. گزارش پیشبرد برنامه عملیاتی پیاده‌سازی طرح جامع احیا و ساماندهی رودخانه‌های شهر تهران
3. اقدامات عملیاتی رفع خطرات فرونشست شن چاله‌های منطقه در همجواری با رودخانه کن

به گزارش تسنیم، زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران نیز در تذکری ضمن تسلیت درگذشت جمعی از هموطنانمان در حوادث ناشی از سیلاب‌های اخیر اظهار کرد: از تلاش شبانه‌روزی نیروهای امدادی در امدادرسانی به شهروندان تهرانی قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه در سال 1387 توافقنامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و وزارت نیرو با هدف «ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در روند حفاظت از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و هماهنگی در مدیریت کارآمد سیلاب در شهر تهران» منعقد شد، اظهار کرد: به منظور ایجاد وحدت رویه و ایجاد زمینه اجرای مفاد توافقنامه مقرر شد کمیسیون هماهنگی مدیریت سیلاب شهر تهران تشکیل شد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تعیین اعضای کمیته اجرایی و تصویب اولویت‌های کاری، بررسی و تصویب راهکارهای پیشنهادی کمیته اجرایی و ارائه گزارش‌های مستمر از نتیجه اقدامات و فعالیت‌های انجام پذیرفته در چارچوب توافقنامه، از جمله شرح وظایف کمیسیون مذکور ذکر شده است.

شمس‌ احسان افزود: در ماده 3 توافقنامه، تعهدات وزارت نیرو مبنی بر انجام مطالعات پهنه‌بندی سیل و تعیین حد بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های شهر تهران تعیین شود؛ همچنین در ماده 4 تعهدات شهرداری تهران، انجام مطالعات ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌های شهر تهران و همچنین به هنگام‌سازی طرح جامع جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی شهر تهران عنوان شد.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: در ماده، تعهدات مشترک مبنی بر همکاری در انجام مطالعات پهنه‌بندی سیل، تعیین حدود بستر و حریم رودخانه‌ها، همکاری در روند آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها، تبادل داده و اطلاعات فنی و همچنین شناسایی و تعیین تکلیف مسیل‌های متروکه عنوان شد.

وی گفت: با توجه به گذشت 14 سال از زمان انعقاد این توافقنامه، از شهردار تهران تقاضا دارم ضمن ارائه گزارش دقیق از اقدامات و نتیجه فعالیت‌های صورت گرفته ذیل این توافقنامه به صحن شورا، به برگزاری منظم جلسات کمیسیون و انجام اقدامات موثر و کارآمد در مدیریت سیلاب شهر تهران اهتمام لازم را داشته باشند.

به گزارش تسنیم، سوده نجفی نیز ضمن ارائه آمار از تعداد کشته‌شدگان سیل در سال‌های گذشته گفت: متاسفانه در سیل روزهای اخیر بیش از 60 نفر جان خود را از دست داده‌اند و حدود 30 نفر مفقود شده‌اند.

وی‌ تاکید کرد: به دلیل توپوگرافی خاص شهر، ارتفاع زیاد از سطح دریا، رشد فزاینده جمعیت در سطح شهر، اختلاف ارتفاع در نقاط مختلف شهر و توسعه واحدهای صنعتی در حومه شهر تهران و‌ تغییرات گسترده در نتیجه بزرگراه‌سازی‌هایی که در تهران انجام شده و همچنین وضعیت رود دره‌ها تهران دارای وضعیت بسیار پیچیده و آسیب‌پذیر است.

عضو‌ هیئت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه مطالعات گسترده‌ای در طول سال‌های اخیر صورت گرفته است ادامه داد: ما دچار یک فراموشی تاریخی شده‌ایم چرا که هر چند سال یک بار سیل رخ می‌دهد و جان تعداد زیادی از هموطنان را می‌گیرد و تا بحران و سیل بعدی به فراموشی سپرده شده است.

نجفی با اشاره به اینکه نقشه آسیب‌پذیری ناشی از سیلاب تهران می‌تواند بازتاب مناسبی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی مناطق مختلف شهر تهران ارائه دهد، افزود: آسیب‌پذیری مطرح شده روی بافت فرسوده و‌ پرتراکم‌ بسیار اثرگذار بوده و منطبق است و در بسیار از مناطق شهر این مسئله جدی است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر با اشاره به اینکه براساس ماده 58 توسعه برنامه دوم توسعه شهر تهران شهرداری موظف است طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب شهر تهران را با همکاری وزارت نیرو و سایر و نهاد‌های ذی‌ربط در سال اول برنامه تدوین ‌و برنامه‌های اجرایی آن را پس از تصویب شورا مطابق طرح زمان‌بندی و‌ برنامه مذکور در طی سال‌های برنامه اجرایی کند.

وی با اشاره به ماده 59 و 60 برنامه توسعه شهر تهران و همچنین ماده 84 برنامه سوم توسعه شهر تهران که شهرداری را موظف به پیشگیری طرح سیلاب نسبت به عملیاتی کردن طرح جامع مدیریتی آب‌های سطح تهران شامل طراحی و اجرایی پروژه‌های توسعه بهبود و عملکرد شبکه‌‌ای اصلی ‌و فرعی، تهیه سامانه جامع اطلاعات مکانی و توسعه شبکه‌‌ای پایش کمی و کیفی بارش روان آب و پیاده‌سازی نظام نگهداشت مجاری تاسیسات موجود و مدیریت آب‌های سطحی و پیاده‌سازی سامانه هشدار سیلاب‌‌ها با همکاری وزارت نیرو و سازمان هواشناسی اقدام کند.

نجفی از شهرداری تهران خواست ضمن ارائه گزارش دقیق از تکالیف و الزامات قانونی خود در حوزه سیلاب به شورای شهر تهران، در خصوص حفاظت و ساماندهی رودخانه‌ها، بهسازی مسیل‌های شهری، استفاده بهینه از روان آب‌های شهری، ایجاد مدیریت یکپارچه و واحد در مدیریت سیلاب شهری با بهره‌گیری از مدل‌سازی کامپیوتری به توسعه پایدار کلانشهر تهران، افزایش ارتفاع نهرها و ورودی کانال‌ها ‌تله‌های زباله‌گیر، لایروبی مستمر و روزانه انهار و‌ کانال‌ها و همچنین هدایت آب‌های سطحی به کانال‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.

دستکاری مسیر آبراهه در امامزاده داوود به یک کانال بتنی باریک باعث سیل شد تعداد جانباختگان سیل امامزاده داوود به 22 نفر رسید رئیس سازمان هواشناسی: با 20 تا 30 میلیمتر باران نباید در امام زاده داوود سیل می‌آمد/واکنش تاجبخش به دیوان محاسبات

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای شهر تهران شورای شهر تهران عضو شورای شهر تهران سازمان هواشناسی مدیریت سیلاب امامزاده داوود شهرداری تهران مسیر رودخانه هشدار سیلاب ارائه گزارش خطرات سیلاب آب های سطحی آب منطقه ای وزارت نیرو رودخانه ها آب های سطح سیلاب شهر پیش بینی طرح جامع رخ داده مسیل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۱۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقاط حادثه خیز با احکام برنامه و منابع مالی مناسب رفع می شود

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نقاط حادثه خیز با احکام برنامه توسعه و منابع مالی مناسب رفع می شود، از افتتاح محور مراغه هشترود در چند ماه آینده، تسریع در تکمیل محور تبریز ارومیه با تزریق مالی و بهره برداری از محور تبریز صوفیان در هفته دولت خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۷ اردیبهشت در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی ضمن افتتاح ۸۴۰۴ واحد مسکونی و بازدید از برخی پروژه های آزادراهی، بزرگراهی و آغاز عملیات اجرایی برخی از پروژه های شهرهای جدید، بازآفرینی شهری و شهرسازی در جمع بندی سفر خود به استان گفت: امروز در سفر به استان هم آغاز عملیات اجرایی و هم بازدید از پروژه ها و هم افتتاح های مناسبی در بخش مسکن انجام شد. همچنین امروز برای جمع بندی در بخش های مختلف دو جلسه کمیسیون حمل و نقل و ایمنی استان و جلسه شورای مسکن برگزار شد.

انجام بهسازی و روکش آسفالت محور تبریز زنجان با منابع وزارت راه وشهرسازی

بذرپاش توضیح داد: در حوزه محورهای مواصلاتی یکی از محورهای پرمساله استان محور تبریز-زنجان است که مشکلات جدی دارد به این دلیل که سرمایه گذاری به عنوان شراکت با ما در وزارت راه و شهرسازی به دلیل مکفی نبودن عوارض بهسازی در طول سال ها در این مسیر انجام نشد، تصمیم گرفته شد تا وزارت راه و شهرسازی مستقیما عملیات بهسازی و روکش آسفالت را انجام بدهد تا بتوان در فاز نخست نقاط پرحادثه را برطرف کرد و بعدها کل محور را روکش َآسفالت کنیم.

تکمیل محور تبریز ارومیه با تزریق مالی تسریع می شود

وی ادامه داد: در حوزه عملیات راهسازی نیز در استان تصمیمات خوبی گرفته شد. یکی از این محورها قطعه ۶ محور تبریز ارومیه است که با تزریق مالی که انجام خواهد شد؛ از طریق ماده ۵۶، از طریق ردیف بودجه و از طریق مولدسازی که به سازمان ملی زمین و مسکن داده شده است، تکمیل این قطعه از این محور سرعت مناسب پیدا می کند.

افتتاح محور مراغه هشترود در چند ماه آینده

بذرپاش محور بعدی این استان را که در سفر در خصوص آن تصمیم گیری شد محور مراغه هشترود عنوان کرد و افزود: این محور در مراحل پایانی تکمیل قرار دارد که با حمایت مالی که از طریق وزارت راه و شهرسازی انجام خواهد شد در چند ماه آینده آماده افتتاح می شود.

محور تبریز صوفیان در هفته دولت به بهره برداری می رسد

وی افزود: در خصوص محور تبریز صوفیان  در تلاش هستیم تا باند رفت را هرچه سریعتر به اتمام برسانیم و باند برگشت را نیز تا هفته دولت امسال بتوانیم به بهره برداری برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: کنارگذار ایلخچی نیز در سفر امروز بازدید شد. این کنارگذر نیز پیشرفت خوبی دارد که با تکمیل آن بخشی از ترافیک منطقه حل خواهد شد.

نقاط حادثه خیز با احکام برنامه و منابع مالی مناسب رفع می شود

بذرپاش تصریح کرد: در بخش ایمنی مقرر شد تا یک هفته درمیان با ریاست استاندار کمیسیون ایمنی حمل ونقل برگزار شود. امسال در دولت هم احکام برنامه مناسبی دیده شده و هم برای رفع نقاط حادثه خیز منابع خوبی در نظر گرفته شده است.

وی با یادآوری اینکه در سال گذشته ۷۲۵ نقطه حادثه خیز در سراسر کشور رفع خطر شد، گفت: در استان آذربایجان شرقی ۱۰ نقطه پرخطر رفع خطر شد و امسال نیز رفع ۱۰ نقطه پرخطر  دیگر رفع خطر خواهد شد.

عوارض آزادراه تبریز سهند با ۵۰ درصد تخفیف دریافت می شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حوزه عوارض آزادراه تبریز-سهند مقرر شد تا با ۵۰ درصد تخفیف انجام شود. مابه التفاوت آن از طریق دولت تامین و پرداخت خواهد شد.

بذرپاش ادامه داد: زیرساخت احداث قطار تبریز بستان آباد خاوران انجام شده است. این مسیر رام قطار کم دارد که قرار شد تا رام قطاری را اضافه کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • نقاط حادثه خیز با احکام برنامه و منابع مالی مناسب رفع می شود
  • ترددهای دریایی با احتیاط انجام شود/ احتمال سیلابی شدن موقت رودخانه‌های فصلی
  • مرگ ۲ کودک در رودخانه سیستان وبلوچستان
  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • احتمال سیلابی‌شدن مناطق مختلف در سیستان و بلوچستان
  • ساماندهی رودخانه بابلک از بروز خسارت به یک روستا پیشگیری کرد
  • نقاط حادثه خیز رودخانه های مازندران شناسایی می شود
  • ۱۷ گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند
  • راه‌های روستایی متاثر از سیلاب مازندران باز شد
  • رفع آب شستگی جاده امرآباد به شانق اراک تا ۲۴ساعت آتی انجام می شود