Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق برآورد گمرک زاهدان، احتمالا حدود ۳۰۰ تن از برنج‌های وارداتی که در محوطه، دچار آب گرفتگی شده بود، خسارت دیده و از بین رفته است.

 محمدعلی خاشی- ناظر گمرکات سیستان و بلوچستان و مدیر کل گمرک زاهدان- درباره آخرین وضعیت تعیین تکلیف‌های برنج‌های باران‌زده در گمرک به ایسنا اعلام کرده است که در چند روز گذشته ترخیص برنج از گمرک زاهدان انجام و روزانه بین ۶۰ تا ۱۲۰ کامیون ترخیص شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت که از صاحبان کالا خواسته بودیم تا آن بخش از محموله‌های برنج که در باران دچار خسارت شده را خارج نکنند و در انبار قرار دهند که تاکنون ۲۰ صورتجلسه در این رابطه صادر شده است و حتی صاحبان کالایی که برنج ترخیص کرده اما بخشی از آن دچار آب گرفتگی بوده، در حال برگرداندن به انبار گمرک هستند تا تعیین تکلیف و خسارت آنها پرداخت شود.

این مقام مسئول در گمرک،‌ در مورد این‌که چه میزان از برنج‌های آب گرفته دچار خسارت شده است، اظهار کرد: هنوز برآورد دقیقی صورت نگرفته اما در مجموع در کل گمرک زاهدان حدود ۴۵ هزار تن کالا وجود داشته که ۹۹ درصد آن برنج است و به نظر می‌رسد از مجموع برنج‌هایی که در محوطه باز قرار داشته و خسارت دیده‌اند، در کل حدود ۳۰۰ تن آسیب دیده باشند که باید از سوی انبارهای عمومی مورد رسیدگی قرار گرفته و خسارت آن به صاحب کالا پرداخت شود.

گمرک به صمت: ثبت سفارش به مقصد گمرک زاهدان را متوقف کنید

خاشی همچنین اشاره کرد به این‌که اخیرا گمرک ایران در مکاتبه‌ای با دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) خواسته تا دیگر ثبت سفارشی به مقصد زاهدان صادر نشده و محموله‌ها وارد گمرک دیگری شوند. این در حالی است که گمرک زاهدان،‌ از سال گذشته بارها طی مکاتباتی با سازمان صمت استان و همچنین استانداری، خواسته بود تا از ثبت سفارش برنج به مقصد گمرک زاهدان به دلیل پرشدن ظرفیت انبارها جلوگیری کنند اما توجهی نشده بود.

همه برنج‌های گمرک زاهدان ثبت سفارش دارد

وی در مورد این‌که گفته می‌شود بخشی از برنج‌های موجود در گمرک زاهدان ثبت سفارش نداشته و اکنون برای ترخیص با مشکل مواجه شده‌اند، گفت که این‌گونه نیست و ۱۰۰ درصد برنج‌های وارداتی به گمرک زاهدان چون از مسیر زمینی به گمرک رسیده، دارای ثبت سفارش است و بعد از اظهار به گمرک و دریافت مجوز ترخیص آن انجام می‌شود.

به گفته مدیر کل گمرک زاهدان‌، در حال حاضر ۶۰۰ کامیون منتظر ورود به گمرک برای تخلیه کالا هستند که طی این چند روز توانسته‌ایم در انبارهای خارج از گمرک زاهدان حدود ۱۷۰ کامیون را تخلیه کنیم اما همچنان حجم بار ورودی بالاست.

در این رابطه یادآور می‌شود که در چهار مردادماه، به دلیل بارندگی در زاهدان، محموله‌های برنج موجود در محوطه باز دچار آبگرفتگی شد. گمرک، دلیل این موضوع را افزایش حجم ورود کالا به این گمرک از سال گذشته دانسته که در نتیجه لغو ممنوعیت معافیت مالیاتی مناطق آزاد و عدم صرفه اقتصادی برای واردکننده جهت ترخیص کالا از این مناطق بعد از حذف این ممنوعیت، دانسته است.

همچنین گمرک تاکید کرده که با توجه به قرارداد  بین این سازمان و سازمان انبارهای عمومی، مسئولیت نگهداری کالا و پرداخت خسارت برنج‌های آسیب دیده  بر عهده سازمان انبارهای عمومی به عنوان مرجع تحویل گیرنده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واردات برنج آبگرفتگی برنج در گمرک زاهدان گمرک زاهدان ثبت سفارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۴۸۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار هواشناسی برای ۱۳ استان

 به گزارش تابناک، سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در نیمه جنوبی استان‌های ایلام و لرستان، شمال خوزستان، جنوب غرب آذربایجان غربی و شمال غرب کردستان، چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) در کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر و نیمه غربی استان‌های فارس، کردستان و لرستان و پنج‌شنبه (۱۳ اردیبهشت) در یزد، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمانشاه و کردستان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی  لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک محلی، در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی وجود دارد.

به توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای بین شهری، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ، اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، از جمله حمل سریع محصولات قابل برداشت به نواحی امن، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش مد نظر قرار گیرد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: وقوع رگبار باران، رعدو برق، وزش باد شدید، در برخی نقاط گردوخاک و احتمال تگرگ دوشنبه (۱۰ اردیبهشت) درکهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان، ایلام، غرب کرمانشاه و شمال غرب فارس و سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت) در نیمه غربی کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شمال غرب فارس و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران دور از انتظار نیست.

این شرایط جوی چهارشنبه (۱۲ اردیبهشت) در کردستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، غرب هرمزگان، کرمان، فارس، همدان، مرکزی، نیمه غربی اصفهان، نیمه جنوبی آذربایجان غربی و نیمه غربی یزد و پنج‌شنبه (۱۳ اردیبهشت) در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی، همدان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و نیمه جنوبی خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطرات جوی احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی نسبت به احتیاط در سفرهای بین شهری، خودداری از اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، محافظت از دپوهای گندم و غلات برداشت شده در برابر بارش توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ دیگری با اشاره به افزایش وزش باد و ارتفاع موج در خلیج فارس آورده است: وزش باد شدید لحظه‌ای تا ۳۰ نات و بیشینه ارتفاع موج در مناطق ساحلی ۱ تا ۱.۵ متر و در مناطق دور از ساحل تا ۲ متر یکشنبه و دوشنبه (۹ و ۱۰ اردیبهشت) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس، سه‌شنبه و چهارشنبه (۱۱ و ۱۲ اردیبهشت) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس، پنج‌شنبه (۱۳ اردیبهشت) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر، هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان  و جمعه (۱۴ اردیبهشت) در تنگه هرمز و مناطق ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان در دریای عمان دور از انتظار نیست.

در این وضعیت جوی اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری،احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی وجود دارد. به توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از ترددهای دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی در مناطق تحت تأثیر، ممنوعیت شنا، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت های ساحلی و فراساحل همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی در دستور کار قرار گیرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

منبع: ايسنا

دیگر خبرها

  • هشدار هواشناسی برای ۱۳ استان
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۲۴ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • گمرک به جای بانک مرکزی، شفاف سازی کرد/ ۶۶ میلیارد دلار برای ۱۰۰ واردکننده/ لیست دقیق دریافت کنندگان دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را منتشر کنید
  • رشد ۶۵ درصدی ترانزیت مبدأ در مرز باشماق
  • بارش باران سیل آسا به زمین‌های کشاورزی روستای عباس آباد خسارت زد + تصاویر
  • ارتفاع بارش در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  • ارتفاع بارش در زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  • مسیر فرعی مهرستان - ایرانشهر براثر بارندگی بسته شد