Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، صادق واعظ‌زاده در نشست مشترک رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با رئیس و اعضای اندیشکده‌های معنویت و سیاست در خصوص توجه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به معنویت گفت: برخلاف ساختارهای معمول برنامه‌ریزی، در مرکز الگو، اندیشکده مستقلی با عنوان اندیشکده معنویت تأسیس شده، تا هم مفهوم معنویت را تبیین کند و هم رابطه آن را با سایر بخش‌ها، ترسیم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درباره چیستی معنویت افزود: عده‌ای امور غیر محسوس را معنوی می‌دانند، بعضی‌ها هم قواعد علوم تجربی را معنوی می‌دانند. بعضی دیگر از متفکرین، گوهر و ذات اشیا را غیرمادی می‌دانند؛ اما آنچه مسلم است ذوات مادی لزوماً معنوی نیست. شاید بتوان گفت معنویت از شناخت بالاتر است؛ معنویت باور به حقایق غیر مادی عالی (غیب) است. به عبارتی می‌توان گفت، معنویت باور به غیب است. این باور ممکن است به عنوان پارادایم بر علم و فکر و همین طور بر زندگی فردی و اجتماعی اثر گذار باشد. در مباحث الگو به دنبال شناخت چنین رابطه‌ای بین معنویت و دیگر حوزه‌ها هستیم. به همین دلیل در گزاره‌های مختلفی پیش نویس از سند الگو، از مفاهیمی چون اقتصاد معنوی و امثال آن استفاده شده است.

واعظ زاده در پایان گفت: خوشبختانه اندیشکده‌های سیاست و معنویت قدم‌های خوبی را در حوزه مشترک برداشته‌اند. تبیین تأثیر معنویت بر زندگی و زمینه‌های مختلفی از این نوع، وجه تمایز سند الگو با دیگر اسناد فرادستی است.

در ادامه حجت الاسلام آذربایجانی رئیس اندیشکده معنویت گفت: معنویت مستلزم نوعی فراروی از نگاه مادی و خودخواهی در ابعاد بینشی، گرایشی و کنشی است که سمت و سوی آن توحیدی و خدامحوری است. نگاه به غیب و لایه‌های ملکوتی، بخش مهمی از معنویت است. آیه ۸۴ سوره زخرف (هُوَالذیِ فِی السَماءِ األهٌ وَ فِی الارضِ األهٍ وَ هُوَالحَکیمُ العلیمُ و آیه ۳ سوره حدید (هُوَالاولُ وَالاخِرُ وَالظاهِرُ وَالباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شیٍ عَلیمٌ) ترسیم‌گر معنویت توحیدی است.

رئیس اندیشکده معنویت افزود: رابطه سیاست با معنویت در چهارچوب دین یک نظریه جدی است. شعار نه‌شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی هم یک نظریه معنوی است که در سیاست و الهیات سیاسی قابل اشراب است. نظریه ولایت فقیه هم که محور الهیات سیاسی است، به قدرت بر پایه رأی و پذیرش مردم مشروعیت می بخشد.

صدرا نیز در سخنانی با اشاره به اینکه معنویت به مثابه رکن اصلی الگو و گفتمان پیشرفت است، گفت: درباره جنس و ماهیت معنویت بحث فراوانی است؛ ولی جنس معنویت مورد نظر الگو از نوع زاهد شب و شیر روز است که در اخلاق متجلی می‌شود. در حال حاضر پیش‌نویس سند الگو تولید شده و در تدابیر به جنبه‌های کمی و کیفی معنویت توجه لازم مبذول شده است؛ در عین حال در فرصتی که پیش آمده است، می‌توان با نگاه عمیق‌تری به مقوله همراهی معنویت و سیاست نظر افکند.

مرکز الگوی اسلامی ایرانی به منظور بهره‌مندی از نظرات اندیشمندان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی و راهبردی در طراحی الگو در عرصه‌های مختلف، اندیشکده‌هایی را با عناوین معین به عنوان اتاق فکر منسجم با حضور صاحب نظران با سابقه فعالیت مؤثر در سیاست گذاری، قانونگذاری و فعالیت مدیریت راهبردی، استادان و فضلای حوزه و دانشگاه که در موضوع اندیشکده صاحب کرسی یا آثار علمی هستند و کارآفرینان و فعالان برجسته غیر دولتی صاحب نظر و متخصص و محققان جوانان بر اساس منطقی تعریف شده تشکیل داده و وظایف مطالعه و تدوین پیش‌نویس بخش‌های تخصصی الگو را به عهده آنان گذاشته است.

کد خبر 5552225 فاطمه ترکاشوند

منبع: مهر

کلیدواژه: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت الگوی پیشرفت اسلامی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حسینیه مهر محرم 1401 معرفی کتاب روایت محرم معرفی نشریات رایزنی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بازی های رایانه ای کتاب و کتابخوانی عاشورا تازه های نشر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران الگوی اسلامی ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۳۵۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، در پیام حسین امیرعبداللهیان آمده است: فرارسیدن روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را به ملت، دولت و خانم نالدی پاندور، وزیر امور خارجه این کشور صمیمانه تبریک می‌گویم.

وی افزود: توجه به اهمیت جایگاه چندجانبه گرایی در سیاست خارجی دولت، منجر به تقویت همکاری ها و تعاملات گسترده میان جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی در چارچوب بریکس شد و در همین راستا شاهد پیشرفت و توسعه مناسبات دوجانبه در دوره اخیر هستیم.

وزیرامور خارجه تصریح کرد: اقدام قاطع حقوقی آفریقای جنوبی علیه نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و مواضع صریح این کشور در دفاع از فلسطین ثابت کرد که آرمان‌های نلسون‌ماندلا در مبارزه با ظلم و تبعیض، همچنان زنده است.

امیرعبداللهیان افزود: شادکامی و سعادت مردم آفریقای‌جنوبی و همچنین موفقیت و استمرار پیشرفت‌های دولت این کشور دوست را آرزو دارم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اژه ای: جریانات مختلف سیاسی و اجتماعی از این اقدامات و آرای ما، هر کدام بهره‌برداری‌های خود را می‌کنند
  • عقیدتی سیاسی سپاه به دنبال تعمیق معنویت در علم است
  • پاسداران خود را در راه امنیت مردم فدا می‌کنند
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • ۲۰۰ عنوان برنامه عقیدتی سیاسی در استان تهران برگزار می‌شود
  • هوش مصنوعی و حجیت فتوا
  • درخشان: سریلانکا می‌تواند شریک سیاسی خوبی برای ایران باشد