Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که دولت بایدن از ابتدا مخالف سفر نانسی پلوسی به تایوان بود، اظهار داشت: در آمریکا اجماع دو حزبی برای تشدید تنش با چین وجود ندارد. 

رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی نسبت به اخبار مربوط به سفر نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان ، گفت: بایدن از ابتدا مخالف این سفر بود، از آنجایی که خانم پلوسی زیر بار نرفت، بایدن مجبور شد موضوع را به صورت علنی اعلام کرده و به مصاحبه مطبوعاتی بکشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر خانم پلوسی هم گفت نگرانی‌های بایدن ناشی از این است که چینی‌ها بخواهند هواپیمای من را بزنند و لذا این مساله را خیلی جدی نگرفت.

وی تصریح کرد: بایدن در شرایط فعلی انگیزه‌ای برای تشدید تنش با چین ندارد، از طرف دیگر واقعیت این است که مساله تایوان با اوکراین تفاوت‌های جدی دارد؛ در واقع طیفی که در داخل آمریکا طرفدار این سفر هستند استدلال‌های قوی برای این کار ندارند، به هر حال تایوان کشور مستقلی نیست و آمریکا هم همیشه اعلام کرده که معتقد به سیاست چین واحد است. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: بنابراین سفر خانم پلوسی می‌توانست به معنای نقض موضوع سیاست چین واحد از سوی آمریکایی ها باشد، اما بعید است آمریکا بخواهد این کار را انجام دهد ضمن این که اطلاع دارد چینی‌ها واکنش تندی نشان داده‌اند. 

قهرمان پور یادآور شد: در ماه اکتبر انتخابات حزب کمونیست چین برگزار می‌شود و  احتمالا شی جین پینگ برای دور سوم رییس‌جمهور خواهد شد، در نتیجه تقابل با آمریکا به نفع شی جین پینگ است و موقعیت او را در داخل تقویت کرده و موجب می شود چین جسورتر و تندتر از گذشت با آمریکا رقابت کند. از سوی دیگر آمریکایی ها درگیر جنگ اوکراین هستند و نمی خواهند این فرصت را به چین دهند تا از تقابل با آمریکا استفاده کند.

وی درباره این که به نظر می رسد آمریکایی‌ها درصدد افزایش تنش با چین هستند تا بتوانند راه را برای مذاکره با روسیه باز کنند، گفت: مساله اوکراین در مقوله  امنیتی اروپا قابل درک است و موضوع دیرینه روسیه با اروپا است. البته در درون آمریکا اصولا تهدید روسیه و خود روسیه خیلی جدی گرفته نمی شود، ارزیابی آمریکایی‌ها این است که روسیه کشور در حال افول است و تلاش می‌کند که بگوید هستم. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: از نظر آمریکایی‌ها روسیه در مساله هسته‌ای قدرت زیادی ندارد، در زمینه انرژی هم آمریکا نیازی به انرژی روسیه ندارد در نتیجه بیشتر اروپا  آسیب پذیر است. زیرا در  زمینه هسته ای نیز روس ها در مساله اوکراین نشان دادند که نمی‌توانند از این مزیت استراتژیک استفاده کنند بنابراین مساله آمریکا با روسیه و چین قدری متفاوت است. 

قهرمان پور تصریح کرد: در واقع  آمریکا مساله اصلی را چین می‌داند نه روسیه، به عبارت دیگر چین و روسیه را هم سطح نمی بینند، از طرف دیگر در داخل آمریکا هم جمهوری خواه‌ها و هم دموکرات‌ها هر دو در مورد دشمن بودن روسیه و تضعیف آن اجماع نظر دارند، اما در مورد چین هنوز اجماع نظر قوی وجود ندارد. به قول آمریکا اجماع دو حزبی برای تشدید تنش با چین وجود ندارد. 

وی یادآور شد: دیدیم که هم ترامپ با ادبیات خاص خودش مخالفت کرد هم بایدن مخالف بود، بنابراین راهکار معقولی نیست که آمریکا بخواهد در آسیا تنش را افزایش دهد تا با روسیه وارد گفت‌وگو شود، زیرا مساله اوکراین متفاوت است و معادلات و نوع نگاه آمریکا هم در این موضوع تفاوت دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اختلاف دیدگاه در درون آمریکا درباره سفر پلوسی به تایوان گفت: عده ای معتقد هستند باید ایستاد و به چین هشدار داد اما عده‌ای دیگر می گویند ضرورتی ندارد که در شرایط فعلی با چین درگیر شویم. البته لغو این سفر هم به خاطر تهدید چین نبود، دولت بایدن  از ابتدا مخلف سفر نانسی پلوسی به تایوان بود. 

به گزارش ایسنا، اعلام سفر نانسی پلوسی به تایوان در حالی مطرح شد که رئیس‌جمهور چین در گفت‌وگوی تلفنی با جو بایدن، همتای آمریکایی‌ خود درباره مساله تایوان به وی هشدار داده بود که با آتش بازی نکند.

رئیس‌جمهور چین در این تماس تلفنی گفته بود: پکن قاطعانه با مداخله در امور تایوان مخالف است و از حاکمیت خود بر آن دفاع خواهد کرد.

رئیس جمهور چین بر عزم دولت و مردم کشورش برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی کشور تاکید کرد.

وی تاکید کرده بود "کسانی که با آتش بازی می کنند فقط می سوزند و امیدوارم طرف آمریکایی این را به وضوح ببیند."

رسانه های دولتی چین نیز گزارش دادند که شی به بایدن گفته است که ایالات متحده باید به "اصل چین واحد" پایبند باشد.

بر اساس بیانیه‌ منتشر شده از سوی دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سفر خود به آسیا به کشورهای آسیایی از جمله سنگاپور و ژاپن می‌رود؛ در این بیانیه اشاره‌ای به هرگونه توقف احتمالی او در تایوان نشده است.

بر اساس این بیانیه که امروز (یکشنبه) منتشر شد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا طی این سفر در صدر یک هیات اعزامی از سوی کنگره  آمریکا همچنین به مالزی و کره جنوبی نیز سفر خواهد کرد. تمرکز این سفر بر امنیت متقابل، شراکت اقتصادی و حاکمیت دموکراتیک در منطقه هند-اقیانوسیه خواهد بود.

پیشتر انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه این سفر او شامل توقف در تایوان نیز می‌شود، واکنش خشمگینانه چین را که این جزیره خودگردان را بخشی از قلمرو خود می‌داند برانگیخت. پکن هشدار داده است که در صورت انجام چنین سفری  از سوی پلوسی عواقبی در کار خواهد بود و در این راستا وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای تلویحا به این اشاره کرد که ممکن است در پاسخ از نیروی نظامی استفاده کند.

چین روز شنبه مانوری نظامی در تنگه تایوان با گلوله‌های جنگی برگزار کرد. این مانورها در سواحل استان فوجیان در نزدیکی تایوان برگزار شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: روابط چین و آمریکا سفر نانسی پلوسی به تایوان کارشناس مسائل بین الملل برای تشدید تنش با چین سفر نانسی پلوسی پلوسی به تایوان آمریکایی ها قهرمان پور آمریکا هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۱۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز دوشنبه علی‌رغم اینکه اعضای این ائتلاف در ماه‌های اخیر به وعده‌های خود مبنی بر کمک نظامی عمل نکرده‌اند، به مقامات اوکراینی وعده داد که از این پس جریان تسلیحات و مهمات افزایش خواهد یافت.

دبیرکل ناتو در سفری اعلام نشده امروز وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شد و با ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور این کشور گفت و گو کرد.

وی قرار است در ساعتهای آینده با نمایندگان پارلمان اوکراین نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

سفر امروز استولتنبرگ سومین سفر او به اوکراین از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین است؛ سفر امروز او در زمانی انجام می‌شود که ارتش اوکراین در وضعیت دشواری قرار دارد.

پس از شکست ضدحمله پارسال ارتش اوکراین، نیروهای روسیه تا حدی به علت کاهش ارسال تسلیحات و مهمات غربی به اوکراین، ابتکاعمل به دست گرفتند.

دبیر کل ناتو اوایل اردیبهشت اذعان کرد کشورهای عضو این پیمان به وعده های خود در قبال اوکراین عمل نکردند.

«ینس استولتنبرگ در این‌باره گفت: حمایت ناکافی غرب از اوکراین دلیل پیشرفت روسیه در میدان نبرد است، اما کمک‌های نظامی بیشتری به کی‌یف در راه است. دبیر کل ناتو با اشاره به وخامت اوضاع کیف در درگیری با مسکو، گفت که اوکراین محل محک اعضای ناتو است.

استولتنبرگ گفت: ما باید صادق باشیم. واقعیت این است که در ماه‌های اخیر، متحدان ناتو حمایتی را که ما قول داده‌ایم ارائه نکرده‌اند.

دبیر کل ناتو یادآور شد که آمریکا نتوانست به توافق بر یک بسته برسد و در اروپا، تحویل مهمات بسیار پایین‌تر از سطحی است که ما گفته‌ایم ارائه خواهیم کرد.

پیش از این «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری به اوکراین را پس از بن بست طولانی میان دموکرات ها و جمهوری خواهان در کنگره امضا کرد. این بسته مدتها به دلیل اختلافات در کنگره آمریکا مسدود مانده بود.

کد خبر 6092252

دیگر خبرها

  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • پیشروی گسترده ارتش روسیه در 3 منطقه شرقی اوکراین
  • دبیرکل ناتو وارد پایتخت اوکراین شد
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • اوکراین تانک‌های آبرامرز آمریکا را از میدان جنگ خارج می‌کند
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت های انرژی اوکراین در سه منطقه
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • روسیه تسلیحات غربی را قبل از تحویل به ارتش اوکراین نابود می‌کند