Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه در جریان هشتاد و دومین جلسه خود، تذکراتی را درباره سیل اخیر استان تهران ارائه کردند. زهرا شمس احسان عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سال ۱۳۸۷ توافق نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و وزارت نیرو با هدف ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در روند حفاظت از رودخانه‌ها، مسیل‌ها و هماهنگی در مدیریت کارآمد سیلاب در شهر تهران منعقد شد، گفت: به منظور ایجاد وحدت رویه و ایجاد زمینه اجرای مفاد توافقنامه مقرر شد که کمیسیون هماهنگی مدیریت سیلاب شهر تهران تشکیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرداری درباره تعهدات قانونی خود در مورد ساماندهی رودخانه‌ها توضیح دهد

او ادامه داد: تعیین اعضای کمیته اجرایی و تصویب اولویت‌های کاری، بررسی و تصویب راهکارهای پیشنهادی کمیته اجرایی و ارائه گزارش‌های مستمر از نتیجه اقدامات و فعالیت‌های انجام پذیرفته در چارچوب توافقنامه، از جمله شرح وظایف کمیسیون مذکور ذکر شده است. در ماده ۳ توافق نامه، تعهدات وزارت نیرو مبنی بر انجام مطالعات پهنه بندی سیل و تعیین حد بستر و حریم رودخانه ها و مسیل های شهر تهران تعیین شد.

شمس احسان گفت: همچنین در ماده ۴ تعهدات شهرداری تهران، انجام مطالعات ساماندهی رودخانه‌ها و مسیل‌های شهر تهران و همچنین به هنگام سازی طرح جامع جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی شهر تهران عنوان شد.در ماده ۵، تعهدات مشترک مبنی بر همکاری در انجام مطالعات پهنه بندی سیل، تعیین حدود بستر و حریم رودخانه‌ها، همکاری در روند آزادسازی بستر و حریم رودخانه‌ها، تبادل داده و اطلاعات فنی و همچنین شناسایی و تعیین تکلیف مسیل های متروکه، عنوان شد.

او گفت: با توجه به گذشت ۱۴ سال از زمان انعقاد این توافقنامه، از شهردار تهران تقاضا دارم ضمن ارائه گزارش دقیق از اقدامات و نتیجه فعالیت‌های صورت پذیرفته ذیل این توافقنامه به صحن شورا، به برگزاری منظم جلسات کمیسیون و انجام اقدامات موثر و کارآمد در مدیریت سیلاب شهر تهران اهتمام لازم را داشته باشند.

چهار دستگاه در سیل اخیر باید پاسخگو باشند

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، نیز با ارایه تذکری مبنی بر اینکه باید از حادثه سیلاب امام زاده داود(ع)، از ۲ مولفه پیش بینی و پیشگیری به عنوان اصلی ترین وجوه ترسیم و تعریف اقدامات لازم در پروسه مدیریت سیلاب یاد کرد، گفت: در فرآیند پیش بینی با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و تکنولوژی‌های نوین در شناخت به وقت و اعلام هشدارهای لازم در رخ دادن حادثه سیلابی می‌توان سطح آسیب و خطرات سیلاب پیش رو را به شکل محسوسی کاهش داد.

آقامیری ادامه داد: این مهم با بهره‌مندی و نصب سامانه‌های برگرفته از تجهیزاتی نظیر باران سنج، سطح سنج و سامانه آنلاین اعلام هشدار سریع قابل دستیابی است که در مواقع بحران و پیش از وقوع حادثه بتوان جان تعداد زیادی از شهروندان قرار گرفته در محیط حادثه را نجات داده و از آسیب‌های محتمل تا حد امکان جلوگیری کرد.

عضو شورای تهران افزود: در خصوص مولفه پیشگیری با اعلام اینکه م‌ توان با انجام اقدامات آبخیزداری در بالادست و بخصوص جغرافیای کوهستانی از یکسو از سرازیر شدن جریان‌های واریزه‌ای و از سوی دیگر با انجام مستمر لای روبی، پاکسازی و بهسازی عمرانی، مسیل‌ها و رودخانه‌ها، مسیر عبور و گذردهی رواناب را تسهیل کرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در تحلیل حادثه رخ داده، گفت: این حادثه از منظر فنی در حوضه آبریز کن از ناحیه کوهستانی البرز مرکزی که از مناطق مرتفع بالادست سرچشمه می‌گیرد، رخ داده است. آبراهه‌هایی چون کشار، رندان و امام زاده داود از اصلی‌ترین سرشاخه‌های این حوضه آبریز بوده و حوادث متعدد وقوع سیلاب رودخانه کن در سالهای گذشته نظیر سال ۱۳۹۴، اهمیت توجه ویژه به اقدامات پیشگیرانه و بهره مندی از اصول فنی پیش بینی را در این جغرافیا دو چندان می‌کند و انتظار بوده که دستگاه‌های متولی امر به نحوی در این خصوص اقدام شایسته را به طور مستمر در دستور کار قرار دهند.

آقامیری با بیان اینکه مطابق شرح وظایف مشخص شده در مدیریت سیلاب، دولت وظیفه اصلی کنترل و دفع خطرات سیلابی نقاط خارج از شهرها را بر عهده دارد، اظهار داشت: ارزیابی فنی اولیه از حادثه مذکور، نشان دهنده حرکت جریان واریزه‌ای از کوهستان‌های مشرف به مسیر رودخانه با مدل سیلاب سریع یا فلش فلاد بوده است. بطوریکه در این جریان واریزه‌ای، توده‌های خاک اشباع از آب و قطعات سنگ از دامنه کوه‌ها به پایین سرازیر شده و وارد کانال مسیر رودخانه گردیده و با مدفون ساختن اشیای سر راه خود نظیر خودرو، شروع به تخریب کرده است. لکن نکته قابل توجه دیگر، وجود تنگ شدگی و مسقف بودن مسیر رودخانه در محدوده امام زاده بوده که به تعبیری گلوگاه سیلابی را رقم زده و ورود جریان واریزه‌ای در این نقطه منجر به حادثه تلخ رخ داده گردیده است.

وی با اعلام اینکه بنا به لزوم پیگیری و ارزیابی دقیق حادثه رخ داده جهت جلوگیری از وقایع این چنین و گزارش شفاف به شهروندان ضروری است، خواستار ارائه گزارش دستگاه‌های دولتی وزارت جهاد، وزارت نیرو (آب منطقه‌ای)، سازمان هواشناسی و ارائه گزارش نحوه عملکرد سامانه و تجهیزات مدرن هشدار سیلاب توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران به قید فوریت در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران شد.

ما دچار فراموشی تاریخی شده‌ایم

سوده نجفی عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با ارایه تذکری، گفت: در سیل روزهای اخیر بیش از ۶۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۳۰ نفر مفقود شده‌اند.

او عنوان کرد: به دلیل توپوگرافی خاص شهر ، ارتفاع زیاد از سطح دریا، رشد فزاینده جمعیت در سطح شهر، اختلاف ارتفاع در نقاط مختلف شهر و توسعه واحدهای صنعتی در حومه شهر تهران و تغییرات گسترده در نتیجه بزرگراه‌سازی‌هایی که در تهران انجام شده و همچنین وضعیت رود دره‌ها تهران دارای وضعیت بسیار پیچیده و آسیب‌پذیر است.

این عضو شورای شهر با بیان این‌که مطالعات گسترده‌ای در طول سال‌های اخیر انجام شده است، ادامه داد: ما دچار یک فراموشی تاریخی شده‌ایم چرا که هر چند سال یکبار سیل رخ می‌دهد و جان تعداد زیادی از هموطنان را می‌گیرد و تا بحران و سیل بعدی به فراموشی سپرده شده است.

نجفی با اشاره به اینکه نقشه آسیب‌پذیری ناشی از سیلاب تهران می‌تواند بازتاب مناسبی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی مناطق مختلف شهر تهران ارائه دهد، افزود: آسیب‌پذیری مطرح شده روی‌ بافت فرسوده و پرتراکم‌ بسیار اثرگذار بوده و منطبق است و در بسیار از مناطق شهر این مسئله جدی است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر با اشاره به اینکه براساس ماده ۵۸ توسعه برنامه دوم توسعه شهر تهران شهرداری موظف است طرح جامع کاهش خطرپذیری سیلاب شهر تهران را با همکاری وزارت نیرو و سایر و نهادهای زیربط در سال اول برنامه تدوین ‌و برنامه‌های اجرایی آن را پس از تصویب شورا مطابق طرح زمانبندی وبرنامه مذکور در طی سال‌های برنامه اجرایی کند.

شهرداری گزارش دقیقی از تکالیف خود در حوزه سیلاب ارائه دهد

به گفته او، ماده ۵۹ و ۶۰ برنامه توسعه شهر تهران و همچنین ماده ۸۴ برنامه سوم توسعه شهر تهران که شهرداری را موظف به پیشگیری طرح سیلاب نسبت به عملیاتی کردن طرح جامع مدیریتی آبهای سطح تهران شامل طراحی و اجرایی پروژه های توسعه بهبود و عملکرد شبکه‌ای اصلی ‌ و فرعی ، تهیه سامانه جامع اطلاعات مکانی و توسعه شبکه‌ای پایش کمی و کیفی بارش روان آب و پیاده سازی نظام نگهداشت مجاری تاسیسات موجود و مدیریت آبهای سطحی و پیاده سازی سامانه هشدار سیلاب‌ها با همکاری وزارت نیرو و سازمان هواشناسی اقدام کند.

نجفی از شهرداری تهران خواست ارائه گزارش دقیقی از تکالیف و الزامات قانونی خود در حوزه سیلاب به شورای شهر تهران، در خصوص حفاظت و ساماندهی رودخانه‌ها، بهسازی مسیل‌های شهری، استفاده بهینه از روان آب‌های شهری، ایجاد مدیریت یکپارچه و واحد در مدیریت سیلاب شهری با بهره‌گیری از مدل سازی کامپیوتری به توسعه پایدار کلانشهر تهران، افزایش ارتفاع نهرها و وردی کانال‌ها ‌تله‌های زباله‌گیر ، لایروبی مستمر و روزانه انهار وکانال‌ها و همچنین هدایت آب‌های سطحی به کانالها ارایه کند.

باید به شهروندان پیام اخطار سیل داده می‌شد

نرجس سلیمانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با تسلیت به همشهریان و هم وطنانی که در حوادث ناشی از سیلاب های اخیر عزیزانشان را از دست دادند، گفت: در جامعه موردنظر اسلام هر نفس محترم و هر نفس واجد اعتبار است یعنی در جامعه اسلامی، انسان‌ها موظف هستند در جهت حفظ جان و کرامت خودشان و دیگران کوتاهی و غفلت نکنند.

او افزود: حوادث طبیعی اگر چه به طور قطعی هنوز قابل پیش بینی نیستند، اما در اکثر موارد پیشگیری از آثار مخرب ناشی از حوادث طبیعی و غیرمترقبه با ساختارهای دانش کنونی قابل دستیابی است. استفاده هوشمند از تلفن همراه برای ارسال پیام بر اساس نزدیکی و تقرب به نقاط حادثه خیز می‌توانست و می‌تواند، یک راهکار عملی ارزان قیمت اما موثر برای حفظ جان و مال مردم باشد.

به گفته او، پیشگیری در تثبیت و اصلاح نقاط حادثه خیز و پاک سازی مسیل‌ها درس مهم دیگری است که هرگز نباید از ستون اولویت‌ها خارج شود.

کد خبر 694644 منبع: ایرنا برچسب‌ها سيل تابستان شوراى شهر تهران طوفان شهرداری شهردارى تهران باران تهران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سيل تابستان شوراى شهر تهران طوفان شهرداری شهردارى تهران باران تهران شورای اسلامی شهر تهران مدیریت سیلاب ارائه گزارش رودخانه ها وزارت نیرو سیلاب شهر عضو شورای پیش بینی رخ داده مسیل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۴۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، آخوندی با بیان اینکه بیشترین خسارت ناشی از سیل در 48 ساعت گذشته به راههای مناطق شهرستان زیرکوه  و بخش ماژان خوسف وارد شده|، گفت: زیرساختهای آب ، حوزه کشاورزی و عمران شهری نیز دچار آسیب شده و به تعدادی از قنوات هم خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه در برخی جاده ها همچنان آب شستگی اطراف آن و زیر جاده ها براثر سیلاب وجود داردافزود: به مردم و رانندگان توصیه می شود در صورت عبور در جاده های این مناطق بویژه راههای سمت قاین به حاجی آباد به دلیل نشست جاده در برخی مناطق مسیر مراقب باشند و از تردد در حاشیه جاده ها خودداری کنند تا دچار مشکل نشوند. 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی همچنین با بیان اینکه طبق برآوردهای اولیه حدود 300 دام هم دراین مدت تلف شده اند ، افزود: با توجه به صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای امروز تا فردا هم به دلیل اشباع خاک و عدم نفوذ در آن ، احتمال وقوع رواناب و سیلاب در برخی مناطق استان وجود دارد .

وی با بیان اینکه خوشبختانه هیچگونه خسارت جانی در این مدت گزارش نشده ، گفت: با توجه به اطلاع رسانی به موقع و همکاری و همراهی مردم ، عشایر و روستائیان از حجم خسارتها تا حدودی کاسته شده اما ضروری است همچنان مردم به هشدارها توجه کافی داشته باشند و از تردد غیر ضرور خودداری کنند تا دچار آسیب نشوند.

آخوندی همچنین از شرایط نسبتا آرام پس از سیلاب در منطقه خبرداد و افزود: ایجاد ایمنی نسبی و ارزیابی خسارت در دستور کار دستگاهها و  ستاد مدیریت بحران استانداری قرار گرفته تا در اسرع وقت میزان خسارتهای ناشی از سیل  به بخشهای زیرساختی استان برآورد شود. 

 

دیگر خبرها

  • انفجار گاز فاضلاب در پارک پرواز تبریز چهار مصدوم به جا گذاشت
  • تصادف ۶ خودرو سواری در این بزرگراه تهران
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • قتلگاه نیروهای آمریکایی در تهران کجا بود؟
  • لحظه غرق شدن یک کودک در سیلاب رودخانه‌ای در بم+ فیلم
  • بیشترین خسارت سیل به راه‌های مواصلاتی خراسان جنوبی
  • شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران پیام‌های مهمی دربر دارد
  • بیشترین خسارت سیل به راههای مواصلاتی خراسان جنوبی