Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، وضعیت کارخانه تولید اسید سیتریک جوین به عنوان تنها واحد تولیدی خاورمیانه تا سال ۱۳۹۹ مطلوب نبود به گونه ای که این واحد صنعتی حدود ۶ ماه دچار رکود و وقفه در تولید بود اما در ۲ سال گذشته وضعیت آن با حمایت های دولت و در پی ممنوعیت واردات متحول شده و فرایند جهشی را طی کرده است.

محصولات کارخانه اسید سیتریک جوین، که در صنایع غذایی و داروسازی، صنایع نفت و کودهای کشاورزی کاربرد فراوانی دارد، علاوه بر تامین کامل نیاز داخلی، مازاد تولید آن به کشورهای آسیای میانه و اروپایی صادر می شود که ارزآوری قابل توجهی برای کشور و منطقه به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسید سیتریک جوین تنها واحد تولیدی خاورمیانه

کارخانه اسید سیتریک یکی از واحدهای بزرگ صنعتی شهرستان جوین و مجهز به فناوری های نوین است که به تنهایی نیاز داخلی کشور را در بخش صنایع غذایی و دارویی تامین کرده و بخشی از تولیدات خود را روانه بازارهای جهانی می کند.

مدیرعامل کشت و صنعت جوین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: کارخانه اسید سیتریک این شهرستان، زیرمجموعه شرکت کشت و صنعت این منطقه است که در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسیده است.

سیدمحمد حسینی افزود:  کارخانه اسید سیتریک تنها تولید کننده این ماده اولیه صنایع غذایی در ایران و خاورمیانه است که دارای پیشرفته‌ترین فناوری و تجهیزات در بخش های اتوماسیون تصفیه‌خانه فاضلاب و آزمایشگاهی است.

وی اظهار داشت: این واحد صنعتی به سبب بهره مندی از پیشرفته‌ترین تجهیزات و تاییدیه‌های استاندارد، دارای کمترین میزان ناخالصی و سرب است و محصول تولیدی کارخانه اسید سیتریک جوین از کیفیت بالایی برخوردار است.

حسینی گفت: شکر خام و سفید و ملاس چغندرقند از مواد اولیه مصرفی این کارخانه است که مواد قندی، با استفاده از میکروارگانیسم ها در فرمانتورهای بلند به اسید سیتریک تبدیل می شود.

کشورهای زیادی خواهان اسید سیتریک جوین هستند

استفاده از فناوری در فرایند تولید اسید سیتریک جوین و دریافت گواهینامه های معتبر بین المللی سبب شده تا محصولات آن نه تنها در آسیای میانه، بلکه در کشورهای اروپایی نیز متقاضی بازار داشته باشد.

مدیرعامل کشت و صنعت جوین افزود: در سالهای گذشته وضعیت تولید این کارخانه مطلوب نبود اما از سال ۱۴۰۰ بطور کلی تولید این محصول متحول شده است که در این راستا تامین نیاز داخلی کشور در اولویت قرار دارد و صدور محصولات مازاد در مرحله بعد نگاه مدیران مجموعه است.

وی اظهار داشت: محصول پرکاربرد اسید سیتریک به ۱۲ کشور آسیای میانه و اروپا صادر می شود و در راستای حمایت از تولید صادرات محور، با پنج شرکت به منظور تامین مصرف آنها تفاهم نامه سالانه امضا شده است.

حسینی افزود: سال گذشته میزان تولید اسید سیتریک این شرکت حدود ۳۰ هزار تن بود که ۲۵ هزار تن آن برای تامین نیاز داخل کشور مصرف شد و مابقی به سایر کشورها صادر شد.

اسید سیتریک محصولی پرکاربرد در صنایع غذایی و دارویی

مدیرعامل کشت و صنعت جوین افزود: اسید سیتریک یکی از صنایع پرکاربرد است چنانکه تا ۸۵ درصد به عنوان طعم دهنده و نگه دارنده در صنایع غذایی کاربرد دارد، همچنین این محصول به ۳۰ شرکت داروسازی ارائه می شود.

حسینی افزود: اسید سیتریک همچنین نقش مهمی در زمینه انعقاد خون و تنظیم کننده PH دارد و در قرص های  ویتامینی، که در ایام شیوع کرونا مصرف می شد، برای هر کدام آن یک گرم اسید سیتریک استفاده می شد و  این ماده همچون جوهر لیمو برای تولید ویتامین "ث" نیز استفاده می شود.

وی اظهار داشت: اسید سیتریک علاوه بر کاربردهای غذایی و دارویی، به عنوان ماده اولیه صنایع رسوب زدا و صنعت علاوه بر نفت در کوره های آجرپزی، گچ، نسوزها، شن و ماسه، نقش موثری در آماده سازی کودهای کشاورزی مصرفی گیاهان دارد.

تامین مواد اولیه اسید سیتریک در منطقه جوین  

یکی از مواد اصلی تولید اسید سیتریک، شکر است که  چغندر قند به عنوان ماده اولیه تولید شکر یکی از محصولات راهبردی شهرستان جوین در خراسان رضوی است که  بخشی از این محصول در کارخانه اسید سیتریک فرآوری می شود.

مدیر جهاد کشاورزی جوین گفت: این شهرستان قطب تولید چغندر قند خراسان رضوی است و همجواری کارخانه قند این منطقه با واحد اسید سیتریک، نقش مهمی در تامین ماده اولیه این محصول دارد.

علی‌اکبر قارزی افزود: سطح زیر کشت چغندرقند در شهرستان جوین در سال زراعی گذشته پنج هزار و ۲۰۰ هکتار بود که با توجه به میانگین برداشت حدود ۵۰ تن چغندر در هر هکتار، ۲۶۰ هزار تن از این محصول تولید شد.  

وی ادامه داد: اهتمام به تولید چغندرقند در این منطقه چرخ کارخانه های قند و اسیدسیتریک شهرستان جوین را به حرکت درآورده است.

توسعه تولید اسید سیتریک افتخار ایران اسلامی است

توسعه تولید اسید سیتریک نماد اراده و خودباوری مهندسان و کارگران ایرانی است که افزایش ظرفیت تولید آن با رویکرد توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال مورد توجه قرار دارد.

فرماندار جوین گفت: این شهرستان با بهره مندی از کارخانه اسید سیتریک، پارس فولاد و شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین یکی از قطب‌های صنعتی خراسان رضوی به شمار می رود.

علی سامقانی افزود: افزایش بیش از سه برابری تولید اسید سیتریک طی یک سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن با سیاست های حمایتی دولت و تلاش مدیریت این مجموعه باعث افتخار ایران اسلامی است.

وی اظهار داشت: در یک سال گذشته افزون بر ۲۰ هزار تن محصول اسید سیتریک در این واحد صنعتی تولید شده است که بخشی از آن به کشورهای افغانستان، ازبکستان، عراق، اتریش، روسیه، سوریه، آذربایجان، ترکیه، ایتالیا، گرجستان، قزاقستان و ترکمنستان صادر شده است.

فرماندار جوین اظهار داشت: تاکنون صادرات افزون  بر ۲ هزار و ۳۵۴ تنی محصول کارخانه اسید سیتریک برای کشور و منطقه ارزآوری خوبی داشته است.

سامقانی با بیان اینکه در کارخانه اسید سیتریک علاوه بر اشتغالزایی غیرمستقیم، برای  ۱۳۵ نفر اعم از کارشناس و کارگر، فرصت شغلی مستقیم فراهم شده است، افزود: توسعه این واحد صنعتی و افزایش ظرفیت تولید این واحد صنعتی نیز پیگیری می شود.

کارخانه اسید سیتریک شهرستان جوین زیرمجموعه شرکت کشت و صنعت این منطقه است که تنها تولید کننده این ماده پرکاربرد در صنایع غذایی در ایران و خاورمیانه به شمارمی رود.

نقاب مرکز شهرستان ۵۴ هزار نفری جوین در ۳۰۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها رونق تولید توسعه صادرات جوین صنعت غذایی دولت سیزدهم صادرات غیر نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رونق تولید توسعه صادرات جوین رونق تولید توسعه صادرات جوین صنعت غذایی دولت سیزدهم صادرات غیر نفتی کارخانه اسید سیتریک تولید اسید سیتریک اسید سیتریک جوین واحد صنعتی صنایع غذایی شهرستان جوین ماده اولیه کشت و صنعت سال گذشته هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۲۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مسئول برگزاری و عضو شورای شهر نقاب گفت: در این رقابت‌ها ۲۰۰ کشتی گیر از سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در پنج وزن به رقابت پرداختند.

ملک خواهی  افزود: با توجه به حضور کشتی گیران دارای عناوین کشوری و صاحب نام در گود‌های مطرح مانند زینل خان سطح رقابت‌ها بالا بود و رقابت سختی بین کشتی گیران وجود داشت.

وی گفت: برای سه نفر هر وزن جوایز نقدی در نظر گرفته شده است.  

علی کریم آبادی شهردار نقاب نیز با اشاره به ظرفیت چند منظوره گود مشاهیر گفت: گود مشاهیر در وسعت ۴۰۰۰متر مربع ظرفیت ۵۰۰۰ تماشاگر را دارد و برای ساخت این گود اعتباری بالغ بر ۳میلیارد تومان هزینه شده است.

براساس اعلام رای هیات داوران  دروزن۶۶کیلوگرم به ترتیب حمیدچادرنشین، احسان رمضانی و مهدی قدیمی اول تا سوم شدند در وزن۷۴کیلوگرم امیرحسین کمایستانی، علی مردانی و علی گلزاده مقام اول تا سوم را بدست آوردند.

همچنین در وزن۸۴کیلوگرم حامدقرائی، مجیدمحمدآبادی و رضا پارساپور صاحب مقام شدند و  در وزن ۹۶کیلوگرم به ترتیب امید ساعدپناه، مجیدقائمی و سیدجلال موسوی و در وزن ۹۶+ کیلوگرم بهزاد اعتمادی، علی بتوئی و حمید نقیب به ترتیب اول تا سوم شدند.

دیگر خبرها

  • افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی با تقویت صادرات سفال
  • نمایی از دریاچه طبیعی کیو خرم آباد + تصاویر
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • اجرای آیین دو هزار ساله بیل‌گردانی
  • دختران هندبال آماده قدرت نمایی با مربی قدیمی
  • لزوم استفاده ازضایعات بخش کشاورزی در کارخانجات تبدیل خوراک دام
  • تیراندازی و رعب و وحشت در فرحزاد | قدرت‌نمایی مرد شرور در محله
  • گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین الملل راهکار اصلی تثبیت بازار مرغ
  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد